Verbouwing naar stoomsloep

Zuigerafdichtingen

Bedankt voor de tip,

Zuigerafdichtingen van Teflonkoord bevallen dus kennelijk niet zo goed. Zelf had ik al besloten de afdichtingen van Teflonstaf te maken, al is dit wat gepriegel (12x10x1 mm, alleen nog insnijden, zie foto).

Bunte in Apeldoorn heef trouwens ook stoomolie, deze stinkt niet (tenminste niet dat het mij opvalt).

Robert.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet zichtbare foto

Hopelijk is het zo beter? Om een of andere reden werkt uploaden en plaatsen via Imageshack niet meer goed, vandaar de keuze voor een foto in het album (was inderdaad op prive gezet).

De uitleg in de FAQ geeft overigens een "Beheer bijlage" knop aan die ik niet kan vinden. Is er ergens een betere beschrijving van het invoegen van afbeeldingen?

Robert.

De uitleg in de FAQ geeft overigens een "Beheer bijlage" knop aan die ik niet kan vinden.

Klopt Robert, die FAQ is niet aangepast aan de instellingen van het forum. Deze laat helemaal geen bijlagen (in de zin van word documenten en pdf's bijvoorbeeld) toe. Kijk even naar onderstaand filmpje, dan wordt het wel duidelijk.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe ga jij die zuigerveren om de zuiger doen
mvg
Frederik:D

Sorry Frederik, misschien niet helemaal duidelijk geweest. Zoals al gezegd, ik snij ze schuin in met een scherp mesje en haal uit deze snede net zo veel dunne snippertjes uit tot ze mooi om de zuigertjes passen en deze goed in de cilinder lopen.

Dit werkt goed met Teflon als zuigerveren. Ik heb dit afgekeken van de PM Research Twin Marine Engine die ik ooit als kit heb gekocht. De groef in de cilinder maak ik met een 1.2 mm steekbeitel en ook 1.2 mm diep. Met 0.2 mm speling in de diameter en 0.2 mm in de groefbreedte, blijkt dit mooi af te sluiten. Hoe dit in de praktijk houdt kan ik alleen nog zeggen vanuit de ervaring met de PM Research stoommachine, deze nu loopt al een jaar, zeer regelmatig en zonder problemen.

Bedankt Ad voor de uitleg over de afbeeldingen.

Robert.

Is er belangstelling voor stoomcilinderolie?

Ehhh, is een banaan geel?

Jazekers wel. Misschien dan toch een idee om eens langs te komen in Dordt?

Heb overigens mijn zuigerveren met voorspanning gemaakt door de diameter eerst iets te groot te maken, hier 2 mm uit te frezen en daarna dichtgespannen in de drieklauw op maat te draaien. Na het afsteken is het installeren in de zuiger een beetje lastig maar het resultaat is er wel naar!

Zag dat Apeldoorn iets van 30 euro per liter vraagt. (goudmijntje) Dat heb ik niet betaald hoor.
Ik heb het in kannen van 5 ltr. zal eens kijken of er kleine flesjes ergens zijn.

Ik heb uiteindelijk met een ty-ripje de zuigerveren ingedrukt en dan heel voorzichtig van bovenaf de zuiger met ingedrukte veer in de cilinder gedrukt.

Ik gebruikte bij motoren tot een pk of 60 een stukje CO2 lasdraad 1 mm dik, houtje eromheen om strak te trekken.
Zag ooit de manier waarop profies het doen met een plaat blik dat je om de zuiger spant met een imbus sleutel tot die plaat (bus) nog net schuift, dan gewoon met een tikkertje de zuiger het blok inslaan.

Zag ooit de manier waarop profies het doen met een plaat blik dat je om de zuiger spant met een imbus sleutel tot die plaat (bus) nog net schuift, dan gewoon met een tikkertje de zuiger het blok inslaan.

das inderdaad een zuigerveerspanner :) voor hele kleine modelbouwmotortjes werkt het bovengenoemde trucje met de tiewrap eigenlijk t zelfde :)

Ik heb me inderdaad ook laten inspireren door de zuigerveerspanner.
Grappig dat je via verschillende manieren op hetzelfde uitkomt.

€ 30 per liter voor olie !!!

ik heb bij een bedrijf als particulier 25 liter gekocht (emmertje) shell valvata stoom cilinder olie.
Wat kostte dit ook al weer, ik dacht iets van € 80 incl. btw incl bezorg kosten.

Stil leven zeg maar

Wat b lijft het hier toch STIL
Hebben we geen stoom meer :onweer: :onweer:
mvg
Frederik :D :D

Ps oh wacht even het is crisis toch

Back