Verslag: Walkera Dragonfly 36

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tail-Rotor, 25 okt 2005.

  1. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Nou ik heb het getest.

    [​IMG]


    De pen die op de foto massa is moet aan pen 4 en het signaal aan pen 2 van de rj12.

    Refelx opnieuw calibreren, en de kanalen goed toewijzen.

    maar het werkt, dit is wel met de originele blauwe usb reflex xtr interface.

    gr Remco
     
  2. Michel04

    Michel04

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Sittard
    Ik kreeg mijn parallel interface ook alleen met FMS en niet met PRE-flight aan de praat.
    De compatibliteit is dus inderdaad beperkt.

    Maar goed, als je een beetje handig bent kost het dan ook bijna niets, dan wil ik de beperking "tot nu toe alleen met FMS zien werken" wel op de koop toe nemen.

    Ik zag trouwens dat er al een draadje over dit onderwerp bestaat.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16550
     
  3. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    @Dutchhelipilot: Da's heel goed nieuws :proost:

    En ook nog éénvoudig uit te voeren :!: Klasse.
     
  4. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    @dutchhelipilot

    Een hele goede tip, ik heb gisteravond meteen even een kabeltje in elkaar gezet voor mijn E-Sky zender. Maar zoals ik helaas al vermoede wordt er teveel gemixt in deze zender. In Reflex kan je echt heel duidelijk zien wat er gebeurt en er is dus geen fatsoenlijk figuur mee te vliegen. Ik heb dus maar weer de oude "grote" FC-16 erbij gepakt.
     
  5. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    he jongens ik heb vandaag op de indoor meet in nieuwleusen de walkera dragonfly 36 in de handen van dutchhelipilot zien vlieggen binnen.
    dit is onder zijn handen als ervaren heli vlieger zekers te doen.
    ook een trex zou dus kunnen mits die dus met hooguit twee te gelijk hoveren
     
  6. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Als de zender van walkera voor de 36 wordt gebruikt staat hij in normal mode (switch 7) omdat deze heli mechanisch gemixt word.

    Misschien heb ik daarom dit probleem niet.

    gr Remco
     
  7. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Indoor gaat wel, maar het is een beetje brut geweld :wink:

    [​IMG]

    gr Remco
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    bruut geweld dat jij goed onder de duim kan houden.

    plus dat het er ook nog eens goed uit ziet.
    maar wat een wind dat die dingen maken binnen zeg
     
  9. Lainke

    Lainke Guest

  10. Henk K

    Henk K Guest

    OK, mijn verslag tot nu toe: :D

    Woensdag heb ik hem gekregen. Meteen batterijen opladen, beetje prutsen om te kijken of alles een beetje goed afgesteld staat (maar aangezien ik er bitter weinig verstand van heb, leek alles wel zo'n beetje goed. :) ). Woensdag avond heel even in de huiskamer geprobeerd omhoog te komen, maar aangezien hij zo ging schuiven, en de muren toch aardig dichtbij waren, niet al te veel gekke dingen geprobeerd. Toch greep de staart rotor op een gegeven moment iets waar hij van af moest blijven, wat de volgende dag, bij een iets te harde landing tot gevolg had dat de helft er af schoot (schroefje zat blijkbaar los), waardoor ik een kwartier naar een stuk staartrotor heb lopen zoeken om hem uiteindelijk achter mijn computer meubel te vinden.

    Vrijdag ben ik in de lunchpauze even naar een veldje gegaan, en zo waar, hij kwam redelijk van de grond af, begon te driften, ik liet hem iets te bruut neerkomen, en een stukje van de rotorbladhouder brak af. Gelukkig een modelbouwzaak in de buurt, dus voor het luttele bedrag van €9.50 (volgens mij veel te veel, maar goed) was alles weer compleet.

    Gisteravond heb ik de brushless motor eronder gezet, en dit riep bij mij nog al wat vragen op. Op de ESC zitten drie setjes met aansluitingen: de drie dikke draden naar de motor, die snap ik. De aansluiting voor de ontvanger heb ik ... in de ontvanger geduwd :), op positie 2, om precies te zijn (klopt dat? Ik heb gelezen welke kanalen waar zaten, maar ik kan het niet terug vinden). Dan bleef ik nog met 1 aansluiting zitten, en dat is de aansluiting richting accu. Aan de accu hangt alleen al de ontvanger en ik neem niet aan dat er een splitter tussen moet, dus heb ik die (met een conversie stekkertje dat bij de lipo's zat) gehangen aan de aansluiting waar de originele motor op zat. Ik heb nu alleen het idee dat hij twee keer aangestuurd wordt qua "hoe hard moet ik draaien", namelijk via de aansluiting naar de ontvanger, en de power aansluiting. Dus nogmaals de vraag, klopt dit wel? :) Gisteravond had ik de indruk dat ik veel meer power had, ik heb hem alleen niet van de grond laten komen, omdat het donker was, maar vandaag kwam hij niet van de grond.

    Ik voel me echt een complete newbie, zeg. Ik heb echt heel veel gelezen de laatste tijd, maar kan nou net niet de informatie vinden die ik zoek. Overigens is de documentatie die bij de brushless motor en de heli zelf komt, erg summier. De enige handige tip die ik er uit haalde was dat als de rotor de verkeerde kant op draaide, dat van de drie draden ESC->motor, er twee omgedraaid moeten worden (ongeacht welke) :D.

    OK, nu even de stad in om onderdeeltjes te halen om een lipo-safe in elkaar te solderen. :)

    Edit: OK, meteen de volgende vraag (gaat lekker... :) ). Op de hoofdas draaien twee grote tandwielen. De grote wordt aangedreven door de motor, en de iets kleinere staat rechtstreeks in verbinding met de rotor. Als het grote tandwiel de juiste kant op draait, wordt draait de kleinere mee, stopt de grote met draaien, dan draait de kleinere nog even door totdat het momentum weg is. Helaas, pindakaas, als mijn grote tndwiel draait, pakt hij het kleinere niet meer (goed) mee. Hij grijpt een klein beetje, maar de kleinere blijft behoorlijk achter in toeren. Hoe werkt het mechanisme dat hier achter zit en nu dus niet meer goed werkt? :)
     
  11. Henk K

    Henk K Guest

    Ik ben er uit waardoor het kwam/komt dat de motor draait maar de rotor niet. Het grote tandwiel heeft en bus waar de as doorheen gaat. Die bus is zo gemaakt, dat de as maar in 1 richting er in kan draaien. Echter, aan de buitenrand van de bus is olie gekomen en nu kan de bus in het tandwiel draaien. En die moeten vast staan ten opzichte van elkaar.

    Ik weet nog niet hoe ik het op ga lossen. Lijm lijkt me geen goed idee, aangezien ik dat nooit nauwkeurig op de buitenrand van de bus/binnenrand van het tandwiel kan krijgen. Ik plak dan ongetwijfeld dingen vast die niet vast moeten. Stukje papier om de bus en dan er proberen in te duwen zou misschien wel kunnen.

    Suggesties worden op prijs gesteld! :)
     
  12. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    oli verwijderen licht opschuren locktite erin en vast duwen?
     
  13. Henk K

    Henk K Guest

    Ik heb het uiteindelijk met een half drupje secondelijm gedaan, wel zodanig dat ik de bus er ooit nog uit kan halen. Ik had het ook met loctite geprobeerd (of Lockbond heet het, van bison), maar ik denk dat bij gebrek aan schroefdraad dat niet zo best hield. Evengoed bedankt voor de suggestie, want het opschuren was ik zelf even niet opgekomen.

    Anyway, dit was best spannend. Om er bij te kunnen komen moest ik alles wat om de hoofdas zat, demonteren, en na af weer in elkaar zetten zonder dat ik onderdeeltjes over houd. :) Het lijkt gelukt. Ik heb hem heel even in de huiskamer opgestart en bij een derde gas begon hij al over de grond te driften dus dat zag er goed uit.

    De vraag met betrekking tot de aansluiting van de ESC blijft trouwens staan: klopt het wel zoals ik een aantal posts hierboven heb beschreven? Zoals net, deed hij het prima, maar ik heb ook situaties gehad dat de motor niet hard of helemaal niet wilde draaien. Ik las ergens dat de ESC ook een lipo beveiliging heeft, zou dat misschien een rol spelen? (dat mijn lipo's niet al te best zijn? (11.1V, 1800 mAh, 10C))
     
  14. Henk K

    Henk K Guest

    Goed,...

    Blijkbaar had ik het in zoverre goed in elkaar gezet dat hij met gemak van de grond af kwam. De besturing liet alleen aardig te wensen over want ik kon met geen mogelijkheid een drift naar links corrigeren, met als gevolg dat ik op twee meter hoogte de zijkant van de schuur in ging. Note to self: de volgende keer ECHT vrije ruimte en niet 10x10 meter of zo.

    Maar goed, de botsing met de schuur is niet zonder schade afgelopen. Ik zal zo'n beetje de hele rotorkop moeten vervangen denk ik zo. De swashplate ligt in twee delen (onderste en bovenste, misschien dat dat nog in elkaar te schuiven is maar dat weet ik nog even niet), het t-stuk aan de bovenkant is afgebroken, evenals de driehoekige stukjes aan de rotorbladhouders. De as van de aileron is verbogen, ik ben twee beugeltjes voor de aansturing kwijt (1 voor rotor, 1 voor aileron), en twee main blades zijn lichtelijk verpulverd. Oh ja, de schuur heeft ook schade. :oops:

    De les die ik geleerd heb: met lezen en simulatie leer ik niet genoeg om het vliegen te leren. Ik denk dat ik een keer naar een meeting of een club toe stap en hoop iemand te vinden die me op weg wil helpen.

    Goed... Nu nog een adresje vinden waar ik een complete rotorkop kan kopen voor minder dan wat een nieuwe heli kost (het zijn nogal wat losse onderdelen). Bij voorkeur trouwens van aluminium.

    Edit: als ik zo prijzen zie van aluminium rotorkoppen (ook al zijn ze dan wel niet voor de dragonfly, die lijk ik niet los te kunnen vinden), dan denk ik dat ik toch voor kunststof ga. En wat voorzichtiger ga vliegen!
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    henk k
    als je goedkoper uit wil zijn dan bij je lokale hobby shop moet je eens gaan kijken bij www.4rc.nl daar heben ze ook parts voor de dragonfly 36
     
  16. Henk K

    Henk K Guest

    Ik was via de banners op het forum al uitgekomen bij 4rc. Nog even goed gekeken naar wat beschadigd is. De swashplate lijkt nog redelijk heel (het bovenste deel was uit zijn bearing geschoven), maar bij de tail rotor was 1 van de houders afgebroken. De totale schade:

    Code:
    Aantal  Product              Eenheidsprijs in euro  Totaal in euro  
     
    1       Aileron assembly                 5,50               5,50  
    1       Connecting pole assembly         5,50               5,50  
    1       Main blade assembly              5,75               5,75  
    1       T slipcover of main axis         5,00               5,00  
    1       Turning plole of tail blade      3,50               3,50  
      
      Subtotaal  25,25  
    
    Maar ik heb wel een nieuw record: 2 meter de hoogte in, al was het strikt genomen de bedoeling dat ik op 50 cm zou blijven hangen, maar door de aanhoudende afwijking naar links had ik even niet in de gaten wat ik met de hoogte deed. :D Ach, ergens kan ik de humor er wel van in zien, het is alleen vervelend dat ik nu niet verder kan. Hoewel, misschien maar goed ook, anders was de volgende crash tot stand gekomen. :)

    Vraagje tussendoor: als de swashplate gebruik maakt van de connectie punten recht voor, recht achter en 90 graden opzij, maakt het dan nog uit hoe je hem draait en welke punten je gebruikt? Volgens mij niet, maar ik had hem wel anders dan op het plaatje (oeps, is dat dan toch de verklaring voor de sterke neiging naar links? :) )
     
  17. Duccan

    Duccan Guest

    Henk, vlieg jij nog standaard met de dragonfly of heb je al alle electronic eruit gehaald?

    Gr Duccan
     
  18. Henk K

    Henk K Guest

    Ik heb de meegeleverde elektronika er nog in zitten. Ik denk er sterk over om een MX12 van Graupner aan te schaffen, als ik het goed begrijp zit daar al een ontvanger bij, setje kristallen, 1 servo (hoera, hoef ik er maar drie bij te kopen), maar dat komt pas als de financien het weer toelaten, en ik het gevoel heb dat het wat gaat worden met deze hobby :).

    Ondertussen heb ik de boel weer in elkaar, het zal mechanisch niet state of the art zijn, sommige dingen waren verbogen waar ik pas bij het in elkaar zetten achter kwam (bijvoorbeeld de as door het t-stuk heen, waar de bladhouders aan vast zitten). Zo goed en zo kwaad als het kon recht gebogen, en het ziet er wel OK uit. Even de ontvanger op spanning gezet en met de zender lopen spelen, de uitslag van de pitch van de bladen en de paddles ziet er wel goed uit.

    Dan heb ik eens goed lopen nadenken hoe ik zelf op een veilige manier aan het oefenen kan. Ik zit er over te denken om de helicopter op 4 punten in een soort trapezoide vast te zetten, zodat hij maximaal een halve meter omhoog, naar links, rechts, voor of achter kan vliegen. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Als de hoekpunten maar ver genoeg uit elkaar liggen, kan het volgens mij niet fout gaan (famous last words :D)
     
  19. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    henk k
    met een heli waar het niet mechanisch niet goed is kun je gewoon weg niet spreken van veilig oefenen.
    als je de heli niet goed in elkaar kan zetten zoek dan help van iemand die dat wel kan
     
  20. Duccan

    Duccan Guest

    Maar is het wel goed te vliegen de dragonfly #36??
    Ik heb nu de E-sky FP en wil misschien de 36 kopen bij rc-expert. Daar krijg je een alu swasplate, carbron blades en 2 extra accus bij.

    Duccan
     

Deel Deze Pagina