Verbouwing naar stoomsloep

Ik raad je aan om eens te denken aan een slagbegrenzer op de schuifstang.
Ik kan hier vandaan niet zien wat voor materiaal je als pakking gebruikt, maar bij mij loopt de pakking wat uit en gaat de schuifstang soepeler dan gewenst.
De schuif schiet dan voorbij het regelpunt en dan opent een andere poort en staat de pomp vast.
Ik heb een zuigerschuif, mogelijk dat dit bij jouw bakschuif niet speelt.

Ik gebruik teflonkoord ivm de beschikbare ruimte.
Het voordeel van een bakschuif is dat des te hoger de druk in de stoomkast is, des te meer de schuif op de spiegel wordt gedrukt.
Bij lage drukken merk ik inderdaad dat de schuifstang wil bewegen maar vanaf 1 bar is dat over door de weerstand van de bakschuif op de spiegel.

Nu eens geen stoomupdate maar een sloep update.

Het gaat tenslotte om een verbouwing naar een sloep en dat project stond al een tijdje (lees bijna een jaar :) stil)

Allereerst houten latten op de juiste breedte gemaakt.
Ik had voor een prikkie een partij van 200 st eikenhouten krimplatten van 4 mm dik en 21 mm breed en een meter lang op de kop getikt op MP.
Prachtig hout maar voor het mooie eigenlijk te breed.
Via de bandschuurmachine met geleiding de latten teruggebracht tot 10 mm breed en dat ziet er veel beter uit.
Binnenkort de vloer aanpakken en het dek bekleden. Lekker klusje ;)

De latten naast elkaar.
img2939z.jpg

Ook heb ik een afsluitdop gemaakt voor de watertank die voorin zit.
Hij komt half verzonken in het dek te liggen zodat de maximale hoogte boven het dek ongeveer 5 mm bedraagt straks. Een rubber ring zorgt voor de afsluiting. 100% is het niet maar dat is ook niet erg want als de dop helemaal af zou sluiten dan trekt de voorraadtank vacuum bij het leegpompen en dan komt er nog maar weinig water in de ketel denk ik

Open, doorsnede deksel is 29 mm
img2941k.jpg

en dicht
img2942to.jpg

Daar zijn we weer!

Na een welverdiende vakantie in Denemarken met het mooie weer begonnen met het dek.Ik wilde bewust geen mahonie want daar vaart iedereen al mee. Omdat de hele romp van eikenhout is gemaakt leek me het toepassen van eikenhout op het dek dan ook gepast.

Hier het resultaat van twee dagen werk. Vooral de gebogen latten aan de zijkanten hadden veel tijd nodig. Stomen, opzetten op de romp, laten drogen en de volgende dag lijmen. Alles is gelijmd met D4 houtlijm zodat ik me geen zorgen mee hoef te maken over de waterbestendigheid. Ik zit nog te twijfelen of het een hoogglans- of eiglans afwerking gaat worden qua laklaag. Ik denk hoogglans. Het is en blijft een sloep.

img3549c.jpg

img3548sf.jpg

img3547cv.jpg

De oversteek aan de zijkanten van de romp is nog niet op maat geschuurd. De latten zijn nu enkel aan de bovenzijde gladgeschuurd.
Wel hard spul hoor dat eikenhout. Het is dan ook de enige Nederlandse hardhoutsoort die geschikt voor minimaal 50 jaar blootstelling aan water en lucht. (denk aan beschoeiingen en meerpalen oid).

Volgende stap is de vloer. Die wil ik uitneembaar houden zodat onder andere de bedrading eronder verwerkt kan worden.

Ziet er goed uit William en inderdaad eiken is behoorlijk hard.
Maar als het resultaat maar goed is nietwaar.
De D10 doet nog steeds niets overigens:confused:.
Pokkeding!!!!!

Groeten Norwin

Raar Norwin,

Misschien dat je inderdaad toch maar in de onderdelen moet gaan geloven.
Toch blijf ik geloven dat het te doen moet zijn.

@ Frederik: We kunnen immers niet allemaal zo briljant en alwetend zijn als jij!!!!!!

@ William ik denk dat hij maar voor de onderdelen gaat dienen idd.
Ben er aardig klaar mee.
Groetjes Norwin

@ Frederik: We kunnen immers niet allemaal zo briljant en alwetend zijn als jij!!!!!!

@ William ik denk dat hij maar voor de onderdelen gaat dienen idd.
Ben er aardig klaar mee.
Groetjes Norwin

Vind het gewoon zonde als dat je zoiets niet lukt
En jammer van het machientje
Dat best heeeeel mooi kan draaien hoor
mvg
Frederik

Waarom komt het dan eerst zo lullig over als je wat typt.
Dit klinkt al veel aardiger Frederik.:p
En inderdaad het is jammer dat het niet lukt.
Mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar of ik ergens een foutje heeft gemaakt.
Alleen kan ik niet achterhalen wat het is.:(
Een ding weet ik wel ik begin niet meer aan krijgertjes van iemand die er ook niets meer in zag.

Gevalletje ervaring rijker illusie armer.

En nu weer on topic met William zijn stoomsloep:D:D
Groeten Norwin

Waarom komt het dan eerst zo lullig over als je wat typt.
Dit klinkt al veel aardiger Frederik.:p
En inderdaad het is jammer dat het niet lukt.
Mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar of ik ergens een foutje heeft gemaakt.
Alleen kan ik niet achterhalen wat het is.:(
Een ding weet ik wel ik begin niet meer aan krijgertjes van iemand die er ook niets meer in zag.

Gevalletje ervaring rijker illusie armer.

En nu weer on topic met William zijn stoomsloep:D:D
Groeten Norwin

Ik bied je bij deze aan
Om hem in orde te maken
Als je daar wat in ziet
mvg
Frederik

Hoi Frederik graag ga ik op je aanbod in.
Wellicht kan ik er nog wat van opsteken nietwaar:rolleyes:.
Groeten Norwin

Je moet er in ieder geval geen haast mee hebben
Want heb hier nog meer voor anderen wat liggen
Maar als ik hem hier heb staan kan ik er af en toe wat aan doen als ik met iets anders niet verder kan
Dus stuur hem maar op
Fam van Gent
Prof Gerbrandystraat 19
5463 b k
Veghel
Brabant
Telefoon per pb
mvg
Frederik

Gelukkig! Want het zou inderdaad zonde zijn als je stoommachine in een hoekje weg zou staan rotten, Norwin.
Frederik: goed bezig!

Update:

Voorschot met peilglas voor de schoonwatertank en een begin van de achtervloer met banken is gemaakt.

En de eerste twee servo's (voor de stoomtoevoer en de omkeerinrichting) hebben een plaatsje gevonden.

img3568v.jpg

img3602m.jpg

img3606jh.jpg

img3608qe.jpg

img3609f.jpg

De hitte was inderdaad behoorlijk. Wat er op de foto's staat is dan ook niet alleen van het afgelopen weekeinde .
Voor mij was het ook rustig aan hoor.

Back