Verbouwing naar stoomsloep

Ik ben benieuwd hoe die klepjes het houden.

Met mijn pompje ontzettend veel last van doorlekkende kogelklepjes, waardoor de pomp te weinig water de ketel in perst.

Kun je een schetsje maken van je pomphuis qua kanalen en zo ?

Dan ga ik dat eens namaken als dat goed werkt.

John, ik heb steelkleppen met een o-ring, die bevallen heel goed.
Kogels lekken inderdaad ALTIJD.
Een kennis bood me een veiligheid aan, zou perfect werken (doet hij ook, op tijd open en keurig op tijd dicht), maar ook daar altijd gesis en gesputter langs de kogel.

hier mijn voedingpompklepjes.

Mijn klepjes houden zich prima bij de eerste test.
Ik weet niet wat voor druk een plantenspuit ontwikkeld die verneveld maar daar komt het zeker op neer. Ik houdt de perskant niet gesloten met de vinger wanneer ik de plunjer naar beneden druk.
Ik moet nog wel even kijken naar de stoompoorten want de opwaartse slag ontwikkeld veel meer kracht dan de neerwaartse slag. Ook komt er eigenlijk continu lucht uit de uitlaatzijde, bij de neerwaartse slag wel beduidend meer dan bij de opwaartse slag. Zou aan de schuiven kunnen liggen natuurlijk. Misschien dat ik een plexiglas dekseltje maak om het geheel onder druk te kunnen volgen.

Naar aanleiding van een vraag de tekening van het pompgedeelte met daarop de kanalen en kleppen en dwarsdoorsnede.

pomptekening.jpg

Voor diegene die het in AutoCAD wil hebben, stuur maar een mail.

Laatst bewerkt:
Wiggie,

Ik geniet enorm van wat er door verschillende mensen in de stoom hoek wordt gefabriceerd.
Dit heeft mij ook geinspireerd om met een stoom motor te beginnen.
Ben nu bezig om een tekening van uit 1954 (inch naar mm) op te zetten in cad.
Bij deze heb ik een vraag over de stangafdichting van de pomp. Welk materiaal gebruik je hier voor ? Weet dat bij de grote machines stopbus pakking wordt gebruikt.

Groet,

Timo

Wiggie,

Ik geniet enorm van wat er door verschillende mensen in de stoom hoek wordt gefabriceerd.
Dit heeft mij ook geinspireerd om met een stoom motor te beginnen.
Ben nu bezig om een tekening van uit 1954 (inch naar mm) op te zetten in cad.
Bij deze heb ik een vraag over de stangafdichting van de pomp. Welk materiaal gebruik je hier voor ? Weet dat bij de grote machines stopbus pakking wordt gebruikt.

Groet,

Timo

Ik Frederik gebruik vitonringen
mvg
Frederik:D

Waar mogelijk viton ringen en waar het niet past teflonkoord. Is makkelijk te maken van teflon tape van de bouwmarkt dat je in dunne repen snijdt en tussen je vingers oprolt tot een koordje. Dat past bijna overal tussen.

Vanavond het geheel getest op lucht en het pompt zowaar. Wat ik blijf houden is dat de zuiger in de opwaartse slag amper lucht via de uitlaat geeft( dat hoort ook zo, de lucht moet de cilinder in) maar tijdens de neerwaartse slag veel minder druk geeft doordat ik veel lucht via de uitlaat verlies. Met een doorzichtig deksel het schuivenspel in de stoomkast beoordeeld en dat klopt in ieder geval.
Zet ik los lucht op de poorten, dus niet via de stoomkast, dan heeft de neerwaartse slag wel druk en amper lekkage via de uitlaatpoort. De spiegel en schuiven opnieuw gladschuren met korrel 2000 en daarna polijsten heeft nog niet geholpen helaas.
Ik twijfel toch of de zuigerveer goed afdicht tijdens de neerwaartse slag en er lucht langslekt naar de drukloze kant die dan weer via de uitlaatpoort verdwijnt. Als ik de uitlaat dichthoud tijdens de neerwaartse slag beweegt de zuiger wel gewoon door, zij het een stuk langzamer .Kan komen door lekkage langs de pakking van de zuigerstang natuurlijk. Dat zou mijn vermoeden bevestigen van een lekke zuigerveer bevestigen.
Iemand iets gelijksoortigs meegemaakt of nog andere suggesties?

Even op een rij zetten
1-de zuiger in de opwaartse slag amper lucht via de uitlaat geeft

2-tijdens de neerwaartse slag veel minder druk (kracht bedoel je neem ik aan) geeft doordat ik veel lucht via de uitlaat verlies

3-Zet ik los lucht op de poorten, dan heeft de neerwaartse slag wel druk en amper lekkage via de uitlaatpoort.

4-Ik twijfel toch of de zuigerveer goed afdicht tijdens de neerwaartse slag en er lucht langslekt naar de drukloze kant die dan weer via de uitlaatpoort verdwijnt.

5-Als ik de uitlaat dichthoud tijdens de neerwaartse slag beweegt de zuiger wel gewoon door, zij het een stuk langzamer

Lijkt me een schuif spiegel probleem.

Kijk je naar 2 en 5, daar heb je uit het afgewerkte stoom kanaal lucht.
Druk je dit kanaal dicht, dan blijft de druk IN de schuifkast en drukt de zuiger naar beneden.
De druk aan de andere kant van de zuiger ontsnapt dan via de gland.
Zou je lekke zuigerveren hebben, dan krijg je door dicht drukken van de uitlaat ook extra druk in de schuifkast maar omdat je drukverschil onder en boven de zuiger al bijna nul is, levert dat geen beweging op.
Kijk je naar 3 en heb je lekke veren , dan moet je hetzelfde beeld hebben.4 Vervalt dus meteen al.

Ben ik met je eens.

Hert vreemde is dan natuurlijk waarom ik in de opwaarste slag wel een sluitende schuif heb en in de neerwaartse slag niet. Olie genoeg in de stoomkast trouwens.

Ik hoop dat je begrijpt dat het vreselijk moeilijk is om een oplossing te geven als je de storing per text door krijgt.

Probeer wat zaken uit te sluiten door steeds andere dingen te proberen en onthoud (of schrijf op) wat er precies bij welke situatie gebeurt, dan moet je een keer bij het probleem uitkomen.

Is de schuif te kort misschien dat door de lange slag de ene kant op de uitlaatpoort onder de schuif uitkomt en verse stoom gaat afvoeren?

Snap ik helemaal hoor Harm. Ik waardeer het al ten zeerste dat je mee probeert te denken.
Het grootste probleem schuilt hem in het feit dat ik met twee schuiven te maken heb die een uitlaatpoort delen. Het probleem hoeft dus niets eens in de hulpschuif te zitten maar kan ook in de hoofdschuif zitten.
Als die via de uitlaatpoort gaat lekken is de drukval in de stoomkast ook dermate groot dat er minder overblijft voor de cilinder.
Dmv trial and error kom ik er ook zeker wel achter denk ik. Het kon natuurlijk ook zijn dat iemand anders dit al meegemaakt had en een kant en klare oplossing heeft. Vandaar de vraag. Ik zal jullie in ieder geval informeren wat de oorzaak is. Al is het maar om een ander te kunnen helpen in de toekomst.

Je hebt nog een 3de schuif !!!!

de pendelschuif, ik vermoed dat daar je lekkage in zit.
Als je zuigerschuifje ook maar een klein beetje minder mooi past in de boring loopt de stoom langs het zuigerschuifje naar de uitlaat toe.

Ik geef toe dat ik met mijn pompje ook heb zitten stoeien.
Die van mij, zoals ik al zei, loopt op 0.3 bar, bij de opgaande slag hoor je gewoon de druk opbouw via de uitlaat en daarna gaat de zuiger omhoog.

Smering is heel belangrijk, dat "dicht" nog een beetje af.

wat ook kan zijn dat tussen de scuifkast/tussenplaat/cilinder wat weglekt, alles zit zo dicht bij elkaar, ook met een pakking zou er iets weg kunnen lekken.

Gevonden!

Het was toch de lekkende zuigerveer.

Omdat ik de zuiger deelbaar had gemaakt en het onderste deel niet helemaal haaks op de zuigerstang stond heb ik het idee dat de zuigerveer hierdoor bij de neerwaartse slag net genoeg kon draaien om een lekje te creëren.
Ik heb nu een nieuwe zuiger uit een deel gemaakt en het probleem is nu voor het grootste deel verdwenen.

Vanavond een test gedaan op lucht, druk van 1 bar tot 3 bar. De pomp loopt aan vanaf 0,8 bar.
Om de werking te laten zien van de hoofd- en hulpschuif heb ik de afdekplaat veravangen door 3 mm plexiglas.
Leuk om het zo te zien bewegen.
De druk is enorm aan de waterzijde, niet met de vinger te stoppen in ieder geval.
Hieronder een korte impressie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel netjes Wiggie !!!

loopt ook heel mooi, dit geeft mij weer inspiratie.
Nu nog op stoom tegen de keteldruk in.

Gevonden!

Het was toch de lekkende zuigerveer.

Omdat ik de zuiger deelbaar had gemaakt en het onderste deel niet helemaal haaks op de zuigerstang stond heb ik het idee dat de zuigerveer hierdoor bij de neerwaartse slag net genoeg kon draaien om een lekje te creëren.
Ik heb nu een nieuwe zuiger uit een deel gemaakt en het probleem is nu voor het grootste deel verdwenen.

Vanavond een test gedaan op lucht, druk van 1 bar tot 3 bar. De pomp loopt aan vanaf 0,8 bar.
Om de werking te laten zien van de hoofd- en hulpschuif heb ik de afdekplaat veravangen door 3 mm plexiglas.
Leuk om het zo te zien bewegen.
De druk is enorm aan de waterzijde, niet met de vinger te stoppen in ieder geval.
Hieronder een korte impressie.

Nee, dat noemen ze gemakzucht Frederik . Even snel de draad in het onderste deel van de deelbare zuiger uit de hand getapt ipv in de draaibank. Toen was die dus net niet haaks. Het bovenste deel was wel in de draaibank getapt en dus wel netjes. Vandaar het verschil.

Nog een filmpje. Vanaf nu ben ik met de sloep bezig, omdat verandering van materiaal ook wel eens lekker is.

Houtwerk is toch wezenlijk anders dan metaal.

Back