verse quad en vers lid

baro heb ik nog niet binnen, dus daar kan ik nog niets over vertellen..

verder ben ik zeer tevreden, ik vind het makkelijker vliegen dan met het KK bord.
met de KK moest ik zo nu en dan een voorzorgs landing maken omdat jet te hard waaide om de quad goed onder controle te houden. met de FF heb ik dat nog niet hoeven te doen. de quad blijft gewoon netjes recht als er een wind stoot komt. wel waait hij natuurlijk weg maar omdat hij stabiel blijft is het veel makkelijker om tegen de wind te vechten.
als ik de orientatie kwijt ben van de quad kan ik makkelijk bepalen wat voor en achter is door gewoon een rukje aan de controls te geven. de quad maakt een knikje in die richting en als ik de stick weer loslaat hangt hij weer perfect recht (als de quad zo ver is dat het bijna een stipje is kan ik niet meer zien of hij perfect level is) zo kan ik de orientatie terug vinden en de quad weer terug vliegen.

voordeel van het KK bord is dat er meer vermogen is, en dat je aggresiever kan vliegen. kleine veranderingen aan de instellingen kan je ook makkelijker doen, gewoon een schroevendraaier is alles wat nodig hebt, bij het FF bord heb je een PC nodig.
maar bij de FF hoef je niets meer in te stellen als hij goed afgesteld is terwijl je bij de KK altijd wel een beetje "fine tunning" moet doen.
ik heb nog niets aan PID instellingen gedaan en de quad vliegt al goed.
in principe is alles nog zoals het bordje opgestuurd is software matig, alleen het calibratie proces heb ik gedaan. wat trouwens ook erg makkelijk is.

de zogenaamde 3D mode heb ik nog niet geprobeerd, misschien deze week eens proberen.

de camera stabiliteits functie van het FF bordje vind ik ook geweldig! mooi voorbeeld is de crash van hierboven. de quad dwarrelde naar beneden maar het beeld van de onboard camera bleef behoorlijk recht!

al met al ben ik zeer tevreden met het FF bordje, ben er blijer mee dan de KK.
maar dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat ik nog niet zo een goede vlieger ben. ben je een goede vlieger en wil je serieus knallen met een quad dan is de KK de betere, wil je zoals ik nog een beetje leren en rustig met een camera rondvliegen dan is de FF perfect.

Goed te horen, maar hoe bedoel je dat je met het kk boardje meer vermogen hebt ?

Ik wil namelijk een quadcopter gaan bestellen RM450 ( dji naza cloon ) en eigenlijk staat de naza op het verlang lijstje echter wil ik ook nog een andere zender aanschaffen en zoals het er naar uit ziet wordt dit weer een duurdere etc etc... dus misschien voor de start zo'n FF boardje ook een leuke optie

het FF bordje geeft ruwweg 80% van het vermogen/throttle input door aan de esc's, terwijl het KK bord het op ongeveer 90% zet.

dit doen de boards om ook bij volgas ook correcties uit te kunnen voeren om level te blijven.

zo baro was eindelijk binnen..

sjees, wat is dat ding klein.. ik had wel klein verwacht, maar niet zo klein..:o
DSCF6545.jpg

er zitten geen pootjes op maar een paar soldeer banenen.
DSCF6550.jpg

met mijn (wat ik dacht) kleine soldeerbout was het een strijd van twee uur om de chip te plaatsen.
DSCF6549.jpg

het lukte mij maar niet om de chip gesoldeerd te krijgen, de chip heeft 8 banen aan de onderkant waar de soldeer tegenaan moet vloeien, maar omdat ik niet 8 soldeer banen op het bord tegelijk kan verhitten ging dat dus mooi niet lukken, de overige 7 banen hielden de baro zo hoog dat de soldeer niet op de chip wilde vloeien.:(

op een gegeven moment had ik een idee!:p

als ik pootjes op de chip zou solderen zou ik de pootjes op de soldeer banen op het bord kunnen "buigen" en dan vast solderen!
ik heb een draad gestript en 3 aders samen gedraait en deze vertint. hierna deze "pootjes" op de chip gesoldeerd zodat ze 2 mm uit steekten.
DSCF6551.jpg

(hier zitten de pootjes er nog niet op, alleen de chip is vertint)
hierna was het een simpel klusje om de baro op het bord te solderen!
:p:p

DSCF6553.jpg

snel het bord op een lipo geknoopt en aan de pc gehangen..
baro1-1.jpg

yes!!! het werkt!
vinger op de baro en de waardes veranderen! woeheoe!:D

snel het FF bord terug op de quad.
DSCF6552.jpg

en kijken of de schakelaar werkt om de alt hold te activeren.:D

euhhhhh.. wacht ff... er gebeurd.. niets.. he-le-maal niets.
op de pc komt er een vaste rare waarde en dat is het..
baro1-2.jpg

donders..

dus borje er weer af en opnieuw aan de pc.
nu zag ik voor pitch roll en yaw wel een waarde, maar een vaste waarde en geen beweging en de helemaal niets op de baro..:(
een ferme tik op het bord en de pitch roll en yaw kwamen tot leven....
maar alle waardes gingen oncontroleerbaar op en neer. (krijg je leuke "zaagtanden" van op je scherm..;))
baro1-3.jpg

ding los van pc en stroom, opnieuw aansluiten en opstarten.. weer hetzelfde niets tot een dreun op het bord en de waardes gaan weer alle kanten op..

nu had ik tijdens de meeting al problemen met het bord. soms wilde hij gewoon niet opstarten, en gaf hij niets door aan de esc's, deze gingen dan piepen alsof ze geen signaal hadden. bij een FF bordje moet dat niet kunnen.:confused:

misschien is er al iets kapot door hetvele crashen..
ik heb geen idee, ik ga het vandaag maar eens op mijn gemakje uitzoeken.
ik weet iig dat de baro werkt, nu de rest van het bordje weer aan de pruttel krijgen..:(

blijft het probleem dan komt er gewoon weer een nieuwe FreeFlight, ik ben helemaal tevreden met de FF, en als deze stuk is ligt dat aan mij (crashen) en niet aan het bordje tenslotte.:cool:

Wat een gepriegel :) weet wat me te wachten staat maar doen gaan we het zeker.

Hoop voor je dat je board niet kapot is maar dat het gewoon een firmware issue is oid.

Mooi verhaal

Succes

Thijs

gevonden!:p

prutsje van mij:rolleyes:

aangezien ik wel correcte info op de PC kreeg voor de baro erop zat, en het gedonder pas begon nadat ik het bordje verplaatst had ben ik gaan meten op de baro..
ik kreeg een connectie tussen 2 poten die niet samen doorgelinkt zouden moeten zijn.. een klap op het bord en een korte verbreking van deze kortsluiting was zichtbaar.:o
dus er zat iets los onder de baro en stuiterde netjes rond om sluiting te veroorzaken.:shock:

baro eraf, alles schoongemaakt, nieuwe pootjes erop en de baro weer op het bord.

presto! alles werkt weer!:p slaan, shudden op z'n kop houden.. niets verstoord het bordje meer.

nu weet ik alleen nog steeds niet wat er nu aan de hand was tijdens de meeting..
maar ik heb een vermoeden..
die problemen zijn pas begonnen na het plaatsen van led controller bord, voorlopig gaat het bord er even af en dan maar eens zien wat het FF bordje doet..:rolleyes:

beetje jammer dat het weer weer eens niet mee werkt..:mad:

zeker!

maar heb ook nog een KK bord liggen, dus vliegen had ik wel kunnen doen..

hoewel......

1 motor heeft toch een grotere klap gehad dan ik dacht, de as is krom dus de prop schud als een malle..

hele quad trilt en de camera gimal draait weg als ik gas geef (quad op de grond vastgezet en gas gegeven) als de gimbal over de rol as draait zal de quad dat ook wel doen in de lucht vrees ik, die gebruikt tenslotte dezelfde info..
ff zien of ik de as recht kan krijgen, hij is alleen boven de motor krom, dus misschien krijg ik hem wel recht... anders wachten op de verse 850KV's die onderweg zijn.

Heb de park 480 1020kv van hk binnen. Als je de motor in je mandje doet krijg je een combo prijs voor een spare as, doe je deze in het mandje krijg je een combo prijs voor de motor :D dubbel korting.
Mocht deze as passen op jouw motor laat het maar weten komen we wel uit, scheelt wachten ;)

zo! Eindelijk de alt hold kunnen proberen vanmiddag.:p
Het waaide wel pittig maar het werkt! Door de wind zat er wel een behoorlijke marge in maar ik "hing" de quad op 20 meter hoogte en zette de alt hold aan. Met flinke wind zakte hij rustig heen en weer tussen ongeveer 23 en 15 meter. De paar momenten dat er geen wind was zat er een hoogte drift in van ongeveer 2 a 3 meter.
Hooveren in de wind word wel erg makkelijk zo! Gewoon de throttle stick loslaten als de alt hold is ingesteld en met de aile en elev de wind opvangen. (normaal moet ik altijd veel corrigeren met de throttle als de wind opsteekt of gaat liggen)
Heerlijk! Dan houd ik straks een hand over die ik voor de camera kan gebruiken!

Het was een behoorlijk gedoe om de baro chip erop te krijgen maar het was het gedoe waard.

Nice :)

Ik heb vd week weer een FF besteld hopelijk sturen ze nu wel de juiste op :)
Week ervoor de Baro besteld en afgelopen vrijdag een nieuwe Soldeerbout gekocht :)
weller wtcp 51 dus " KOM MAAR OP " Muihauhuahahahahaha

Ciao
Thijs

succes alvast met solderen. Dat is een spiegel werkje/rot klus.
Met een hete lucht pistool is het goed te doen denk ik maar dat heb ik niet.
Ik denk dat het jou ook zou helpen om er een paar "pootjes" op te solderen. Als ik dat meteen had gedaan was ik in principe in een half uur klaar ipv 2 uur te kloten. Hahaha

Morgen eens zien of er minder wind staat en ff een ander vliegveldje zoeken. (waar ik normaal vlieg is nu dicht vanwege het broedseizoen.)
En dan eens kijken hoe goed of slecht hij hoogte houd.
Al met al valt het mij nog steeds heel erg mee wat het bordje kan en doet voor die prijs!

Nu maar eens gaan hopen op een gps uitbreiding. Er kan tenslotte nog meer aan het bord geprikt worden. Er zitten nog vrije ic2 pads op de ff...
Misschien dat het kan met een ublox gps break out board en multiwii?
Toch eens een balletje over opgooien.
Die gps break out borden worden ook steeds goedkoper tenslotte...

MultiWii had toch nog niet volledige ondersteuning voor alt?
Zoiets kan ik me herrinnern.
Maaruh GPS is helemaal de bom heb een paar mooie filmpjes over gezien.
1 Gast die had het zo ingesteld dat bij Zender valen de Quad 20 of 30m omhoog ging en dan in een rechte lijn terug vloog naar zn begin locatie.

Dat is Ge*l :P

Gaat er ook zeker van komen :)

Ik had idd je idee van de pinnetjes geadopteerd en gezien het feit dat ik ook geen hete lucht pistol heb zal ik hem ook op deze manier gaan vast zetten.

ja ik had de baro ook iets groter verwacht. maar nu heb ik wel een auto level, alt hold en camstab board voor 5 tientjes. Word mijn portomonee weer blij van......

Ik dacht dat ik in de multiwii code ergens iets zag van /define alt hold ofzo......

Ik zou wel eens vragen aan die timecop of het erin zit.... Maar dat is eigenlijk een beetje apart mannetje..

jeps.. zoiets heb ik ook gedaan, maar je kan natuurlijk niet de baro ondersteboven op het bord plakken.. zit meteen de opening dicht.. LOL

kijk! gps is onderweg! goed nieuws! thanks!

donders...:mad:
was wat dingen aan het proberen vandaag en het ging een beetje fout..
schade valt mee, maar toch ergens wel perfectie bereikt..:rolleyes:
die baro chip is inieminie klein, en dan toch op de kop crashen en met een klein takje die uit de grond steekt precies de baro naar de eeuwige drukvelden jagen..:Fade-color
toch knap..;)

FF bord leek ook dood, enige wat hij deed was piepen piepen en nog eens piepen..:confused:

terug naar huis en balen dat ik de FF moet wisselen voor een KK bord..
eenmaal thuis de FF aan de PC gehangen en jawel.. rc gegevens kwamen binnen, de camera gimbal was bestuurbaar, via de PC kon ik de motoren bedienen maar de info van de gyro's acc meters was gewoon raar en deed niets. de baro bleef gewoon op nul staan.:(
maar ik dacht als ik verder wel vanalles kan zien, dan werkt het bord dus wel.
dus de baro eraf gesloopt en alles werkt weer!:p:p

meteen een nieuwe besteld. (nu een breakout board, is wat makkelijker) en daarna ff snel de quad omgebouwt to PQ1 (Photo Quad1;))
om alvast te zien hoe dat eruit zou gaan zien..

DSCF6556.jpg

DSCF6557.jpg

DSCF6558.jpg

DSCF6559.jpg

let niet op de draden en de hoek van de camera.. was om ff snel te proberen.
ziet er geinig uit, maar de mount waar de gimbal aan hangt is nogal slapjes..
de quad met FF (waar nu dus alles onder hangt) blijft gewoon een soort van ragbakkie en ik ga een nieuwe opbouwen met die gimbal.

basis word een X525 frame met weer eigengemaakte armen en landings gestel.
de brains word waarschijnlijk een konijntje:o (rabbit dus;))
berg spullen is al besteld.
2 5000Mah 35c lipo's
4 esc's (skywalker 20A)
fpv zender en ontvanger
hd camera
en zo nog wat losse troep..

tzt zal ik wel een nieuw topic openen.

had trouwens 11X4.5 gemfan nylon/carbon props op de quad gegooit.
holy ...... tuf tegen de throttle en woesh de quad is weg!
maar heeeeeel erg wind gevoelig.. maar ik zal zo onderhand wel een recordje met stijgen kunnen vestigen met die props en 850KV motoren.. sjees.. in 2 seconden van een quad aan de grond naar een stipje in de lucht.:eek:

ik had de props voor de camera setup, dan weegt de quad bijna 2 kilo, nu weegt hij "maar" 1340 gram. dus veel te veel prop voor het gewicht.
om ff te proberen er een tweede lipo bij gepropt en hij vloog meteen al een stuk beter:D
nah props zijn er weer af en nu gewoon 9X5 of 10X4.5 om te vliegen..:D

heb zin in morgen!

Back