Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Wiggie,
Ik geniet enorm van wat er door verschillende mensen in de stoom hoek wordt gefabriceerd.
Dit heeft mij ook geinspireerd om met een stoom motor te beginnen.
Ben nu bezig om een tekening van uit 1954 (inch naar mm) op te zetten in cad.
Bij deze heb ik een vraag over de stangafdichting van de pomp. Welk materiaal gebruik je hier voor ? Weet dat bij de grote machines stopbus pakking wordt gebruikt.
Groet,
Timo
1-de zuiger in de opwaartse slag amper lucht via de uitlaat geeft
2-tijdens de neerwaartse slag veel minder druk (kracht bedoel je neem ik aan) geeft doordat ik veel lucht via de uitlaat verlies
3-Zet ik los lucht op de poorten, dan heeft de neerwaartse slag wel druk en amper lekkage via de uitlaatpoort.
4-Ik twijfel toch of de zuigerveer goed afdicht tijdens de neerwaartse slag en er lucht langslekt naar de drukloze kant die dan weer via de uitlaatpoort verdwijnt.
5-Als ik de uitlaat dichthoud tijdens de neerwaartse slag beweegt de zuiger wel gewoon door, zij het een stuk langzamer
Gevonden!
Het was toch de lekkende zuigerveer.
Omdat ik de zuiger deelbaar had gemaakt en het onderste deel niet helemaal haaks op de zuigerstang stond heb ik het idee dat de zuigerveer hierdoor bij de neerwaartse slag net genoeg kon draaien om een lekje te creëren.
Ik heb nu een nieuwe zuiger uit een deel gemaakt en het probleem is nu voor het grootste deel verdwenen.
Vanavond een test gedaan op lucht, druk van 1 bar tot 3 bar. De pomp loopt aan vanaf 0,8 bar.
Om de werking te laten zien van de hoofd- en hulpschuif heb ik de afdekplaat veravangen door 3 mm plexiglas.
Leuk om het zo te zien bewegen.
De druk is enorm aan de waterzijde, niet met de vinger te stoppen in ieder geval.
Hieronder een korte impressie.
Heel netjes Wiggie !!!
loopt ook heel mooi, dit geeft mij weer inspiratie.
Nu nog op stoom tegen de keteldruk in.