Verbouwing naar stoomsloep

De instelveren zijn zelf gemaakt van 0,7 mm RVS verenstaal, gevormd om een 3,5 mm boortje en ongeveer 18 mm lang. Of dit te sterk is of niet zal de toekomst uit moeten wijzen.

Even snel geschat kom ik op zo'n ruim 3 N/mm indrukking voor deze veertjes. Het kan wat minder zijn, ik weet niet hoeveel de terugvering na wikkelen was.

Groet,

Ad

Dat heb je snel uitgerekend Ad!
Na het wikkelen begon ik met een lengte van 21 mm. Dat liep terug naar 18 mm na een aantal keer geheel indrukken. 18 mm is de definitieve lengte gebleven.

18 mm is de definitieve lengte gebleven.

Het gaat meer over de diameter, William. Je wikkelt om een boortje van Ø 3,5 mm, dus kom je op een gemiddelde diameter van Ø 4,2 mm. Maar dat zal wat meer zijn omdat hij terugveert na wikkelen.
Het gaat wel hard, want de veerconstante is omgekeerd evenredig met de derde macht van de gemiddelde diameter.

Groet,

Ad

De eerste tests vanavond laten zien dat een veer van 0,7 mm veel te dik is.
Maar gelukkig heb ik ook nog 0,5 en 0,3 mm hangen.
Het werkt zonder membraan al. Al is de afdichting tussen de delen natuurlijk niet goed. Ingesteld op 1 Bar blijft die druk ook zo, zelfs als je de ingangsdruk verhoogt van 2 naar 4 bar! Het werkt dus beter dan verwacht. Morgen koppelingen maken. Lekker klusje !

De eerste tests vanavond laten zien dat een veer van 0,7 mm veel te dik is.
Maar gelukkig heb ik ook nog 0,5 en 0,3 mm hangen.

Gaat hard hoor William, wel met de vierde macht van de draaddiameter. Dus:

van 0,7 --> 0,5 wordt bijna 4 maal zo "slap"
van 0,7 --> 0,3 wordt bijna 30 maal zo "slap"

Groet,

Ad

4 maal zo slap zal aardig in de buurt gaan komen denk ik Ad.
Ik heb nu een regelbereik van 0,5 mm indraaien tussen vol open of vol dicht. Dat is wel erg weinig. Het zal trial and error gaan worden. Vindt ik juist het leuke eraan.
Aan het materiaal zal het niet liggen in ieder geval.

@ Harm: misschien dat het ook toe te passen is in de gasvormige fase van de wasbenzine?
Ik zit er juist andersom in. Het is dat ik een sloep bouw waarbij je alles ziet. Anders was ik ook wel overgestapt naar de wasbenzine-variant. Stookt veel goedkoper!
500 gram gas komt op 4,5 euro. Daar heb je twee liter wasbenzine voor.
Nou ja, ieder zijn uitdagingen toch?

Bij gebruik van zo'n regelaar met de gasvormige toestand van benzine moet je er wel voor zorgen dat die regelaar "gloeiend" heet is, anders condenseert het tot vloeibare benzine.
Dat brand niet en je ventielen lopen vol.

Daar was ik al bang voor Harm.
En om zo'n regelaar nou in de vlam te gaan hangen lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Gelukkig heb jij het elektronisch op weten te lossen.

4 maal zo slap zal aardig in de buurt gaan komen denk ik Ad.
Ik heb nu een regelbereik van 0,5 mm indraaien tussen vol open of vol dicht. Dat is wel erg weinig. Het zal trial and error gaan worden. Vindt ik juist het leuke eraan.
Aan het materiaal zal het niet liggen in ieder geval.

@ Harm: misschien dat het ook toe te passen is in de gasvormige fase van de wasbenzine?
Ik zit er juist andersom in. Het is dat ik een sloep bouw waarbij je alles ziet. Anders was ik ook wel overgestapt naar de wasbenzine-variant. Stookt veel goedkoper!
500 gram gas komt op 4,5 euro. Daar heb je twee liter wasbenzine voor.
Nou ja, ieder zijn uitdagingen toch?

Bij mijn kost een flesje nog geen euro
Omdat ik deze uit een grote fles vul
En die kost dus 30 euro

Grote fles is 5 of 10kg.
Wanneer je voor 500 gram 4,5 euro betaald zou je uit een fles van 5kg 10 vulling kunnen halen - 10x 4,5 euro = 45 euro
Wanneer je maar 30 euro voor de 5kg fles betaald heb je een besparing van 15 euro.
Met een 10kg fles en 20 vulling van 500 gram kost één vulling 1,5 euro.
Toch een punt om te gaan vullen uit een grote fles met 3 euro besparing per vulling.
Frederik heeft wel een adresje voor de ombouw van de bestaande gasfles om deze aan te passen voor navullingen.

Er is echter wel een verschil in de gassoort. De grotere grijze gasflessen zijn gevuld met propaan en de kleine blauwe gaspatronen of flessen met butaan.
De dampspanning van deze gassen is niet gelijk.
full

Hier is duidelijk het verschil te zien.

Henry

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Ik stook 70/30 propaan/butaan en merk al dat temperatuur erg belangrijk is. Bij een te koude buitentemperatuur loopt de gasdruk hard achteruit. De uitlaatleiding van de afgewerkte stoom biedt hopelijk uitkomst maar hier geldt weer dat een te hoge temperatuur weer te veel druk in de gastank betekend. Gelukkig is die afgeperst op 20 bar trouwens.

Gelukkig is die afgeperst op 20 bar trouwens.
Dat is niet zoveel, in de zomer met de zon erop en weinig gas afname. :(

Gelukkig kon ik over op wasbenzine, want dat probleem had ik ook al ondervonden.
Bij mij zit alles in een weinig geventileerde gesloten boot die erg warm wordt.

Ik hoop maar dat een open boot meer soelaas biedt.
Vanavond dacht even de instelschroef voor de minimum gasstand te maken. Dat viel dus tegen. Het grootste probleem was de afdichting . Uiteindelijk ben ik er met een rubbertje dat normaalgesproken een fietsventiel afdicht uit gekomen. Ik heb nog geprobeerd om het met echte o-ringen te doen maar die zijn niet te vinden in die kleine maten.
Daar kwam nog eens bij dat het draad tappen niet lekker ging bij het eerste probeersel en dan ben je al met al een hele avond bezig. Zucht....
Het resultaat ben ik dan wel weer blij mee en het functioneerde prima.
De afdichtingspin is van gehard staal en 1 mm dik. In een puntje gedraaid.
De rest is uiteraard van messing.
094423D5-36F6-49C1-9B63-4A1349444AFF-1990-000001DC3340F409_zpsb58dfefb.jpg

DAF2E7A7-50EA-4182-BDDF-061064BA1A32-1990-000001DC2F67846B_zpsa436b8c6.jpg

FDD12DE7-F2A9-4C1D-AE0D-D3A5B404D36C-1990-000001DC2BD804A5_zps7e20e1e3.jpg

B2223716-A7CE-4462-940B-FFBD96E44F6A-1990-000001DC27C8357B_zps7dac4ce9.jpg

Laatst bewerkt:
Henry,

Perfecte timing met deze link. Was van het weekend al aan het zoeken naar een leverancier
van viton o-ringen. Hier in Nederland kon ik geen site vinden die en een ruime keus en aan particulieren wil leveren.

Timo

Mooie link Henry ook voor keerringen.

Timo kijk eens bij Ebele (rotterdam):
viton inwendig vanaf 1.5 mm snoerdikte 1 mm
NBR inwendig vanaf 0.74 met snoer van 1.02 mm

los snoer staat vermeld vanaf 0.41mm

Back