Verherbouwing Robbe Buchhorn

De linkjes werken, maar er staat wel veel "rommel" omheen in je bericht.

Vaart leuk, zal nog mooier vaarbeeld geven als ze volledig in de lak zit, en echt wat langer strak rechtuit kan varen.

Dit zul je vast in gedachten hebben, denk ik:

2 Testfahrtb - YouTube

Hmmmm... dat kan ik ook wel halen maar dan moet ik niet op 6 volt blijven varen denk ik..
Wat een snelheid zeg :D

Zou een speedschroef onder mijn kont daar aan mee werken?

Speedschroef heeft wel het hoogste rendement, alleen moet je er op rekenen dat je achteruit waarschijnlijk meer moeite met recht varen krijgt, dus aanleggen etc zal lastiger kunnen worden.

Ik zou eerst maar eens kijken wat jouw huidige setup op een lekker recht stuk doet, en hoe het vaarbeeld is. Sneller kan altijd nog, je hebt nog marge.

Let trouwens wel op dat een deel van het filmpje redelijk is ingezoomd, dan lijkt een boot vaak sneller. Als ik het algemene vaarbeeld bekijk dan is deze niet sneller dan de Paula III van onze dochter, en die vaart op 6V met een Robbe EF-76 II motor, direct op de as, en 35 mm Dynamic 3 blad schroef.

als je nog steeds dat schroefje eronder zitten hebt dat te zien is op de foto's op de eerste pagina's van je bouwverslag ,dan zou ik dat vervangen

dat zijn echt minderwaardige dingen

mijn ervaring is dat een hochleistungsprop ( speedschroef) van graupner het veel beter zal doen ,die robbe schroeven schijnen ook goed te zijn ( zelf nog niet uitgetest)
ik zie dat je de vertraging van je decaperm eraf hebt en hem rechtstreeks gebruikt dan doet die een +/- 8000 rpm , heeft redelijk wat koppel dus je kan er wel een 40 mm schoef of iets groters op zetten
klein beginnen en dan uittesten zou ik zeggen, laat iets weten want ik heb nog nooit een decaperm rechtstreeks gebruikt , ben eigenlijk benieuwd

mvg

Weer even een kleine update...

Gisteren nog een messing strip gekocht om de relingen te reparen, en dan ook gelijk maar wat extra's gekocht om hms wat meer aan te kleden.

De messing radarreflector heb ik er afgehaald, deze was toch te groot.
Daar komt de kunststof reflector voor in de plek.

Ook gelijk een stukje 0.5 mm verenstaal gekocht, en daar gelijk mee aan de slag gegaan.
Aan beide kanten van de mast een spriet van ong. 10 cm lang.
En aan de uiteinden een "dopje" van epoxy, zodat je niet meteen in je vingers prikt.

Ook maar gelijk een steun gemaakt voor de led flitslampen in de mast.

Ik heb mijn creativiteit op de mast los gelaten,en ook twee extra antennes geplaatst.

En als de leds straks op hun plek zitten, ziet het er uiteindelijk zo uit:

Verder nog wat ideetjes voor het plaatsen van de reddingsvlotten en de ontluchtingen:

Tot slot heb ik de twee schijnwerpers op de mast volgegoten met epoxy, om vervolgens met een 5.5 mm boot een gat in het epoxy te boren en daar dan een witte led in te plaatsen.

Aan de relingen moet ik nog beginnen, het was al tegen twaalven dat ik klaar was met de mast :sleeping:

Groet, Mark

De messing radarreflector heb ik er afgehaald, deze was toch te groot.
Daar komt de kunststof reflector voor in de plek.

is geen radarreflector hoor,maar is een ankerbol,die moet trouwens zwart worden

gr oase

Begint er steeds meer netjes "opgemaakt" uit te zien, met die extra details. Die ontluchters komen me alleen een beetje vreemd voor, zo tegen de opbouw aan. Heb je referentiemateriaal van dit soort schepen waar je die plaatsing vandaan hebt?

Begint er steeds meer netjes "opgemaakt" uit te zien, met die extra details. Die ontluchters komen me alleen een beetje vreemd voor, zo tegen de opbouw aan. Heb je referentiemateriaal van dit soort schepen waar je die plaatsing vandaan hebt?

Hoi Indoorvlieger, das is het mooie van dit hele project, ik heb geen referentiemateriaal, want de hele boot is namelijk "scratch-build".

Waarom ik die ontluchters tegen de opbouw aan monteer?

Als ik de opbouw van de romp afhaal kunnen de ontluchters gewoon mee.
dus minder kans op afbreken dwz hufterproof ;)

Gezien het smalle gangboord is het ook niet handig als ik de ontluchters aan de rand zet, wegens struikelgevaar.

@ oase

Wat is het verschil? De vorm is bijna het zelfde, de ene is vierkant en de andere is rond?

Groet, Mark

Hoi Indoorvlieger, das is het mooie van dit hele project, ik heb geen referentiemateriaal, want de hele boot is namelijk "scratch-build".

Waarom ik die ontluchters tegen de opbouw aan monteer?

Als ik de opbouw van de romp afhaal kunnen de ontluchters gewoon mee.
dus minder kans op afbreken dwz hufterproof ;)

Gezien het smalle gangboord is het ook niet handig als ik de ontluchters aan de rand zet, wegens struikelgevaar.

Dat is op zich wel weer handig. Het zag er in eerste instantie wat apart uit omdat het niet de typische zwanenhals ontluchters zijn. Ze zitten trouwens ook vaak net onder de reling, waar ze niet apart uitsteken, maar tegen de opbouw kan dus ook, zie ik hier bijv:

zollboot.jpg

die ronde is een ankerbal,die word gevoerd wanneer het schip voor ankerligt,dan hangt die bal in de mast

gr oase

Gisteren een leuk printplaat-kitje gekocht op de beurs. Kostte me 25 euro, maar dan heb je iets wat conrad en leds-buy niet kunnen leveren.
Het printplaatje vanmorgen in elkaar gezet, met een half uurtje was het in elkaar gesoldeerd.
Even profisorisch de leds op de mast "geknoopt" en aangesloten.

Het resultaat mag er zijn:

Vanaf de hobbybeurs in Bleiswijk dit korte filmpje van mijn werkende flitslampen.

[URL="
blauw/geel test - YouTube[/URL]

het vaarfilmpje komt nog, dat kreeg ik niet geupload.

Groetjes mark

Hoi Mark!

Je bent goed bezig met die flitslampen, ik had het natuurlijk al gelijk op de beurs gezien, het filmpje is leuk, maar in het echt ziet het er nog veel gaver uit.

Marc.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Mark!

Je bent goed bezig met die flitslampen, ik had het natuurlijk al gelijk op de beurs gezien, het filmpje is leuk, maar in het echt ziet het er nog veel gaver uit.

Marc.

Hee naamgenoot,

Ja het begint uiteindelijk weer op een boot te lijken!
Als dalijk de mast (en de rest ook) op kleur is dan word hij nog gaver hoor ;)

Ik ben nog steeds ontzettend tevreden over je printplaatje, werkt echt perfect.
Er word ook even een stukje geschreven in ons clubblaadje dus gelijk een stukje reclame voor je.

Bedankt nog voor je hulp :D

Groet, Mark

Gisteren weer het topje afgebroken van de mast, tijdens montage van de radarreflector...

Ik ben nu steeds harder aan het overdenken om de mast opnieuw bouwen, en dan met name het rode gedeelte.

Het toplicht zit er ook scheef op, en de mast gaat steeds krommer staan lijkt wel.
Redenen genoeg voor een nieuwe mast-spriet.

Er is ook wel weer leuk nieuws, de dekverlichting achter zit op hun plek in de mast.
Nu nog wat draadjes erbij trekken, voor de dekverlichting en de flitsers..

Volgende uitdaging:

De bedrading,deze is redelijk dik, en de koker zit nu al vol met kabel.
Het gaat me veel moeite kosten om er nog meer kabel doorheen te trekken, m.a.w. alle kabel zal er waarschijnlijk uit moeten en vervangen door dunnere kabel.

Dus.. werk zat in ieder geval.

Er is ondertussen wel druk gesoldeerd aan de relingen, die zijn in principe klaar.
Ze moeten alleen nog vast gezet worden maar dat kan pas als de opbouw geschuurd en geplamuurd is.

Even de foto's er bij:

http://imageshack.us/photo/my-images/62/20120206211737.jpg/

Groetsels Mark

Laatst bewerkt:
Oude flatcable uit je computer doet het ook prima, maar is iets stugger. Wel makkelijker te strippen en de benodigde hoeveelheid kabels uit te halen.

Verder kan je veel winnen door de plus of min te delen met alle verbruikers. Scheelt je bijna de helft aan draden.

Bedankt voor de tips heren...

Ik heb vanmorgen gelijk even de IT afdeling van mijn bedrijf gemaild, en die had 6 dooie muizen voor me...bij mekaar al 6 meter splinterdunne kabel :D

Ik zeg das mooi meegenomen.

Groetjes Mark

Gisteravond de hele mast er afgehaald en gesloopt :lol:

En ook meteen begonnen aan een andere model mast.

Even een sneak-preview van het resultaat tot nu toe:

Groet, Mark

Back