Verherbouwing Robbe Buchhorn

Zow, voor diegene die dit een interessant topic vinden, heb ik weer een update. :bye:

Ik heb het houten gedeelte van de opbouw kaal gekrabt met behulp van de verfbrander en een driehoekkrabber.
Dit wacht nu alleen nog op een goede schuurbeurt met de schuurmachine.
De diverse smalle randjes van het kunststof gedeelte heb ik ingesmeerd met remvloeistof, en daar komt de verf nu ook mooi van los.

De twee bevestigingssteunen voor de mast zijn in de bouwfase.
Ik heb ze op de opbouw gezet om te kijken of het wat was,en het begint al ergens op te lijken.

De mast zelf is ook nog in bouwfase, boven en onderdeel zijn nog los van elkaar. Daarom lijkt het net of alles scheef staat.

Ook de radar reflector heb ik in elkaar gesoldeerd, en kan straks in de mast komen. (Nog geen foto van)

Word vervolgt :D

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
vind zo'n restauratie van een "oudje" minstens even interessant als een nieuwbouw!

mvg

Laatst bewerkt:
Motip primer heb ik ook al goede resultaten mee gehad, als deze ook goed houd op ABS dan is dat een toepassing meer, om te onthouden.
Even een ABO genomen om je project te volgen ;)

Bedankt heren.

Het gaat niet zo hard, maar dat komt meer wegens tijdgebrek.
De tekeningen voor het volgende project liggen inmiddels ook al bijna klaar.

@ Rene: Ik heb een spantenplan te leen gekregen (1:50) van een zelfde soort scheepje, daar ga ik ook gebruik van maken. Eerst even kopietjes regelen :) ;)

Groet, Mark

Iemand heeft me op een idee gebracht. Ik heb ook een Buchhorn staan, jaar of 20 geleden in elkaar geplakt :) (meer mag je het niet noemen)
Ik ga dit zeker volgen en hier en daar wat ideetjes "lenen" als dat mag. Inmiddels ook begonnen met de sloop

Iemand heeft me op een idee gebracht. Ik heb ook een Buchhorn staan, jaar of 20 geleden in elkaar geplakt :) (meer mag je het niet noemen)
Ik ga dit zeker volgen en hier en daar wat ideetjes "lenen" als dat mag. Inmiddels ook begonnen met de sloop

Tuurlijk mag je ideetjes lenen, dat doe ik ook, ik heb er ten slotte geen alleen recht op.
Ik ben erg benieuwd naar je project, dus laat maar es wat foto's zien dan ;)

Je kan ook meteen van mijn fouten leren, dus het ook meteen anders aanpakken.

De bouw van deze Buchhorn gaat onzettend langzaam verder, ik moet nog steeds tijd vinden om de bovenbouw te schuren en te plamuren.

Aangezien het kouder als 15 graden in mijn berging is, lijkt het mij iig niet verstandig om te spuiten. En om de romp te schuren met waterproof op het balkon is ook geen optie.

Met de mast kan ik pas verder als de bovenbouw geschuurd is en de twee scharnieren voor de mast geplaatst zijn.

Groet, Mark

Op die foto's had ik gerekend,(ik lees hier al een paar weken stiekum mee :) ) die volgen later.

Ik begin echt van niks (en dan bedoel ik NIKS) zelfs mijn aankomende werktafel heb ik gisteren pas in elkaar gezet :) De rest hoop ik tijdens de bouw te vergaren, ik loop me dus het ongans heen en weer van de zolder naar de schuur.
Zelf denk ik van de buchhorn een havendienst-achtig iets te maken maar het kan nog alle kanten op.

Als newbie vraag ik me wel af of het misschien verstandig is een eigen draadje te starten. Scheelt een hoop sidesteps ook al is het dezelfde schuit.

De roerkoning zat ook onderste boven gemonteerd, er zit een rubber ringetje, dat hoort onderaan bij het roer te zitten, en zat nu boven.

Mark,

Hoe zat de roeraskoker dan gemonteerd bij jou? Bij mij zat de uitgezette zijde boven (binnen)
Dat rubber ringetje heb ik helemaal nooit gevonden, alleen 2 messing ringetjes:mad:

Mark,

Hoe zat de roeraskoker dan gemonteerd bij jou? Bij mij zat de uitgezette zijde boven (binnen)
Dat rubber ringetje heb ik helemaal nooit gevonden, alleen 2 messing ringetjes:mad:

Dat iets openstaande gedeelte hoort onderaan, dus in het water te zitten. Andersom kan ook, en zelfs een eenvoudige koker, mits goed ingevet, voldoet al.

En zo heeft robbe het bedacht:
35k7mkn.jpg

Laatst bewerkt:
Ok, je zou het andersom verwachten, dat de rubber ring moet voorkomen dat water in de koker komt, maar Robbe zet de afdichting dus pas bovenaan, binnenin de boot. Voor mijn gevoel is dat minder safe, maar blijkbaar werkt het wel.

Ok, je zou het andersom verwachten, dat de rubber ring moet voorkomen dat water in de koker komt, maar Robbe zet de afdichting dus pas bovenaan, binnenin de boot. Voor mijn gevoel is dat minder safe, maar blijkbaar werkt het wel.

waarom ze dat boutje om de hevel vast te zetten achteraan zetten mag joost weten!
waarschijnlijk omdat je er anders te makkelijk aan kunt :-)

mvg
Ben

Dat is ook handig, inderdaad. Misschien hopen ze dat je een nieuwe boot koopt bij problemen met het roer. :mrgreen:

Ik snij bij die T-hevels altijd de 2 ongebruikte armen zo af dat de inbusbout naar voren wijst. Wel zo fijn bij een reparatie/onderhoud aan het roer.

Laatst bewerkt:
je vraagt je soms af of die fabrikanten hun eigen bouwdozen wel eens in elkaar gestoken hebben :-)

ben bezig met een saturn van Graupner en hoe ze beschrijven hoe je de aandrijving zou moeten monteren!!
dat kan veel beter , met een minimum aan moeite en/of geld

mvg

Wat dacht je van de roerlink die Graupner jaren gebruikte, die tussen 2 moertjes geklemd moest worden? Een "accident waiting to happen" als je het mij vraagt...

Een echte modelbouwer heeft daar geen enkel probleem mee hoor
Eigen ideeen he
Mvg
Frederik:D

@niels: Schrik me de rambam, denk ik alleen een rubbertje te missen, mis ik een complete schroefbuis :( Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dit een andere boot is :) Ik heb de doos, met tekeningen en al, waarschijnlijk weggemikt. Ik begon aan m'n eigen te twijfelen of ik de tekeningen toen goed had opgevolgd.
Zoals Robbe het heeft bedacht is eigenlijk niet gek, de bovenkant van de koker zit boven de waterlijn. Dus als het rubbertje boven zit heeft het weinig water te stoppen. Zit het rubbertje onder dan staat het altijd onder water.
Ik zie ook nog een onderdeel nr11, niks wat ik nodig heb hoop ik?

@indoorvlieger: invetten was ik zowiezo al van plan, heb er hier al meer over gelezen en de injectiespuit voor het vullen ligt al klaar :)

Zit ik nu pas de laatste pagina te lezen......

Laatst bewerkt:
stelring nr. 11 zit in nr.10, in nr11 zit de schroefdraad waar je het boutje in draait om de roerarm tegen de roerkoning vast te klemmen.
(en jij hebt inderdaad geen schroeftunnel, dit is een voorbeeld)

Zoals Robbe het heeft bedacht is eigenlijk niet gek, de bovenkant van de koker zit boven de waterlijn. Dus als het rubbertje boven zit heeft het weinig water te stoppen. Zit het rubbertje onder dan staat het altijd onder water.
..

Als het rubber boven water zit, dan heeft het weinig nut, zo lijkt me. Het dient toch juist om water tegen te houden?

Maar goed, met het juiste vet telt dat ringetje niet echt meer mee.

hallo

als je een bepaalde snelheid haalt dan komt het water in de askoker omhoog
doordat de stelring de O ring iets plat drukt sluit deze genoeg af om geen water in de romp te laten komen
en blijft het ringetje steeds ingevet
onder water zou de O ring verduren (chloor ,zout)en zeker niet zo lang mee gaan

wel een plat kantje aan de as vijlen voor je de romp dicht lijmt

gr raf

Back