vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

Had inderdaad een tijdje terug een PB van Tino met zijn avonturen na de Nedlloyd....

Tot nog toe is de enige reden EVER dat ik een bougie moest vervangen (in de modelbouw, uiteraard) een crash geweest.
Wij draaien gewoon domweg niet genoeg uren om een bougie te verslijten.

Heb net even zitten kijken, in mijn Zenoah zit een CMR6H, en ik weet niet of dat een vergelijkbare bougie is, zo ja, dan zoek je je wezenloos.....
Ik kon ze in elk geval NIET vinden bij brommerzaken, of zaken voor tuingereedschap (Zenoah is toch een kettingzaagmotor, niet?) of landbouwmechanisatie zaken (waar ze kettingzagen repareren).

Watersportzaken heb ik niet geprobeerd, de dichtstbijzijnde is verder weg dan de dichtstbijzijnde modelbouwwinkel....

Voorlopig hou ik het nog even bij gewoon een vonkontsteking op mijn gloeiplug motoren zetten, daarmee kom ik al dicht genoeg bij de bedrijfskosten van benzine, zonder de nadelen ervan (gecompliceerde carburateur en relatief kritische afstelling).

Maar ik ben héél benieuwd wat jullie ervaring gaat zijn.

EDIT: wat betreft je FBL systeem, tsja, daarmee kan ik je niet adviseren, zoals de meesten weten ben ik geen voorstander van dat soort systemen. Jouw twijfel, is de beste illustratie, waarom ik een hekel aan die dingen heb....

Groet, Bert

Gaat goed komen en ik mag een zyx s proberen heb ik net te horen
gekregen en denk dat dat hem wel wordt.
Wordt vervolgd.

Gr. Rob

Hoi,
Bij pegasus in engeland verkopen ze hem ook.

Inmiddels is qua motor de trex700 aangepast. Stelt niet veel voor.
Dremelen fanshroud (motorkap) valt achteraf gezien ook reuze mee als je de carburateur gelijk even aanpast qua uitstulping voor stationair schroef eraf zagen en bij gas klep aan de niet servolinkzijde het ijzeren hendeltje korter zagen. Scheelt veel ruimte en hoef je de fanshroud minder te dremelen. Verder bougieopening in fanshroud wat lager dremelen anders past je sleutel 14 voor de bougie niet.

Los gezien van de fanshroud aanpassing voor de os motor vind ik de kwaliteit van de fanshroud niet echt super qua passing. Als je de 2 helften op elkaar zet en de 2 ijzeren staafjes er in doet moet je goed opletten dat ie over de bocht gezien geen kier in het mdden krijgt want dan gaat je koellucht zo recht door naar buiten. Heb de 2 helften in elkaar gezet en vast getyrept en zo in heet water gelegd. Ging de spanning er af en nu past ie goed.

Voor de ontstekingsunit kun je geen toni klark 1 cell lipo gebruiken zoals die van de Radical g20. Is te weinig voltage. Heb nu 4.8 v 4200 mah nimh van robbe die ik meer gebruik en die past gelijk qua stekker op de ontstekingsunit. Meer dan genoeg amperage.

De align 3g gaat eraf en de zyx s gaat erop. Heeft maar 1 kastje tov 2 bij de align 3g. Scheelt weer ruimte en stekkers.

Verdient aanbeveling om de teflon krukas tool erbij te bestellen. De al bestaande teflon tool van os past niet dus heb je nieuwe nodig en die staat bij hen op de site evenals de engelstalige handleiding voor de OS gt15hz.
Dat was het zo'n beetje. Hoop volgende week maiden.

Ps. brutus. Die cmr 6h vind je hier voor 7.20 euro:
http://www.pitstop-shop.nl/
Groeten Rob
:)

Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Rob,
goed te horen,
kan je al in serie gaan, ha ha
suc 6 met maiden, horen wij graag !!

groetjes van Uwe

edit: dat krukas tool, hoe moet dat uit zien, als je toevallig foto of link hebt

Laatst bewerkt:
Voor de ontstekingsunit kun je geen toni klark 1 cell lipo gebruiken zoals die van de Radical g20. Is te weinig voltage. Heb nu 4.8 v 4200 mah nimh van robbe die ik meer gebruik en die past gelijk qua stekker op de ontstekingsunit. Meer dan genoeg amperage.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee of die CM6 bougie meer energie verbruikt dan de kleine "gloeiplug-size" bougies. Volgens mij niet, vonk is vonk....

In dat geval zou ik toch weer wat gewicht besparen als ik jou was: ik gebruik een 4 x AA Eneloop pakketje van 2000 mAh, en zou voldoende moeten zijn voor 1.5 tot 2 uur continue motorloop. Lekker compact.

Groet, Bert

Hoi,
ja Uwe,
Zie het al voor me. Honderd van die kappen dremelen.

Ja brutus, qua gewicht scheelt dat wel ja. Nu wil ik de heli qua uitrusting zo maken dat ik heel de tank leeg kan vliegen qua stroomvoorziening.
Ze zeggen een uur vliegtijd dus dat wil ik vd zomer wel uit gaan proberen.
Misschien in later stadium lichtere batterij erop.
De os ontstekingunit moet minimaal 4.8 volt hebben staat erop, vandaar dat ik het niet red met een 1 cell lipo.

Heb je de link nog gezien voor die cmr6h bougie?

The Pitstop Shop.... Your Number 1

Gr.Rob

Ik denk dat die ontstekingsunit van OS gewoon, net als die van NGH en Evolution Engines, bij RCExl vandaan komt.
Als er geen bovengrens aan die spanning staat, zou ik voorzichtig zijn en niet boven de 6 V max (niet nominaal, dus geen 5 cellen NiMH of NiCd)gaan.

Ik weet dat ze tegenwoordig ook ontstekings setjes maken die tot 8.4V gaan en dus met naar keuze 4 cel NiMH of 2 cel LiPo werken.

Ik had dat linkje nog niet gezien. Ik kan die bougies wel vinden als ik ze nodig heb hoor.... had alleen verwacht dat er veel makkelijker aan te komen zou zijn, maar het is blijkbaar een tamelijk specifieke RC bougie.

Groet, Bert

Hoi Bert,
Zit nu op zee, inderdaad onderweg van Kaapstad naar Schiedam.
Hoor al wel dat 't motortje klaar staat om ingebouwd te worden. Dat wordt een leuk vooruitzicht 't komende verlof.
't motortje komt ook in een Trex 700.

Gr.Tino:p

Hey Tino.... Beetje goed weer onderweg? En wil dat ding nog wat vooruit?

Tsja, ben heel benieuwd of OS de temperatuur en mengselproblemen die normaal specifiek bij kleine cylinderinhouden optreden, wél onder controle heeft weten te krijgen.....

Het filmpje een paar posten hoger ziet er goed uit (al vind ik het ding wel gruwelijk inkakken qua toerental onder volle belasting).

Ben héél benieuwd.

Goeie reis verder, en hou het water aan de buitenkant :D

Groet, Bert

@ Student: niet vragen.....

Het is met grote afstand het intelligentste wat Lisand van zich heeft laten horen in de afgelopen paar dagen....

Groet, Bert

Ik weet het...
Daarom vroeg ik me ook even ernstig af wat een dergelijke diepinhoudelijke, zeer informatieve, alles verbijsterende reactie in dit topic doet..

Whahahaha,

maar we gaan off topic,ben zeer benieuwd naar de eerste vluchten in nederland met deze OS

Idd volgens dat filmpje kakt ie aardig in met pitchpumps:rolling:
ben benieuwd wie hem hier de sporen gaat geven......:ontopic:

Tsja, ik denk dat met de huidige stand van de techniek, een goeie 2.5 pk zo ongeveer de max is voor een 15 cc eencylinder tweetakt, tenzij je bovenwereldse toerentallen gaat draaien en heftig met getunede uitlaten in de weer gaat. Maar dat gaat weer zwaar ten koste van de bruikbaarheid en levensduur...

Ik ben benieuwd of er ooit eens iemand met een tweecylinder en écht hoge toerentallen meer dan 3 pk uit een 15 cc benzinemotor weet te persen. Je zit dan toch in de buurt van wat de vroegere GP racers deden qua specifiek vermogen.

Dus ik denk, dat op dat filmpje een beetje gekruidenierd wordt met opgeslagen energie (relatief hoge rotortoerentallen en vliegen op de energie die daar in zit).

Maar alleen al het rookloze draaien vind ik al een hele verbetering.

Groet, Bert

Back