Verslag: Walkera Dragonfly 36

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tail-Rotor, 25 okt 2005.

  1. riechert

    riechert Guest

    Ik had een paar vraagjes over de df#36..
    Het vervangen van de Gyro, was dit echt nodig..?
    En of de ontvanger en gyro standaard in 1 z`on boxje zitten net zoals bij de andere dragonfly`s...?


    MVG Riechert
     
  2. flexmaster23

    flexmaster23 Guest

    ontvanger en gyro zijn apart, en bij mij is de gyro wel verrot ja... binnenkort ander spul erop. andere gyro, servo's en accu dan vliegt ie wel goed lijkt me.
     
  3. Lainke

    Lainke Guest

    Ik heb nieuwe onderdelen in men dragonfly 36 gestoken zoals een nieuwe gyro en straatservo, nu vliegt die al wel en krijg hem ook redelijk stabiel boven de grond. Maar als ik nu mijn gas toe wil zetten blijft die nog een 3 tal seconden op volle toeren draaien en blijft die gewoon hangen of stijgen. Daarna valt de motor wel stil, maar 3 seconden later reageren is wel veel hoor, daartegen kan die al ergens tegen zitten.

    Wie weet raad?
     
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik heb van het weekend ook maar eens een #36 geprobeerd, heb er nu toch zat in de winkel staan :wink:

    Ik heb de nieuwe versie met betere servo's en standaard voorzien van een brushless en een 1500 mAh 3S lipo.

    Gewicht zit nu op 630 gram, dit is dus te veel voor de meeste indoor, hoewel ik denk als je je best doet je hem wel een beetje lichter zou kunnen krijgen. Kabels zijn allemaal wat lang en de standaard gyro en ontvanger zijn niet de lichtste.
    Voordeel is wel dat hij buiten een stuk stabieler is dan een standaard micro.

    Hij vliegt heel stabiel zo standaard uit de doos, wel heb ik een paddle moeten bijstellen omdat deze een graad of 5 uit de hoek stond.

    Ook heb ik de antenne aangepast omdat ik dat zo om de pootjes gedraait maar niks vond.

    Een afstandtest gaf een bereik van ruim 30 meter, ruim genoeg voor een heli van deze grote, want dan heb je een paar 100m met een uitgeschoven antenne, en dan zie je hem niet eens meer goed.

    Op toeren en vliegen, in een keer goed, moest alleen maar een beetje trimmen naar achter omdat hij vooruit wilde.

    Enkele foto's

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vermogen heb je zat, dus alle problemen die ik hier in dit draadje heb gelezen kan ik niet bevestigen, vol pitch gaat hij als een raket en blijft hij klimmen.

    Wat ik minder vind is de gyro, deze is te goed, je moet heel veel sturen om hem goed de bocht in te krijgen, de gyro schakeld zich niet uit als je stuurd, iest wat je vroeger met een mixer compenceerde, maar dat kan je nu niet doen.
    Wel is het fijn als je wil leren vliegen, want hij is echt stabiel en eigenlijk hoef je weinig te doen als je hooverd.
    Als je gaat rondvliegen wordt het misschien tijd om te gaan kijken naar een andere gyro.

    Dus antwoordt op je vraag, de ontvanger is in deze combinatie goed, ruim voldoende bereik, de gyro ja voor rondvliegen vind ik hem niet zo goed geschikt omdat hij je tegewerkt in de bochten, maar voor het eerste hooverwerk een prima gyro.
    De gyro en de ontvanger zijn losse doosje, wel zit in de ontvanger een regelaar voor de standaard motor. Deze gebruik je gewoon niet als je brushless vliegt omdat je hier een losse regelaar voor hebt.

    hoop dat dit een oprecht en objectief verslagje is.

    met vriendelijke groet
    Remco
    www.4rc.nl
     
  5. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Aangaande de besturing heb ik 2 vraagje's over deze heli:

    1. is de kwaliteit een beetje redelijk ? Over oudere versies is nogal wat gemopperd qua betrouwbaarheid, etc. in de diverse fora. Of is het beter gelijk een "echte" zender en ontvanger te kopen ?

    2. Is de besturing compatibel met de Reflex sim ?
     
  6. Tail-Rotor

    Tail-Rotor Guest

    Dutchhelipilot,

    Mooi verslagje! Ik denk dat iedereen hier wel iets aan heeft :D

    Groetjes,

    Remco
     
  7. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    op punt 1 kan ik alleen maar zeggen wat ik ook in mijn verslag heb gezet, ik vond het betrouwbaar en heb er een aantal vluchten van ruim 10 min mee gemaakt, zonder dat ik een keer storing heb gezien, wel heb ik mijn bedenkingen over de gyro, omdat hij gewoon te goed is en zelfs blijft werken in de bochten. Maar voor het eerste hoover werk zou je hier geen last van hebben.

    Ook waren er inderdaad problemen met de servo's dit is vanaf deze serie opgelost, en daar heb ik tot nu toe geen problemen mee ondervonden.

    Ook het vermogen probleem is met een brushless set opgelost. Oke hij kost 75 euro meer dan de standaard set, maar een lipo en een brushless + controller los kopen kost veel meer.

    Dan wat punt twee betreft, dat weet ik eigenlijk niet, er zit een trainer bus onder, dus met een geschikte kabel zou je denken dat het moet kunnen, alleen heb ik daar nog geen ervaring mee

    gr Remco
     
  8. Henk K

    Henk K Guest

    Ik ben me als utter newbie de laatste tijd aan het orienteren op een RC helicopter. Ik kan ondertussen nauwelijks het bos nog door de bomen zien, maar ik heb een heel sterk vermoeden dat de 36 wel iets voor me is. Op mijn speurtocht op ebay ben ik onder andere deze aanbieding tegen gekomen. Deze is voorzover ik kan zien redelijk gepimpt, al zullen de puristen nog wel iets te zeggen hebben over bijvoorbeeld de servo's en de elektronika. ;)

    Wat vraagjes die ik dan heb:
    • Er zullen ongetwijfeld brushless motoren en brushless motoren zijn. Kan iemand mij vertellen of degene die hierbij zit wat is? Het is schijnbaar een 3200KV Brushless Motor+ 30A ESC
    • Hier zit geen sim bij. Kan je die ergens los vandaan halen?
    • Wat moet ik me voorstellen bij 'foam blades'? Gaat dat al stuk als je er naar kijkt?

    Het is jammer dat ik een paar maanden te laat ben voor die inkoopactie. :)
     
  9. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Dan maar even voor de eigen toko :oops:

    Met de invoerrechten, btw en verzendkosten e.d. kom je niet veel lager uit dan bij 4rc.nl

    http://www.4rc.nl/N_art_518.html

    gr Remco

    ps de foto's van de ebay link is nog de versie met de oude ns04 servo's waar dus die problemen mee waren, de nieuwe servo's zijn de ns05
     
  10. Lainke

    Lainke Guest

    ik heb ook de laatste nieuwe versie van de dragonfly 36 met de ns05 servo's, ik kan je alleen zeggen dat hij qua elektronica op niets trekt. Ik heb ondertussen de servo's verandert door graupner c 121 servo's en de gyro door een dual rate piezo gyro met heading lock. Nu enkel nog een brushless set insteken (is besteld en onderweg). Moet ook even bijvermelden dat ik momenteel nog met het probleem zit dat de servo van de roll niet volledig naar beide kanten even ver uitslaat. Dus hieraan word momenteel gewerkt en waarschijnlijk moet ik dit bijregelen dmv de potentiemeter binnenin de zender.

    Een update volgt later wel weer.
     
  11. Henk K

    Henk K Guest

    Helaas, verzendkosten zijn 15 euro, en aangezien de andere pakketten van die aanbieder duurder zijn om te verschepen, ga ik ervan uit dat de informatie dat het object vanuit Engeland wordt verscheept, correct is. Dus er komt 15 euro verzendkosten bij, geen BTW en geen invoerrechten. Persoonlijk zou ik het veel liever van dichterbij halen, maar als het prijsverschil zo groot wordt..... :(

    Kan je me misschien uitleggen waardoor het verschil zo groot is? En dan hoop ik op iets in de trant van: wat hij aanbiedt is veel mindere kwaliteit.

    Dat is dus ook weer een stukje 'door de bomen het bos niet meer zien'. Weer een beetje informatie er bij, maar ook verwarring, want ik begrijp uit de post er na dat de ns05 servo's het er niet beter op maakten...?
     
  12. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Wat het prijs verschil is weet ik dan niet, wel weet ik dat er CE en niet CE versie zijn. Dat is ook dat stukje wat in de Modelbouwaktueel staat.
    Die Walkera die door de douane werd onderschept.
    Op de foto's zie ik overigens wel een CE keurmerk op de ontvanger zitten.

    Met uitzondering van de servo's die op de ebay site staan na ik geen verschil vinden dan de set die ik hier heb.

    Ook weet je niet het type stekker dat bij de lader zit want hier zijn ook diverse versies van.

    Ja wat is het advies, ik weet het niet, ik heb er van het weekend mee gevolgen en vind het een leuke heli, met uitzondering van de gyro.

    gr Remco
     
  13. flexmaster23

    flexmaster23 Guest

    Zoals ik het nu lees lijkt het wel positief, ik heb zelf al een brushless setje erin, alleen de accu was niet goed en de gyro werkt bij mij totaal niet... zodra ik iets van de grond kom begint ie gelijk te spinnen. Ik denk dat ik dan toch maar de gok neem, en een gyro en accu bestel. Bestel ik gelijk wel wat duurder spul, kan ik het altijd nog overzetten op een trex als dit niets wordt.
     
  14. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Henk K, ik heb mijn heli ook via hem besteld maar deze kwam dus mooi uit Hong Kong en niet uit Engeland!! Ik ben dus gepakt bij de douane en moest een tijd wachten. Dus toch maar bij 4RC bestellen?

    Verder ben ik tevreden met mijn heli. Is mijn tweede, na mijn avonturen met een FP Piccolo en de 36 vliegt vele malen beter! Die van mij is nog helemaal standaard op een paar kleine mods en een nieuwe tailservo na.

    Voor mij is dit een heli om te kijken of ik het heli vliegen echt leuk zou vinden zonder er meteen 1000 euro aan te besteden. Verslaafd ben ik dus ik wil deze heli stap voor stap upgraden tot dat ik een T-rex koop ofzo.
     
  15. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Da's precies waar ik ook aan zit te denken :wink:

    Alléén vraag ik me af of je ook b.v. Reflex aan kunt sturen :?:

    De eventueel mindere kwaliteit van de besturing kan ik wel mee leven voor de tijd dat ik beslis om of meer te investeren of het er bij te laten.
     
  16. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
  17. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Heb inmiddels wat meer info gevonden.

    Naar ik heb begrepen heb je voor Reflex XTR een kabel nodig van Reflex zelf in verband met copyright protection. Een willekeurige kabel zou niet werken.

    De kabel die werkt met de 4 kanaal zenders zou niet werken met de 6 kanaal zenders vanwege een verschil in zender protocol (niet standaard) tussen deze 2 typen zenders. M.a.w Reflex zou niet werken met de 6 kanaal zenders, tenzij Reflex met een goede kabel komt.

    FMS en andere niet copyright protected SIM's geven geen problemen. Er zijn doe het zelf oplossingen te vinden op het internet.

    De informatie is echter niet éénduidig en verwarrend. Dit is echter wat ik eruit heb kunnen halen.

    Hoor het graag indien het toch mocht werken :!:
     
  18. Michel04

    Michel04

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Sittard
    Ik heb begrepen dat je voor het "interface" om de zender op je PC aan te kunnen sluiten 2 varianten hebt, 1 voor de seriele poort en 1 voor de parallel poort.

    Ik heb een eenvoudige versie (zonder actieve componenten) voor de seriele poort gebouwd, deze heb ik niet aan de praat gekregen.

    Vervolgens heb ik iets over een interface voor de parallel poort gevonden, bestaande uit 1 transistor en 2 weerstand, deze werkt bij mij.

    http://df35.media-fire.de/index.htm?tutorials.htm

    Helaas (voor sommigen) is enige kennis van de Duitse taal wel wenselijk
     
  19. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Die interface heb ik ook gevonden. Er is 1 probleem, het werkt niet met Reflex :cry:

    Reflex heeft een eigen kabel nodig met een stukje electronica (copy protection) om te kunnen functioneren. De vraag is of deze kabel de 6 kanaal's zenders van Walkera ook ondersteunt :?:

    FMS, enz. zijn prima sim's, maar ik wil speciaal voor helicopters de Reflex sim hebben.
     
  20. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik offer vannavond een Svhs kabel op. Ik heb hier namelijk die originele reflex interface. Alleen gebruik ik deze met een 5 polige din voor Futaba/Robbe.

    Als ik die duitse site lees is het dus een kwestie van de puls op de interface. En die seriele, parallele variante heb ik in het verleden ook op de futaba bus gebruikt in combinatie met fms.

    Ik denk dat het gaat werken.

    Vanavond meer info.

    gr Remco
     

Deel Deze Pagina