Verbouwing naar stoomsloep

Ik denk dat Boris deze pagina bedoelt.

dB(A) - Wikipedia

Ik kende de materie in ieder geval wel Boris. Mijn meting was ook niet zozeer wetenschappelijk bedoeld. Eerder om een idee te krijgen hoe luid het klinkt.

'Hard' of 'heel hard' zegt zo weinig als mensen me vragen hoeveel geluid eruit komt.

Het forum is zo "dom" dat het het afsluitende hekje niet ziet waardoor er niet naar de juiste pagine wordt verwezen.
Het is dan inderdaad 100 db(A) ipv 100 db want dat zegt helemaal niets.
De microfoon in je telefoontje is totaal geen gehoororgaan.

Hahahaha ,
Vanaf 80 dB is het verplicht om gehoorbescherming te gebruiken wanneer je er langer dan 8 uur per dag in verblijft.

Is niet helemaal correct...
Indien er een arbeidsverhouding is dient een werkgever vanaf een gemeten geluidsniveau van 80 db(A) of meer maatregelen te nemen om de geluidsbelasting voor zijn personeel terug te dringen. Dat dient hij te doen conform de zg. "Arbeidshygiënische strategie", oftewel:

1 maatregelen aan de bron (bijv een machine vervangen)
2 Scheiden mens en bron (bijv machine omkasten)
3 Collectieve maatregelen (bijv werkverdeling zó inrichten dat personeel niet langer dan "X" tijd bij de machine moet werken
4 Individuele maatregelen nemen(bijv persoonlijke beschermingsmiddelen verstrekken)

Vanaf 80 db(A) moet de werkgever persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer te verstrekken en vanaf 85 db(A) erop toe zien deze juist gebruikt worden.
Dit is de verkorte versie van het hele geluidsverhaal in de Arbowetgeving.

Nogmaals: dit is een verkorte versie van de arbo-regelgeving op dit onderwerp. Die geldt als er een "gezagsverhouding" is, dus: werkgever - werknemer. Overigens ook van kracht bij vrijwilligerswerk, iets waar nog wel eens aan voorbijgegaan wordt. Bij blootstelling aan lawaai in de werkplaats van een modelbouwvereniging wordt het bestuur van de vereniging gezien als "werkgever". Aangezien William dit lekker thuis doet, is de Arbo-regelgeving niet van toepassing, en mag hij zelf bepalen hoe vaak hij z'n sirene laat loeien...;)

De schadelijkheid van geluid hangt ook samen met de frequentie. Hoe hoger het geluid, des te schadelijker voor je gehoor. Een laagfrequent, hard geluid (een scheepshoorn van een oceaanstomer bijv) is voor je gehoor relatief minder schadelijk dan een even hard, hoogfrequent geluid. Voor de rest van je lichaam is laagfrequent geluid echter meer hinderlijk. Je kunt er bijvoorbeeld zwaar misselijk van worden.

DB-waarden lopen logaritmisch op.
83 = 2 x 80 Dubbel zo hard dus.
86 = 2 x 83
89 = 2 x 86
Enzovoort.
Wetenschappelijk is vastgesteld dat 8 uur blootstelling aan geluid van meer dan 80 db(A) schadelijk is voor iemand z'n gehoor.
Als de factor lawaai wordt verdubbeld (83 i.p.v. 80) wordt de factor tijd gehalveerd: i.p.v. 8 uren is 4 uren in dat lawaai schadelijk.
Bij 86 db(A) is de tijd gereduceerd tot 2 uren
89 = max 1 uur
92 = max 30 minuten
enz enz enz.

Bij een geluidsdruk van 100 db(A) is een blootstellingstijd van meer dan 4 minuten (per dag) schadelijk.

Op zich is 100 dB dus niet schadelijk, wel als je dat de hele dag hoort. Dat is met deze sirene niet aan de orde en ik ga me dus geen zorgen maken daarover. Bovendien neemt de geluidsdruk kwadratisch af met de afstand dus vanaf het water is er al helemaal geen probleem meer.

Wat weer helemaal correct is.

Altijd een leuk discussie-onderwerp:
Moeten de bezoekers van een popconcert oordoppen verstrekt krijgen?

Laatst bewerkt:

HAHA, ik was een keer met de zaak bij de MamaMia musical en had van die gele EAR propjes in.
Heerlijk was dat, alleen de rest vond het weer watjes achtig.
Maar ik zat in de bus niet te schreeuwen zoals de rest die (tijdelijk) doof was en zichzelf niet hoorde. :banana:

HAHA, ik was een keer met de zaak bij de MamaMia musical en had van die gele EAR propjes in.
Heerlijk was dat, alleen de rest vond het weer watjes achtig.
Maar ik zat in de bus niet te schreeuwen zoals de rest die (tijdelijk) doof was en zichzelf niet hoorde. :banana:

Wist je dat die dingen (de zachte versie althans) heb beste dempen? Beter dan allerlei dure otoplastieken?

Eerlijk gezegd had ik ze ook ingedaan hoor, zelfs als ze zachtjes gezongen hadden ;)
:D:D

Interessante weetjes hier.
Het nare van die losse gele dopjes is dat als je die met olie vingers vast hebt gehad, het toch niet helemaal fris is om ze terug in je oor te steken.
Met klusjes (aan boord) had ik vaak oorkappen (hoofdtelefoon), standaard om de nek hangen = veel makkelijker.

Voor éénmalig gebruik zijn die gele dingen prima. Bij werkzaamheden waar je gehoorbescherming op -af - op - af moet doen, is een Peltor (gehoorkap) beter, omdat "de grens" om ze op te doen veel kleiner is.
En in een machinekamer heb je uiteraard een veel grotere kans op vuile vingers, dus met oordoppen meer kans op ontstekingen in je gehoorgang.

Overigens nóg een interessant weetje: het maximum wat gedempt kan worden (met een combinatie van oordoppen én oorkap) is 35 db(A).
De rest van het geluid komt binnen via de botstructuur van je schedel.

Sta je dus met je kop achter de uitlaat van een F-16-motor, heb je nog altijd 105 db(A) in je oren.
Gelukkig duurt dat niet zo lang (ik schat een halve seconde) want dan lig je zelf (zonder gehoorkap en/of doppen) een slordige 100 meter verderop. En je oren zijn dan het laatste waar je je zorgen over maakt; waarschijnlijk heb je tegen die tijd een kop als een tostie.

Vanaf 83 db(A) moet de werkgever persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer te verstrekken en erop toe zien deze juist gebruikt worden.

Altijd een leuk discussie-onderwerp:

Nee, een pop concert is geen werkgever..... (voor de bezoekers althans).
Als ze bij een concert zouden adviseren om gehoorbescherming te gebruiken vanwege het harde geluid en er een manier zou zijn om ze te verstrekken (al dan niet betaald) dan is het aan de bezoeker om het wel of niet te doen.

we gaan off topic..... hij maakt genoeg herrie die sirene, dus geslaagd !!!

PS watje of niet, ik zou het ook doen, ik heb bij de Golden Earing al eens een groot deel van het concert buiten de feest tent moeten beleven omdat ik het geluids niveau binnen in de tent niet te harden vond, als het kraakt in je oor dan is het niet goed.

Ik heb nooit geweten, als dat oren zoveel met stoom te maken hadden:banana::banana::banana:
Er zijn volgens mij: meer mensen met gehoorschade van Dieselmotoren ;dan van stoommachines denk ik.
mvg
Frederik

T zijn niet de stoommachines die herrie maken, maar meer de toebehoren om te laten weten dat de stoommachine er aan komt....

Jullie gaan wel heel erg off topic... straks komt er stoom uit zijn oren!

Wat leuk dit te lezen en dat van iemand uit Hillegom. Daar heb ik ook lang gewoond! Heerlijk om alle spullen voor handen te hebben en alles te kunnen maken wat je bedenkt! Ik ben benieuwd wanneer het echt 'klaar' voor je is!

Om het dan maar weer on topic te krijgen:

Ik heb de afgelopen dagen nog wat zitten pielen met de stoomsirene met het resultaat dat het geluid harder is geworden en tegelijkertijd het stoomverbruik lager. Door in de stator niet zes maar twee sleuven toe te passen is me dat gelukt.

Vandaag heb ik het geheel op de workmate in de tuin getest om te zien of de gastankverwarming afdoende werkt bij -5.

Het is niet een temperatuur waarbij je normaalgesproken vaart natuurlijk maar als het nu werkt, dan werkt het altijd.
Het resultaat is dat de gasvlam, bij het continu rustig laten lopen van de machine, net genoeg warmte afgeeft om de ketel op zo'n 3 bar te houden. Het houdt niet over maar er is mee te varen. Met een buitentemperatuur van zo'n 10 graden hoger moet dat veel beter zijn.
Eerst nog wat lood zien te bemachtigen om de dame op gewicht te brengen en als het ijs dan gesmolten is dan is het toch echt tijd om haar in haar element te gaan testen.

Bijgevoegd filmpje geeft geen nieuwe dingen te zien maar de combinatie van de stoom in de ijzige kou is wel een mooi plaatje. Denk er een beetje water onder en het is compleet.

Laatst bewerkt door een moderator:
William, wist jij dat het Nationale Tuinvogel-tel-dag was, vandaag?
Die sirene klinkt (op het laatste van het filmpje) als de linkshandig vliegende schijtlijster...;) (Niet beledigend bedoeld!!!)
Waarschijnlijk heb je nu een paar vogelaars op het verkeerde been gezet...

Mooi plaatje, zo in die kou, met alle stoom er omheen.

Back