OK, mijn verslag tot nu toe:
Woensdag heb ik hem gekregen. Meteen batterijen opladen, beetje prutsen om te kijken of alles een beetje goed afgesteld staat (maar aangezien ik er bitter weinig verstand van heb, leek alles wel zo'n beetje goed.

). Woensdag avond heel even in de huiskamer geprobeerd omhoog te komen, maar aangezien hij zo ging schuiven, en de muren toch aardig dichtbij waren, niet al te veel gekke dingen geprobeerd. Toch greep de staart rotor op een gegeven moment iets waar hij van af moest blijven, wat de volgende dag, bij een iets te harde landing tot gevolg had dat de helft er af schoot (schroefje zat blijkbaar los), waardoor ik een kwartier naar een stuk staartrotor heb lopen zoeken om hem uiteindelijk achter mijn computer meubel te vinden.
Vrijdag ben ik in de lunchpauze even naar een veldje gegaan, en zo waar, hij kwam redelijk van de grond af, begon te driften, ik liet hem iets te bruut neerkomen, en een stukje van de rotorbladhouder brak af. Gelukkig een modelbouwzaak in de buurt, dus voor het luttele bedrag van €9.50 (volgens mij veel te veel, maar goed) was alles weer compleet.
Gisteravond heb ik de brushless motor eronder gezet, en dit riep bij mij nog al wat vragen op. Op de ESC zitten drie setjes met aansluitingen: de drie dikke draden naar de motor, die snap ik. De aansluiting voor de ontvanger heb ik ... in de ontvanger geduwd

, op positie 2, om precies te zijn (klopt dat? Ik heb gelezen welke kanalen waar zaten, maar ik kan het niet terug vinden). Dan bleef ik nog met 1 aansluiting zitten, en dat is de aansluiting richting accu. Aan de accu hangt alleen al de ontvanger en ik neem niet aan dat er een splitter tussen moet, dus heb ik die (met een conversie stekkertje dat bij de lipo's zat) gehangen aan de aansluiting waar de originele motor op zat. Ik heb nu alleen het idee dat hij twee keer aangestuurd wordt qua "hoe hard moet ik draaien", namelijk via de aansluiting naar de ontvanger, en de power aansluiting. Dus nogmaals de vraag, klopt dit wel?

Gisteravond had ik de indruk dat ik veel meer power had, ik heb hem alleen niet van de grond laten komen, omdat het donker was, maar vandaag kwam hij niet van de grond.
Ik voel me echt een complete newbie, zeg. Ik heb echt heel veel gelezen de laatste tijd, maar kan nou net niet de informatie vinden die ik zoek. Overigens is de documentatie die bij de brushless motor en de heli zelf komt, erg summier. De enige handige tip die ik er uit haalde was dat als de rotor de verkeerde kant op draaide, dat van de drie draden ESC->motor, er twee omgedraaid moeten worden (ongeacht welke)

.
OK, nu even de stad in om onderdeeltjes te halen om een lipo-safe in elkaar te solderen.
Edit: OK, meteen de volgende vraag (gaat lekker...

). Op de hoofdas draaien twee grote tandwielen. De grote wordt aangedreven door de motor, en de iets kleinere staat rechtstreeks in verbinding met de rotor. Als het grote tandwiel de juiste kant op draait, wordt draait de kleinere mee, stopt de grote met draaien, dan draait de kleinere nog even door totdat het momentum weg is. Helaas, pindakaas, als mijn grote tndwiel draait, pakt hij het kleinere niet meer (goed) mee. Hij grijpt een klein beetje, maar de kleinere blijft behoorlijk achter in toeren. Hoe werkt het mechanisme dat hier achter zit en nu dus niet meer goed werkt?