Verbouwing naar stoomsloep

Ik gebruik voor de D10 en de waterpomp 4 mm buiten (3 binnen). En voor de fluit 3 mm buiten (2 binnen).
Als retourleiding vanaf de machine naar de condenser gebruik ik 6 mm buiten (5 mm binnen).
De D10 kan qua aanvoer nog wel wat meer hebben. Ik schat dat 5 mm buiten en 4 mm binnen wat prestatieverbetering brengt. Omdat het bij mij hoofdzakelijk rustig varen wordt heb ik het niet nodig. Daarom heb ik het zo gelaten.
Probeer de retourleiding qua oppervlakte ongeveer 2 x groot te nemen tov de aanvoerleiding omdat de stoom expandeert tijdens het afkoelen.

Wiggie,

Ziet er allemaal geweldig uit!

Heb ook even het filmpje bekenen, en schoot even in
de lacht toen in het fluitje hoorde fluiten.

Deed me gelijk denken aan onze cavia's;)

Jan

Vanavond de dame in de badkuip getest en gelukkig, ze lekt niet.
Dat is alvast de eerste overwinning.

Ondanks dat de dame met een lege ketel en watertank al ruim 15 kg weegt zit ze nog lang niet op gewicht.

Even met een paar accu's spelen en andere variabele gewichten en ik kom op minimaal 9 kg extra in de romp. Dat kan meer zijn maar met 9 kilo is lijn al mooi. Aan de boeg ligt ze dan vrij hoog maar aan de steven mooi laag.
Met een lege watertank scheelt het vooraan zo'n centimeter dat ze omhoog komt.
Het totaal gewicht gaat dan naar zo'n 25 kg. Toch de moeite waard.

Heb net ook nog even opgemeten wat ik theoretisch kwijt kan onder de dubbele bodem en dat komt in de buurt van circa 40 kg, uitgaande van lood.

Ik kon het niet laten en heb de airbrush-compressor aangesloten om te testen in het water.
Die 100 mm vierbladsschroef lijkt werkelijk waar niet te bestaan. Zoveel heeft de machine aan kracht over.

In ieder geval wordt het heel relaxt rondtuffen straks. Dat is zeker.

Ook wil ik jullie laten delen in de naam die ze vandaag heeft ontvangen.

IMG_4786_zps9f9bd75a.jpg

Het is een samentreksel van de namen van mijn dochters. Toch knap dat ze al bijna anderhalf jaar met de vingertjes van het model af weten te blijven. En dat moest maar eens beloond worden.

[Ik zou de letters in V vorm hebben gefreesd
Doen ze bij de 1;1 schepen boten ook hoor
Staat veel mooier
mvg
Frederik

Mooie naam voor de boot.
Ben onder de indruk van het gewicht. Dat wordt nog een hele toer om ze van de auto naar het water te krijgen.

Ik heb niet de beschikking over een v- freesje met een diameter van 1 mm. Dus vandaar dat het een normale frees is geworden. De randjes werk ik nog wat bij zodat de V- vorm er wat beter in komt.
Qua gewicht ben ik wel wat gewend hoor. Mijn smit Mississippi komt op 40 kilo!
Gelukkig hebben we een scheepslift bij de vereniging. :)

Voor de oplettende lezers .
Ik heb aan Puffin gevraagd om een beetje te vegen.
Niet om mensen tegen het hoofd te stoten maar eerder om het draadje te laten gaan waar het over zou moeten gaan. De weg van de verbouwing naar een sloep met alle leermomenten, hobbels , grapjes en fouten die daar bij horen.
Voor een ieder die zich toch aangevallen hierdoor voelt, op voorhand excuses.

Omdat de kapitein ook nog zacht mag zitten zijn de kussens ondertussen gereed.

In eerste instantie waren het twee lapjes stof met daartussen wat vulling maar dat kon niet op de goedkeuring van de vrouw des huizes rekenen. Daarom toch maar wat meer aandacht aan de dingen geschonken en de kussens voorzien van knopen. Die zijn er echter niet in die hele kleine maatjes waardoor de cnc frees weer wat te doen had. Ik merkte daar wel bij dat ik toch al behoorlijk wat speling op de assen begin te krijgen want de rondjes worden steeds meer een vierkantje. Nu maakt dat voor een knoop niet zoveel uit maar voor werk waar het er wel toe doet kan het niet meer. Mooi klusje voor later.

Hieronder de geverfde knopen.
IMG_4789_zpsda8a9e13.jpg

En hieronder de losse kussens en het resultaat in de sloep.
IMG_4790_zps49c4a77e.jpg

IMG_4793_zps8cafce0c.jpg

Het moet veel gekker worden hier!!!
Nu zijn we ook al knopen op schaal aan het maken...:schrik:
Wat wordt het volgende?
Een multifocale bril voor de schipper op sterkte geslepen?

Ik begin hier een minderwaardigheidscomplex te ontwikkelen waar de honden geen brood van lusten...:(

By the way William: ik heb deze week bij Maarten in het echt je sirene mogen bewonderen. Mooi stukje werk! :D

Dank jullie wel voor de complimenten. Schaal 1/6 geeft ook veel mogelijkheden hoor, in 1:50 was ik er echt niet aan begonnen.

Allereerst complimenten voor dit project! De lat ligt hier bewonderens waardig hoog.
Geniet ervan om je werk te zien.

Maar dat gewicht zeg, had je dat van te voren ook bedacht? En waar ik nu benieuwd naar ben, zou je nu achteraf het gewicht lager kunnen maken?

Of kom je met dit soort projecten gewoon op zo'n gewicht uit.

Of kom je met dit soort projecten gewoon op zo'n gewicht uit.

Mijn sleper is vaarklaar (zonder toevoegen van ballast) 43 kg.

Mijn baggermolenromp is niet bruikbaar omdat die met de hele stoom spullen tot aan zijn dek in het water komt te liggen.,

Het gewicht heb ik niet vooraf bedacht maar volgt uit de rompvorm.
Omdat dit officieel een romp van de Volharding is betekend dat veel waterverplaatsing terwijl een sloepromp normaalgesproken veel slanker is.
Met een goed tilframe moet het model veilig in en uit het water te tillen zijn.

Back