Verbouwing naar stoomsloep

Na twee maanden radiostilte is er weer wat te melden.

Omdat het verdomd handig is dat een schip zowel vooruit als achteruit kan varen is het nodig de stoommachine van een omkeerinrichting te voorzien.

In September was mijn onderdelenpakketje voor de omkeerinrichting vanuit Stuart al binnengekomen maar door het ontbreken van het juiste gereedschap was het niet mogelijk om hier al eerder aan te beginnen.
Met het overnemen van een BA tappenset kon ik eindelijk een begin maken.
Mijn idee was om met het, voor mij gezien, moeilijkste te beginnen. Dat is het onderdeel waarin de twee stangen vastzitten waarmee de omkeerinrichting zijn werk gaat doen.
Stuart levert dit onderdeel als een gegoten onderdeel dat bijna maatvast is en waarin dan de bevestigingsgaten geboort moeten worden en schuifslede pas gemaakt moet worden.
Best wel een lastig ding qua meten etc.
Met het beschikbaar zijn van de MF70 op cnc was het wel een stuk makkelijker geworden om het onderdeel in zijn geheel te frezen.

Dus gisterenmiddag eerst alles getekend in AutoCAD, proefstuk gefreesd uit polystyreen, tekening aangepast want 3/4 inch CRS betekend langs de omtrek gemeten ipv direct (de leercurve is heel stijl zo :D) en daarna twee stuks uit 3 mm messing gefreesd.
Het resultaat staat hieronder. Ben er best trots op.

photo220412223401.jpg

Rechts het gegoten onderdeel van Stuart, deze lijkt groter maar de gefreesde onderdelen passen precies over de tekening van Stuart dus ik heb vertrouwen dat die van mij ook gaan passen.

photo220412223330.jpg

Detail, met de hand niet of heel moeilijk te maken zo. Nu was ik met een half uur klaar voor twee stuks.

Binnenkort meer.
 
Ja ja
De tekening
Is dat nu een tekening om te zien hoe alles in elkaar moet
Of is het een bouwtekening
Past de geleverde schaar ook op de tekening
Of alleen die van u
Er is wel degelijk verschil hoor
mvg
Frederik:D
 
Het gaat uiteraard om de bouwtekening met maten.
Ik heb aan de hand van de maten die op de tekening staan de schaar digitaal getekend. De tekening zelf is 1:1 getekend.
De bijgeleverde schaar zou ook passen hoor, de sleuf is alleen iets ( lees 1 mm) langer dan wat de tekening aangeeft.
 
Hey William dat ziet er goed uit man.
Hier alles nog bij het oude maw. mijn stuart is nog niets aan gedaan.
Mijn zoontje slokt iets meer tijd op dan voorzien.
Ga zo door in ieder geval, als je de omkeerbeweging aan de praat heb mag je me gaan uitleggen wat ik verkeerd heb gedaan;);).
Groeten Norwin
 
Volgende stap is het maken van de excentrieken.

Hier komt de opmerking over de tekening van Frederik zeker van pas.

Stuart geeft op tekening aan dat de diameter van het excentrische deel 5/8 inch oftewel 15,875 mm moet zijn. Prima te maken met de bijgeleverde delen. Het grootste probleem is dat het materiaal dat Stuart bijlevert voor de excentrieken zelf (mild steel) ook precies 5/8 inch is. Maar dan niet helemaal rond omdat het een getrokken staafje is.
Als ik dit afdraai naar rond dan is het dus te klein. :shock:

Foutje van Stuart. Nu had ik gelukkig nog voldoende ander materiaal liggen waar ik de excentrieken van kan maken dus dat was het probleem niet. Het klopt echter van geen kant dat Stuart of de maten verkeerd op tekening zet, of het verkeerde materiaal meelevert. Je betaald er tenslotte genoeg voor.

Ik heb ze nu van aluminiumbrons gemaakt. Glijdt goed maar is knijterhard om te draaien. Hier moet je dus echt een hele scherpe beitel voor gebruiken.

photo240412234018.jpg


photo240412234054.jpg
 
Je gaat wel erg hard.
Ik heb in de excentriekring eerst boutgaten verzorgd, doorgezaagd en daarna gevlakt.
Daarna met 1.5 tiende vulling er tussen vastgezet en toen pas op diameter gemaakt.
Als je hem nu doorzaagt, moet er een vulling tussen ter dikte van de zaag en de dikte die je kwijt raakt door het vlakken.

Heb jij soms wat anders in gedachte en maak je die ring niet deelbaar?
 
Harm je heb niet goed gekeken hoor.
Hij kan de ring niet in twee helften maken.
Alleen aan een kant kan hij de ruimte er uit halen
Door de moer los of vast te draaien
Aan een kant van de ring dus .
Dat is het systeen van die machiene stuart .
Ik vind het maar een raar systeem hoor
mvg
Frederik:D
 
Wat valt er te sorryen Harm
Die machiene heeft dat rare gedoe
Geen twee helften dus Kijk maar naar het plaatje Harm
mvg
Frederik
 
Als het om dezelfde persoon gaat dan heeft hij dus nu twee verschillende exentrieke ringen
 
Laatst bewerkt:
Ik zal maar even uitleg geven denk ik.

Op de standaard D10 zit het systeem van Harm. Met een excentriekring in twee delen.
Bij het omkeersysteem wordt er door Stuart inderdaad gebruik gemaakt van een excentriekring in een deel met maar een stelmoer.
zie ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

De excentriekring van de pomp (Regner) heeft ook zo'n systeem dus waar ik nu beide systemen had gaat dit met de omkeerinrichting alsnog naar een en hetzelfde systeem.

Hopelijk is het nu iets duidelijker :D
 
De omkeerinrichting is klaar.

Hieronder wat foto's van het eindresultaat.
Ik heb me niet helemaal aan de beschrijving van Stuart gehouden maar heb een aantal dingen naar eigen inzicht anders gemaakt omdat ik via de diverse forums al begrepen had dat het systeem van Stuart niet feilloos was.

img2337xw.jpg

Frezen van de verbindingsarmpjes

img2338jg.jpg

Echt heel erg handig, zo'n cnc-frees

img2340f.jpg


img2362i.jpg

Verbindingsas is nog te lang.

img2377j.jpg

Aangepast vergrendelingsmechaniek. Handig als je alles in tweevoud hebt.:D
 
Tja,
Een camera in het zonnetje terwijl je eigen model in het water rondsnort is natuurlijk niet de meest ideale omstandigheid om foto's te bekijken van een ander :)

Maar bedankt voor het compliment.

Vandaag voor het eerst getest en hoera ! Het draait. Alhoewel nog niet volledig ingelopen loopt de machine aan vanaf 0,3 bar. Ik ben maximaal tot 4 bar gegaan (is totaal niet realistisch meer) en alles houdt het goed. Project geslaagd dus. De sloep heeft nu officieel een achteruit.

Mbt het afstellen, het is met logisch nadenken prima te doen. Houdt wel rekening met een uur of drie werk en houdt je vooral niet aan de voorschriften van Stuart. Die kloppen voor geen meter namelijk.

Volgende stap is het maken van een nieuw vliegwiel. Die past namelijk niet meer in de sloep agv de twee excentriekringen van de omkeerinrichting en ik kan de koppeling naar de schroefas niet meer kwijt zo.

Filmpje ! Op het einde van de film loopt de machine op 2 bar. Minimaal was 0,3 bar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Wiggie

Weet niet of je de machine al op stoom heb laten draaien, Meestal werk het op lucht mooi maar op stoom werkt het toch stroever.
Ook op lucht wel smeren met olie, heb zelf daar ook mijn rubbertjes van mijn zuigertjes in de mijn cilinders lek gemaakt.
Maar op de filmpje draait het mooi
 
Nou, ze heeft gedraaid op stoom en ook dat gaat prima gelukkig.
Het grootste probleem blijft het vullen van de gastank.
Ik krijg er te weinig in waardoor de brandwond veel te kort is. 15 minuten op een 200cc tank lijkt mij echt te weinig.
Filmpje volgt!
 
Ehh, ik bedoel brandtijd ipv brandwond uiteraard. Alhoewel die ook niet altijd uit te sluiten zijn bij stoom natuurlijk :)
 
Nou, ze heeft gedraaid op stoom en ook dat gaat prima gelukkig.
Het grootste probleem blijft het vullen van de gastank.
Ik krijg er te weinig in waardoor de brandwond veel te kort is. 15 minuten op een 200cc tank lijkt mij echt te weinig.
Filmpje volgt!

Zit er geen ontluchting op tijdens het vullen
Zo niet krijg je hem ook niet goed vol mvg
Frederik

full

Heb er een ontluchting op gemaakt
En met 220 gram zit hij vol waar ik dus een half uur op brand
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top