Veron leuk spul

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Ton van Munsteren, 6 feb 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Eens kijken of ik van de week wat kan verzamelen om een mengpoging te doen maar komt vast goed.

    Vandaag regen dus maar een start maken met de ME109.
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    Maak je een draadje?
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Wil eigenlijk al mijn Veron kitjes in dit draadje doen dan blijft alles bij elkaar en uiteraard met veel foto's
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    Logisch wel ja. Dan gewoon hier houden ja.
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    Nijmegen
    In je foto's zie ik dat je een rond gat hebt voor je prop. Als je met afstellen aan de slag gaat, let dan op dat je de domping en zijtrek aan de kant van het model aanbrengt. Dan is het niet erg hoe je de prop plaatst.
    Vaak wordt ervoor gekozen om een gat te maken waar de prop maar op één manier in past. Dan ben je zeker dat die elke vlucht hetzelfde in je model zit.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja klopt maar het gat in de kopspant bij de Veron kitjes zijn te klein om het rubber gemakkelijk te vervangen en bedoelt om de propas lager deel in te plaatsen.
    Vandaar dat ik het gat groter heb gemaakt en de propas doorvoer vast heb gelijmd in dat balsa plaatje, want alles slingerde of zat telkens anders en heb toch gewicht in de neus nodig.
    Kan nu telkens het kapje op de zelfde plaats zetten en afschijnen voor domp of zijstelling zo moet de prop telkens het zelfde staan (hoop ik)
    Maar de prop slingert al op de as niet dat het erg is , dit is prima voor mijn leercurve , met veel klooie leer je ook veel en dat is leuk.
     
    wie1963 vindt dit leuk.
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    Gebruik je lagers?

    Een lager in onze wereld is vaak een injectienaald waar de staaldraad doorheen loopt.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee niet echt een lager want het is een stukje plastic en geen goed glijlager materiaal.
    Maar het is wel een deel waar het asje doorheen loop, voor mijn idee is het dan bedoelt als een soort van glijlager.
    Denk dat daar ook nog wat winst valt te behalen als de wrijving in het lagerblokje ook nog weer wat minder is.
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    Nijmegen
    Bij een lager pas ik zeker nog een teflon lager of twee (ringetje) toe tussen de injectienaald en de prop. Daar draait ie op.
    Één of twee glazen kraaltjes werkt ook goed.

    En bij een rond gat/neusblok goed opletten dat het buisje voor de prop-as perfect haaks in het blok zit. Dan maakt het niet uit hoe deze in de neus zit...
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja dat bedoel ik een teflon lager en ring of iets dergelijks zal zeker wat winst brengen.
    Glazen kogeltjes leuk wist ik niet dat dit ook goed kan werken, grappig.

    Ja in het Peanut model ga ik daar zeker opletten dat het neusblok goed zit en alles goed recht staat en uitgelijnd is.
    Bij de Veron modellen laat dat wat te wensen over, maar maakt niet uit komt goed vraagt dan wat meer aandacht.

    Bernard bedankt voor het sturen van wat rubber en een winder, kan nu weer vooruit met de FW alleen hoe maak is van een rubber strip een rubber motor.
    Want hoe ga ik de uiteinden nou verbinden en dat het ook blijft zitten.
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Oja vergeet ik nog te melden ben natuurlijk al begonnen aan de volgende de Veron ME109

    IMG_9738.JPG
     
    crins vindt dit leuk.
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    Gewone knoop en dan een ballonknoop even heel kort door de bocht. Zal vanavond paar foto's maken (als niet iemand mij voor is) met hoe of wat ..
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  13. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.606
    Locatie:
    Hulshout België
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk model Jef dat ziet er uit als een flinke motor.
    Begrijp ik het goed moet het rubber al voorgewikkeld worden voor dat je gaat knopen
     
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    Nee dat doen sommigen met meerdere strengen. Als je een enkele streng hebt dan vooral niet. Ik ben niet toegekomen aan de foto's dat wordt morgen vroeg..
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.130
    Locatie:
    Dordrecht
    Geen paniek hoor alles op zijn tijd heb nog zat te doen ben lekker aan het plakken aan de ME109
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    En ondertussen prop ik 2 weken werk in en om t huis in 3 a 4 dagen :hammer::frustie:

    Nee komt goed. We helpen je wel...
     
  18. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.606
    Locatie:
    Hulshout België
    HBZWEEF en crins vinden dit leuk.
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    20210512_182059.jpg 20210512_182111.jpg
    Dit is zoals ik motoren knoop. Er zullen vast meerdere methoden zijn. Je begint met een gewone platte knoop/veterknoop

    20210512_182142.jpg
    Dan een ballonknoop niet te strak trekken nog.
    20210512_182154.jpg
    Dan trek je de gewone knoop richting de ballonknoop. Dan komt t minder leuke stukje. De knoop even in de mond nat maken. Dan pas de knopen strak trekken. Niet droog doen anders trek je t m kapot.
    20210512_182218.jpg
    Beetje vaag maar dan je een knoop die niet meer los komt.
    20210512_182223.jpg
    Tada een rubber motor. Je kan dan de uiteinden beetje korter maken. En ik weet dat mensen wel s een drupje seconde lijm op de knoop doen.

    Ik gebruik zelf ook altijd nog een ring van plastic die ik aan de as kan haken. Let op dat die randen daarvan goed glad zijn.
     
    crins, jef en janhein vinden dit leuk.
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Den Haag
    Als t niet lukt kan ik altijd een clinic geven voor je.
     
    Ton van Munsteren en wie1963 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina