Begin deze eeuw werkte ik bij een firma die computer hardware repareerde. Dit deden we voor veel merken, ook een paar hele grote merken. De afdeling waarvan ik teamleider was repareerde hoofdzakelijk monitoren. Toen ik daar begon in 1996 waren het uitsluitend monitoren met beeldbuizen. Later kwamen ook de LCD monitoren en gingen we die ook repareren. Samen met een collega heb ik een uitgebreide cursus gehad bij één van die fabrikanten en wij tweeën hebben die kennis doorgegeven aan de rest van onze collega's.
Op een gegeven moment, ik denk dat het 2002 was, kwam één van die fabrikanten met een nieuw type LCD monitor. Ze stuurden een aantal preproductie modellen naar diverse reparatie centra over de hele wereld en ook naar het bedrijf waar ik werkte. De vraag was om het geheel eens te bekijken en eventuele op en aanmerkingen door te geven aan de research afdeling.
"Mijn" team heeft hem goed bekeken en wij hadden de nodige op en aanmerkingen. De meeste waren van mechanische aard maar volgens mij was er ook één elektronisch probleem. Er waren ergens in de schakelende voeding van de backlights een paar weerstandjes vergeten. Die weerstanden moeten een paar schakel fet's beschermen, hoe dat zit gaat te ver om hier uit te leggen. Daar komt bij dat velen het "theoretisch geneuzel" vinden.
De researchafdeling heeft op en aanmerkingen van de diverse bedrijven over de wereld bekeken en een paar dingen ook gewijzigd. Een groot deel werd echter door de financiële afdeling tegen gehouden omdat anders de kosten te hoog zouden zijn. De vergeten weerstandjes waren overigens allen door ons en een bedrijf in de USA opgemerkt.
Die weerstandjes waren ook niet geplaatst, de reden was dat allerhande berekeningen hadden uitgewezen dat dit niet nodig was en dat hadden de lab tests ook bewezen. Het bleek dus financieel beter te zijn om 4 weerstandjes uit te sparen.
Een maand of 4 later kwamen die monitoren op de markt en al na 3 weken kregen wij de eerste binnen met de klacht dat de backlights niet of niet goed meer werkten. Na die eerste volgende er heel snel steeds meer. Er was zelfs een klant van die fabrikant die dat type uit de winkels heeft gehaald en allemaal terug heeft gestuurd.
Het is toen een enorme klus geweest om vele tienduizenden van die monitoren te modificeren, die weerstandjes waren in de praktijk dus echt wel nodig en de theorie erachter klopte dus 100%. Het zal duidelijk zijn dat de financiële afdeling van die fabrikant diep in de problemen zat want de "kostenbesparing" bleek uiteindelijk een enorme kostenpost te worden. Er is ook geen tweede productieserie van dat type gemaakt. De opvolger van dat type was ruim een jaar eerder op de markt dan oorspronkelijk de bedoeling was.
Die condensatoren zitten om een gegronde reden in de ESC's. Dat is absoluut geen onzin en zoals Max ook al aangeeft zijn "onze" regelaars echt niet te vergelijken met de "professionele" regelaars. Die regelaars zitten vaak anders in elkaar en hebben wel degelijk ook condensatoren om de spanningspieken te dempen. Die zijn gewoon noodzakelijk! Die dingen kunnen overigens op onverwachte plekken zitten. Zo heb ik een regelaar van een kleipers in de steenfabriek eens van binnen gezien. Daar zat echt geen grote condensatorbatterij aan de buitenkant. Ook als je de regelaar open maakte zag je ze niet direct.
Bij die regelaar zat er naast elke fet een kleine condensator. Die regelaar kon ongeveer 500A per fase schakelen. Er zaten maar liefst 160 schakel fet's per tak in, dat maakt een totaal van 480 fet's! Per tak zaten steeds 40 P-fet's parallel en 40 N-fet's parallel. Naast elke fet zat een kleine condensator dus 40 stuks bij de P-fet's en 40 bij de N-fet's en dat in elke tak! Geloof me gerust die zitten er niet voor de lol in!
Het kan best zijn dat zonder extra condensatoren en een stuk verlengde kabels alles toch blijft werken, totdat.... het toch fout gaat. Dan kost het je misschien wel een kist.
Er zijn veel mensen die consequent te hard rijden. Dat gaat jaren en jaren goed. Ze worden zelden of nooit gesnapt dus die heel enkele boete die ze oplopen wordt "goedgemaakt" door de "tijdwinst" die ze (denken te) maken.
Dan op een avond gaat het mis, vermoeid een beetje stress op het werk en dan snel naar huis. Stevig het gas onderin en gauw naar huis. Hé, het licht springt op rood, nou ja ik kan nu niet meer stoppen dus doorgaan, beng............ Het is maar één keer fout gegaan maar dat was wel gelijk de laatste keer...... Ja, zo is lange tijd geleden een collega "heengegaan".