Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Zo hij is bewerkt, en staat tijdelijk op prive tot het aangepast is.

Punten zijn inderdaad goed en voel me niet aangevallen op een negatieve wijze. Oplossing word nu in de envelop gedaan.

@Jonkje
Ik geef Bert ook gelijk. Laat daarover geen onduidelijkheid bestaan. Alleen lijkt me die regelgeving ten eerste wat achterhaald en niet echt te handhaven. Want nu wordt Stefan er op aangesproken wellicht omdat het best heel fraaie opnames zijn maar het barst natuurlijk van de filmpjes gemaakt met een keychain.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als ik een keychain aan de 450 hang en even de hoogte in ga ik gelijk een vergunning zal moeten aanvragen. Veel administratieve rompslomp dus. Maar goed. De vergunning is vooralsnog gratis dus ik begin hem ook maar alvast aan te vragen. Dan kunnen we weer vol goed moed verder ;)

Verder zal ik het maar niet over Streetview hebben en Google Earth..

Ik geef Bert ook gelijk. Laat daarover geen onduidelijkheid bestaan. Alleen lijkt me die regelgeving ten eerste wat achterhaald en niet echt te handhaven. Want nu wordt Stefan er op aangesproken wellicht omdat het best heel fraaie opnames zijn maar het barst natuurlijk van de filmpjes gemaakt met een keychain.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als ik een keychain aan de 450 hang en even de hoogte in ga ik gelijk een vergunning zal moeten aanvragen. Veel administratieve rompslomp dus. Maar goed. De vergunning is vooralsnog gratis dus ik begin hem ook maar alvast aan te vragen. Dan kunnen we weer vol goed moed verder ;)

Verder zal ik het maar niet over Streetview hebben en Google Earth..

Yep, ben het met je eens dat die regelgeving achterhaald is. Maar helaas daarom nog steeds wel van kracht. En die handhaving.... tsja, als je het op WWW plaatst, maak je het de handhaver wel erg makkelijk natuurlijk he? Google op FPV of wat dan ook, word doodgegooid met "verboden" filmpjes, en voila, je kunt de boetes binnenharken.... Gelukkig doen ze dat niet, maar het zou waarschijnlijk geen enkel probleem zijn, ook juridisch niet.
En inderdaad, met die keychain zul je die vergunning moeten hebben helaas.

Wat streetview en Google Earth betreft: er zijn op beide sites hele "blinde vlekken" aangebracht, en er zijn hele processen geweest over mensen die niet blij waren dat hun gezicht of zelfs hun nummerbord zichtbaar waren op Streetview.

En ik ben het zonder meer met je eens: het zijn heel mooie opnamen. Wat een beeldkwaliteit!

Groet, Bert

Op Streetview zijn nog steeds mensen in beeld. In principe mag je in de openbare ruimte gewoon foto's maken. Moet ook wel anders kun je sowieso buiten de deur niet meer fotograferen. Pas wanneer je de foto's commercieel gaat gebruiken treden er andere wetten in werking.

Ik ben zelf niet zo dol op dat hele wijde groothoek verhaal van de GoPro maar het ding doet het wel erg goed verder.

Begin dan ook maar met de "zendamateurvergunning" voor de 5.8Ghz FPV videozender, die meer dan 10Mw vermogen heeft, en zorg dat de DX6-7-8i wel in de EU mode staat,.. :o

Ik ga het nog ingewikkelder maken. De DX6i zend uit in 100Mw in Eu mode.. Dus we zijn sowieso illegaal bezig..

Begin dan ook maar met de "zendamateurvergunning" voor de 5.8Ghz FPV videozender, die meer dan 10Mw vermogen heeft, en zorg dat de DX6-7-8i wel in de EU mode staat,.. :o

Het fijne weet ik hier niet van, maar voor zover ik weet zijn de 2.4 gieg (10 mW) en de 5.8 gieg (25 mW) vrijgegeven voor het gebruik van telemetrie, en daar mag je dus ook je live video feed langs versturen.

Voor alsnog, als dat niet voldoende reikwijdte geeft zul je of dichterbij moeten blijven, óf een machtiging moeten aanvragen, he?

Groet, Bert

Ik heb even zitten zoeken op wifi mw. Die gebruikt namelijk dezelfde frequentie en dan ligt de toegestane zendsterkte op 100 mw voor 2,4 en 200 mw voor 5,8. Dus waar die 10 mw vandaan komt weet ik niet. Overigens is 200 mw zat voor short range fpv..

**Edit**

Voor zover ik kan zien zit de 10mw grens op lage banden waar ook portofoons op zitten..

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er met de huidige vrijgegeven frequenties op 2.4, en 5.8 weinig gecontroleerd wordt. Zolang je maar niet in de frequenties van het GSM net, en de luchtvaart gaat zitten knoeien. Als niemand er last van heeft, dan krijg je ook geen problemen.

Je kunt er nauwelijks op controleren. Er zijn zo ontzettend veel apparaten die op die banden zitten. De meeste telefoons hebben ook wifi.

Mooie Eflite spullen komen eraan.. Blade 300X, Blade 500X..

Laatst bewerkt door een moderator:
De Turnigy 9X heeft waarschijnlijk minder dan 100Mw, en de Dx6i zou in de US mode 178Mw moeten hebben. Als je de Frysky diy voor de 9x zou inbouwen dan heb je 60mw, waar ze beweren dat je 2.5km moet kunnen halen met de standaard antenne. :confused:

Het wordt toch tijd dat we op een mooie lentedag, wat uitgebreid gaan rangetesten op het strand,.. :zon:

De DX6i heeft grofweg 100 Mw op EU mode en 200 Mw op US mode. Er is iemand op rcgroups die dat heeft gechecked. Wat je bereik verder is is afhankelijk van veel factoren denk ik. Rangecheck moet je sowieso doen. Lage frequenties reiken verder dan hoge frequenties maar bij de lage frequenties zit je aan lagere toegestane zendcapaciteit. Althans. Zo heb ik het begrepen. Met 200 Mw moet 1 km haalbaar zijn en dat lijkt me voor mensen zoals wij meer dan genoeg. Ik heb althans niet de ambitie om 20 km te gaan vliegen in een overbevolkt land :)

Voor de 9X heb ik heel lang lopen zoeken naar het vermogen, het wordt nergens specifiek genoemd. Alleen een site die zegt dat hij minder heeft dan 20dbm (100mw). Ik zit erg te twijfelen om de 9X om te bouwen aangezien ik een stuk of 6 ontvangers heb voor deze module.

De DX6i met orange rx, eventueel met extra sat. Of een dure Spectrum ontvanger, wordt nu wel heel interessant voor het FPV gebeuren. Op de 9X heb je draaiknoppen om de camera te bewegen, de Dx6i niet,.. maar daar kan je de rudderstick weer gebruiken om de camera te pannen (yank and bank, zonder rudder).

Ik heb al 2 satelites besteld. Geeft 25% meer bereik las ik. Maar mee testen dus. Verder begin ik nog niet aan het draaien van de camera. Komt later wel. Wordt al duur genoeg vrees ik. Dus nu eerst naar Suriname en als ik terug ben m'n vrouw lief aankijken voor een FPV set voor de verjaardag. En hopelijk de Easystar even een maiden geven voor ik vertrek over 3 weken..

Er wordt toch vaak een camera meegenomen op een toestel, dus er zullen dan wel vele zijn die de wet overtreden..
Over het dorp vliegen ben ik het wel eens, stel dat er opeens iets misgaat en het komt in duikvlucht naar beneden..

Maar mooi filmpje Stef!
Inderdaad, ik denk dat de meeste modelviegers niet weten dat een camera aan boord van je model zonder ontheffing niet mag.
Aangezien de handhaving er gemakkelijk naar op zoek kan gaan lijkt het ook wel te worden gedoogd maar in principe kunnen ze er iets aan gaan doen.
Ik heb ook wel video online staan waarbij je voornamelijk weilanden en een dorp of boerderij verderop ziet. Als dat mogelijk een probleem is moet ik me ook maar eens verdiepen in de aanvraag van een ontheffing of iets dergelijks of het maar niet meer openbaar online zetten :confused: In ieder geval goed om te weten.

Ik wacht even de aanvraag van Stefan af en als dat appeltje/eitje is vraag ik ook gelijk aan.. Beter mee verlegen dan om verlegen..

Ik ga vandaag nog 3lipo's proberen te vliegen met de KDS. Voorlopig ga ik eens kijken of het toerental nog altijd zoveel inzakt met een V curve.. En heb gisteren de staart goed afgesteld gekregen met de hulp van een clublid :)

Misschien dat het eens tijd wordt om 40C lipo's te kopen want ik zit nog altijd met 20C lipo's te klooien :mrgreen:

Als dat turnigy lipo's zijn dan is 40c zeker een aanrader, je kan die ook met 5c laden. De c rating is wat hoog ingeschat tov sommige andere merken waarbij een 25c lipo vergelijkbaar of beter kan zijn.

Back