Verbouwing naar stoomsloep

En als je ziet hoe het zit is het niet eens zo moeilijk.
Maar de fantasie om het zo te ontwerpen en oplossen moet je nu net wel even hebben.

precies harm
maar zo zie ik van alles op het forum
simpel stukje koper wat latjes op wat spantjes hahahahahaha
voor mij zijn het ras artiesten

Dank jullie wel voor de complimenten, dat doet een mens goed ;)
Zoals ik al eerder heb gezegd is het idee niet door mij verzonnen hoor.
Er zijn heel wat meer mensen die hun Dragon poppetjes beweegbaar hebben gemaakt. Zoek op youtube maar eens op " animatronic 1/6 " .

Ik heb ondertussen alvast een dakje gemaakt voor de natte en zonnige momenten. Het geheel blijft afneembaar, anders zou het zicht op de schipper straks ontnomen worden. En dat wil ik nou net niet.:grin:

Het dak zelf is van 0,7 mm multiplex. Het spantenframe eronder van eiken en de vier poten zijn gedraaid uit beuken.

Hier de proefpassing.

IMG_4230.jpg

IMG_4229.jpg

IMG_4228.jpg

IMG_4234.jpg

IMG_4233.jpg

Heel mooi zo'n stoomsloep want dan komen de ketel en de machine echt tot hun recht.
De beweegbare poppen maken het helemaal af. Super.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
De keizer heeft nieuwe kleren ontvangen vandaag!

Zeg nou zelf, dit smoelt toch beter dan het matrozenpakje :)

Ook de schoenen lopen nu weer in de pas Harm. ;)

8F5B7510-2856-4E1D-8F48-103008538F4F-2794-0000036A01487D37_zpsaa1782b1.jpg

Vandaag de stoompomp onder stoom getest.
Na een eerste tegenslag doordat de zuigerveer van POM was en het geheel daarmee op lucht prima loopt maar op stoom compleet vastslaat heb ik die vervangen voor Teflon met een positief resultaat!

Hieronder twee filmpjes.

Het eerste is alleen het pompdeel en de tweede is de complete pomp.

Als toetje staat ook het geluid erop wat je krijgt bij een terugslag van de vlam in de brander.
De pomp gebruikt niet zo gek veel stoom dus de brander stond (te) laag om de druk in de ketel niet te hoog op te laten lopen met een terugslag van de vlam als gevolg. De vlam brandde al voor het keramische bed. Klinkt wel heel apart kan ik jullie zeggen. Oordeel zelf maar !
Nu nog inbouwen.

De pomp alleen.

De pomp compleet

Laatst bewerkt door een moderator:
"Problem fixed"

Wat een vinding. . . .
Beweegt goed.
Zou hem toch maar minder snel laten werken, dan hebben de zuig en persklep meer tijd om te sluiten voordat de slag voorbij is.
Geeft meer opbrengst.(relatief)

Ja mooi hè, hahahaha . Ik had ook maar een hand vrij, vandaar.
Onder belasting gaat de frequentie behoorlijk omlaag hoor, daar ben ik niet zo bang voor. De pompcapaciteit is in ieder geval ruim voldoende. Onbelast verpomp ik ruim 350 ml in een minuut. Laat dat onder belasting eens terugvallen naar 100 ml. Is nog ruimschoots voldoende lijkt me.

Mijn pomp (dezelfde) kon met een 6mm plunjer de ketel makkelijk bijhouden.
En tijdens de proef draaide de 2 cilinder (BxS 25x38) vrolijk mee.

stookte 3 tot 6 bar zonder problemen met de ketelvoeding van de pomp.

Dat onderschrijft mijn gevoel alleen maar John. Mijn pompplunjer is zelf een mm groter.
Heb jij jouw pomp nu werkend gekregen?

eerlijk gezegd...... ligt ie al een paar maanden ergens in de schuur....
Maar waar ?
Van de zomer uit m`n tas gehaald, in een doek gewikkeld, maar waar ik hem gelaten heb ?

Ik ga toch een nieuwe maken denk ik, daar kan ik de fouten die in de 1ste zaten mooi weglaten.

Jou pompje loopt mooi zeg, beetje snel, dat wel.
Als ie echt betrouwbaar aan blijft lopen is het een mooie aanwinst voor je sloep.

Dank je wel John,
Ik ben al blij dat hij het doet, haha.
Ik hoop dat de pomp na het afstellen inderdaad wat rustiger loopt.
Onbelast is het af en toe net een verbrandingsmotor , zeker op lucht .

Nu dat hij werkt kon ik het niet laten om de op te bouwen druk te testen.

Dus de pomp ingebouwd en aangesloten. Om het mezelf niet te moeilijk te maken heb ik lucht gebruikt in plaats van stoom. Merk nu wel dat de pomp op lucht wat moeilijker loopt door de dikke olie. Dat duurt trouwens maar heel even. Zodra het even heeft bewogen wordt de viscositeit al dunner. Misschien dat ik daar opstoom helemaal geen last van heb.

De ketel was halfleeg, dan moet er ongeveer een halve liter in om hem geheel te vullen. Dat duurde al met al ongeveer 1,5 minuut op 1,5 bar gemiddeld :D

Daarna de druk getest, dat ging ook super.
Op 1 bar luchtdruk op de pomp haal ik bijna 3 bar keteldruk en op 2 bar luchtdruk haal ik 5,5 bar. Het is dat de veiligheid opent op 4 bar anders hadden jullie dat ook gezien op de film hieronder.
Al met al een drukverdeling van 1 staat tot 3 tussen de stoomkant en de waterkant.

Ik ben heel erg blij !!:banana::banana::banana::banana::banana:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back