Verbouwing naar stoomsloep

Dat er niets gemeld wordt betekend niet er dat er niets gebeurt hoor.
Heb alleen aan het begin van het verslag al gemeld dat ik niet iedere stap ga bijhouden en alleen de grotere veranderingen laat zien.
Ben momenteel bezig met de vloer waar de installatie op komt te staan in te bouwen in de romp en ook de waterpomp is ondertussen binnen en in elkaar gezet.
Wacht nu alleen nog op een bestelling vanuit Stuart. Heb daar de onderdelen voor de omkeerinrichting van de D10 besteld en wacht nu al ruim 4 weken op de levering.
Hoe zijn jullie ervaringen met Stuart?
Mijn mails worden netjes beantwoord maar ik vind 4 weken persoonlijk gezegd toch echt wat te veel van het goede.

Ja maar jij bent niet de enige die hier wat bouwd hoor :rolleyes:
En als jou onderdelen uit England moeten komen !
Ik had wat nodig voor mijn hobbymat dat had ik de tweede dag al in huis hoor.
Ik heb met stuart geen ervaring daar ik zo.n omkeer beweging zelf wel even bouwd
Een draaibank(je) en je bent klaar
mvg
Frederik :D :D

De ketel komt ook uit Engeland en die was met een week binnen dus de afstand zou het niet mogen zijn.
Je zou echter denken dat een gerenommeerd bedrijf als Stuart zijn zaken goed voor elkaar heeft. Ik heb ondertussen twee keer gemaild met de vraag waar mijn spullen blijven op een nette manier. Ik krijg daarop ook een net antwoord maar geen oplossing. Misschien dat ik morgen maar niet zo netjes meer moet blijven.

Wbt. het zelf bouwen. Zou ik ook kunnen maar aangezien dit de eerste keer is dat ik dit zou moeten bouwen was mijn insteek dat ik het beste de eerste keer met begeleiding van de tekeningen de onderdelen en de principe's onder de knie krijg en daarna eventueel zelf nog eens wat maak.

Hoe dan ook, hieronder de foto's van de waterpomp van Regner en van de plaat waarop de machine komt te staan.

De plaat is gemaakt van 6 mm trespa voorzien van een 10x10 messing hoeklijn die gesoldeerd is en vastgezet is met m2 boutjes en moertjes. De bovenzijde is bekleed met 1 mm dik aluminium om het een chique uitstraling te geven.

Aangezien mijn koolborstels van de motor van freesbank gisterenavond de geest gaven (kan gebeuren na 2,5 jaar werk) kan ik vandaag niet zoveel doen.
Van de week eerst maar eens nieuwe borstels halen.

De pomp met drukvat en by-passventiel en excenter voor koppeling aan de stoommachine
img0009xk.jpg

img0008bi.jpg

Onderzijde plaat
img0005qw.jpg

Bovenzijde met bekleding, de vloer komt straks tegen de bovenzijde van het messing profiel te liggen zodat de "werkvloer" als het ware verdiept ligt.
img0006gqs.jpg

Detail boutjes, alles kan evt. weer uit elkaar voor onderhoud.
img0019ya.jpg

In het schip
img0015dr.jpg

Plaatsing van de onderdelen op de plaat
img0010bvs.jpg

img0012ma.jpg

img0013tt.jpg

Aan de lege zijde komt de condensator te liggen, deze wordt ongeveer even groot als de gastank.
img0014ay.jpg

En alles in het schip
img0021gi.jpg

Tot zover maar weer, Volgens mij dus nog genoeg stoom in de ketel , Frederik ;)

Nou als ik zo maar eens kijk naar je eigengemaakte waterpomp
Incl drukketeltje:confused:
Begrijp ik echt niet waarom je dan geen kans ziet om de omkeer beweging te maken:rolleyes:
Wat er al reeds op de machiene zit.
Dat maaak je exact tweemaal na
dus exentr drijfstang drijfstlager En het schaar gedeelte kan je vinden
In het handboek Model stoommachines
Een kind kan de was doen
Mvg
Frederik:D

Dat is te veel eer hoor Frederik. Deze is gekocht bij Regner.

Het handboek is nog iets voor de verlanglijst, ik heb al door dat daar heel veel nuttige dingen in staan.

Omdat ik gezien de leeftijd een beetje gaat afbouwen
Kan je van mijn het boek wel overnemen voor 25 Euro
Het ziet er prima en verzorgd uit
En verders geheeel vrijblijvend
Anders even goede vrienden zeg maar

mooi pompje, maar had veel eenvoudiger gekund......

Ik vraag me af wat zo`n pompje mag kosten bij Regner ???

en zo`n omkeer beweging, idd wat Frederik zegt, had je zo zelf kunnen maken.
4 excentrieken, 2 scharen, 4 schaar stangen.

kromming vd schaar (straal) is gelijk aan de lengte van de schaar stangen.

maar goed, eenmaal het boek in je bezit gaat er een wereld voor je open.
Ik denk dat je voor de prijs van de Regner pomp het boek nieuw had kunnen kopen ?

maar ziet er goed uit, geeft inspiratie voor mijn stoom sleper.

Ik vraag me af wat zo`n pompje mag kosten bij Regner ???

Even bladeren in de catalogus van regner2011 leert dat de pomp, als je er zelf niet direct zin in hebt, voor een redelijk bedrag te koop is. (zeker als je snel wilt varen of op een andere manier tijd te kort komt.)

Zelf ben ik benieuwd of de krukas niet veel te veel toeren maakt zodat de kleppen/kogels geen tijd krijgen om te sluiten.(opbrengst verlies !)

Ik vraag me af wat zo`n pompje mag kosten bij Regner

:???::???:Uche, uche...... Dat wil je niet weten !!! Daar had ik wel 4 boeken voor kunnen kopen. Uche, uche.......:(:(

Oke, nu weer terug naar het normale leven.

De ene kiest ervoor alles zelf te maken, zou ik normaalgesproken ook doen maar net bij de sloep, die ik in eerste instantie als tussenprojectje zag, was dat niet de bedoeling.

Mijn bouwkwaliteit is ook nog niet dermate goed dat ik met de kleine toleranties die gevraagd worden met het bouwen voor stoom uitkom.

Er iets mooi uit laten zien is toch iets anders dan iets mooi te laten werken ben ik al achter. Om niet al te veel tijd en frustratie in de zaken te laten komen heb ik daarom voor kopen gekozen. Zowel voor de pomp als voor de omkeerinrichting. Nu zijn de prijzen ook weer niet al te deprimerend voor de omkeerinrichting als je de spullen niet al in je bezit hebt trouwens.

Qua toerental van de pomp moet het geheel goed werken tot ongeveer 500 toeren. Daarna loop je kans dat de kleppen niet meer op tijd openen en sluiten met als gevolg dat de doorstroom naar de ketel terugloopt.
Ik hoop dat het drukvat dit voor een deel oplost en anders zal er een vertraging oid tussen moeten.
Aan de andere kant vaar je zelden voor een langere tijd volgas dus misschien valt het allemaal wel mee.

pffffffffff € 150 voor een pompje met windketel en bypass kraan.
tis aan ieder om "een schappelijk" bedrag te interpreteren maar ik vind dat veel geld.

Maar goed, we zijn hier niet om zaken af te kraken of ander rottig bedoeld commentaar te geven, tis maar net hoe je het zelf wilt maken, en met spullen van Regner kan dat heel goed.

die vertraging op de pompas is geen verkeer idee !!!

Maar de pomp heeft maar een boring x slag van 5 x 6mm
Ik verwacht geen problemen, maar een reductie kan geen kwaad, had ik ook, 1:3 naar een dubbele pomp boring x slag van 6x6mm, pompte mijn yarrow ktelprima vol gekoppeld aan een 1 cilinder machine met boring x slag van 15 x 22mm en dan op een rustig toerental laten draaien.

Ik ben benieuwd hoe eea gaat varen als het klaar is !!!! keep up the work.

Ben van het weekeinde bezig geweest met een stoomkraan om de machine straks te kunnen regelen.
Dat wat ik van Regner als RC kraan binnenkreeg was niets meer dan een normale kraan met een hendeltje waardoor dat hendeltje alsnog 1,5 slag moest maken om volledig open en dicht te gaan.
Niet geschikt dus om met een servo te gaan werken.
Daarom zelf maar wat geprutst met het volgende als resultaat.

img0003hw.jpg

img0002xq.jpg

img0001enm.jpg

De werking is vrij simpel. Een plaatje in de afsluiter wordt door het aasje gedraaid waardoor het afvoergatje meer of minder afgesloten wordt.
Er zit een hulpveertje in maar de echte afsluiting vindt plaats door de stoomdruk straks. Ongeveer net zoals de stoomschuiven in de stoomkasten naast de cilinders.

Hieronder de onderdelen. Ringetje is een Viton ring van 7 x 4 x 1,5 mm

T-stuk tbv olievernevelaar
img0005ksc.jpg

img0006ge.jpg

Asje met afgeplatte kanten om het plaatje te laten draaien
img0007tam.jpg

Het afsluitplaatje
img0009bq.jpg

Onderzijde met afvoergaatje 2,5 mm.
img0010rr.jpg

Dicht
img0015rb.jpg

Open
img0016rr.jpg

Bovenzijde
img0014bpg.jpg

img0011yl.jpg

Voor wie de tekening wil, mail me maar. Ik heb de afsluiter in hoofdmaten uitgetekend in AutoCad formaat.

Het blokje ernaast is voor de olievernevelaar die dus voor de stoomafsluiter komt te zitten zodat die ook gesmeerd wordt straks.

Rest me nog het afsluitplaatje en onderzijde te polijsten zodat de passing perfect is en daarmee de afsluiting ook.

Laatst bewerkt:
En dat zag ziet geen kans om een omkeerbeweging te maken

Plankenkoorts? Ik weet het niet Frederik.
Sommige dingen heb ik compleet in mijn hoofd zitten voordat ik eraan begin en die willen dan ook meestal wel goed lukken. Waar ik bij de omkeerinrichting nog het meeste tegenop zie is het feit dat alles in engelse maten gemaakt moet worden en daar mis ik bijvoorbeeld nogal wart gereedschappen e.d. voor.

Dit is makkelijker te maken dan het lijkt hoor. Het plaatje is het lastigste. Met een draaibank, freesbank en verdeelapparaat heb je het wel zo'n beetje gehad.
Maar.. bedankt voor het compliment.

Korte vraag.

Ik wil de condensor gebruiken om het voedingswater naar de ketel te verwarmen.

Heeft iemand uit ervaring een idee hoe de voedingswaterleiding inwendig in de condensor behoort te lopen? Ikzelf denk aan een spiraalvorm.
Iedere input is welkom.

Ziet er goed uit Harm maar het zilversolderen houdt me tegen.
Misschien in de toekomst!
Ik denk dat ik het simpel houdt met een condensvat waardoorheen een spiraalgewonden leiding van 4 mm loopt, door de eindkappen heen.

Op die manier hoef ik niet te zilversolderen aan het vat maar volstaat hier normale soldeer.
Druk staat er dan immers niet of nauwelijks op.
De waterleidingmoet uiteraard wel gesoldeerd worden, dat spreekt voor zich. Maar dat redt ik wel met mijn gereedschap.

Ik denk dat als je resist2 (zilver-tin) gebruikt dat het sterk genoeg is.
Zilver tin heeft een hoger vloeipunt dan lood tin.
Je ketel druk is 3 bar, dan is je afgewerkte stoom nooit zo warm dat de tin (lood-tin) smelt.

Zilver solderen is inderdaad een kunst apart, hoe groter je werkstuk hoe moeilijker het is om het warm genoeg te krijgen.
Heb je eenmaal het trucje door (het zilver vloeit naar het warmste punt toe) dan is het redelijk simpel, met een goede brander.

die brander is nu hetgeen dat ik niet heb.

Met een skandia brandertje van de bouwmarkt ga ik het niet redden domweg.
Daar redt ik het solderen van de leidingen netaan mee.

Ook daar gaat het normaal redelijk mee.

Ik heb gekozen voor een
223511.jpg

sievert powergas 2204, bevalt mij wel.

Ik heb voor een zware soldeernaad ook wel de stukken op het gasfornuis warm laten worden en daarna bijgestookt met bovengenoemde brander.
Maar dat gaat natuurlijk niet overal mee.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back