Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 nov 2020.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De spanten zijn geschuurd/afgeschuind. In post 30 op de vorige pagina vroeg Hans mij om wat aandacht te schenken aan spant 3 en 10 omdat die waarschijnlijk wat ronder hadden gemogen. En inderdaad vertoont de lat op die twee punten een deuk, dus er kan wat materiaal bij, ongeveer 1 mm tussen de zwarte lijnen op de foto. Bij spant 6 is wat materiaal weggeschuurd over de hele lengte van het spant wegens een knik in de beplanking, een kleine mm waarna de latten nu een mooie vloeiende bocht maken;
    JPG_0865_5911_bewerkt-1.jpg
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga dit uiteraard aanpassen in de snijtekeningen. :)
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag het model gereed gemaakt voor de beplanking;

    Balsa aangebracht bij de boeg + op spant 3 aan beide kanten wat extra materiaal, zoals besproken in bovenstaande post, (de inkeping rechts op de foto, bakboord van het model is voor de latere boegspriet),

    JPG_0866_5912_bewerkt-1.jpg
    JPG_0868_5914_bewerkt-1.jpg

    Bij het achterschip ook 2 stukjes balsa aangebracht zodat ik niet al te veel moest weg schuinen aan de onderkant van het hek, dit geeft wat meer 'vlees' om de huidgangen op dat punt te verlijmen. Tevens wat extra materiaal gelijmd op spant 10 en in dit geval ook op spant 9 omdat ik iets te enthousiast geschuurd had:rolleyes:
    JPG_0867_5913_bewerkt-1.jpg

    En tenslotte de kiel gereed gemaakt om aan het model te lijmen,
    JPG_0870_5915_bewerkt-1.jpg
    Omdat de kiel de valse kiel iets overlapt eindigen alle spanten iets boven de onderkant van de valse kiel ong. een goeie mm, het zelfde geld voor het balsa. De huidgangen passen nu precies in die extra ruimte, een soort sponning dus, waardoor ze mooi strak tegen de kiel komen te liggen. In tegenstelling tot de bouwbeschrijving lijm ik dus eerst de kiel aan het model voor het beplanken. Meestal word dit andersom gedaan, eerst beplanken en dan de kiel, wat makkelijker is, ik doe het echter altijd zo, zodat ik de beplanking later niet hoef aan te passen aan de kiel.
     
    Hoosterw, Montgomery, *Hans* en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Montgomery

    Montgomery

    Lid geworden:
    10 jan 2020
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nederland
    Mooi Piet! Ik volg stilletjes. Ben zéker niet weg, maar heel veel andere zaken :)
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik was al bang dat je ermee gestopt was....
     
    Montgomery vindt dit leuk.
  6. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Hoort de boegspriet zo aan de zijkant van de kiel te zitten? Ziet er al wel weer strak uit!
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In die tijd (16e eeuw) lag de boegspriet naast de fokkemast en liep niet evenwijdig aan de kiel, maar schuin naar voren zodat de nok wel gelijk met de kiel lag.
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer prachtig voorwerk zo Piet! Succes met de beplanking.
    Het wordt inderdaad heel verschillend gedaan op welk moment de kiel wordt aangebracht. Dat ontstane sponinkje is toch wel makkelijk.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. Montgomery

    Montgomery

    Lid geworden:
    10 jan 2020
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nederland
    Nee nee :D maar een jong kind hebben rondlopen....
     
    Peter. vindt dit leuk.
  10. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Bedankt Piet. Interessant om te weten. Ik heb vandaag een boek besteld: "Historische Scheepsmodellen" van Mondfeld voor 25 euro. Hopelijk, leer ik er iets uit :)
     
    pietsan en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Haha, kost je 200% van je tijd hè? Maar niets is waardevoller. ;)
     
    Montgomery vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zeker een goed boek voor de modelbouwer van dit soort schepen:thumbsup:. Op pagina 218 van het boek (bovenaan) kun je o.a. lezen hoe het zit met de boegspriet...
     
    Peter. vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de kiel en aan beide kanten de 1e huidgang aangebracht.

    Daar de 1e huidgang zoals op de meeste modellen een basis is voor de rest van de huidbeplanking moet deze precies op de juiste plek worden verlijmd, ik heb daarvoor de streepjes die aan de voorkant van iedere spant zijn gelazerd over genomen op de zijkanten om foutjes te voorkomen. Daarna de latten in de vorm van de romp gebogen, ook de kiel en stevens zijn goed te zien op de foto, het onder stukje van de achtersteven moet nog haaks worden gevijld.
    JPG_0872_5916_bewerkt-1.jpg

    De latten op de spanten gelijmd, enkele plaatjes van het resultaat;
    JPG_0886_5923_bewerkt-1.jpg
    boeg,
    JPG_0881_5918_bewerkt-1.jpg
    hek, JPG_0883_5920_bewerkt-1.jpg

    JPG_0884_5921_bewerkt-1.jpg
    niet veel i.v.m. pijn in nek schouder en linkerarm, maar met iedere dag een beetje kom je er ook;)
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2020
  14. Piet heb weer even bij zitten lezen, ziet er allemaal geweldig uit:wave. Had ik ook niet anders verwacht ;).
    Met je gezondheid is minder fraai, ik wens je beterschap en een snel herstel.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Ziet er al mooi uit Piet. Hopelijk gaat het snel beter met je pijn in de nek/schouder/arm. Kolderstok maakt toch wel mooie bouwdozen, ze lijken me kwalitatief heel goed. :)
     
    pietsan en *Hans* vinden dit leuk.
  16. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    *Hans* vindt dit leuk Haha, waarom verbaasd me dat nou niet? :rofl:;)
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Vooruit - krijg je nog een "leuk" :)
     
    Jinny, Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  18. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Haha, laten we Piet's bouwverslag maar niet verder vervuilen met onze wederzijdse "leuks" Hans :)
     
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ziet er weer allemaal superstrak uit.

    kleine opmerking, aan bakboord bij de boeg de eerste lat die je aanbrengt, het lijkt dat die iets naar binnenloopt, net of er een klein knikje zit of vergis ik mij daar? derde foto post #73 Het lijkt of dat 2e spantje iets naar binnen valt. Geen kritiek, het is nog een vroeg stadion mocht het niet goed zijn.
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is goed mogelijk hoor, foto's die een close-up beeld geven tonen vaak meer dan het blote oog kan zien. Het spantje staat echter op zeker niet verder naar binnen als de andere kant, want dat is symmetrisch, evenals de de latten die aan beide kanten gelijk lopen. En een eventueel klein knikje word later weer weggeschuurd. De licht inval van de flitser speelt hier ook een rol, dus wat jij een knikje noemt, zit ook aan de lat aan stuurboord.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina