Verherbouwing Robbe Buchhorn

Zo lang je niet op zee vaart of in zwembaden, zal dat met het zout en chloor wel meevallen, maar verder kan ik me goed vinden in je uitleg, raf. Weer wat wijzer geworden.

Bedankt RAF, er valt dus voor beide manieren iets te zeggen. Hopelijk is Mark niet al zijn roerkoker aan het demonteren geweest :) als ik het goed begrijp heeft hij hem andersom gemonteerd als dat hij bij mij zat.

Laat ik nu dit draadje weer over aan Mark, was tenslotte zijn herverbouwverslag (iemand scrabbelen?)

...Hopelijk is Mark niet al zijn roerkoker aan het demonteren geweest :) als ik het goed begrijp heeft hij hem andersom gemonteerd als dat hij bij mij zat.

Hahaha..nee hoor, ik laat die lekker zitten zoals die zit ;)

Ik heb er ook geen tekening van, dus hoe en waar alles hoort te zitten kan ik je niet vertellen.

Had je nou al foto's geplaatst of een topic geopend?

Laat ik nu dit draadje weer over aan Mark, was tenslotte zijn herverbouwverslag (iemand scrabbelen?)

LOL ;)

Nog verder geen update hier, ben ondertussen wel bezig met voorbereidingen voor de bouw van de waterboot, en het creeeren van een opklapbare werkblad in de berging. Daarboven komt dan ook een klein gereedschapsbordje te hangen.

Groet, Mark

Na het onbreken van zin en vooral tijd heb ik vandaag toch even een momentje voor mezelf gehad en nog wat geprutst aan dit project.

Ik had de opbouw een week terug al helemaal kaal geschuurd.

Vandaag ben ik verder gegaan met de mast.
Tussen het modelbouwen door wou deze lachebek ook aandacht:

Hier even de foto's van de bouw van de mast:

Eerst de bovenkant dicht gemaakt zodat ik de twee draadeindjes vast kan zetten met epoxy:

Daarna epoxy er in en de draadeindjes er in:

Ook nog twee steuntjes gemaakt om het toplicht en heklicht te monteren:

heklicht:

toplicht:

De mast heeft nu ook een nieuwe top, de andere brak tijdens de werkzaamheden af :rolleyes::

De radar reflector op de nieuwe positie:

De steunen aan de mastvoeten:

De mast even gemonteerd op de opbouw:

De mast gestreken voor het vervoer straks in de kist:

Dit was het weer even voor vandaag..
Binnenkort weer een update ;)

Groetjes, Mark

Hee Mark,

Is hij in verhouding niet wat hoog of lijkt dat zo? Verder een knap massie! Heb je die reflector zelf gemaakt? Die zit er bij mij niet bij.
Heb je al nagedacht over je radar, onder je mast?

Grtz Arjan

Hoi Arjan, ik denk dat de mast prima in verhouding is met de rest van de boot.
Als ie dalijk 10 meter uit de kant is, dan ben je blij dat je je boot nog herkent aan de mast :D

Hij is verder "scratch-build", dus mocht de verhouding niet kloppen..who cares.

De radarreflector komt van deze site:

WELKOM / Welcome | ModelbouwShopFlevoland

Daar hebben ze best leuke dingetjes.
Het is een bouwpakketje, misschien wat aan de grote kant, maar ja, hij valt dalijk toch niet zo op tussen de schijnwerpers.

De radar komt inderdaad onder de mast, want ik heb verder nergens anders een logische plaats.

Groet, Mark

Vandaag weer wat gehobbyed aan de mast/opbouw.

De steunen van de mast vast gezet aan de opbouw, het heklicht op zijn uiteindelijk positie gelijmd, De boordlichtunits in de lichtbakken gesoldeerd (zo goed als het ging), de schijnwerpers en de hoorn vastgezet,en ik heb een oude servo omgetoverd tot vertragingskast voor de radar.

Even de foto's:

Ik moet nu nog even twee steunen creeren zodat ik de "radar-servo" vast kan zetten.
Ook ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik er een beetje fatsoenlijk een zwaai/flitslamp op kan zetten.

Ik had wel al iet gekocht, maar dat is een beetje heel erg uit de verhouding met de boot.
En een 5 mm Led is eingenlijk net iets te klein.

Weer iets om over na te denken dus.

Tot zover,

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig ook een werkende radar gemaakt dit weekend, alleen dan met het open/dicht mechanisme (motor+vertraging) van een cd speler.

Voor een zwaailamp heb ik op het politiebootjesdraadje (3 x woordwaarde) gelezen dat mensen de speelgoedwinkels plunderen en daar optische en akoestische signalen uit brandweerwagens en dergelijke sloopt (na betaling uiteraard:rolleyes:)
Zal je vrouw raar kijken als je een brandweerauto voor kerst vraagt? :D

Al met al ziet het weer goed uit:thumbsup:

latert, Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
LED's heb je gelukkig ook in 7- en 10mm.
Dat is de maat van de behuizing; met een beetje creatief vijlwerk kan je daar prima nog wat van af halen. Het actieve component zelf is een klein friebeltje in het midden onderin. Zo lang je dat heel weet te houden blijft het gewoon werken.
(tipje: Probeer de led ergens in een boor oid in te spannen en dan gewoon de boor laten lopen + de vijl er tegen)
[edit] 8mm blauw bijvoorbeeld: http://www.leds-buy.nl/standaard-leds/blauwe-led-180-graden-8mm.html

Ik heb gisteren op Leds-Buy 2x 8 mm 180 graden leds (oranje en blauw) besteld met een flitsprintplaat-kitje.
Daar ga ik dan even mee experimenteren, en misschien komt er nog een tweede oranje bij.
Het kostte geen drol gelukkig.
Ik hoop dat ie voor de kerst er nog is, maar dat zal wel niet.. :s

Keep u posted....

Groet, Mark

Leds-buy is gelukkig over het algemeen wel aardig snel.
De posterijen daarentegen hebben het rond deze tijd te druk voor normale post, schijnt...

Even een kleine update....

De boordlichten zijn ook klaar voor montage, ik heb vier insteekhulsjes aan de lichtbakken gesoldeerd zodat ze goed op hun plek blijven zitten.
Even twee gaatjes boren aan elke zijkant van de opbouw en dan verlijmen.

De radar is klaar, werkt en wacht op zijn verfbeurtje.
Ik heb het gefilmt, ik hoop dat ik het hier op het forum krijg.
Hij draait nu op 2 penlites, mooie snelheid dacht ik zelf.

Dat was het weer heel even voor vanavond..

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Aangezien ik niet stil kan zitten heb ik gisteravond nog wat zitten hobbyen.

De boordlichten links en rechts zitten op hun plaats.

Ik heb het ankerlier die op mijn Robbe Maris II zat maar "geleend" voor langere tijd, en een klein beetje aangepast.

Het anker wat er op zat heb ik ook hier en daar wat aangepast, en een nieuwe ketting gegeven.

Het gat waar de ketting door het dek heen komt (heeft dat ook nog een benaming?)
is natuurlijk niet doorgeboord, maar de ketting zit geborgd in het rode buisje met een, jawel, tandestoker... verrekte handig die dingen ;)

Verder heb ik er een foto bij gezet van het totale aanzicht van hoe hare majesteit er nu bij ligt.
Het wachten is op een hogere temperatuur zodat ik het zaakje kan spuiten.

Groet, Mark

[
Het gat waar de ketting door het dek heen komt (heeft dat ook nog een benaming?)

Ja dat heet Kluisgat
mvg
Frederik:D

Ik dacht dat het kluisgat de opening in de zijkant van de romp was, waar het anker in hangt als het opgehaald is?

Edit: dat zijn natuurlijk de ankerkluizen. ;-)

Back