Verslag van de Willem barentsz van Kolderstok schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 25 nov 2020.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dan is er niks aan de hand. Komt misschien ook door dat potlood lijntje op het spant dat het iets vertekend
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Gisteren heb ik vier huidgangen voorbereid om te verlijmen en daar houdt het alweer mee op, veel langer dan een uurtje aan het model werken zit er op het moment niet in. Dat geeft me wel wat tijd om eens een andere techniek toe te passen dan de plankenbuiger. Daar het notenhout vrij stug is en niet alleen in de dikte, maar ook enigszins in de breedte moet worden gebogen leg ik de latten ruim een uur in het water zodat ze goed nat en een beetje doorweekt worden. Hierdoor word het hout een heel stuk soepeler en dus ook een stuk makkelijker om het in de juiste vorm te manipuleren. Dan pin ik de latten op de spanten en laat ze drogen waarna de vorm er in blijft.
    JPG_0893_5929_bewerkt-1.jpg
    De middelste lat is de 1e lat van 1x4 mm, daarboven 1x6 mm waar verder niets aan gedaan is, hiervan moet het stukje bij de boeg nog slechts worden gebogen met de plankenbuiger en de lat er onder (ook 1x6 mm) is bij de boeg een beetje verjongt tot ong. 4 mm. Te zien is bij het achterschip dat er boven de onderste lat eigenlijk al een kleine insteker nodig is, alhoewel er niet veel voor nodig is om de lat te laten aansluiten, dus dat bekijk ik nog even... de latten zit nog slechts vast gepind en dus dry-fit aan de spanten, vanmiddag proberen om ze te verlijmen.

    Ik heb wel pijnstillers, een synthetisch opiaat, maar daar ben ik erg voorzichtig mee omdat ik eigenlijk pas ben hersteld van een opiaten verslaving voor de rugpijn. Er volgt binnenkort nog een mri-scan omdat er toch twijfels zijn over de oorzaak van mijn pijn en het goed mogelijk is dat het toch een nekwervel is waardoor er een zenuw in de verdrukking zit. Maar gezien dat corona belangrijker schijnt te zijn dan andere onderzoeken, gaat het allemaal niet zo snel:confused:
     
    TIMBERWOLF, Jaques, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    :rolleyes: Dat is minder, ook nu de kou in het land werkt natuurlijk niet mee. Dat merk ik ook. Sterkte. En kijk uit met die synthetische opiaten, die zijn slechter dan de gewone opiaten.
    En als je ze voor de pijn heb genomen is het nooit een verslaving, je moet als de pijn weg is, je medicatie gaan afbouwen. Zei mijn arts op de pijnpoli. Die vond dat woord verslaving verschrikkelijk.
    Ik zou het bootje ook even aan de kant zetten, onze hobby is geen goed idee voor de nek door de houding.
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Sterkte Piet. Allemaal geen leuke dingen.
     
    pietsan en Herby63 vinden dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is wel weer heel vervelend allemaal Piet, veel sterkte, en beterschap
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Sterkte met je rug/nek Piet! Doe het maar rustig aan!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    Sterkte en beterschap piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    746
    Locatie:
    kop van drenthe
    sterkte en beterschap Piet. Je model wordt weer van top klasse.
    Groet Cees
     
    pietsan vindt dit leuk.
  9. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ook van mijn kant sterkte
     
    pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt voor de berichtjes hierboven, op het moment is verder bouwen zo goed als onmogelijk. Het is even afwachten op verder onderzoek, ik hou U op de hoogte.
     
  11. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Rug, pfffff
    Mijn lieftallige huisgenote heeft een dubbele hernia en een verschoven wervel. Is in 'normale (niet corona) situatie' over ca 8 maanden aan de beurt voor een operatie.
    Sterkte Piet, niet de fijnste plek voor pijn..
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank voor je reactie Mees, het probleem zit echter niet in de rug deze keer, maar in de nek.
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik hoop voor je dat die MRI snel komt Piet, dan weet je tenminste meer, en kan er misschien wat aan gedaan worden.
    In elk geval sterkte gewenst.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dank je Peter, ik heb gisteren bericht gehad van het ziekenhuis dat de mri pas kan op woensdag 23 dec. Er is nog een alternatief in Sluis, waar het waarschijnlijk een stuk sneller kan, dat hoor ik morgen van mijn huisarts.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat zou dan wel mooi zijn Piet, als de reis daarheen niet te veel is
     
  16. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Sluis is ongeveer even ver als Gent, als het sneller gaat tja dan zou ik dat denk ik ook doen. Pijn in je rug is niet fijn zeker met de hobby niet.
    In ieder geval heel veel succes en beterschap.
     
  17. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik zal duimen Piet. sterkte
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vanmiddag weer een poging gedaan om wat aan het model te doen... Het gaat nog steeds niet lekker, maar toch een huidgang en een kleine insteker aangebracht, (instekertje bij de witte pijl).
    De huidgang zit onder de 1e lat, de bedoeling is (bouwbeschrijving) om eerst naar boven te beplanken, dus dat ga ik dan ook maar doen. Iedere dag een lat of misschien twee, dan kom je er ook:)

    JPG_0931_5939.JPG
     
    cees050, TIMBERWOLF, freekt en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    't Wordt vakwerk zeker weten. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet. Hoop dat je snel weer opknapt Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Die zitten er weer strak op Piet, enne wij hebben de tijd hoor....
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina