Verherbouwing Robbe Buchhorn

voor al je acrylaat en dergerlijke kunstoffen kun je hier terecht
van platen tot buisjes en balken
ik bestel er ook altijd alles om mijn acryl aquaria te maken en ze verzagen ook op maat ;) www.pyrasied.nl

Ankerlier moet even aangepast worden, het was hier en daar niet netjes genoeg naar mijn zin.
Ondertussen ook een begintekening gemaakt van de mast.

Ik zit alleen te twijfelen tussen messing en hout
en ook de verlichting moet kunnen branden.
Graag jullie ervaren mening.

Laatst bewerkt:
Ik zit alleen te twijfelen tussen messing en hout.
en ook de verlichting moet kunnen branden.
Graag jullie ervaren mening.

Dan zou ik 'm van messing maken, Nitro. Dat scheelt je de helft aan draadjes (je kan de mast als een van de polen gebruiken) en messing kan je "strakker" afwerken.
Qua soldeerwerk valt het wel mee; als je een soldeerbrandertje hebt, kan je er iets moois van maken. En uiteindelijk is een messing mast steviger.

Dan zou ik 'm van messing maken, Nitro. Dat scheelt je de helft aan draadjes (je kan de mast als een van de polen gebruiken) en messing kan je "strakker" afwerken.
Qua soldeerwerk valt het wel mee; als je een soldeerbrandertje hebt, kan je er iets moois van maken. En uiteindelijk is een messing mast steviger

@Roel

Messing is inderdaad wel mijn eerste keuze, nu nog even langs de messingboer om diverse soorten en maten te halen ;)

Het zal mijn eerste keer worden dat ik met messing aan de slag gaat, kan ik hiervoor dan gewone soldeertin gebruiken, die ook gebruikt word voor bijvoorbeeld printplaatjes e.d.??

Nou zoek ik ook nog een paar duidelijke voorbeelden van een bijpassende mast, het liefst van een bouwtekening.
Iemand die iets creatiefs heeft voor mij?

Ik was zelf ook wat aan het tekenen geweest, ik zal ze vandaag of morgen ff inscannen en even uploaden.

Groetjes, Mark

Laatst bewerkt:
Even een schetsje geupload van hoe de mast er ongeveer uit komt te zien.
Ik ben niet zo'n geweldige tekenaar, laat staan een bouwer van masten.

Het is maar een ideetje.

Hij moet met de hand klapbaar worden ,want anders word het moeilijk om hem dalijk in een kistje te vervoeren.

Laatst bewerkt:
Pfff... ik dacht vanavond de romp in de grondverf te kunnen spuiten... maar nee hoor, deze dame zal eens meewerken :(

De hele romp is geschuurd, maar overal zitten nog resten grijze verf op het dek, en groene verf van de romp.
Ik vrolijk aan het grondverf spuiten.
Maar dat reageert natuurlijk op die oude grijze en groene verf.
Dus om een lang verhaal nog langer te maken, kan ik echt ALLE grijze en groene verf verwijderen, tot waarschijnlijk het witte abs aan toe.

:evilbat:

Heb wel al de bolders gelijmd aan de romp, icm met de zwarte kikkers.

Dus dat word weer een fijn avondje schuren..

Word vervolgd.

Groet, Mark

P.s.: Foto's volgen nog. Ik was er voor nu even klaar mee.

Laatst bewerkt:
NOOIT solventgedragen grondverf spuiten op oude verflagen ( of je zou weten wat die oude verf juist is)
je had beter er een matte grijze kleurlaag op gezet , deze zijn van een ander type en bevatten minder agressieve solventen, en die dan beschouwen als je "grondlaag"

indien je dat toch grondverf op oude kleurlagen wilt spuiten :

-)eventueel watergedragen grondverf proberen te vinden

-)je grondverf die je nu gebruikt hebt er slecht hééééél fijn op spuiten ( zodat er slechts weinig solvent in aanraking komt met je oude verf),de solventen laten verdampen en zo laag per laag opbouwen totdat alles gedekt is
deze laatste methode heb ik vroeger ook gebruikt ,werkt prima maar je hebt er een hele dag werk aan

mvg
Ben

ps : eigenlijk denk ik dat je nu niet anders kan dan echt alles er proberen af te krijgen,tot in het kleinste kiertje

NOOIT solventgedragen grondverf spuiten op oude verflagen ( of je zou weten wat die oude verf juist is)
je had beter er een matte grijze kleurlaag op gezet , deze zijn van een ander type en bevatten minder agressieve solventen, en die dan beschouwen als je "grondlaag"

indien je dat toch grondverf op oude kleurlagen wilt spuiten :

-)eventueel watergedragen grondverf proberen te vinden

-)je grondverf die je nu gebruikt hebt er slecht hééééél fijn op spuiten ( zodat er slechts weinig solvent in aanraking komt met je oude verf),de solventen laten verdampen en zo laag per laag opbouwen totdat alles gedekt is
deze laatste methode heb ik vroeger ook gebruikt ,werkt prima maar je hebt er een hele dag werk aan

mvg
Ben

ps : eigenlijk denk ik dat je nu niet anders kan dan echt alles er proberen af te krijgen,tot in het kleinste kiertje

Hoi Ben, bedankt voor je tips,ik denk dat ik inderdaad alles eraf moet halen, iig de grijze laklaag.

Ik zat (nou ja, meer LAG) te bedenken, of ik niet beter eerst een laag spuitplamuur (Motip Spray Putty) er op te zetten, wie weet is dat minder aggresief tegen de oude verflagen.

En anders moet inderdaad alle verf eraf. (zit ik weer met dat nummer van Sly Fox in mijn hoofd)

Het ging volgens mij zo:

Sly Fox - Let's Go All The Way - YouTube

De bestelde vaartregelaar is inmiddels ook aangekomen, het is natuurlijk een Graupner Profi 40R, omdat ik daar heel tevreden over ben.

Heb gisteren wel de stuurservo een plekkie gegeven in de romp.
En ook met jullie commentaar mbt tot de bolders heb ik natuurlijk iets mee gedaan.

de foto's:

Stuurservo ingebouwd, deze blijft netjes onder het dek:

En de rimpelige grondverf :s

Uploaded with =Love=

indien je die verf eraf wilt zonder te schuren:

remolie !

tast de verflaag aan zodat deze loskomt van de kunststof maar laat die kunststof ( als het PS of ABS is) onbeschadigd

je kan dat aanbrengen met een borsteltje in de hoekjes waar je moeilijk aan geraakt met schuurpapier,al naargelang de verfsoort gaat dit snel of traag

mvg
Ben

Even een klein berichtje.

Dit project leeft nog steeds, het gaat alleen wat langzamer vanwege tijdsgebrek en slecht weer.

Het grootste gedeelte van de romp en dek is nu kaal gemaakt met behulp van remvloeistof.
Dan even lekker laten intrekken, en dan kan je het bijna als kauwgom eraf wrijven,en schoonkrabben met mes en schroevendraaiertje.

Ik ben nu met de laatste verfrestjes bezig om die te verwijderen.
Daarna word heel de romp en dek nogmaals gewaterproofd en daarna in de Motip Spray Putty gespoten.

Al het goede werk heeft tijd EN geduld nodig zullen we maar zeggen.

Groet, Mark

Even de bijbehorende foto's bij bovenstaande post neerzetten:

Ik heb vandaag Eindelijk het vervelende werk afgerond, namelijk alle aanwezige verf erafhalen.
Nu kan de wederopbouw echt beginnen...hoop ik.

Groet, Mark

Uploaded with behulp van mijn klapdoos

dat gaat hier goed komen ,gewoon tijd nemen ,voor alle zekerheid geen types of merken verf beginnen mengen
en indien toch : spuit eerst even een proefstukje op een restje kunststof en wacht een half uurtje om te zien of er iets gebeurd

mvg

De ellende gaat nog even door als zelfs blijkt dat de filler van motip reageert met de verf van de opbouw.

Aangezien de opbouw deels uit ABS, en deels uit hout bestaat, is remvloeistof geen optie, want ik denk dat dat in het hout trekt.

Dat word weer een middagje schuren en krabben denk ik.
Ik heb ook gelijk afscheid genomen van de restanten van de oude mast, dat wat op het dak uitstak heb ik afgezaagd en vlak gevijld.
Dat moet alleen nog even bewerkt worden met plamuur, en ziet het er een stuk strakker uit.

Foto's:

Uploaded with my sticky left pointingfinger

Ik hou jullie op de hoogte...

Groet, Mark

dat zuigt wel al die chem reacties... maakt het er niet leuker op.

*klopje op de schouder* maar het ziet er allemaal toch tof uit...

p.s. je had nog een foto`tje belooft (post 61)

dat zuigt wel al die chem reacties... maakt het er niet leuker op.

*klopje op de schouder* maar het ziet er allemaal toch tof uit...

p.s. je had nog een foto`tje belooft (post 61)

Thx Kuperus,

Dat klopt, alleen dat ankelier projectje waar ik die foto nog van zou posten, die is effe in de vuilnisbak beland.

Alles was er schots en scheef aan, dus die moet overnieuw.
Typisch geval van te dikke vingers.

Groet, Mark

Na enige tegenslag is er nu eindelijk een klein lichtpuntje te zien.
Het bovenste gedeelte van de romp is gespoten in de Motip Filler, en de verf blijft zitten!! *joepie!*

Ook is de schuifdeur en het frame van het dakraam gespoten, er moet nog wel wat plamuur op, want door de egale kleur zie je nu de oneffenheden beter.

Ben erg blij dat het nu wel eens meewerkt ;)

Foto's:

Uploaded with behulp van een lekker flesje Hertog Jan ;)

Binnenkort meer update's, volgende week zaterdag rond deze tijd hoop ik al in Florida te zitten en te genieten van wat wij hier kenden als "zomer"

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Zo, na drie en een halve week met gemiddeld 27 graden en volop zon is het weer ff bijkomen hier in Nederland.

Ik heb weer volop zin om verder te gaan aan dit project.
De update's gaan dus binnenkort weer komen.

Groet, Mark

Ondertussen is de romp volledig in de Motip Filler gezet, deze ligt ff lekker uit te harden, en wacht op de tussen schuur beurt.

De opbouw , daar ben ik nog volop aan bezig, ik ga het iets anders aanpakken, het kunststof deel word nog verder geschuurd, en het houten gedeelte wil ik dmv de verfbrander en de krabber de oude verf verwijderen.

Daarna alles even plamuren en hopelijk kan het dan eindelijk gespoten worden.

Ondertussen begonnen met de bouw van de mast, ongeveer zoals op de tekening.
Ik weet nog niet of alle verlichting die erop komt ook gaat werken.

De bedrading voor het toplicht, de antenne voor de ontvanger en twee schijnwerpers links en rechts is al getrokken.

Ziehier de foto's:

Back