Verbouwing naar stoomsloep

Nee, ik heb het wel binnen gelukkig. Het duurde in totaal ruim 6 weken voordat het vanuit Engeland hier was.
Ik kom nog een tapsetje 7BA tekort en aangezien de rest van de machine ook in engelse maten is opgebouwd kan ik niet uitwijken naar metrische maten.

En nu blijkt zo'n tapsetje voor 7BA vrij lastig te vinden te zijn in Nederland.

Bovendien heb ik nog zoveel te maken aan de rest van de boot dat ik daar de winter wel mee door kom denk ik.

Maar dat is niet zo erg hoor, dat is juist de hobby voor mij.

Leidingwerkzaamheden deze week.

De condenser is aangesloten en ook de leidingen voor de aanvoer en retourleiding naar de waterpomp zijn "under construction" .

photo111211144418.jpg

photo191211225017.jpg

@ Norwin: Bedankt voor de link. Beter duur dan niet te koop toch?

Laatst bewerkt:
@ Norwin: Bedankt voor de link. Beter duur dan niet te koop toch?[/QUOTE]

ALS JE GELD GENOEG HEB IS DAT ZO
MAAR HEB JE HET NIET DAN IS HET DONDEREN TOCH

Tsja, duur is maar een relatief begrip.
Als je een keer een uitgave hebt gedaan en daarmee jaren vooruit kan.
Dan valt het vind ik nog wel mee, ik zal niet beweren dat het een koopje is maar dat is immers meestal met afwijkende materialen nietwaar.
En inderdaad Frederik: met geld doe je wonderen zonder is het donderen.

Ik donder nog zeer regelmatig:confused:

Groeten Norwin

Ooit wel eens te zuinig geweest en een gebruikte tap toch maar weer een keer gebruikt?
Ik wel.
Sindsdien ben ik iets makkelijker met scherp gereedschap aanschaffen.

Een 7BA tap uit een gat frunniken is geen leuk werk.

Ooit wel eens te zuinig geweest en een gebruikte tap toch maar weer een keer gebruikt?
Ik wel.
Sindsdien ben ik iets makkelijker met scherp gereedschap aanschaffen.

Een 7BA tap uit een gat frunniken is geen leuk werk.

is was hij dan gebroken Harm ???
En zo.n tap gaat toch wel meerdere keren mee he

Frederik, als je een hele compound van stuart getapt hebt, moet je een tap weggooien.
Voor een andere klus neem je dan een nieuwe, anders breken ze.

Gisteren de condenser afgemaakt met banden, kranen e.d.

De hendel van de voorste kraan wordt nog een handwiel dus hier doorheen kijken aub.
Door één van beide kranen open te houden tijdens het draaien van de motor kun je kiezen tussen het normaal gebruik of het leegpersen van de condenser.

photo221211073853.jpg

photo221211073905.jpg

Omdat roodkoper alleen mooi blijft als je het niet opstookt heb ik besloten om een flink aantal delen straks te voorzien van een kleurtje.

Iemand een idee qua verf e.d. Poedercoaten is geen optie voor me overigens. Veel te duur.

Vanavond de tweede keer onder stoom gedraaid.

Zie het filmpje voor het resultaat.

In de watertank ging ongeveer 800 ml en in de ketel ongeveer 400 ml.

In totaal, met tussentijds eenmalig bijvullen van de gastank heb ik een ruim uur kunnen stomen met de watervulling.
Er blijven altijd weer kleine dingen boven komen tijdens zo'n test maar ik ben toch erg tevreden.
Het lastigste blijft het vullen van de gastank op een dusdanige manier dat er ook echt wat in komt. Bij het normaal vullen heb ik het idee dat er maar een kwart tot een een derde in komt van wat er mogelijk zou moeten zijn.

Iemand een idee?

exHsDCTpob4[/media] test stoomsloep Maccsteam ketel en Stuart D10 stoommachine - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit.
Ik zou wel proberen "open tandwielenvet" op je voedingpomp vertraging te spuiten en anders schuine tandwielen ervoor zoeken.
Verder klinkt het netjes.

Het lastigste blijft het vullen van de gastank op een dusdanige manier dat er ook echt wat in komt. Bij het normaal vullen heb ik het idee dat er maar een kwart tot een een derde in komt van wat er mogelijk zou moeten zijn.

Mooi werk, William! Je waterpomp maakt inderdaad een beetje "rauw" geluid.

M.b.t. het vullen van je gastank:
Ik gebruik een butaan/propaan mix uit de bouwmarkt en die houd ik op kamertemperatuur. Op het moment dat ze in m'n hobbyschuur liggen en ik probeer dan de gastank te vullen, gaat 't niet werken. Te weinig druk uit zo'n blik. Op een temperatuur van zo'n 20 graden drukt zo'n blik de relatief koude gastank (deze staat in de schuur) makkelijk vol. (Wel goed luisteren met je oor aan de onderzijde van het blik of het gas nog steeds stroomt. Kan ik 50 minuten op één gasvulling stoken.

Als "nood-oplossing" (ik had het gasblik vergeten binnen te leggen) heb ik vorige week het volgende gedaan: Gasblik 5 minuten in lauw water gelegd (dus écht lauw, koeler dan je hand, hooguit 30 graden) en een paar keer schudden. Dan warmt het gas ook goed op en kan je je gastank prima vullen. Doe ik ook altijd met spuitbussen verf... Werkt perfect.

Laatst bewerkt:
dank jullie wel voor de antwoorden. Die ga ik proberen.

Het rauwe geluid komt inderdaad van de tandwieloverbrenging.
Er zit enerzijds nog een zwaar punt in dat er hopelijk nog uitslijt en anderszijds staat de pomp tegen de keteldruk in te pompen, maximaal 4,5 bar dus dan worden de tandwielen ook zwaarder belast.
Echt mooi vindt ik het niet klinken en als ik nog een setje tegenkom met schuine vertandingen gaat die er zeker opkomen.
Ik ga nu alles weer uit elkaar halen om de verfpotten tevoorschijn te gaan toveren.
Iemand nog een idee over de toe te passen verf? Het moet in ieder geval hittebestendig zijn.

Ik ken de discussie Harm.

Hier zijn al hele fora over volgeschreven onderhand.
Ik houdt me vast aan het voorschrift van de leverancier Maccsteam. Bij de ketel zit een beproevingscertificaat waarop staat dat de ketel is beproefd met een testdruk van 160 psi = 11 bar. Maximale werkdruk is 80 psi = 5,5 bar. Ikzelf heb de veiligheid op 60 psi ingesteld, simpelweg omdat ik die 80 psi niet nodig heb en een D10 loopt nu eenmaal prettiger op een wat hogere druk.
Hieronder de specificaties, overgenomen van de site:

Diameter 4 " (100mm)
OA Length (including burner) 9.5" (240mm)
Length of pressure vessel 7.5 " (190mm)
Flue tube diameter 2" (50mm)
Number of cross tubes 8
Number of longitudinal stays 2
Outer shell thickness 16G (1.6mm)
Approximate capacity 900ml
Max working pressure 80psi (5.2 bar)
Test pressure 160psi (11 bar)
Weight including burner 2.75kg
Burner diameter 2 " (50mm).
Fuel Butane or butane/propane mix.
4 off 1/4"x40tpi bushes in backhead for water gauge, pressure gauge and check valve.
1 off 5/16"x32tpi bush for safety valve.
1 off 3/8"x32tpi bush for steam outlet.
2 blind bushes tapped 2ba are fitted in the bottom of the boiler to allow mounting in a suitable cradle.
Measured steam output 800 cu ins/min (13110ml/min) at 50psi using 65/35 mix gas. .

Ik vind zelf dat ik niet onveilig bezig ben ondanks het feit dat er geen Nederlands testcertificaat aanwezig is. Wanneer je bijvoorbeeld een ketel van Stuart koopt is die ook geschikt tot 60 psi en ook daar zul je geen nederlands testcertificaat kunnen vinden evenmin een typegoedkeuring.
Onveilig noem ik een eigen ketel in elkaar zetten, geheel niet keuren en hopen dat het goedkomt en dat kan ik van mezelf nu niet zeggen.
Ik weet dat ik hiermee wellicht een knuppel gooi, so be it.

P.S. Je link verwijst naar het reglement omtrent zelfbouw en dat is in mijn geval duidelijk niet het geval.
Voorzover ik het kan bepalen ben ik niet illegaal bezig op deze manier

Het blijft verwonderlijk wat een kleurtje al niet doet.

Hiervoor wel de hele boel uit elkaar moeten halen, schoonmaken en afplakken. Een heleboel werk dus.

De ketel, schoorsteen, gastank, condensensor en de waterpomp zijn met hittebestendige verf van Motip behandeld. Na het in meerdere lagen aanbrengen de boel een uur laten drogen en daarna nog een uur in de oven op 160 graden om de verf volledig uit te laten harden.

Het resultaat is werkelijk onverwoestbaar.De verf is volgens Motip hittebestendig tot 800 graden en ik kan zeggen dat dit klopt!

Met een testplaatje messing de hittebestendigheid getest en ik kan het plaatje hardsolderen (650 graden) terwijl de verf blijft zitten. Het is niet eens te zien aan de verf dat het echt heet is geweest. Ook is er nagenoeg geen krasje in te krijgen.

Aanrader dus. Het is er in zwart, anthraciet, zilvergrijs, kleurloos en wit. De laatste twee zijn hittebestendig tot 650 graden.

De aluminium grondplaat is nog in de blanke lak gezet omdat water, messing en aluminium tot corrosie van het aluminium lijdt en ik dat niet echt mooi vindt.
Ook is het zo makkelijker schoon te maken.

Hieronder de foto's

img1444hj.jpg

img1447u.jpg

img1448px.jpg

img1453ms.jpg

img1454g.jpg

img1456so.jpg

img1457fo.jpg

img1458x.jpg

img1459oa.jpg

Nog een laatste tip van dit jaar. Bij het verwarmen van de met hout beklede ketel dampte de secondenlijm uit ondanks het feit dat de ketel al twee keer opgestookt is geweest. Houdt hier rekening mee door voldoende te ventileren want de dampen zijn niet fijn voor je ademhaling en slaan op je ogen!

Aan een ieder een fijn uiteinde vanavond, pas op met vuurwerk en tot volgend jaar!

Hey dat ziet er gelikt uit hoor.
Daar mag je gerust wel trots op wezen.
Ik zie alleen nog geen omkeerbeweging op je D 10 of ben ik een beetje kippig aan het worden.:rolleyes:
Succes verder en alvast een goed nieuwjaar.
Groeten Norwin

Back