Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Je PRO is een stuk lichter, en heeft geen drieblads rotorsysteem.
Ik weet niet welke bladen je gebruikt, maar als het de goedkope plastic CopterX blaadjes zijn: die draaien heel zwaar door hun grove profiel en ruwe oppervlakte.

Klopt! Moeten dus carbons zijn, a symmetrisch?

Staat je regelaar op governor? want dat scheelt ook een heel aardig stuk, de ESC zoekt dan zelf zijn throttle opening en hoewel de boel dan nog steeds wel enigszins warm wordt, toch heel acceptabel. Mijn EC 135 heeft namelijk helemaal geen koelopeningen, tenminste niks wat lucht over de ESC geleidt.

Probeer met die BT maar eens 65% op governor, met de governor op de langzame stand (laatste parameter één piepje).
Ik hanteer voor die Align ESC eigenlijk standaard de instellingen 1-2-1-3-1 (aantal piepjes als je hem initialiseert), en voor schaalrompjes vind ik hem dan verreweg het prettigst in de omgang..

Groet, Bert

Hmm ik dacht dat die Align governors slecht waren. Dat is dus laatste piepje, 1x, governor mode en mijn throttlecurve op 65% of moet ik mijn throttle travelling op 65% zetten voor 65% en je throttlecurve op 100%? Maw leg uit [emoji16]

De laatste tijd besteed ik bewust wat minder tijd aan het oefenen met de heli's. Het begon een beetje "te enthousiast" te worden :-) Gewoon even een periode van rust waarin ik wat andere uitdagingen op kan pakken. Lekker genieten in de tuin bijvoorbeeld met een stukje hi-tech regeltechniek 8-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt! Moeten dus carbons zijn, a symmetrisch?

Hmm ik dacht dat die Align governors slecht waren. Dat is dus laatste piepje, 1x, governor mode en mijn throttlecurve op 65% of moet ik mijn throttle travelling op 65% zetten voor 65% en je throttlecurve op 100%? Maw leg uit [emoji16]

Je rotorbladen HOEVEN geen carbon te zijn, en ze hoeven ook niet asymetrisch te zijn... :D maar het scheelt wel!
Ik schat dat als jij bijvoorbeeld Spinblades monteert, dat je dan zo een minuut vliegtijd er bij krijgt, en navenant ook minder warmte in je regelaar Maar die staan in jouw specifieke geval wel minder mooi....

Ik weet niet alle piepjes uit mijn hoofd, 1 en 2 hebben met de motor te maken geloof ik.
derde parameter 1 piepje is volgens mij de LVC laagste stand, vierde parameter 3 piepjes is is "heli,governor,softstart" en het vijfde paramter 1 piepje is de governor agressiviteit op laagste stand (maakt het leven van je gyro en hekservo een stuk aangenamer)

Zelf heb ik de idle-1 op een vlakke curve van 65-65-65-65-65 staan, en ik toer op door met de stick op minimum, idle-1 in te schakelen, waarna de softstart het overneemt. Nadat het toerental constant geworden is, nog even een seconde of 5 wachten om er voor te zorgen dat hij "lockt" en dan kun je los.

De Align ESC is niet zo geschikt voor heftig 3D werk, en heeft als nadeel dat hij niet echt een vast toerental kent: hij laat de motor vrijelijk naar de door jou ingestelde motorspanning lopen wacht af hoe snel dat is en houdt dat toerental vast. Dus als je hem halverwege de acculading stopt, en weer optoert, zal hij vanwege de lagere accuspanning op een lager toerental locken. Evenzo, als je tijdens het optoeren alvast pitch geeft, kan hij ook op een ander toerental locken omdat de motor niet meer vrij&onbelast op kan toeren.

Maar zolang je daar rekening mee houdt, dan is het verder een prima regelaartje, met een zeker voor schaaldoeleinden uiterst bruikbare governor.

Groet, Bert

Je rotorbladen HOEVEN geen carbon te zijn, en ze hoeven ook niet asymetrisch te zijn... :D maar het scheelt wel!
Ik schat dat als jij bijvoorbeeld Spinblades monteert, dat je dan zo een minuut vliegtijd er bij krijgt, en navenant ook minder warmte in je regelaar Maar die staan in jouw specifieke geval wel minder mooi....

Ik weet niet alle piepjes uit mijn hoofd, 1 en 2 hebben met de motor te maken geloof ik.
derde parameter 1 piepje is volgens mij de LVC laagste stand, vierde parameter 3 piepjes is is "heli,governor,softstart" en het vijfde paramter 1 piepje is de governor agressiviteit op laagste stand (maakt het leven van je gyro en hekservo een stuk aangenamer)

Zelf heb ik de idle-1 op een vlakke curve van 65-65-65-65-65 staan, en ik toer op door met de stick op minimum, idle-1 in te schakelen, waarna de softstart het overneemt. Nadat het toerental constant geworden is, nog even een seconde of 5 wachten om er voor te zorgen dat hij "lockt" en dan kun je los.

De Align ESC is niet zo geschikt voor heftig 3D werk, en heeft als nadeel dat hij niet echt een vast toerental kent: hij laat de motor vrijelijk naar de door jou ingestelde motorspanning lopen wacht af hoe snel dat is en houdt dat toerental vast. Dus als je hem halverwege de acculading stopt, en weer optoert, zal hij vanwege de lagere accuspanning op een lager toerental locken. Evenzo, als je tijdens het optoeren alvast pitch geeft, kan hij ook op een ander toerental locken omdat de motor niet meer vrij&onbelast op kan toeren.

Maar zolang je daar rekening mee houdt, dan is het verder een prima regelaartje, met een zeker voor schaaldoeleinden uiterst bruikbare governor.

Groet, Bert

Morgen maar eens mee aan de slag dan, zoek het wel even op die instellingen. Zijn alle 35a esc's van Align gelijk?

Ik ga die spinblades eens bestellen, +/- 65,- incl verzenden via EBay zal alleen over een maandje worden. Die copterx blades hoeven toch niet voor al te grote problemen te zorgen? Snap het wel hoor dat je met ruw plastic meer luchtweerstand hebt dan met gladde carbons maar je esc hoeft daar toch niet persé van af te fikken.

Morgen maar eens mee aan de slag dan, zoek het wel even op die instellingen. Zijn alle 35a esc's van Align gelijk?

Ik ga die spinblades eens bestellen, +/- 65,- incl verzenden via EBay zal alleen over een maandje worden. Die copterx blades hoeven toch niet voor al te grote problemen te zorgen? Snap het wel hoor dat je met ruw plastic meer luchtweerstand hebt dan met gladde carbons maar je esc hoeft daar toch niet persé van af te fikken.

De nieuwere types hebben een zesde instelling voor de voedingsspanning van de ontvanger (kun je geloof ik tussen 5 en 6 volt traploos instellen). Maar die eerste vijf parameters zijn tot nog toe bij alle 35A regelaars van Align die ik gezien heb, hetzelfde geweest.

CopterX bladen laten niet je ESC affikken (zoals Student al zei, een externe BEC levert wat dat betreft meer op, zeker als je digitale servo's gebruikt). Maar het helpt wel mee.... Want Spinblades draaien niet alleen lichter, je FBL setje krijgt het ook makkelijker, DUS gaan je servo's ook minder stroom trekken, en DAT houd je ESC weer aanmerkelijk koeler...

Groet, Bert

Vandaag naar het veld geweest met mijn nieuwe instellingen:
esc op governor en 65%
gyro nu juist ingesteld.
pitch nog wat bijgetuned tot -2 1 4 7 10

En ik moet zeggen het was zalig. De heli vliegt nu een pak rustiger.
Hij hoovert nu ook weer net boven midstik en ik heb ruim bereik op de collective stick.
ik heb de timer naar 8min gezet voor de 2200mAh lipos en 10min voor de 2800mAh lipos. Ben ze nu aan het laden om te zien hoeveel ik nog over heb.
ik heb de expo ook helemaal weg en DR op 100%.
Kan hier ook perfect mee landen.

Rate mode lukt nu ook. Ik moest nog wat spelen met de stuurstang van de staart om hem stil te krijgen. (ideaal, zo zonder wind).
Ik moet wel zeggen dat ik nu eigenlijk weinig verschil merk tussen rate mode en hh mode. als ik in rate mode een bocht probeer te nemen, dan gaat de staart niet echt mee, precies of hij in hh mode blijft staan. Wind was er niet, dus hij kon hem niet zetten in de wind. Met de ds420 staartservo was dat wel anders.

we wachten 't wel af.

Ik lees nu net op een HK forum dat Malaysia post minstens een maand duurt. In dat geval was dit mijn laatste bestelling bij Hobbyking International. Het leven is iets te kort om steeds een maand op van alles te wachten :)

Bert of Teunis,

Ik heb de bl35g, een oude esc met maar 4 programmeer mogelijkheden. Maar ik zit hier op mijn werk er mijn hoofd een beetje over te breken :)
Maar als ik het me herinner geeft de esc op het eind 1 piepje.. aircraft mode dus.. zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn dat de esc warm loopt?

Nog even nagevraagd maar een losse Bec zit er nog niet op was de schakelunit voor de mitrailleur, had er al 1 besteld voor de PRO maar plant hem wel op de BT en bestel er nog 1 bij want ik heb echt geen zin om die romp te slopen voor koelingsdoeleinden eigenlijk..

Zo gister 7 lipos met de 450 gevlogen en het was heerlijk weer!
Eindelijk durfde ik het aan om achter elkaar funnels te doen.
En ik kon niet geloven dat ik daar zo lang mee gewacht had.
Ik chickende meestal bij 3 kwart uit de funnel.
Omdat ik het eng vond om voor me langs te gaan.
Kleine persoonlijke overwinning :)

@ chow ja we vliegen op verschillende tijdstippen denk ik, ik zag alleen een hoop kids met autotjes rijden daar zondag.

Vandaag naar het veld geweest met mijn nieuwe instellingen:
esc op governor en 65%
gyro nu juist ingesteld.
pitch nog wat bijgetuned tot -2 1 4 7 10

En ik moet zeggen het was zalig. De heli vliegt nu een pak rustiger.
Hij hoovert nu ook weer net boven midstik en ik heb ruim bereik op de collective stick.
ik heb de timer naar 8min gezet voor de 2200mAh lipos en 10min voor de 2800mAh lipos. Ben ze nu aan het laden om te zien hoeveel ik nog over heb.
ik heb de expo ook helemaal weg en DR op 100%.
Kan hier ook perfect mee landen.

Rate mode lukt nu ook. Ik moest nog wat spelen met de stuurstang van de staart om hem stil te krijgen. (ideaal, zo zonder wind).
Ik moet wel zeggen dat ik nu eigenlijk weinig verschil merk tussen rate mode en hh mode. als ik in rate mode een bocht probeer te nemen, dan gaat de staart niet echt mee, precies of hij in hh mode blijft staan. Wind was er niet, dus hij kon hem niet zetten in de wind. Met de ds420 staartservo was dat wel anders.

Goed te horen dat deze instellingen je bevallen. Zoals je ziet, kun je met een goed afgestelde heli meer dan je denkt (gezien dat je nu ook met Rate kunt vliegen blijkbaar).

Dat je nu minder verschil voelt tussen Rate en HH, is voor een deel te danken aan het feit dat het toerental constant is, Dat heeft twee gevolgen: de versnellingen en vertragingen van de rotor hebben een sterk verstorend effect op de staart; die vallen weg en daardoor heeft de gyro het sowiso makkelijker (ook HH is makkelijker af te stellen als je governor gebruikt), en daarnaast is nu ook het hekrotor toerental constant, en DUS reageert die hekrotor altijd hetzelfde op dezelfde servo beweging. Ook dit maakt het leven van een gyro een stuk makkelijker.

Dat je in bochten nog niet veel merkt van het vloeiend volgen van de staart, heeft wat te maken met o.a. dat bijna alle 450's een open tailfin hebben, en vergeleken met een 600 bijvoorbeeld, heeft een 450 veel meer lateraal oppervlak vóór de hoofd-as. Ofwel: het windvaan-effect is bij een 450 veel minder prominent als bij een 600.
Het vertaalt zich wat slecht, doordat in verhouding bij een kleinere heli het krachtenspel heel anders wordt. Ik heb wel eens met een dichte tailfin gevlogen op de 450 lesheli's, maar ze worden daar niet prettiger van, maar het verschil tussen rate en HH bij bochten vliegen komt wel sterker naar voren. De turbulentie van de canopy komt echter ook veel harder aan op de tail, en dus vliegt het ondanks alles, ook in rate mode beter met een open tailfin

Ik zie dat je nu een volledig lineaire pitchcurve hebt, en natuurlijk is het ook een deel je eigen gevoel, maar een pitchcurve die naar boven toe ietsjes afvlakt, en naar onderen toe ietsjes steiler wordt, gaat je nog net een héél klein beetje beter gevoel geven. Naarmate je wat vrijer rond vliegt gaan je met een lineaire pitch curve merken dat je in verhouding méér terug moet nemen voor een daling van (bijvoorbeeld) 5 m/sec, dan dat je bij moet geven voor een even snelle stijging.
Maar dat is ook een beetje je eigen voorkeur....

Groet, Bert

Bij mij was een losse bec het verschil tussen een erg hete regelaar, en een koele regelaar...

Was ook een align 35 ampere. de bec die aan boord zit, zit echt op het randje met de huidige standaardservo's..

Bij mij wordt de esc niet heet, gewoon warm. Maar ik vlieg dan ook nog rustig.
Ik gebruik de ingebouwde bec en hij staat ingesteld op 5V (laagste stand).
Ik weet nu niet of het beter zou zijn naar 6V te gaan.
De servo's kunnen het aan.
Maar wat ik me nu afvraag is: gaan de servo's meer stroom trekken bij 6V, doordat ze meer kracht verzetten of gaat de stroom juist verminderen omdat de mechanische krachten gelijk blijven. M.a.w. gaat het vermogen omhoog bij hogere spanning, of blijft het gelijk?
Ik vlieg met flybar, dus geen electronische stabilisatie.

Ik ga vanavond ff de met de esc spelen en kijken wat hij doet, Bec duurt nog een weekje maar die pleur ik er dan meteen op.. kosten geen drol dus da kan wel.. 3a op 6v toch

@bartvd volgens mij werkt alles op 6v en niet op 5v maar ik kan het mis hebben

@servor1986: bij mijn esc (een recente van align, type: RCE-BL35P) kan je, zoals Bert reeds eerder beschreef, de bec uitgangsspanning traploos regelen tussen 5V en 6V.
Ik heb hier ook nog een losse bec liggen van Hobbyking (een turnigy sbec 40V)
Hier zit zo'n jumper switch op en kan je kiezen voor ofwel 5V ofwel 6V uitgangsspanning.
Vraag is nu wat is het beste?
Ik veronderstel dat 3D vliegers belang hebben bij zoveel mogelijk power en dus voor 6V gaan. Maar als je, zoals ik, eerder rustig rondvliegt dan ligt dat misschien anders?

nou het ziet er naar uit dat ik mijn focus de komende 2 maand niet echt meer op heli's kan leggen. Vandaag te horen gekregen dat ik na jaren van inzet er gewoon uit word geknikkerd... top hoor.

Afijn, dus mocht iemand nog iets in de Licht / geluid brance weten ;)

De maiden voor zaterdag met de atom blijft uiteraard op de agenda staan, toch een fijn vooruitzicht deze week.

Back