vergeet conversiesets , os komt met een gt15 gasser

Hoi Rob,

een fbl heli vliegt in ieder gevall veel strakker als een paddel heli
en voor mij was het met de 700e wel best wennen,
veel meer dan bij mijn Bell bv.
suc6 met jou vragen verder, misschien moet je een eigen draadje openen?
dat zijn ze nog een keer:

Vragen van Rob:

-3g met de OS gasser, gaat dit werken denken jullie?
-Welke pinion te gebruiken voor rustig schaalvliegen icm de os gasser?
-Wel of geen Align governor uit de bouwdoos icm de OS 15 gasser?

Kan me vergissen maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat govenors en benzinemotoren niet samen zouden gaan?

Kan me vergissen maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat govenors en benzinemotoren niet samen zouden gaan?

Even uit nieuwsgierigheid waarom zou dat niet samen gaan??
er staat een mooi draadje over (Lars) met zijn benzine heli waar diverse andere piloten wel gewoon met een Gov werken(Lars volgens mij niet)
Dus het zou best wel kunnen denk ik.

Wat betrefd de 3G controller
Ik heb er jaren mee gevlogen en zonder enig probleem maar heb deze er af gehaald om problemen te voorkomen die ik van mede piloten had gehoord en voor de veiligheid een Beastx er op gezet maar goed dat is mijn keuze geweest en was trouwens een Nitro700 en weet niet hoe deze zich gedraagt in een Benzine heli.
Mijn 3G sensor had ik wel gemodificeerd door deze op de hoeken van de mms sensors te kitten met siliconekit om de trillingen van de motor extra te dempen en software V3 erop gezet.

Ik was er zeer tevreden mee maar wilde ook graag de beast proberen maar uiteindelijk is de Beast naar de 600N verhuisd en er een Vstabi silverline 5.3Pro er op gezet.
Ik wilde niet bezuinigen op goede materialen vandaar deze keuze.

S6

Greetz,

Jeroen

Ja dat weet ik dus niet precies meer, volgens mij in een van de helidraadjes hier op het mbf. Had iets te maken met de rpm van de motor o.i.d. Ben benieuwd wie hier meer over weet! Ik zou zo ook niet kunnen verzinnen waarom een gov niet zou werken.

moet werken , zeker met de os15, die heeft veel minder trilling dan de 23cc of 26cc (mijn 26cc kreeg ik niet strak met een gp780, nu brain)
gewoon de standaard pinion
schijnt te kunnen maar dan wel met de stator gator (benzine sensor)

Lars heeft een converted 700 overgenomen van mij en deze opnieuw opgebouwd, hier te lezen:
flybarless-trex-700g-23cc

hoe alles is gebouwd en de gedachtes is hier te vinden toen ik met 2 stuks trex 700 bezig was:
2-trex-700-nitro-naar-benzine-bouwverslag

De slang die ik gebruikt heb op beide heli's is tygon , echt super spul , soepel en vergaat niet. Andere benzine slangen vergaan en worden stug als je er een tijdje benzine door laat lopen.

Voor de beide gasserman kits moest ik de tank aanpassen aangezien met nitro je geen ontluchting nodig hebt.

De middenaansluiting van de tank is benzinetoevoer (met de gewone rubbers) (bij nitro ook zo)

Het afdekdopje aan de zijkant heb ik de return van gemaakt.

De bovenaansluiting wat normaal naar de uitlaat gaat voor de druk is dan de ontluchting.

De middenaansluiting van de tank is bij mij wel eens losgegaan en dan is het een hel om weer aan te sluiten , heli uit elkaar dus tegenwoordig heb ik alle aansluiten (toevoer/return/ontlucht) allemaal aan de zijkant van de tank.

ook nog belangrijk , als je een filt clunk hebt voor je nitro moet je die wel vervangen voor een nieuwe want dan benzine erdoor jagen is geen succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi mensen,
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.
Goeie tip van die benzineslang, gelijk even opzoeken waar te kopen.

Mijn trex 700 is nog hagelnieuw. Ik heb er dus nog geen brandstof in
gehad. Ik heb de standaard klunk erin zitten maar overweeg net als bij mijn Radical g30 een vilt klunk er in te doen.
Ik denk dat ik GEEN governor ga gebruiken. Mijn radical loopt ook prima zonder en eerlijk gezegd heb ik er totaal geen verstand van. Mijn zwager heeft dezelfde trex 700 en die gaat hem wel gebruiken met zijn nieuwe OS 15 als die binnen komt, dus ben benieuwd.

Waar ik wel mee zit is die Align 3G. Ik moet me natuurlijk niet gek laten maken maar je leest hier en daar wel wat mindere dingen erover. Toch denk ik dat het ook wel eens aan de mogelijke setup en afstelling kan liggen als ik het zo eens lees. Mijn heli heb ik vandaag loepzuiver 90 graden en alles haaks op midstick afgesteld en nu maar hopen dat dit goed is want om nu gelijk weer een ander systeem te kopen vind ik ook nogal wat.

Even wel off topic: Kan ik half symmetrische bladen op de fbl kop zetten?
Even los van de vraag waarom. Ik ben GEEN 3d vlieger. Had wel topic gelezen over fbl bladen op flybarkop en vice versa maar niets over half symmetrische bladen op een fbl kop.

Tot laterrrr
Gr. rob

Hoi Rob,

bij deze mijn gedachten over jou vragen;

Ik denk dat dit alsnog problemen gaat geven. Ik kan je niet uitleggen waarom, maar het is een gevoel wat ik heb over de combinatie. Ik weet nog wat voor aanpassingen ik heb moeten doen om mijn beastX (welke erg ongevoelig blijkt te zijn voor trillingen) goed te krijgen tezamen met de standaard zenoah. De 3g is naar mijn weten veel gevoeliger voor trillingen, en zelfs met een minder trillende motor als de OS15 verwacht ik toch problemen. Zoals ik al zei, dit is mijn gevoel. Maar je kunt het gewoon proberen toch?

Standaard pinion, en daarna alles proberen te regelen met je zender. Toerental kan je mooi lager laten lopen, door je gascurves aan te passen. Mocht dit niet het gewenste resultaat geven, kan je altijd (mits verkrijgbaar) nog een andere pinion aanschaffen.

Zoals ekoning al zei, met de stator gator moet het kunnen. Zelf geef ik de voorkeur aan een gewone GV-1. Ook op helifreak hebben ze mij dit advies gegeven, daar deze gemakkelijk is af te regelen en blijkbaar het beste werkt op benzine motoren. Ik heb er geen ervaring mee, daar ik heel rustig vlieg en hem dus niet nodig heb (mijn toeren krijgen niet veel te verduren, dus kakken niet of weinig in verwacht ik). Op helifreak zijn er meerdere die de GV-1 met succes gebruiken op hun benzine heli.

Wat betreft je vraag naar half symmetrische bladen, ben ik eigenlijk toch wel benieuwd naar je reden? Ik heb er namelijk geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd...?

Hoi Lars,

Over de 3G. Voor mij is fbl vliegen totaal nieuw en vind het wel leuk om dit gebeuren ook te leren kennen. Ik ga het proberen met de 3g en mocht dit niet naar behoren gaan dan zal ik wel iets anders moeten aanschaffen.
Ik hoorde laatst van een mede vlieger dat zijn Zyxel fbl systeem erg goed
werkt. Nu is dat wel op een electroheli dus weet niet wat die bij mij gaat doen mocht ik hem aanschaffen.

Qua throttel en pitch curve ben ik inderdaad van plan om hem heel tam af te stellen. Heb ik nu ook bij mijn raptor 50 en dat ding vliegt rond de 20 minuten op 1 tankje, bwhaa, das lachen.

Ik ben zelf geen 3d vlieger en vind het rustig rond vliegen zelf het leukste.
Om die reden heb ik eigenlijk geen 3d bladen, (symmetrisch) nodig.
Ik vind het leuk om hier eens mee te experimenteren en zodoende half s bladen er op te doen die veel meer lift geven. Eigenlijk is mijn trex 700 setup al qua setup voor rustig vliegen een overkill. Ik denk dat ik die heli met mijn vlieggedrag nog niet voor 50% belast met wat ie eigenlijk aan zou kunnen als iemand er 3d mee zou vliegen. Op een amerikaans forum staat dacht ik ook een topic over de zin of onzin over het vliegen met symmetrische bladen als je geen 3d vlieger bent.

Nu begeef ik me waarschijnlijk op glad ijs met mijn volgende mening maar ik zie dat steeds meer "vliegers" om me heen hun heli qua setup uitrusten alsof ze mee gaan doen aan de 3d masters. Hoe zwaarder en sneller de servo's en nog lichter het frame en nog "betere bladen" en verzin het maar. Ik had hiervoor een Vario benzine trainer met simpele 9202 analoge servo's die perfect werkten. (en ook de half s bladen) Daar vlogen ze een x aantal jaren ook probleemloos mee. Nu pleit men voor digitale 15 kg servo's en volgens mij kan niemand nu echt to the point een berekening laten zien dat het nodig is. M.a.w. men maakt elkaar gek en de fabrikanten / winkels lachen zich rot en verkopen maar. Afijn, in die trent moet je mijn verhaal zien over de half s bladen en dat is puur persoonlijk.

Als de os gasser moter er in zit dan laat ik verder weten hoe het beestje het doet. Ps. Ik moet nog een keer jouw draadje goed doorlezen over die carb-throttle link setup bij een benzineheli. Is nog niet 100% duidelijk bij me maar wil het ook doen bij mijn G30 en de trex700.
Gr. rob

Laatst bewerkt:
Nu begeef ik me waarschijnlijk op glad ijs met mijn volgende mening maar ik zie dat steeds meer "vliegers" om me heen hun heli qua setup uitrusten alsof ze mee gaan doen aan de 3d masters. Hoe zwaarder en sneller de servo's en nog lichter het frame en nog "betere bladen" en verzin het maar. Ik had hiervoor een Vario benzine trainer met simpele 9202 analoge servo's die perfect werkten. (en ook de half s bladen) Daar vlogen ze een x aantal jaren ook probleemloos mee. Nu pleit men voor digitale 15 kg servo's en volgens mij kan niemand nu echt to the point een berekening laten zien dat het nodig is. M.a.w. men maakt elkaar gek en de fabrikanten / winkels lachen zich rot en verkopen maar. Afijn, in die trent moet je mijn verhaal zien over de half s bladen en dat is puur persoonlijk.

+1
ben ik volstrekt met je eens;)
Ik doe hier zelf ook aan mee:rolleyes: maar idd vroegah vloog ik ook zo(mss nog wel beter) met de half S Bladen en analoge servo's e.d. zelfs nog met de Mechanische Tol gyro en ook dat vloog voortreffelijk,dan moest je echt sturen! en je zender met mixen e.d. instellen.
nu ff aan de pc hangen en vliegen maar

Greetz,

jeroen

Daarom vloog ik ook het meeste en het liefst met mijn Schluter Hughes 500 uit 1991, met a-sym. bladen, standaard analoge servo's en tolgyro zonder HH. Gewoon echt sturen.

Maar misschien moet je eens naar de Spinblades kijken? Leveren veel lift en zijn er ook a-symmetrisch.

Hallo.

Als ik over dit laatste onderwerp even m'n mening mag geven: ben ik het ook erg mee eens. Mijn huidige heli is nog niet vliegklaar, maar toen ik 15 jaar geleden vloog was er nog geen 3D (je hoorde er al wel eens iets over, meen ik), maar uiteraard wel kunstvlucht, en bij letterlijk iedere verkrijgbare heli stond toen al op de doos geschreven dat hij "kunstflugtauglich" was of zoiets.
Ik dacht toen al bij mezelf "allemaal leuk en aardig, ik vind loopings, rollen, en wat er nog meer is prachtig om te zien, maar voor mij hoeft het niet zo". Ik vroeg me dan ook af of er ook helimerken waren die in hun programma tenminste één modelletje hadden wat niet per sé geschikt was voor kunstvlucht, maar waarbij ze hun kennis en energie in iets gestoken hadden wat juist de andere kant op ging, dus een model dat zo rustig en stabiel mogelijk zou vliegen, dus eigenlijk het tegenovergestelde van kunstvlucht.

En voor wat betreft die zogenaamd erg nodige digitale toestanden: destijds werd er voor de Hirobo Shuttle de 3001 als servo aanbevolen, een doodgewone analoge plastic servo met kogellagertjes en 3 kg. kracht, terwijl de gebruiksaanwijzing van precies dezelfde heli tegenwoordig in een keer praat over een digitale servo van 7 kg. Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg, vind ik persoonlijk.

Groet, Jan.

Ha, wel leuk dat dit "overkill" gebeuren een discussie op zich is
en verhalen uit de oude doos doet toveren.
Begrijp me goed, het is mooi dat het allemaal kan maar er zullen mensen zijn die bij de aanschaf van hun eerste heli met een setup naar buiten lopen die totaal over de top is, hetzij bewust of onbewust.
Maar goed, ieder het zijne hoor.
Over de half s bladen. Ik zag een zaakje op internet uit zoetermeer
die half sym bladen verkoopt en ik dacht eerst dat die dus duurder waren dan de normale maar ze zijn goedkoper.:)
Nu alleen nog de vraag of dit kan op een fbl systeem???

Gr. rob

:offtopic:
'is zo mooi met de benzinetrainer met 5 analoge serves
en een geweldige paddelstang rustig over het veld te vliegen
:ontopic:

Ja dat is genieten en dat heb ik zelf ook dat gevoel.
Lekker rustig rond fladderen.
Mijn fbl vraag en de half s bladen is beantwoord in flybarless topic.
Ik heb via te koop forum half s bladen gekocht.

De trex 700 is zo goed als klaar, nog even de 3g setup doorlopen en dan is het wachten op de OS motor.
.....
Wat duurt dat wachten lang...

:xmas:
Gr. Rob

Hoi relie,
Op het moment dat ik deze vraag in het fbl topic plaatste was hij volgens
mij in dit topic nog niet beantwoord. Dus vandaar mijn vraag in het juiste
topic gezet.
De bladen zijn onderweg....

Gr. Rob

Hij, de Os gt15 hz, staat nu eindelijk op de Os site en men heeft nog steeds geen release datum vrijgegeven. Vanuit dealer engelend verwacht men nog steeds eind februari maar ook zij horen weinig van Os engines.
Staat nu ook manual bij en partslist. Nog even wachten dus.

Gr. Rob

word nu wel heel interessant om een GT15 aan te gaan schaffen voor mijn Rexje 700 als ik zo de Fuel consumptie zie na het het vliegen,dat is echt niet normaal meer........

Ik wacht de eerste testen hier wel even af en overweeg dan toch maar ook zo'n os15 aan te gaan schaffen.........;) tis wel allemaal lekker compact tov een 23cc Zenoah en veel lichter.. en ben benieuwd waar en wanneer deze leverbaar is.
Greetz,
Jeroen

Back