Verbouwing naar stoomsloep

Het vloertje is nu ook klaar.

En staat ondertussen in de eerste laag lak.
Al was het maar om ervoor te zorgen dat het hout ook netjes blijft.

img3617og.jpg

Detail aansluiting met de plaat waar de stoommachine op staat
img3619dr.jpg

Zelfde detail aan de achterzijde
img3620o.jpg

Alles in de eerste laag jachtlak
img3624kb.jpg

img3625rx.jpg

Tot zover maar weer deze keer :)

Ziet er netjes uit.
Heb je onder de machine nog een gat in de vloer, ik ben bang dat de rand om de aluplaat niet voldoende is voor condens uit de machine samen met de gebruikte olie.
Ook heb je als de machine wat meer toeren maakt dat de olie rond gaat slingeren en dus ook tegen de zij aan zal spetteren.

Wiggie is het mogelijk als dat je van de krukas een wat duidelijker foto voor mijn kan plaatsen
Want de d 10 die ik hier heb is volgens mij niet de originele kruk as
mvg
Frederik:D

Ik heb onder de krukas wel wat ruimte om condens en olie op te vangen Harm. Bij het proefdraaien wat ongeveer 1,5 uur draaien per keer inhield was dat in ieder geval ruim genoeg. Verder gaat de uitlaat van de stoommachine eerst door een condenser voordat die de vrije ruimte in gaat.
Er is eventueel wel de mogelijkheid om onder de vloer nog een opvangmogelijkheid erbij te maken mocht dat nodig zijn.
Een foto van de krukas heb ik helaas niet Frederik, ik kan wel wat maten opmeten eventueel voor je.

It's alive!

Vanavond het RC gebeuren voor het eerst getest en gelukkig met succes.
De roeraansturing is ook gemaakt maar moet nog voorzien worden van een helmstok. Eerst maar eens aan soepel rvs staaldraad zien te komen van max 1 mm doorsnede. Iemand ideeën?

Hieronder het filmpje. Ook de vullinggraad van de cilinders is nu via rc te regelen door de schaar richting het midden te bewegen. Op lucht loopt dat voor geen meter zoals ook te zien is. Op stoom moet dat beter gaan.

Voorlopig weer een stapje verder in ieder geval. De eerste proefvaart komt in zicht! (als je drie a vier maanden in zicht wil noemen uiteraard :) )

Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst maar eens aan soepel rvs staaldraad zien te komen van max 1 mm doorsnede. Iemand ideeën?

Bij verenfabrieken gebruiken ze rvs verenstaaldraad vanaf zo'n 0,3 mm. Ik weet alleen niet of er zo direct eentje bij je in de buurt zit. Als je er echt niet aan weet te komen, geef even een seintje.

Groet,

Ad Bakker

Ziet er netjes uit William.
Denk je nog te gaan varen voor het water weer hard word;).
Of wordt dat pas iets voor volgend jaar.

Groeten Norwin

Laatst bewerkt:
Nee, ik hoop voor die tijd dat ze water heeft geproefd.
Het zou ook te doen moeten zijn aangezien de besturing er al inzit. Enkel de aansturing van het bypass ventiel, de stoomfluit en de gaskraan moeten er nog ingebouwd worden.
Dat kan echter ook later.
Het hangt eerder van mij af.

Ondertussen weer wat te melden.

De banken hebben een met mahonie beklede zitting en de eikenhouten helmstok heeft ook een plekje gevonden op de roerkoning.

Om er zeker van te zijn dat al het hout netjes blijft staat het alvast twee keer in de jachtlak. Als de eerste proefvaart geweest is ga ik aan de verdere afwerking van het lakwerk beginnen en zal het waarschijnlijk gespoten gaan worden. Evenals de buitenzijde van de romp.
De banken:
img3840a.jpg

De helmstok met roeraansturing dmv een touwtje. Ad heeft me RVS draad toegestuurd maar dat was helaas toch te stug. Ik heb echter wel het gevoel dat het terug gaat komen in de sloep op de een of andere manier.
img3841gg.jpg

Ook heb ik met de cnc frees twee houtsnijwerkjes gefreesd. Met de hand niet te doen maar ook de frees is er erg lang mee bezig.
De lelie kwam op 1,5 uur werk en het filigreine werkje op 3,5 uur frezen. Als je daar dan de afmetingen van 60 x 12 mm in meeneemt is dat heel veel tijd.
Het resultaat is er wel naar vindt ik.

De lelie: afmeting is 30 x 35 mm (b x H) en 3 mm dik. Een keer in de jachtlak.
img3839i.jpg

En het filigreine werkje, afmetingen 60 x 12 (b x H) en 2 mm dik.Alles in eikenhout
Na het frezen.
img3809f.jpg

En twee keer in de jachtlak, door de glans komt het motief op de foto niet zo mooi uit. in het echt ziet het er gelukkig beter uit.
img3838u.jpg

Ik heb echter wel het gevoel dat het terug gaat komen in de sloep op de een of andere manier.

Niet geschoten, altijd mis. Jammergenoeg hebben ze niet dunner dan 0,3 mm. Gezien de verenkwaliteir is dit het maximaal haalbare voor wat betreft de flexibiliteit, dus zou dunner de enige oplossing zijn. Maar dat houdt ook ergens op, want dan wordt het te zwak.

Ik vind het houtsnijwerk werkelijk schitterend!! Je zou er bijna wilde plannen bij gaan ontwikkelen...... Hoe kom je overigens aan de files hiervoor (ik ken de CNC terminologie voor besturings instructie files niet). Ik ken wel 3D scannings apparatuur (van lezen, geen ervaring), is dat hiervoor gebruikt?

Groet,

Ad

Dank jullie wel voor de complimentjes.

Mijn files voor het cnc werk heb ik van de site Osbornewood.

Je kan de houten onderdelen daar bestellen maar ook de meeste onderdelen als STL of dxf downloaden.

Ik heb vanmiddag een bezoekje gebracht aan de lokale hengelsportzaak met een positief resultaat. Prachtig gevlochten rvs draad met een treksterkte van 10 kg en knoopbaar! Dikte is 0,6 mm.
Weer een probleem opgelost.

De voorkant van het rolletje
img3843j.jpg

Duidelijk een gevlochten draadje.
img3844ck.jpg

Heel mooi snijwerk, William! En, zoals ik al vaker schreef: "De hengelsportzaak is de (op één na) beste vriend van de scheepsmodelbouwer.

Mijn complimenten Wiliam ziet er weer profie uit, een lust voor het oog.

"De hengelsportzaak is de (op één na) beste vriend van de scheepsmodelbouwer.
Oh en wie is dan nr 1 Roel als ik vragen mag ? Het geduld van moeders de vrouw die ons geploeter in schuren en op zolder kamertjes tollereerd ;)

Gr Martin :D

ons geploeter in schuren en op zolder kamertjes tollereerd
Als ik jouw laatste posting bekijk heb jij het zelfs voor elkaar om de waskamer te mogen misbruiken. ;)

Maar bedankt voor het comliment Martin. Ik ben benieuwd wat jij er de komende tijd van gaat maken!

hahaha ja wie denk je dat bij ons thuis de was doet dan ;) staat wel wat tegenover :D

Ben zelf ook wel benieuwd maar eerst nog even de bezem door het hok en de machines in de olie en opnieuw afstellen en dan gaan we er weer tegenaan :rolleyes:

Maar weer :ontopic:

Gr Martin :D

Weer een nieuwe tussenstand.
Het lijkt in eerste instantie of er weinig gebeurd is. Niets is minder waar echter. Jammer dat je de arbeid die dingen af en toe kost zo slecht kan laten zien. :rolleyes:

Het dek is af op de laatste laklaag na. Het is nu ook voorzien van een mooie stootrand van eiken en de romp is gladgeschuurd, geplamuurd, geschuurd, enz.,enz.
Buiten dat is de elektrische installatie gereed. Als accupakket dient een 3500 mAh NiMH pakket, lijkt me veel meer dan voldoende voor een middagje varen.
De schakelaars zijn weggewerkt in een van de banken waarin nu ook een luik is gemaakt om er makkelijk bij te kunnen. De laadbus (contra-tulp stekker) moet er nog maar had ik niet liggen op het moment. De accu ligt onder andere bank.

Buiten het houtsnijwerk dat ik al eerder had laten zien zijn er nog verdere houtsnijdetails gemaakt en in de lak gezet. Die zitten nog niet vast op de romp maar heb ik er opgelegd om het geheel te laten zien.

Ik ben nog op zoek naar een bemanningslid, schaal 1:6! Heeft iemand toevallig nog een Actionman liggen waar hij of zij vanaf moet? Die zijn namelijk precies de goede maat en zijn voorzien van scharnierende gewrichten. Laat het maar weten.

Hieronder de ploatsjies. Die zeggen toch meer dan woorden alleen.

img4075e.jpg

img4076az.jpg

Details van het houtsnijwerk, alles in degelijk eiken uitgevoerd!
img4080p.jpg

img4077p.jpg

De schakelaars, links is aan en uit voor het model, rechts wordt later uitgelegd, geduld hierin is een schone zaak.:) In het midden komt de laadstekker.
img4078q.jpg

img4084s.jpg

img4085a.jpg

Back