Na twee maanden radiostilte is er weer wat te melden.
Omdat het verdomd handig is dat een schip zowel vooruit als achteruit kan varen is het nodig de stoommachine van een omkeerinrichting te voorzien.
In September was mijn onderdelenpakketje voor de omkeerinrichting vanuit Stuart al binnengekomen maar door het ontbreken van het juiste gereedschap was het niet mogelijk om hier al eerder aan te beginnen.
Met het overnemen van een BA tappenset kon ik eindelijk een begin maken.
Mijn idee was om met het, voor mij gezien, moeilijkste te beginnen. Dat is het onderdeel waarin de twee stangen vastzitten waarmee de omkeerinrichting zijn werk gaat doen.
Stuart levert dit onderdeel als een gegoten onderdeel dat bijna maatvast is en waarin dan de bevestigingsgaten geboort moeten worden en schuifslede pas gemaakt moet worden.
Best wel een lastig ding qua meten etc.
Met het beschikbaar zijn van de MF70 op cnc was het wel een stuk makkelijker geworden om het onderdeel in zijn geheel te frezen.
Dus gisterenmiddag eerst alles getekend in AutoCAD, proefstuk gefreesd uit polystyreen, tekening aangepast want 3/4 inch CRS betekend langs de omtrek gemeten ipv direct (de leercurve is heel stijl zo
) en daarna twee stuks uit 3 mm messing gefreesd.
Het resultaat staat hieronder. Ben er best trots op.
Rechts het gegoten onderdeel van Stuart, deze lijkt groter maar de gefreesde onderdelen passen precies over de tekening van Stuart dus ik heb vertrouwen dat die van mij ook gaan passen.
Detail, met de hand niet of heel moeilijk te maken zo. Nu was ik met een half uur klaar voor twee stuks.
Binnenkort meer.
Omdat het verdomd handig is dat een schip zowel vooruit als achteruit kan varen is het nodig de stoommachine van een omkeerinrichting te voorzien.
In September was mijn onderdelenpakketje voor de omkeerinrichting vanuit Stuart al binnengekomen maar door het ontbreken van het juiste gereedschap was het niet mogelijk om hier al eerder aan te beginnen.
Met het overnemen van een BA tappenset kon ik eindelijk een begin maken.
Mijn idee was om met het, voor mij gezien, moeilijkste te beginnen. Dat is het onderdeel waarin de twee stangen vastzitten waarmee de omkeerinrichting zijn werk gaat doen.
Stuart levert dit onderdeel als een gegoten onderdeel dat bijna maatvast is en waarin dan de bevestigingsgaten geboort moeten worden en schuifslede pas gemaakt moet worden.
Best wel een lastig ding qua meten etc.
Met het beschikbaar zijn van de MF70 op cnc was het wel een stuk makkelijker geworden om het onderdeel in zijn geheel te frezen.
Dus gisterenmiddag eerst alles getekend in AutoCAD, proefstuk gefreesd uit polystyreen, tekening aangepast want 3/4 inch CRS betekend langs de omtrek gemeten ipv direct (de leercurve is heel stijl zo

Het resultaat staat hieronder. Ben er best trots op.

Rechts het gegoten onderdeel van Stuart, deze lijkt groter maar de gefreesde onderdelen passen precies over de tekening van Stuart dus ik heb vertrouwen dat die van mij ook gaan passen.

Detail, met de hand niet of heel moeilijk te maken zo. Nu was ik met een half uur klaar voor twee stuks.
Binnenkort meer.