Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Zelf heb ik de idle-1 op een vlakke curve van 65-65-65-65-65 staan, en ik toer op door met de stick op minimum, idle-1 in te schakelen, waarna de softstart het overneemt. Nadat het toerental constant geworden is, nog even een seconde of 5 wachten om er voor te zorgen dat hij "lockt" en dan kun je los..

Je moet hem dan in idle 1 optoeren om in de gov mode te komen las ik net.. anders bypassed je esc je gov en lockt hij dus niet... Dus met TH naar stijgplek, idle up aan en dan pas hold eraf, wachten tot hij op toeren is en gaan!!! Toch?

Mail me ff Sven, laat even weten wat je doet en kan. Ik weet misschien wel iemand. :thumbup:

You've got mail op je Gmail account.

@Chow, ja het is helaas niet anders... denk dat ik vandaag maar lekker in de tuin ga bier drinken en dan zie ik morgen wel weer verder.
Bah.

Je moet hem dan in idle 1 optoeren om in de gov mode te komen las ik net.. anders bypassed je esc je gov en lockt hij dus niet... Dus met TH naar stijgplek, idle up aan en dan pas hold eraf, wachten tot hij op toeren is en gaan!!! Toch?

Bij de Align is die throttle hold voor de veiligheid niet dwingend noodzakelijk: als hij op Governor staat heeft hij automatisch ook softstart, en dat betekent dat wat er ook gebeurt met die stick, de motor héél bedaard opstart. Dat houd je buurmeisje van 5 nog met gemak tegen, daar hoeft ze zelfs niet eens d'r best voor te doen.
Toch is het beter om wel die throttle hold te gebruiken, en dan klopt je verhaal volledig:

1-stick achter
(1b-throttle hold aan)
2-accu aansluiten, wachten op de coderingspiepjes
3-heli neer zetten
4-idle-up aan
(4b-throttle hold af)

plm 10 seconden na begin optoeren is hij gelocked en kun je vliegen.
Als je een scherp gehoor hebt, kun je horen wanneer hij lockt: het geluid van de motor verandert héél subtiel, klinkt nét een tikkie anders.

@ Sven: jeetje.... mooi klote is dat....

Groet, Bert

Hey er zit opeens beweging in..

29 Mar 2014 1204 Item arrived NETHERLANDS NETHERLANDS

Met een beetje geluk staat de postbode hier aan de deur als ik een paar dagen in Duitsland ben voor een beurs.

@servor1986: bij mijn esc (een recente van align, type: RCE-BL35P) kan je, zoals Bert reeds eerder beschreef, de bec uitgangsspanning traploos regelen tussen 5V en 6V.
Ik heb hier ook nog een losse bec liggen van Hobbyking (een turnigy sbec 40V)
Hier zit zo'n jumper switch op en kan je kiezen voor ofwel 5V ofwel 6V uitgangsspanning.
Vraag is nu wat is het beste?
Ik veronderstel dat 3D vliegers belang hebben bij zoveel mogelijk power en dus voor 6V gaan. Maar als je, zoals ik, eerder rustig rondvliegt dan ligt dat misschien anders?

Hangt er puur van af welke servo's je hebt. Sommige digitale setvo's verdragen geen 6 volt, max 5.1.
Dan is het erg aan te bevelen niet hoger te gaan. Ik had voorheen altijd een step-down tussen de gyro en de hekservo, maar nu zet ik gewoon de voedingsspanning op 5V.

Om de andere vraag, of servo's op 6 volt meer stroom trekken te beantwoorden: servo's KUNNEN op 6 V meer stroom trekken, maar als de belasting gelijk blijft, zullen ze juist MINDER trekken.
Da's heel simpele natuurkunde: als een servo 2 Watt moet leveren voor een bepaalde beweging, zal hij op 5V logischerwijs 0.4A trekken, maar op 6V slechts 0.33A. Domweg, omdat de belasting bepaalt hoe hard de motor werkt en dus ook hoeveel stroom hij trekt.

Zodra je echter servo's tot de grens belast (bijvoorbeeld blokkerstroom, zoals remservo's in auto's) dan zal de stroom toenemen, omdat dan de motor zich min of meer als een weerstand met vaste waarde gaat gedragen.

Groet, Bert

Om de andere vraag, of servo's op 6 volt meer stroom trekken te beantwoorden: servo's KUNNEN op 6 V meer stroom trekken, maar als de belasting gelijk blijft, zullen ze juist MINDER trekken.
Da's heel simpele natuurkunde: als een servo 2 Watt moet leveren voor een bepaalde beweging, zal hij op 5V logischerwijs 0.4A trekken, maar op 6V slechts 0.33A.

Zover was ik zelf ook al Bert, maar wat ik dus niet zo goed weet is of het mechanische vermogen exact gelijk blijft.

Domweg, omdat de belasting bepaalt hoe hard de motor werkt en dus ook hoeveel stroom hij trekt.

Kan ik er dan vanuit gaan dat als mijn vliegstijl gelijk blijft en ik de bec van 5V naar 6V breng, de mechanische belasting gelijk blijft en dus m'n servostroom daalt?

En, gesteld dat de servo's het aankunnen, is het dan beter om voor 6V te kiezen, met de gedachte dat ze dan "sterker" zijn en het minder lastig hebben onder dezelfde vliegstijl of is het toch beter om bij 5V te blijven.
Of is dit nu muggeziften?

Voor de vliegtijd zal het allicht niet veel uitmaken, maar misschien wel voor de levensduur van de servo's.

als ze geschikt zijn voor 6 volt, zou ik ze op 6 volt zetten..
hebben ze het net wat makkelijker.

alleen ff opletten op de staartservo, het gebeurt nog wel eens dat deze geen 6 volt aan kan, en je dus met een step down moet werken.

@Sven75;
Getvr..
is er wel enig zicht op werk, of nog werkelijk geen enkel idee?

enog niet direct, de zomer kom ik wel door denk ik, genoeg festivals om wat klusjes te doen.
Maar daarna he ... nog geen idee.
het ergste is dat je de afgelopen jaren veel werk hebt verzet, maar daar kijken ze niet naar ...

Hoi Sven,

dat is echt kl....

bij ons is de inzet van mijn persoon ook gedaald
naar minder dan een 10te van het voorjaar,
wat betekend, dat het salaris ook allen maar 10 % van het voorjaar is,
ik ben het wel gewend met flexibele werktijden
en ik kan met spaargeld wel wat opvullen,
maar die periode gaat nu al 3 manden,
en da gaat dat spaargeld snel, nee.. nog sneller op

suc6 Sven

Groet
Uwe

Mijn ESC stond ingesteld op 1 1 1 1 1.. heb het op 1-2-1-3-1 gezet en ik ga nu naar buiten voor een trainingsrondje. Zou dit een oorzaak van het warmlopen kunnen zijn? 2 is de timing en die stond sowieso verkeerd dan.

Mijn ESC stond ingesteld op 1 1 1 1 1.. heb het op 1-2-1-3-1 gezet en ik ga nu naar buiten voor een trainingsrondje. Zou dit een oorzaak van het warmlopen kunnen zijn? 2 is de timing en die stond sowieso verkeerd dan.

Dat zou wel een probleem zijn,
ik zelf vlieg zonder governoor,
dus 1-2-1-2 ..en dan 3 voor throttle response Quick speed, jij hebt standaard.

Groet
Uwe

Ja ik ben dus niks wijzer geworden.. nu met de esc zo ingesteld en throttle curve flat 65% en na 4 minuten dondert dat apparaat op zn pootjes. ESC loeiheet, motor ook wel aardig.. nou vraag ik me af dat als ik de throttle curve omhoog doe naar 85% flat in gov mode of het dan met de esc beter af loopt qua hitte en vraag me af of die esc niet gewoon overleden is, hij doet het opstarten ook vreemd.. eerst het riedeltje, dan wacht hij op de estab en daarna gaat hij pas piepjes geven, ik dacht dat dit door de estab zou moeten komen maar twijfel daar nu erg aan. Vraag me ook af of een Bec erbij gaat helpen. Die is gelukkig al onderweg maar misschien kan ik beter ook meteen een nieuwe esc bestellen.

Losse bec...

Lost bijna alles op qua hitte.
10 eur dacht ik, beetje solderen, rood draadje weghalen en klaar.
Als je weet wat je doet, 10 minuten werk. 15 met wegbergen van de draadjes.

Daarnaast, als de timing niet goed staat, kun je ook wat warmteproblemen in d emotor krijgen.

Losse Bec is onderweg, dan probeer ik dat eerst maar het geluk staat niet aan mijn kant.. ik net naar het clubveld met mijn motor op de goede afstand van de maingear. Samen met een clublid de lipo aangesloten en 1 riedeltje en verder niks.. helemaal niks deed het meer behalve gyro en staart(HH maar input niet) conclusie van de clubgenoten een overleden ESC.. **Diepe Zucht** gelukkig heeft iemand een 45a voor me die ik zo mag hebben!! TOP! Alleen eigenwijs als ik ben heb ik thuis de lipo tray waaronder de esc zit losgehaald, kabels bekeken en allemaal niets aan te zien.. zou die het dan misschien toch doen?? Ik de zender aan, lipo eraan geknoopt.. riedeltje van de esc, gyro initialisatie ééén weer niks... Zucht tot mijn oog op mijn ontvanger viel.. dood.. helemaal geen lamp niks.. bij mij wel een lampje en ik denk.. "ik probeer hem eens opnieuw te binden" én wat denk je na het binden gaan de piepjes lopen in de esc en ik heb volle controle op alle input.. dus esc niet kapot maar... Ik ben niet gecrashed en heb hem gister vliegend weg gezet, vlieg met een ar6210 met satelliet.. kan ik gewoon weer gaan vliegen of zou er nog iets aan de hand zijn?

Gr Serge

Als alleen het binden het aanwijsbare probleem was..
Gewoon vliegen.

De regelaar activeert zichzelf niet zonder input, dus kan kloppen dat de motor het niet deed op het veld.
Vraag is dan, of de staartservo het deed. En de rest.
Als niets luisterde naar de zender, kun je dat binden gewoon als oorzaak opschrijven.

Luisterde alles wel, word het anders...
Dan was hij op het veld dus wel gebonden. Maar ging de regelaar niet actief.

Nee.. niets luisterde maar doordat de gyro op HH stond reageerde de staartservo daar wel op maar hij reageerde op niks meer wat ik op de zender ingaf. Dus gewoon vliegen en mijn bindplug maar in de koffer doen

Back