(Ver)bouw Formost 150 met Jetcat P80

hallo,herman ik heb de rolroeren 260mm,de flaps 320mm,2remplaatjes van vliegtuigtriplex,aan bovenzijde flaps,en je land hem op een postzegel.
gr,henk

Daar heb ik wat aan henk :) Klinkt goed. Nu even kijken hoe ik het met scharnieren ga doen. Er zitten nu 3 in. Er zal 1 bij moeten op het rolroer stuk. Dan nog even kijken naar servo's. Iets van 6kg moet voldoende voor de flaps zijn denk ik.

Rolroeren en flaps ieder op 1 kanaal kan, dan heb ik voldoende aan 7 kanalen. Tenzij er nog remmen bij komen.....

hoi herman
geloof als jij zal doen wat henk zegt dat remmen overbodig zijn lekker op flaps naar het veld toe slepen en neerzetten je zal dan ook merken dat hij met flaps uit ook rustiger binnen zal komen dat is mijn ervaring met de intro de sprint de elan en hopelijk een dezer dagen met de xl de nano hoop ik nog eens te vliegen dan heb ik alle boomerangs gehad gewoon heerlijk die kisten
gr.Pieter

Dat weet ik wel zeker. Met split rudder en de roeren naar beneden was het ook net een charter bij de landing. Helaas reageert hij dan erg slecht. Flaps gaan we proberen, remmen nog niet.

Pootjes en goede wielen / velgen zijn onderweg. Ik heb wat kleinere wielen genomen zodat ze goed in de kasten vallen. De wiel kasten meten 78mm dus 70mm wielen moeten passen maar 63mm wielen moeten dan beter passen als ze niet perfect in lijn met de poot uitkomen. Er zaten nu 67mm schuim wielen om. Voor zat 59mm en daar komt een 57mm wiel in. Dit keer rubberen banden en alu velgen! Die moeten mijn landingen wat beter overleven. Daarnaast nog trailing oleo's en het moet helemaal goed komen. Wat een hoop geld maar dat is het wel waard ;) Digitech kan de poten mooi exact op maat maken want ik had een afstand van 124.2mm nodig van retract blok tot as midden. Dan komen alle assen mooi in het midden uit en past het perfect.

Nu even naar servo's, scharnieren en hevels kijken voor de flaps.....

De formost staat op zijn nieuwe pootjes (na veel gezeik). De motor heeft vandaag gelopen met een enkele conus en draait qua temperatuur nu prima. 118k 520egt met 7kg. Moet voldoende zijn :) Servo's voor flaps zijn besteld zodat ik komende week de vleugels kan ombouwen. Daarna wat kleine reparaties en hij is er klaar voor.

Het goede weer moet wel opschieten, hij is bijna weer klaar :) Gisteren heb ik de vleugels afgemaakt. Ik heb de rolroeren doormidden gezaagd en kwam toevallig exact op een rib uit. De rib was in 1 roer exact doormidden :) Dus geen afwerking van de roeren nodig verder ;) De andere kant zat ik er net tegenaan, dus daar een stukje balsa ingelijmd.

De 10kg servo is naar buiten verhuisd en stuurt het rolroer aan. Er zit een nieuwe servo op de oude plek voor de flaps. Het is een esky 4kg digital geworden :) Doet het best netjes alleen iets wat stroomverbruik. Ik heb 1 gereversed door de potmeter en motor om te draaien. Zo kunnen de flaps op 1 kanaal.

Stekkers in de vleugel zijn al klaar, is een 6 polige mpx. Nu rest nog de bedrading in de kist aanpassen en alles afstellen. Owja, en foto's :)

Gisteren de bedrading in de romp aangepast zodat de flaps ook werken :) Servo's werken allemaal correct en staan afgesteld. Hij staat er klaar voor :)

Ik kreeg net een mailtje dat er morgen meer jets vliegen ;) Wie test ik de formost ook even..... Motor moet nog wel iets verbeterd maar die draait wel even.

hoi Herman
we kunnen tegen 11 uur voor jou wel een bakje thee klaarzetten dan zijn we in ieder geval met vier van die dubbele staartbomers
gr.Pieter

hoi Gerrit Jan
pim met een sprint en een jet cat p80
remke met een elan en een jet cat p80
ikzelf met een xl en een frank tj 74s gold edition die veel teveel vermogen heeft voor deze kist en dan hopelijk herman met de formost
gr.Pieter

Teveel vermogen? Dat kan niet :) Alleen bij het landen, als hij teveel doorzet ;)

De kist is geladen maar het weer lijkt morgen niet zo goed :( Hopelijk is er voor de regen nog wat tijd ;)

Het was vandaag niet onze dag :( De wind stond haaks op de baan, niet handig. Draaide het wat dan was het richting clubgebouw. Daarnaast voelde pieter zich niet lekker, vloog pim zijn neuspoot eruit bij de eerste landing (de kist stak zijn neus mooi in de wind en kwam daardoor erg schuin binnen) en ik vergat mijn vleugelbuis :( De motor gierde ook nog wat meer dus ook geen goed teken. Remke zag die wind ook niet zo zitten dus iedereen was snel weer naar huis. tijd voor echt voorjaars weer ;)

Ik heb de motor uitelkaar gehaald en de lagers ogen heel goed. Niets klemt in de tunnel. Balans wordt vanavond gecontroleerd en aangepast. De smeerleiding naar achteren en de extra koeling lijkt perfect te werken.

Je hebt zo van die dagen die je maar snel moet vergeten, vleugelbuis vergeten oeps die ken ik ook enne neuspootje eruit oeps die ken ik ook en Pieter ziek dat zal dan wel door mij komen:mrgreen: beterschap Pieter.

Nou deze dag snel vergeten en de boel voor elkaar maken en dan op naar een mooie dag.

Gr Japioooooooooooooo

Back