Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

De maiden zit erop! Volledig afgesteld. Maar dat is toch wel weer even wennen om met een grote cp te vliegen pff.. Nu ff vlug lipo'tjes terug opladen en dan eens naar een groter veldje trekken, en dan zie ik wel of ik klaar ben om terug te beginnen 3D'en ;)

Stef, niet flauw bedoeld, maar wat je daar doet is ontzettend link!

Sneeuw is water in vaste vorm, en stuift nogal. Je heli is een grote windmachine, dus die sneeuw komt werkelijk overal.
Er vind in je heli vanwege het ontwikkelde vermogen ook warmte ontwikkeling plaats, en die sneeuw gaat dus smelten op plekken waar je het niet wilt.

Gevolg is risico op de meest vervelende storingen. Je kunt nog beter in de regen vliegen, dat dringt veel minder diep door in alle componenten.

Met name als je met je hekrotor sneeuw gaat staan blazen, komt het echt OVERAL terecht, veel meer dan bijvoorbeeld gewone (mot)regen. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Vliegen in de sneeuw gaat prima, als je maar zorgt dat je start/landing platform sneeuwvrij is, en je de hekrotor uit de sneeuw houd.

Groet, Bert

Daarjuist een half uurtje weggeweest naar het veld met de KDS. Heb in totaal een klein kwartier gevlogen terwijl het lichtjes aan het sneeuwen was :cool: Ik heb een filmpje gemaakt van de eerste vlucht, maar toen had ik nog niet veel speciaals gedaan. Alleen wat flips enzo.. Lipo's goed warm bewaart en na elke vlucht ff een 2 minuutjes men handschoenen aangedaan om terug op te warmen en zo had ik amper last van de kou.
Ik ben nu aan het zien om het filmpje ff op youtube te zetten voor de geïnteresseerden ;)

Alleen als ik inverted ben en ik geef elevator naar voor dan begint hij nogal raar te doen, hij gaat dan scheef ofzo.. Ik denk nochtans niet dat het aan men vliegkwaliteiten ligt.. Kan misschien zijn doordat het een flybar heli is..?

En ondertussen licht hier ook al een sneeuwtapijt, gelukkig dat ik net op tijd was met vliegen. Juist als ik terug vertrok begon het hard te sneeuwen :p

Alleen als ik inverted ben en ik geef elevator naar voor dan begint hij nogal raar te doen, hij gaat dan scheef ofzo.. Ik denk nochtans niet dat het aan men vliegkwaliteiten ligt.. Kan misschien zijn doordat het een flybar heli is..?

Nou, dat zou niet uit moeten maken op zich, maar gewoon redenerend met wat een rotor allemaal wel en niet zou moeten doen, zou ik de hoek van de paddelbladen nog eens goed inspecteren. Als die niet zuiver op nul staan ga je wat verschil krijgen tussen de verschillende vliegtoestanden.

Maar een flybar zal altijd minder "neutraal" vliegen vergeleken met een FBL set

Groet, Bert

Ik heb de paddels met het blote oog afgesteld.. Misschien dat dat dan nog beter kan.. Heb je een manier om die goed op 0 te kunnen zetten?

ontdekking op MCPX

Vandaag maar in de huiskamer gevlogen. Ik toerde m'n MCPX op, schudden dat ding! Gelijk weer uitgezet, alle bekeken, niks te zien.

Toch maar kijken of mijn featheringshaft niet krom is, kop uit elkaar. Niks.

Kijk nog eens goed naar mijn FFF bladen, zit er in 1 een gaatje in de bulb, in de ander niet.

Blijkt er een loodje in die dingen te zitten! ik had echt geen idee.

Andere blad een tijdje tegen de tafel getikt, toen viel dat loodje er ook uit. De boel weer in elkaar gezet, en de heli vloog weer normaal.

Groeten,

M1traz

Hee ik bedenk me opeens, zou het niet kunnen dat als ik elevator naar voor geef de toeren meer in kakken en dat als ik terug recht kom de toeren opeens terug op gang komen en daardoor dus dat onrustig gevoel geven.. Misschien kan ik dit verhelpen door een V curve in te stellen?

Ik heb de paddels met het blote oog afgesteld.. Misschien dat dat dan nog beter kan.. Heb je een manier om die goed op 0 te kunnen zetten?

Nee, ik doe dat ook op het oog, en dat zou normaal gesproken goed genoeg moeten zijn. Maar de een kijkt wel nauwkeuriger dan de ander wellicht....

Inkakken van het toeretal zou niet al te veel moeten uitmaken tenzij het toerental heel heftig inkakt. Maar dan lost een V-curve niks op, want dat leid er alleen maar toe dat je altijd met dat toerental vliegt: zou het altijd k*t moeten zijn....

Groet, Bert

Hmmmm.....

Weet je zeker, dat je bij voorover flippen de stick wel recht naar voren duwt, en niet ongemerkt een beetje rol meegeeft? Overkomt veel mensen dat ze onbedoeld een klein beetje rol meegeven met nick, of bijvoorbeeld onbedoeld hekrotor als ze pitch willen geven.

Groet, Bert

Het verschil tussen voorover en achterover wel of niet "vals" meesturen ligt in persoonlijke dingen zoals de lengte van je duim en de stand van je handen op de zender (als je met je duim moet "reiken" om vol voorover te geven is de kans dat je vals meestuurt groter). Ik vlieg mode 1 en pultzender met lange sticks. Hierdoor heb ik moeite met vol achterover en tegelijk vol links hekrotor, of bij minimum pitch en tegelijk rollen naar rechts. Geen probleem zolang ik er rekening mee houd, en deze nadelen wegen niet op tegen de voordelen van preciezer en stabieler sturen.

Waarom jij met de sim wel goed voorover flipt weet ik niet: mischien is je controller anders waardoor je handen anders staan, mischien is de stress in het echt groter als op de sim.... zoveel redenen....

Ik weet ook niet of het zo is, dat mag jij uitzoeken. Jij vraagt waarom de heli "vreemd" reageert, en ik zeg alleen, dat het daar MISCHIEN aan KAN liggen....

Groet, Bert

Als iets in het eggie niet lukt... maar op de sim kan ik het wel... zo typisch.

Bij de luchtmacht vloog ik ook wel eens in de F-16 sim. Wil niet zeggen dat ik in het eggie ook een F-16 heel aan de grond krijg... ;)

Back