Verbouwing naar stoomsloep

William: Is dat een fluit van Regner?

Zo ja: even laten doorblazen tot de leiding helemaal warm is.
Als ik het zo bekijk komt er nu alleen maar condens uit en nog geen volle stoom.

Bij mijn kleine keteltje is het een kwestie van een paar keer blazen, en dan heb je een fatsoenlijk geluid...
Lijkt me dat dat bij jou ook mogelijk is!

Een 1 op 1 fluit hoor je ook "aan te blazen", daarna komt er pas goed geluid uit.

Dat moet je met een pop veiligheid doen

Een goede stoker laat de veiligheid voor wat die is en laat hem dicht!
Het is een veiligheid, geen druk regelaar.

Er gaat gewoon teveel stoom weg dat is alles

Als je veel stoom maakt, gaat er ook veel stoom weg.
(lijkt me perfect werken op de film).

Bij de 1 op 1 ketels mag je zelfs een beetje accumulatie (dacht dat dat het woord was) hebben, bij vol vuur en de veiligheid open.

Kleppen stomen heet dat.
Een zo groot mogelijk vuur maken, alle afnemers uit tot de veiligheid opent.
De druk mag dan nog zelfs een beetje door lopen, maar al die tijd blijft de veiligheid open.
Tot het vuur minder wordt, dan gaat de veiligheid pas weer dicht.
De veiligheid op de ketel van William is als je bovenstaande leest zelfs wat te groot in doorlaat. (niets aan doen is alleen maar veiliger)
Een "popveiligheid" opent over het algemeen verder dan een "normale" veiligheid, zodat het lijkt dat die korter open staat.
Er is in die korte tijd echter meer stoom weg geblazen dan bij een veiligheid die maar een beetje open gaat en daarna weer langzaam sluit.

Ik wil hiermee zeggen dat het niet zo is dat een popveiligheid stoom spaart.
Je kan dan ook niet zeggen dat er te veel stoom door gaat.
5 PSI verschil (Delta P) is een goed resultaat.

Bij mijn kraan heb ik : open bij 9 en dicht bij 8.5 bar.
(dat is ca 7 PSI)

Het ziet er fijn uit allemaal.
Helaas loopt mijn D 10 nog steeds niet ik denk dat ik de omkeer er maar af ga slopen en dan kijken of ik hem dan wel aan de gang krijg.
Of er moeten kundige mensen in Flevoland wonen die eens naar de afstelling willen kijken dat zou natuurlijk ook mooi zijn.
Groeten Norwin

Wat de eisen voor landinstallaties zijn weet ik niet, maar in scheepsinstallaties mag een ketel bij vol vuur niet "doorlopen".

Meestal worden de twee veiligheden met een of twee tiende bar verschillend afgesteld. Mag bij mijn weten officieel niet, maar ik deed dat altijd wel, in opdracht want toen ik nog zelf kleppen overhaalde was ik nog geen HWTK. Dit, zodat één veiligheid opent, en de andere er vlak achteraan komt mocht het nodig zijn, maar liever niet. De reden daarvoor is dat een geopende veiligheid veel te vaak een overhaal noodzakelijk maakt en daarvoor moet de ketel weer van druk, etc etc.
Zoals Baggeraar al zegt, een goede stoker laat de kleppen dicht, en een klep die eenmaal geopend is, sluit daardoor gewoon domweg in minimaal 50% van de gevallen niet meer goed, vanwege de afzettingen die zich vaak in de buurt van de kleppen vormen. Je moet dan de ketel van druk halen om er aan te kunnen werken, en dat kan soms zomaar een halve tot een hele dag duren. Dan wil je liever maar een klep overhalen in plaats van allebei, want als je pech hebt sta je zomaar een hele dag met de schuurpasta te klooien.

Kleppen daadwerkelijk openstomen heb ik in mijn hele werkzame leven maar twee keer gedaan, bij het afnemen van nieuwbouw. In alle andere gevallen test je ze op de werkbank. Want openstomen is ongeveer net zoiets als je remmen te testen door hard op een muur af te rijden en te hopen dat je op tijd stil staat....

Als de ketel eenmaal in gebruik is doe je dat verder uitsluitend als er een (Lloyds of ander klassebureau) surveyor bij staat en dat van je vraagt (eist). Meestal vinden die mannen het voldoende als je de kleppen afperst met lucht of olie, maar een enkele keer willen ze het per sé zien. Heb ik nog niet mee gemaakt gelukkig, want de kleppen openen ook als ze gelijk afgesteld zijn, zelden tegelijk en het is een hoop gedoe om die tweede klep dan ook open te stomen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Of er moeten kundige mensen in Flevoland wonen die eens naar de afstelling willen kijken dat zou natuurlijk ook mooi zijn.
Groeten Norwin

Als je me je emailadres pb't. Ik heb nog steeds de officiële documentatie van Stuart op de schijf staan met de timing voorschriften. Kan ik je zo toesturen want op de site van Stuart staan ze niet meer namelijk.

Anders ben je welkom in Hillegom hoor. Is wel geen Flevoland maar iets meer dan 3 kwartiertjes rijden moet te doen zijn toch?

Ik had je filmpje al eerder gezien hoor Frederik, netjes gemaakt! Maar heb je bij het filmpje het gas ook vol open staan? Ik zie jouw druk toch ook zo'n 5 psi (schatting) teruglopen bij het openen.
Ik houdt het bij wat het nu is. Mooi compact en ja misschien ontsnapt er te veel stoom bij het openen.
Ik zie het als een veiligheid en niet als een regeling.

Uitgaande van wat ik gisteren bij de testrun heb gezien denk ik dat ik op 40 psi meer dan genoeg kracht uit de machine kan halen voor een 100 mm vierblads schroef. Dus dan blijft de veiligheid gewoon dicht.

De stoomfluit is inderdaad van Regner en er is inderdaad veel condens aanwezig bij het " fluiten" . Op perslucht doet de fluit het overigens prima vanaf 25 psi. Misschien dat isolatie om de leiding helpt zoals Frederik al eerder aangaf. Gisteren heb ik de fluit ook wat langer aangeblazen (20 seconden ongeveer) en ook dat hielp niet echt.
Er is natuurlijk ook nog niet zo heel veel op te maken uit 10 minuten proefdraaien.

Ondertussen is ook het dek weer aangebracht in de basisvorm en is de schoonwatertank in het vooronder aangebracht.

img0004urr.jpg

img0001vfk.jpg

Het dek wordt nog voorzien van een afwerking met fineerhout, dan ziet het er een stuk sjieker uit straks dan nu het geval is.

Hier de voedingswatertank, gemaakt van een stuk 110 mm pvc buis. Er gaat ongeveer een liter in.
Het gele flensje is de aansluiting voor naar de pomp toe, zie je straks niet meer dus vandaar dat die van PVC is. Het messing is even op ;)
img0003ojg.jpg

En de vulopening in het voordek, daar komt nog een mooi afsluitbaar deksel van messing op in de toekomst.
img0002ld.jpg

Was gisteren ook al zo trouwens maar ik vond het filmpje belangrijker

Als laatste nog wat details van de spanbanden en een scherpe foto van het geheel.
img0002fw.jpg

img0001gp.jpg

Nog een korte nabrander mbt de hoeveelheid stoom uit de veiligheid.

Bij mij was de ketel halfleeg dus een flinke ruimte voor de stoom aanwezig.
Als de ketel vol zit is deze ruimte ook kleiner waardoor er minder volume uit hoeft om de druk te laten zakken en daarmee de klep te laten sluiten natuurlijk.
Voorzover ik het kan zien zit de ketel in het filmpje van Frederik bommetjevol bij de test. De druk is namelijk ook zo weer op peil na het sluiten van de klep.

En nu houdt ik er over op! :)

Als de ketel vol zit is deze ruimte ook kleiner waardoor er minder volume uit hoeft om de druk te laten zakken en daarmee de klep te laten sluiten natuurlijk.

Dat wil ik betwisten!

Als er meer water in zit heb je meer warmte capaciteit.(opgeslagen energie, want de energie zit in het water en niet in de stoom)
Zal dus langer duren voor de druk zakt.

Het is niet zoals met een persluchtvat, dat wanneer dat vol water zit en je een beetje lucht afneemt de druk direkt hard zakt.

Bij stoom heb je dat druk afhankelijk is van temperatuur (van het water) en niet van het volume van de ruimte waar die stoom zit.

Laatst bewerkt:
Oke, zogezien ben ik het met je eens Harm.

Dan heeft Frederik inderdaad een heel mooi stukje werk gemaakt in het filmpje.

Maarrrr..... Ik zou erover ophouden geloof ik.

Voorzover ik het kan zien zit de ketel in het filmpje van Frederik bommetjevol bij de test.

Dat verzin je zelf dus want ik heb het filmpje nog eens bekeken
Jij kan nergens zien hoeveel water er in zit
En de ketel was daar dus half vol
mvg
Frederik:D

Dat verzin je zelf dus want ik heb het filmpje nog eens bekeken

Ik ga er geen discussies over voeren Frederik, jij was tenslotte zelf aanwezig!
Het zou zelfs in het voordeel van je veiligheid spreken als de ketel wel vol was gezien de beredenering van Harm die in mijn ogen hout snijdt.
Ik baseerde mijn conclusie op het peilglas waarin ik geen waterpeil meen te zien en dan zou de ketel of helemaal leeg moeten zijn (lijkt mij sterk) of helemaal vol.

In het boek van Labrijn (voormalig ingenieur van de NS in de stoomtijd) staat het allemaal mooi beschreven.

De Ramsbottom veiligheid opent bij de hoogst toegelaten keteldruk en blijft dan relatief lang door blazen todat de druk onder maximum is gedaald.
De keteldruk kan zelfs nog wat oplopen en daarmee zal de klep alleen maar harder gaan blazen wat destijds als hinderlijk werd gezien, zeker als de locomotief onder de kap van een station stond.
Zeker als de in de ketel gevormde stoom gelijke tred houd of iets meer dan de hoeveelheid afgevoerde stoom.

vandaar dat later veelal hoog lichtende kleppen zijn toegepast (nu ook wel "pop" veiligheden genoemd).

Er wordt dan in korte tijd VEEL stoom afgevoerd waardoor de tijd dat de klep open staat kort is.
Van tijd tot tijd blaast de klep dus af in plaats van een continue afblazende klep in het eenvoudige systeem.

Er vind geen besparing van stoom plaats, de overdruk zal uit de ketel moeten. snel of langzaam..

Laatst bewerkt:
Kleine voortgang agv de Sint.

Het is wat, zo'n gezin!

Vooral met de feestdagen heb ik weinig tijd voor de hobby over dus deze week niet zoveel gedaan.

De uitlaat vanuit de cilinders is gelijk gemaakt aan die van de inlaat behoudens de binnendiameter van de leidingen. Die bedraagt 3 mm voor de aanvoer en 4,5 mm voor de afvoer. Dus ruim 2 x keer meer oppervlakte om de stoom te kunnen laten expanderen.

Ook is de basis voor de waterpomp gemaakt. Ik heb jullie advies opgevolgd en de pomp draait nu twee keer zo langzaam als de machine. Enerzijds om zo min mogelijk energie van de aandrijving af te snoepen en anderzijds om de pomp zo goed mogelijk te laten werken.
Op de watertank is de retourleiding vanaf de pomp ook nog aangebracht en ingelijmd.

img1028w.jpg

img1033jg.jpg

img1029rn.jpg

img1031xa.jpg

Dat ziet er goed uit, ben je al wat verder met de omkeerbeweging of laat je het eerst maar zo?
Succes met de verdere bouw van je model.
Groeten Norwin

Helaas niet Frederik de bouw ligt volledig op zijn gat.
Werk me een slag in de rondte en de werkplaats ligt vol.
Ik zall eerst een beetje ruimte en tijd moeten vinden.
Waarschijnlijk in het nieuwe jaar pas weer.
Het lezen van de draadjes gaat me overigens nog wel redelijk af hoor:rolleyes:.
Groeten Norwin

Deze week niet zo heel veel gedaan.

Ik werk in de wegenbouw en dan zijn de laatste drie weken voor de kerst altijd een gekkenhuis. Alsof er geen volgend jaar bestaat !

Dus niet zo veel te melden eigenlijk. omkeerbeweging zal zeker nog wel even duren denk ik.

Dus niet zo veel te melden eigenlijk. omkeerbeweging zal zeker nog wel even duren denk ik.[/QUOTE]

Heb je het nog niet besteld dan
Of duurd het allemaal lang ??????????????/

Back