vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

Hoi fox en tino,
Tja wat zal ik hier nu weer op zeggen.:sleeping: Krijg het idee dat sparky hier een lijntje uit aan het gooien is voor een reactie van mij omdat hij toch het e.e.a. niet los kan laten en hierdoor zet hij zichzelf wel erg te kakken en er zijn redelijk wat mensen die precies weten wat de reden hiervan is en de dubbele inhoud begrijpen. Mijn advies: negeren en lekker doorvliegen want dan heb je geen tijd voor al die onzin en ik heb eigenlijk geen zin om daar verder op in te gaan. Er zijn wel belangrijkere zaken dan het persee gelijk willen krijgen.:worship:

Even terug on topic:
Komend weekend ga ik ermee vliegen en dan hoop ik wat meters te maken zodat ie eindelijk eens ingevlogen wordt. Dan kan ik ook de zyx s eens beter uitproberen want veel verder dan hoveren is het niet gekomen.
Jullie horen ervan.

Gr.Rob

...:rolleyes:...altijd ook interessant,
hoe een fbl systeem werkt met benzine of nitro,

komt goed, denk ik
suc6 van Uwe

Gt15

Ziet er goed uit zit zelf ook te denken om er 1 aan te schaffen.
Zal ik mijn hatori van mijn nitro weer kunnen gebruiken of moet ik de set met de power pipe nemen . En waar het best te bestellen zit zelf aan fastlad te denken. Succes dit weekend

Ziet er goed uit zit zelf ook te denken om er 1 aan te schaffen.
Zal ik mijn hatori van mijn nitro weer kunnen gebruiken of moet ik de set met de power pipe nemen . En waar het best te bestellen zit zelf aan fastlad te denken. Succes dit weekend

Hoi Jeroen,

Zou de set met de powerpipe nemen.
Pegasusmodels in de UK is zelfs nog iets goedkoper.

Ik (en mijn zwager) heb het motortje rechtstreeks uit Japan:
Super-RC The world's supplier of Japanese Radio Control models

Hebben toen tegelijk 2 exemplaren besteld met powerpijp. Kosten 435 Euries per stuk. Hebben toen gevraagd om de invoice met 50% te verlagen ivm de douane. Hier aangekomen moesten we voor de 2 motortjes nog 92 Euro bijbetalen.
Rechtstreeks uit Japan is dus 't goedkoopste. En we hadden ze na 6 dagen al in huis.;)

Gr.Tino

Hoi fox en tino,
Tja wat zal ik hier nu weer op zeggen.:sleeping: Krijg het idee dat sparky hier een lijntje uit aan het gooien is voor een reactie van mij omdat hij toch het e.e.a. niet los kan laten en hierdoor zet hij zichzelf wel erg te kakken en er zijn redelijk wat mensen die precies weten wat de reden hiervan is en de dubbele inhoud begrijpen. Mijn advies: negeren en lekker doorvliegen want dan heb je geen tijd voor al die onzin en ik heb eigenlijk geen zin om daar verder op in te gaan. Er zijn wel belangrijkere zaken dan het persee gelijk willen krijgen.:worship:

Even terug on topic:
Komend weekend ga ik ermee vliegen en dan hoop ik wat meters te maken zodat ie eindelijk eens ingevlogen wordt. Dan kan ik ook de zyx s eens beter uitproberen want veel verder dan hoveren is het niet gekomen.
Jullie horen ervan.

Gr.Rob

Jeetje wat een reactie, motorproblemen en frustratie, dat gaat niet samen ;)

De 17cc en 9 cc zijn inmiddels onderweg en vallen a.s. woensdag op de klep. Dank aan de gene die twee heli's ter beschikking heeft gesteld om beide motoren te testen. Voor de 17cc is het een Vario Xtreme geworden en voor de 9cc hadden we een Vario Skyfox in gedachte maar dit is wellicht te hoog gegrepen en het gaat hier dus een Hirobo Scudu worden. We proberen na de test een verslagje te maken, de drive is om met motoren van ruim onder de 200 Euries een goed resultaat te krijgen:worship::worship::worship:

Ton.:p.

Tja hoe zou die reactie nu komen. Wil het hier gerust open en bloot uitleggen hoor dus zeg het maar. Dan is dat geneuzel ook gelijk uit de wereld anders blijft het maar bezig en gaat het een heel eigen leven leiden. Heb nog wat berichten als kopie bewaard dus het staat er zo op.

Ha zo te zien heb ik een trend gezet met :worship:.

We gaan leuk verder met het topic over de OS gasser.
Gisteren heli opgetoerd en het ziet er nu goed uit. Nog wel een beetje fine tunen want luistert toch erg nauw die L en H naald afstelling.
Nu eerst even invliegen en dan ga ik verder met fine tunen mbt de throttle en pitch curve. Één ding is me al wel duidelijk en dat is dat ie lang kan vliegen op 1 tank. Dat zag ik gisteren wel na 45 minuten hoveren/vliegen/ landen/afstellen/vliegen enz.

Gr.Rob

Hoi Rob,

ik denk invliegen is niet met zo maar 3 - 4 tankjes vliegen gedaan,
en finetuning met 2 naalden zou ook niet zo maar over zijn,

mijn ervaring is, dat ik meest aan de begin een ingewikkelde throttle
kurve heb en probeer een zo goed mogelijk lineare pitchkurve te hebben,
later ga ik die pitchkurve ook recht maken,

ik denk zo richtig ingevlogen is zo'n motor eerst naar 5 liter of meer,
na ja, bij jou misschien iets erder, ha ha
dat 's mijn gevoel bij mijn kleinen motoren (benzine en nitro),

veel geluk nog Rob,

en groetjes van Uwe

Rob ,

Heb je wat foto's gemaakt van de carb terwijl hij open was tijdens het schoonmaken .
Je weet dat we dol zijn op plaatjes en het is voor andere ook weer mooi om te zien wat ze gaan aantreffen als ze hem ook open willen maken .

Mooi dat hij weer in orde is ,en veel uurtjes vliegplezier met deze motor gewenst :proost: .

Gr Fox .

Rob ,

Heb je wat foto's gemaakt van de carb terwijl hij open was tijdens het schoonmaken .
Je weet dat we dol zijn op plaatjes en het is voor andere ook weer mooi om te zien wat ze gaan aantreffen als ze hem ook open willen maken .

Mooi dat hij weer in orde is ,en veel uurtjes vliegplezier met deze motor gewenst :proost: .

Gr Fox .

Fox,
Hier wat interessante info over de werking van de walbro met foto's.

Walbro Carburetors - So how does this thing work - HeliFreak

Gr.Tino
;)

Hoi mensen,

Vandaag weer gevlogen met de os gasser en gelijk de naalden wat bijgesteld. Had de H naald op 2 gezet en de L naald op 1,5. Nu terug gezet richting default. De H op 1.8 en de L op 1.25. Hij toerde niet op en stond dus te rijk. (ook onthouden warmer (weer) is armer) Dit in tegenstelling wat sommigen zeggen, die denken dat hij bij warmer weer meer gesmeerd moet worden maar dat klopt niet met de luchtdichtheid, enz bla bla.
Ja Uwe, ik zit ook even te tweaken met de throttle curve. Deze carburateur is niet zoals de andere Walbro's. Deze geeft veel meer gasmengsel bij een lage opening van de gasklep. Staat ook in de manual dat je al kan hoveren vanaf 20 % feitelijke gasklepopening.
Ik heb een zeer lage en heel licht oplopende 7 punts gascurve in de Futaba F 10 zender staan. Vandaag heeft tino de rpm gemeten en zit nu op 1750 a 1800 headspeed. Lager kan met deze overbrengverhouding niet echt want dan wordt de motor te zwaar belast. Als ie is ingelopen dan gaat ie richting de 1850. Loopt alles gelijk wat vlotter.

Ik heb geen foto's van de carburateur genomen fox, niet echt bij stil gestaan eigenlijk.
Ik heb vandaag in totaal 30 a 40 minuten gehooverd en klein beetje gevlogen en wat afgesteld terwijl hij liep en had nog een halve tank over.
Das mooi meegenomen toch?
Verder staat er een nieuwe manual/invlieg instructie van OS op het internet en deze is ZEER belangrijk om problemen te voorkomen.
In principe eerst de L naald tweaken en dan pas de H naald. De overlapping van de L en H naald loopt bij deze carb ook anders dan normaal. Zie de manual. Het was toch nog erg koud en wat goede windvlagen. De zyx s doet het echt uitstekend. En dat voor 45 euries, hihi.
Hier een foto met de prachtige Half symmetrische spinbladen.

compleetspinblades.jpg

En de frame aanpassing om de benzineslang er mooi doorheen te laten lopen. Beetje dremelen en nieuwe rubbers.
tankrechts.jpg

Zo te horen, lijkt het mij vrijwel exact de typische eigenschappen en afstel-eigenaardigheden als met de befaamde zenoahs....
Daar gebruik je de H-naald ook uitsluitend om het absolute volgas-mengsel af te stellen en de gehele overige range (gevoelsmatig dan) reageert op de L-naald....

Je doet jezelf een groot plezier, als je de carburateuraansturing asymetrisch maakt, dan word het stukken makkelijker en minder kritisch om een goede gascurve te vinden.

Verder weet ik niet of je Idle-up gebruikt, maar mijn ervaring met de Walbro's is dat de boel daarvan een stuk makkelijker af te stellen word.

Waar ik benieuwd naar ben, en wat ik nog niet gezien heb (mogelijk heb ik er overheen gelezen): hoe is het met het trillingsniveau van deze motor? Vergelijkbaar met gloeiplugmotoren, of trilt en bokt het net als de Zenoah's duidelijk meer?

Groet, Bert

Hoi Bert,
Ik vlieg eigenlijk nooit met idle up. Toch een keer proberen denk.
Ik kijk het zo even aan en wellicht dat ik de gashendel inderdaad nog een keer niet lineair/asymmetrisch zet.
Ik heb totaal geen last van trillingen. Dat blijkt ook wel want de zyx s fbl unit doet het echt uitstekend op deze heli.
Nu snel meters maken zodat ie ingevlogen is. Bij elke nieuwe heli moet ik toch eerst het vertrouwen er in krijgen en dat begint nu wel te komen.

Gr.Rob

Zonder Idle-up vliegen met een grote heli... ik moet er niet aan denken.... (niet dat het niet mogelijk is, maar ik mag graag een goed doseerbare pitch hebben, zonder dat ik bang ben dat de rotor stilvalt ALS ik eens een keer hard naar beneden wil....

Asymetrische aansturing, maakt het leven echt een stuk aangenamer (lees: het instellen een stuk minder kritisch en de curve een stuk vloeiender).

Goed te horen dat deze motor WEL mooi rond loopt en niet je halve heli uit elkaar rammelt zoals de Zenoah's dat doen

Ben heel benieuwd wat je lange-termijn ervaringen zijn, en vooral hoe de motor zal presteren qua loopgedrag en handelbaarheid, eens hij goed ingelopen is.

Alvast veel plezier daarmee. Bij jullie word het mooi weer had ik begrepen. Hier is het werkelijk prachtig weer, ik heb er alleen zo weinig aan, midden in de Golf van Biscaye.... (al is het een hele verademing dat het een keertje mooi weer is hier, want normaal slinger je hier alle kanten op :D )

Groet, Bert

Bert,

Wat bedoel je met een assymetrische aansturing?

Gr.Tino

Dat servohevel en gashevel niet als een setje ruitenwissers parallel bewegen, want dan is de bewegingsoverdracht lineair.

Als je de boel zo zet, dat bij de gasklep op 50% de stuurstang haaks staat op de gashevel, dan moet er tussen servohevel en stuurstang een hoek van plm 45 graden (of 135 graden) zitten.
Zodanig, dat rond stationair, voor iedere mm servoweg, de gashevel nauwelijks beweegt, en bij vol gas, voor iedere mm servo weg de gashevel veel beweegt.

Ideaal ligt bij gas dicht (en trim naar achter, of bij gebruik van throttle cut, deze stand) de stuurstang vanaf de servo precies over het servohevel bevestigingsschroefje (of in het verlengde daarvan) en staat de gasklep volledig dicht (tegen de mechanische aanslag, na verwijderen van de stationair-stelschroef)

Daarmee heb je een non-lineariteit in de aansturing gecreeerd die precies tegenovergesteld is aan de non-lineariteit van de regelkarakteristiek van de Walbro-carburateur, en word het instellen van een goede gascurve "kinderspel".

Ik doe dat bij alles wat een Walbro heeft, ook de auto's (al hebben die nog wel een stationair stelschroef).... maakt het leven echt stukken leefbaarder :D

Groet, Bert

Bedankt Bert,

Heb ik dat toch "onbewust" bij mijn G20 zo gedaan en oa te beredeneren dat de vorm van de gasklep ervoor zorgt dat 't een en ander niet liniair werkt.:cool:
Wist niet dat ze dat assymetrisch noemden.;)

Gr.Tino

Wist niet dat ze dat assymetrisch noemden.;)

Gr.Tino

Wist ik eigenlijk ook niet.... heb het gewoon zo genoemd, omdat je vanuit het midden van de servostand naar volgas en naarstationair een ongelijke verdraaiing van de gasklep hebt. Zelfde effect als wanneer je EPA op 60/40 zet.... alleen met asymetrische EPA heb je een knik in de beweging, met asymetrische hevels loopt het geheel mooi vloeiend....

Goniometrisch kun je zelfs min of meer verdedigen dat het geheel volledig lineair te krijgen is op deze manier, maar dan zou de stuurstang bij vol gas ook nog eens precies over de as van de gasklep moeten liggen, en dat is wel heel erg veel mechanisch afstelwerk.... te veel voor mij ;)

Groet, Bert

Hallo,

toch nog wat van de grote naald (bij zenoahs)
die gebruik je meer dan je denkt,
ik houd ze altijd goed open (1,5 en meer)
en doe dan die throttle kurve vanaf 65 % iets stijler naar boven
bv. 15 - 30 - 45 - 60 - 85
(15 is idle of stationair)

en een idle kurve moet je hebben,
dat je met 0 of -2 graden pitch (throttle stick helemaal beneden)
nog bv. 30 % throttle hebbt,
bv. 30 - 30 - 45 - 60 - 85

groetjes, Heli-Uwe

Back