Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Hier gaat het al aardig goed met m'n mCPx.
Heb hem nu zo afgesteld dat je hem heeeel rustig kan houden als je binnen bent. Heb hem al goed onder controle.

Hier schijnt de zon vollop en is er geen enkel zuchtje wind dus ik ga straks even buiten vliegen met de mCPx. Kijken of ik er lichte stunts mee kan..
De grote heli's liggen ondertussen ook aan de lader.

Denk dat het overal in België/Nederland wel goed weer is.. Geen wolkje aan de lucht hier, en amper wind.

Edit:
Zonet een half uurtje gaan vliegen met de mcpx :D
Maar bij de 5de en 6de lipo (de stock lipo's) ging ik landen en opeens alle toeren weg.. :confused: Ik zat maar aan 4 minuten, dus zo lang had ik nog niet gevlogen, en daarna had ik nog ff opgestegen met dezelfde lipo en hij had terug al zen kracht.. Ofwel was de motor oververhit ofwel was de lipo dus leeg (maar dat lijkt me niet doordat hij daarna terug kracht genoeg had).. ;)

Laatst bewerkt:
mn 450 sinds zijn crash niet overal 100%, zo zou ik hem niet aan het landingsgestel op durven hangen, omdat het hele ding niet extreem vast zit aan de rest

misschien zijn de jouwe beter dan de mijne :mrgreen:

Zoals ze nu zijn is het geen probleem maar het kan een probleem worden uiteraard. Ik ga een aanpassing doen aan het ophangontwerp ;)

aanvulling op m'n vorige post :eek:

na het vliegen vanmiddag, de heli weer uit mekaar gehaald vanwege een hoog schraperig geluidje, ergens bij de staart.

toen ik het mechaniek met de hand bewoog voelde ik een lichte ''knak'' :(
toen ik de staartriem loshaalde kwam de definitieve knak:

full

voor de breuk, was te zien dat de tanden op die kleine plek waren weggesleten, en dit was een nieuwe belt!:shock:

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ik ook al een keer gehad met mn 250...

Ook de reden dat ik 100 x liever een torque tube heb
Slijtage aan tandwielen zie je en voel je...

TT is natuurlijk ook veel fraaier. Alleen minder geschikt voor beginners of semi-beginners. Da's een beetje de pest.

hoe het eruit ziet zal me een biet wezen, om eerlijk te zijn...
als het voor mij maar goed werkt

en in principe is een belt in de staart net zo goed als een tt...
het is meer een persoonlijke voorkeur, heb ik wel eens het idee

en ik heb gewoon geen gevoel met snaren :mrgreen:

TT is natuurlijk ook veel fraaier. Alleen minder geschikt voor beginners of semi-beginners. Da's een beetje de pest.

Klopt. Een belt-aandrijving kan wel iets hebben, een TT is bij een (kleinere) tik ergens (tandwiel) kapot.

"Vroegah" (o.a. bij Ducati motorfietsen, en nog véél vroeger bij de Rolls-Royce Merlin en Griffon vliegtuigmotoren uit WO2) werden de nokkenassen aangedreven door zg "koningsassen" (zelfde principe als bij de TT met kegeltandwielen. Systeem is verlaten omdat het te kostbaar was om te fabriceren, complex af te stellen én lawaaiig.
Tegenwoordig zie je heel vaak een riem. En hoe vaak gaat die nu kapot (mits je je houdt aan het onderhoudsvoorschrift) ??

En net als bij de (distributie)riem bij automotoren, is ook de riem bij de rc helikopters niet een simpel rubber riempje, maar zitten er (glas)vezeldraden voor de sterkte in...

Groet,
Robbie

Vandaag aan de heropbouw vd KDS begonnen.
Belt vervangen en de staart helemaal uitelkaar gehaald.
Aangezien ik men alu rotorkop aan iemand had meegegeven omdat ik er problemen mee had, ben ik begonnen aan men plastike rotorkop terug op te knappen.

full

Maar toen merkte ik dat de paddles vd flybar nog op de alu rotorkop zitten...... ;) Behalve dit moet ik alleen nog de rotorkop met de servo's verbinden en heel de heli nog maar eens goed afstellen.
Hier nog een plaatje van hoe hij er nu uitziet met canopy en bladen erop:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En net als bij de (distributie)riem bij automotoren, is ook de riem bij de rc helikopters niet een simpel rubber riempje, maar zitten er (glas)vezeldraden voor de sterkte in...

Voordeel van TT wordt denk ik pas echt zichbaar bij echt extreem vliegen. Bij de gemiddelde doorsnee vlieger zal het nauwelijks uitmaken denk ik. Overigens is natuurlijk een voordeel van TT het eenvoudig repareren. Vraag me trouwens af waarom er nog niet iets van een beveiliging is uitgevonden. Soort koppeling ofzo dat bij een abrupte stop de TT "los komt" als het ware. Of bestaat dit wellicht wel?

Mijn futaba t8fg omgebouwd naar mode2. (openschroeven, etc)
+phoenix sim installeren etc.

Heeft me toch wel 3u geduurd.

3uur?

Langzame computer... :mrgreen:

Of was het je eerste keer ombouwen van de zender?

Eerste keer dat ik dat deed.
Ik moest gewoon 1 veertje er uit halen, ijzertje verwisselen en een plaatje 90 graden draaien.

Zonder handleiding was het idd een avontuur van 3 uur. :rolleyes:

Voordeel van TT wordt denk ik pas echt zichbaar bij echt extreem vliegen. Bij de gemiddelde doorsnee vlieger zal het nauwelijks uitmaken denk ik. Overigens is natuurlijk een voordeel van TT het eenvoudig repareren. Vraag me trouwens af waarom er nog niet iets van een beveiliging is uitgevonden. Soort koppeling ofzo dat bij een abrupte stop de TT "los komt" als het ware. Of bestaat dit wellicht wel?

Dit bestaat.

Bijvoorbeeld de 450 pro tt, zijn 2 versies van, de silveren is voor 3d, en de zwarte voor beginnen/rondvliegen. de TT eindjes daarvan slippen door bij teveel kracht waardoor de gears vaak heel blijven.;)

Overigens merk je een belt al tijdens rondvliegen. veel stiller, soepeler...

Ik heb iig liever een goed ontworpen belt systeem zoals de Logo, dan een rammelende TT. enige nadeel aan de belt is dat je m voelt rekken (en soms slippen) bij hele extreme moves. de TT heeft dat niet, maar die hoor je knarsen:murder:

Eerste keer dat ik dat deed.
Ik moest gewoon 1 veertje er uit halen, ijzertje verwisselen en een plaatje 90 graden draaien.

Zonder handleiding was het idd een avontuur van 3 uur. :rolleyes:

Zo, dus het staat bij jou wel in de handleiding?
Ik heb het een beetje uit moeten vogelen toendertijd..

Maar ik had het eens iemand zien doen, dus dat valt dan een beetje onder valsspelen :mrgreen:

Veertje had je kunnen laten zitten. Zodra je die plaat erop schroeft drukt ie die veer in...

Nope, dan ging mijn stick terug centeren.
veertje moest er uit, ijzerplaat vervangen, en dan nog is 90 graden draaien.

Moest ik dat veertje laten zitten, ging de stick gewoon terug naar het midden.
Achja, het werkt. :cool:

Back