Veron leuk spul

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Ton van Munsteren, 6 feb 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Oeps ja lache moet ik ook rekening mee houden man wat een leuke uitdaging.

    Mooie is dat ik nu een idee heb van gewicht in de neus, kan nu dus een fatsoenlijke prop draaipunt maken.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Vraagje waarom zou ik van dikte moeten wisselen , heeft dat nog te maken met duur in plaats van veel toeren(trekkracht)
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Soms heb je meer power nodig of meer torsie dan kun je bijvoorbeeld meer strengen maken. Maar bij peanut dan wil je lang vliegen met zo efficient mogelijk je rubber gebruiken. Er moet ongeveer 10% zijn dan. Als je dit nu al aanwent dan heb je een voordeel straks.
     
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Nijmegen
    Een handigheid kan zijn om je rubberophanging aan de achterkant zo te kiezen dat er evenveel rubber voor als achter het zwaartepunt komt (komt niet op de mm).
    Dan blijft je zwaartepunt gelijk bij wisselend rubbergewicht. Letop dit is niet bij ieder model even handig te doen.... korte neus, korte staart,...etc.
    En als vuistregel lengte van je motor (startklaar en gesmeerd) 1.5 tot 2 keer de lengte tussen prophaak en ophangpunt. En als je 10% van je toeren over hebt aan het einde zit je helemaal goed!
    Ideaal vliegbeeld: redelijk rustig omhoog-> vlak onder het plafond rondjes draaien en redelijk rustig weer omlaag.
    Hard omhoog->botsing met plafond en bijna door de poten zakken bij de landing... veel te dik rubber!
    rondrijden->net van de grond komen->verder rijden .... te dun ;)

    Leuk deze voorpret!
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Nooit verwacht dat ook een klein model of zelfs in een Peanut meerdere strengen gebruikt worden, snap nu ook dat je wat klimpower kunt hebben met een overgang naar vlakke duurvlucht
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    In peanut altijd 1 lus. Maar sommige open schaal modellen en kit scale waar jou Veron in valt dan heb je soms grote props, meer vermogen nodig.

    Als je nog wil dat ik een en ander uitleg over de diverse klassen dan kan dat hoor...
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankt voor de tips, ja zwaartepunt zal een belangrijke rol spelen en zeker goed advies daar rekening mee te houden met de selectie van een model.
    Hoewel ik liever bouw wat ik leuk vind en niet specifiek kampioen wil worden met een model dat ik voor de wedstrijd bouw en niet echt leuk vind.
    Heb altijd wedstrijden gevlogen voor de lol en niet om kampioen te worden, dus meer voor de gezelligheid.
    Wel grappig de video's te zien met zoveel verschil in vliegen, wat ook opvalt is dat tijdens een mooie cirkel het model opeens vlak gaat, vraag me af wat de oorzaak daarvan is.
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Ik wil geen bubbel kapot prikken maar...


    Een rc model vliegt eigenlijk altijd wel. Een vrije vlucht model, vooral de gekke onderwerpen, te zwaar, niet geschikt voor de motive power (rubber, elektro of co2) maakt het soms dat je een mooie auto hebt gebouwd. Dus het is iets in je achterhoofd te houden met de keus.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Uitleg ja graag mag altijd is leuk en leerzaam, maar voor nu even de kit klasse want daar werk in nu aan, met mijn Veron kitjes en wie weet later eigen kitjes:yes:.
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ga morgen wat schrijven. Zo naar bed, en dan morgen eerst verder bijkomen van de nachtdienst afgelopen week. Was druk zat qua werk, de ziekenhuizen zitten ondanks corona niet stil...
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja klopt de VV is een andere uitdaging dan RC dat heb ik donderdag wel gemerkt met de FW die iets heel anders deed dan de bedoeling was.
    Maar goed dat maakt deel uit van de uitdaging en ga der gewoon voor en kijken wat er uit te persen valt, kan der altijd nog RC inbouwen als het echt niet lukt:hammer::rofl:
     
    BBruins vindt dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk zie het wel voorbij komen, dan zet ik hier mijn vorderingen met de FW had vanavond wat geluk en pech.

    Allereerst het rubber dat uit de FW kwam na de breuk en man dat ziet er niet uit , voelt en ziet er heel raar uit heeft flink op elkaar zitten te vreten vandaar dus ook de breuk.
    Mag duidelijk zijn dat rubber motorolie wenselijk was geweest.
    IMG_9725.JPG

    Met het rubber eruit gepeuters tijd voor de modificatie dus effe flink sleutelen aan de FW.

    IMG_9726.JPG

    Het doorvoergat wat groter gemaakt en wat in cad gezet voor de modificatie en de laser aangeslingert dat dus helemaal fout ging.
    Omdat er na twee ringen snijden rookwolken kwamen op een andere plek dan het balsa.

    IMG_9732.JPG

    Laser voeding cirquit voor aan/uit schakelen afgebrand, dus even improviseren met een voeding handmatig met de laser aan/ uit door de stekker in en uit.
    Niet echt ideaal maar de aanhouder wind en het werkte soort van prima.

    IMG_9729.JPG

    Werkt als een dolle we zijn aan het snijden

    IMG_9727.JPG

    IMG_9730.JPG

    Het resultaat ,heerlijk om zoiets direct te kunnen maken.

    IMG_9736.JPG

    Hier moet het geheel overheen vallen.

    IMG_9735.JPG

    En hier het resultaat , kan nu gemakkelijk het rubber vervangen en als het moet zijwaardsstelling en domp geven als het moet

    IMG_9737.JPG
     
    M.l.v.Doesburg en BBruins vinden dit leuk.
  13. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik lees met veel belangstelling mee.
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Rubbersmeer kun je zelf maken als je t recept wil roept u maar. ArmorAll cockpit spray is ook een goede alleen volgens mij niet meer te koop in Nederland..
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal eens proberen de kit scale regels beetje uit te leggen. De schuingedrukte delen zijn een letterlijke vertaling van de reglementen.

    De basis is dat iedereen mee kan doen die een kitje koopt, deze in elkaar zet, en ermee gaat vliegen. De modellen worden statisch gejureerd en vliegend. Geen vrees het statische deel is minder ingewikkeld dan je zou denken. Het vliegen gebeurd over 4 rondes, voor een jury.

    Ok het model zelf.

    De klasse is open voor elk schaalmodel gebouwd van een commercieel verkrijgbare kit. Het commerciële is erg belangrijk, dus denk aan Guillows, Veron, Easybuilt, enz.
    Maximaal gewicht van 200 gram
    Maximale vleugelbelasting van 15gr/dm2, dit is om te voorkomen dat de modellen te hard vliegen voor indoor.
    Aandrijving rubber, Elektro of CO2. Er mag een keus gemaakt worden maar de modellen vliegen wel allemaal samen.

    Modellen van zweefvliegtuigen zijn goedgekeurd voor deze wedstrijd, ze mogen worden gelanceerd op elke manier die past bij het gemodelleerde vliegtuig. Een enkele helper mag assisteren bij de lancering. Als je deze modellen als kit kan vinden mag dit dus.
    Er is geen verklaring over naleving vereist van de deelnemer, maar de jury behoudt zich het recht voor om elk model waarvan zij vermoeden dat het overgewicht heeft, te wegen en uit te sluiten. Je hoeft dus niet te verklaren hoeveel het model weegt e.d
    Modellen kunnen worden gebouwd uit kitonderdelen of uit eigen hout van de bouwer, maar het kitplan moet worden verstrekt als authenticatie. De bouwtekening is dus onderdeel van je documentatie. Bewaar m dus goed of maak een kopie.
    Een ander materiaal dan dat in de kit wordt geleverd, mag worden gebruikt voor het bedekken en voor het aanbrengen van kleur en markeringen. Dus als je betere bekleding hebt liggen mag je die gebruiken. Ook bijvoorbeeld het zelf printen van decals is toegestaan.
    De enige toegestane wijzigingen ten opzichte van de originele set zijn die welke verband houden met het monteren van een alternatieve stroombron, een vervangende propeller (ook voor rubber), wielen en het verplaatsen van de achterste motorpen voor modellen met rubberaandrijving. Lijkt me helder. Wijzig je veel meer dan zie je straks wat daar mee gebeurd. Het stukje wielen komt voor uit dat je een onderstel mag bouwen als deze niet is meegeleverd.

    De minimaal vereiste documentatie is het originele (of fotokopie) plan van waaruit het model is gebouwd en één foto, tekening of schilderij (bijv. Box art) van het gemodelleerde vliegtuig of een soortgelijk vliegtuig uit hetzelfde tijdperk om het algemene kleurenschema te authentiseren en markeringen. Dus maak je letterlijk het model na zoals die op de doos staat, bewaar dan de doos of de foto op de doos en lever die aan.

    De filosofie verschilt van andere schaalklassen doordat modellen worden beoordeeld op authenticiteit en nauwkeurigheid van het kitplan in plaats van absolute nauwkeurigheid van foto's en 3 weergaven.
    Er worden punten toegekend tot een maximum van 100 om de kwaliteit van het vakmanschap en het karakter van de modellen als volgt weer te geven:
    (a) Workmanship (finesse, accuracy to plan, warps, neatness of covering etc)...(60%)
    (b) Authenticity of Colour Scheme & Accuracy of Markings (if present) .............. (20%)
    (c) Overall Character ...........................................................................................(20%)

    Dit wordt meestal gedaan door alle modellen samen te voegen en dan wordt er gekeken welke t mooiste is en welke t minst mooi (elk schaalmodel is natuurlijk mooi). Dus mooi en netjes bouwen is belangrijk, gewoon 100% de tekening volgen. Er is wel een kleine maar:

    Verwacht wordt dat de meeste modellen een gekleurde tissueafwerking zullen hebben met geverfde, bedrukte, transfer- of tissue-markeringen. Volledig geverfde modellen of modellen met uitgebreide computer gegenereerde kleurenschema's worden niet uitgesloten, maar er worden 5 punten afgetrokken van hun statische score. 5 punten worden ook in mindering gebracht voor elke significante afwijking van het oorspronkelijke ontwerp anders dan hierboven toegestaan of gespecificeerd op het plan. (Typische aftrekkingen zijn onder meer: verhoogde tweevlakshoek, afzonderlijke stuurvlakken waar deze niet op het plan worden weergegeven, enz.) Bestudeer dit heel goed. Dit is ter beoordeling van de jury, zijn allemaal ervaren mensen binnen het jureren en ook zelf bouwers of veel betrokken bij het bouwen e.d. Als je nou twijfelt over zaken vraag het dan. Het is geen officieel kampioenschap o.i.d (behalve F4F). In F4F peanut kun je Nederlands Kampioen worden.

    Het vliegen zelf, het model moet zo mooi mogelijk vliegen en minimaal 10 seconden. Dit wordt bijgehouden door een jurytijdwaarnemer. Er wordt gewerkt met een schema van volgorde en de namen worden omgeroepen op het moment zelf. Je krijgt 4 vluchten vaak verdeeld over 2 dagen binnen de wedstrijd in Nijmegen. Helaas is het niet mogelijk, mocht je maar 1 dag komen vliegen, de andere 2 rondes ook die dag te doen. Dit kan een voordeel geven ten opzichte van de anderen als de omstandigheden erg goed zijn die dag. Ja want zelfs in de zaal heb je invloeden van het weer buiten.
    Er wordt bij het vliegen gekeken naar de volgende zaken: Voor elke onderdeel kun je tussen de 1 en 10 punten krijgen. De K factor is niet zo boeiend bij deze klasse die is toch 1 bij alle.
    (a) Take-off ........................................................................................................... K = 1

    (b) Initial Climb.......................................................................................................K = 1

    (c) Cruise………………………………………..........................................................K = 1

    (d) Descent and Landing Approach.......................................................................K = 1

    (e)Quality of Landing ............................................................................................K = 1

    (f) Realism in Flight (speed, ‘sit’, stability and character) .....................................K = 1


    Dus je start, gaat het model hard omhoog of heel lafjes na 4 rondjes rijden pas.
    Dan het klimmen, dus binnen een seconde aan het plafond of gewoon netjes omhoog.
    Dan de kruisvlucht, netjes en stabiel niet te krap niet te ruim. Wat je nog wel s ziet is dat de modellen krap draaien en door hun eigen Wake vliegen. De zaal is echt groot in Nijmegen dus ruimer vliegen is beter dan krap.
    Aanvang landing en daalvlucht. Gewoon netjes, wat je nog wel s ziet dat t model letterlijk uit de lucht valt als de energie op is.
    Kwaliteit landing is erg belangrijk, net als een echt gewoon hop aan dek en stukje uitrijden. Lang doorrijden wordt wel bestraft. Net als stuiterend landen of een koplanding. Alhoewel bepaalde pre WW I kisten dat sowieso wel deden. Zoek de Hergt Monoplane maar eens op die had een soort rolkooi.
    En realisme wordt vergeleken met het echte vliegtuig. Een WW I kist vliegt langzaam en wat overtrokken, een racer vliegt snel en vlak. Banking van jagers ten opzichte van netjes recht vliegen van een Piper Cub bijvoorbeeld. Slippend vliegen is ook veel voorkomende. Daar wordt rekening mee gehouden dus.

    Als er meer vragen zijn dan hoor ik dat graag.
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed bezig Jan en wie weet kan ik je nog overhalen mee te doen
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Is denk iets van een silicone spray
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Heb t net ook aan Ton prive gestuurd maar je koopt vloeibare groene zeep, glycerine en wonderolie bij de drogist. Mengen 1:1:1 en dan verwarmen dan dampen de alcohol er uit. En dan gebruiken. Een beetje aan je vingers is zat en dan rubber beetje inmasseren.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.211
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja ging even dubbel maar dank voor de tip hebben wat te mengen voor een beter resultaat.
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb zelf de zeep van driehoek. Als je geen vloeibare kan vinden is de semivaste die gel achtige ook goed. Maar die moet je goed verwarmen vanwege de alcohol en wat andere stoffen erin dan wordt ie mooi vloeibaar.
     

Deel Deze Pagina