Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Daarom vind ik het ook erg correct dat er brevetten bestaan. Dan heb je in ieder geval de twijfel uit de wereld geholpen of iemand wel geoefend is om te vliegen met verstand en kunde.

Daarom vind ik het ook erg correct dat er brevetten bestaan. Dan heb je in ieder geval de twijfel uit de wereld geholpen of iemand wel geoefend is om te vliegen met verstand en kunde.

Daar moet je je ook weer niet teveel van voorstellen: een brevet is ook niet meer dan een papiertje dat je "de basis" (hooveren met enige controle, een beperkt beetje vliegen en een landingsaanvlucht) enigermate beheerst, en denk er goed om: dat brevet is geen enkele garantie dat iemand zijn heli ECHT beheerst.... Net zo min als dat een kersverse rijbewijshouder ook nog lang niet tot in de puntjes zijn voertuig beheerst.

Groet, Bert

over welk brevet hebben we het :-) veiligheids brevet? das dat stadium vliegen waar ik nog steeds in zit, verder ben ik nooit gekomen loooooooooooooool bij ons werd gezegd dat je dan juist nog niet kan vliegen. ;-)

denk dat materiaal ook een hoop aandacht vraagt. bij ons was het zo als de heli een crash of grote aanpassing had gehad dat hij herkeurd moest worden. (dus ook als hij uitelkaar was geweest.)

maar ja das overal anders denk ik. laten we zo zeggen dat ik nooit zo ver ben gekomen op de club om dat brevet te halen, niet omdat ik het niet zou kunnen (denk ik) of dat ik niet het juiste materiaal had (trex500 esp) Hitec aurora9 als main zender + een optic 6 als leerling, zodat ik altijd les kon krijgen en zelf bedruipend was.

Maar omdat er ineens geen instructeurs meer waren die het af konden nemen of er geen tijd was. Je snapt al dat dat voor mij einde clubverband was, het was soms zo dat ik op zaterdag of zondag zei ik ga naar huis dan kan ik nog even vliegen. Praatje pot vind ik hartstikke leuk maar wilde vliegen en tja dat deed ik dan maar meestal thuis.

Daar moet je je ook weer niet teveel van voorstellen: een brevet is ook niet meer dan een papiertje dat je "de basis" (hooveren met enige controle, een beperkt beetje vliegen en een landingsaanvlucht) enigermate beheerst, en denk er goed om: dat brevet is geen enkele garantie dat iemand zijn heli ECHT beheerst.... Net zo min als dat een kersverse rijbewijshouder ook nog lang niet tot in de puntjes zijn voertuig beheerst.

Groet, Bert

Snap ik bert,

Toch ben ik blij dat sommige piloten op de club nog geen brevet hebben en alleen onder toezicht / of met kabel met instructeur mogen fladderen ;)

En dat instructeurs de toestellen moeten keuren voordat ze een nummer krijgen en de lucht in mogen. Dat is althans bij ons zo i.v.m. regiestratie voor gemeente ivm vergunning. Maar er word wat afgeknutseld waarvan je soms denkt ... tja ..

"mijn" club is aangesloten bij de knvvl, en heeft zichzelf ook een aantal regels op moeten leggen.
ook vanwege verzekeringen.

heb je als club geen bewijs dat een toestel ooit in orde was, wordt het ook moeilijk om een verzekeringsman te overtuigen dat de gebruikte spullen goed zijn.
beetje als met een apk, het is een momentopname. maar je weet door de keuring wel dat hij op dat moment door een andere serieuze man/vrouw in orde is bevonden.
zo zal dat met jullie vergunning ook wel zo zijn. gemeente moet ook bewijzen dat hun vergunning veilig is. zie haaksbergen, daar was het dus niet goed gedaan

sommige doen moeilijk over keuren. Ik vind het wel prettig.
op de een of andere manier gebeurt het ook mij nog wel eens dat ik iets over het hoofd zie. en een ander plukt het er zo uit.
andersom ook. vorige week had ik nog iemand met een verse heli, hij had hem helemaal nagekeken (was 2e hands) en had hem thuis al gehooverd.
ik kijk hem na, blijkt de hevel van de elevator net op een randje vast te zitten, een kleine rammel en hij kwam volledig los.
das niet handig in de vlucht.
lang leve de keuring dan ;-)

Zo ook brevetten.
1 van de vragen die aan een vereniging gesteld wordt (als het een keer goed fout gaat), is om te bewijzen dat de veroorzaker veilig kon vliegen, en zijn toestel onder controle had.
Nu kun je dat nooit 100%, maar een brevet geeft in ieder geval aan dat hij ooit de vastgestelde figuren kon vliegen.
met het behalen heeft hij aangetoont zijn toestel te beheersen, en dat hij er op een veilige en verantwoorde wijze mee om kan gaan.
met een autorijbewijs is het exact hetzelfde.

Veranderd dat op een specifiek punt (man wordt oud, man pakt een toestel wat boven zijn kunnen ligt) zou iemand van de vereniging de beste man even bij moeten staan tot het weer wel kan.
altijd lastig. iemand die al 20 of 30 jaar vliegt vertellen dat hij even les moet krijgen in landen.
Sta je dan als snotneus tegen een himalaya aan ervaring te praten ;-)
maar ook bij rijbewijzen wordt je tegenwoordig op cursus gestuurt als je jezelf zeer onveilig gedraagt. Alleen kost die cursus bij ons in de hobby minder ;-)

Maar je moet er wel iets mee. als club kun je moeilijk in de regels zetten dat zodra jantje met zijn toestel de lucht in gaat, alle medevliegers en bezoekers even achter de betonnen richel moeten gaan zitten, met 1 man als uitkijk of hij misschien niet vanaf de andere kant nadert :mrgreen:
Laat je het doorgaan, ben je als bestuur nog de pineut.

Maar, dat zijn clubs, die zijn het eigenlijk wel een beetje verplicht.
of een intern, eigen brevet. Of het Knvvl brevet.
Onze meeting valt daar buiten, als het niet bij een club is.

denk dat een beetje serieus helivlieger de rechtstreekse risico's wel kent..

maar de gevolgen, de verdere risico's zijn altijd een beetje eng. Een mens die niet meer kan werken, kost serieus geld. zijn in een club dingen niet geregeld, kan het zijn dat iemand dat bedrag op moet gaan hoesten. en dat stopt niet met 100 eur..
zeker de laatste tijd, nu spontaan allerlei wetjes en regeltjes veranderen of opeens worden gecontroleerd
en naderhand ben je vrij snel de sjaak, tenzij je wat dingen kan laten zien.
dan is het altijd nog de vraag of je voldoende gedaan hebt, maar zover ik weet heeft men tot het niveau wat ik net vertelde vrede met de inspanning ;-)

en dan hopen dat het altijd eenzijdige crashes blijven :mrgreen:

Let wel, verzekeringen en de wet/regelgeving etc is altijd beetje doemdenken
wil je alles ondervangen, ben je zoveel kwijt aan de verzekering dat je beter kunt stoppen met wat je doet.
als je de risico's maar in kaart hebt, en bewust kiest.

Maar omdat er ineens geen instructeurs meer waren die het af konden nemen of er geen tijd was. Je snapt al dat dat voor mij einde clubverband was, het was soms zo dat ik op zaterdag of zondag zei ik ga naar huis dan kan ik nog even vliegen. Praatje pot vind ik hartstikke leuk maar wilde vliegen en tja dat deed ik dan maar meestal thuis.

Dat is inderdaad een heel vreemde situatie, maar het schijnt voor te komen...
Wij hebben door omstandigheden, en met het schaamrood op de kaken moeten constateren dat wij de afgelopen zomer ook de grootste moeite hadden voldoende en voldoende vaak instructie aan te kunnen bieden.
Nu hadden wij dat gedeeltelijk zelf niet in de hand (weersomstandigheden), maar we hebben als vliegschool wel intern moeten "herstructureren" om toch beter te kunnen garanderen dat er les gegeven wordt.

Bij clubs gebeurt dat meestal niet (je wilt je helivliegende leden niet verplichten aanwezig te zijn) en dan kunnen zulke situaties helaas te lang duren.

Snap ik bert,

Toch ben ik blij dat sommige piloten op de club nog geen brevet hebben en alleen onder toezicht / of met kabel met instructeur mogen fladderen ;)

En dat instructeurs de toestellen moeten keuren voordat ze een nummer krijgen en de lucht in mogen. Dat is althans bij ons zo i.v.m. regiestratie voor gemeente ivm vergunning. Maar er word wat afgeknutseld waarvan je soms denkt ... tja ..

Ik vind dit ondanks de goede bedoelingen toch uiterst bedenkelijk, met name de keuringen. Uiteraard is een tweede blik op de heli van een onafhankelijk persoon een goede zaak, maar het houd ook in dat de verantwoordelijkheid verlegd wordt van de piloot/bouwer naar de gene die het toestel keurt.

Hoe je het ook wendt of keert, dat zou niet moeten. Die verantwoordelijkheid, die hoort bij de piloot/bouwer te blijven. In dat opzicht kun je gewoon goed merken dat met het verlagen van de instap, ook het kennisniveau gedaald is: men koopt iets, en steekt er niet meer moeite in dan nodig is om te weten welke stick je wanneer naar voor of naar links moet duwen....

Ergens is dat héél tegenstrijdig, want 30 jaar geleden was het een helse zoektocht om informatie te vinden, en tegenwoordig is alles wat je weten wilt slechts één muisklik verwijderd. Maar men gebruikt al die overvloedig aanwezige kennis juist minder lijkt het haast wel. Het wegnemen of overhevelen van verantwoordelijkheid is vanuit dat oogpunt juist een heel onwenselijke zaak.

Een toestel moet niet gekeurd worden, en moet niet "van een stickertje voorzien" worden, maar domweg, een bouwer moet het ding SAMEN met een ervaren persoon dubbel nalopen.
Die sticker is nutteloos, maar de kennisoverdracht van ervaren persoon naar nieuwe bouwer, DIE is waardevol.

Het gaat hier niet om auto's en Apk's he? Dat zijn gebruiksvoorwerpen waarbij de gebruiker er geen verstand van hoeft te hebben... Het gaat hier om hobby objecten, en als de gebruiker er geen verstand van WENST te hebben, zou een club zich af moeten vragen of zo iemand überhaupt wel bezig zou moeten zijn met deze hobby....

Een kwestie van wel de lusten maar niet de lasten????

OK... genoeg gefilosofeerd....

Groet, Bert

Ik begrijp je punt Bert. Laat ik het anders uitleggen.
De heli's worden samen met de bouwer en instructeur helemaal nagelopen. De bouwers krijgen vaak ook adviezen waar loctite te smeren en waar niet. Er zijn er al genoeg "afgekeurd" door instructeurs. Dus een heli gaat alleen de lucht in als hij technisch helemaal in orde en goed afgesteld is.

Dat nummer is puur voor de registratie van onze vlieguren omdat de gemeente dat graag op papier wil zien ivm vergunning voor de locatie. Verder is het geen keurigsnummer oid.

Misschien had ik het wat verkeerd uitgelegd

correct me if im wrong maar dat nummer Sven is voor de knvvl, daar staat je heli dan ook geregistreerd, mocht er wat gebeuren kunnen ze dus in het logboek van de club zien welke heli wanneer gevlogen heeft, gekeurd is, etc. als je inlogt bij de knvvl zie je dus je eigen helis als geregistreerd staan :-)

kan..
Hoeft niet.

kan ook gewoon een clubnummer zijn.
Hoe wil je als club bewijzen dat je die ene heli gekeurd hebt? met papier.
hoe ga je dat papier vinden? door er een nummer aan te hangen.
administratief een stuk handiger.

op zo'n sticker staat doorgaans ook de club vermeld.
Wordt het ding ooit gevonden, zou iemand via die sticker zelfs de eigenaar nog terug kunnen vinden.
in theorie.

Qua keuren, ik weet hoe er bij ons wordt gekeurt..
en doorgaans is dat niet alleen een stickerplakkwestie.
wordt echt wel even diep op de heli/vliegtuig in gegaan. wat is er mee gebeurt, problemen.
ik controleer domweg even of alles goed zit, en of het mijn technische standaard haalt.
zo niet, komt ie er niet door. Of bij kleine dingen met een opmerking.

Een absolute beginner kan er natuurlijk nog niet veel over vertellen.
maar dat kan de instructeur dan als het goed is wel.
leerling en leraar moeten toch ff samen goed door het ding heen, afstellen, zenders koppelen etc.

kapotte servo ondervang je er nooit mee..
maar er komen toch wel regelmatig kleine dingetjes omhoog, die met een beetje tijd een hoop schade kunnen veroorzaken.

model

Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die een dun kunstof kapje van ongeveer 4 x 4 cm kan maken. Ben al bij verschillende bedrijven geweest en ze verwijzen mij naar de modelbouw.

Hoop een reactie te krijgen

gegroet Ropiesst

kan..
Hoeft niet.

kan ook gewoon een clubnummer zijn.
Hoe wil je als club bewijzen dat je die ene heli gekeurd hebt? met papier.
hoe ga je dat papier vinden? door er een nummer aan te hangen.
administratief een stuk handiger.

op zo'n sticker staat doorgaans ook de club vermeld.
Wordt het ding ooit gevonden, zou iemand via die sticker zelfs de eigenaar nog terug kunnen vinden.
in theorie.

.

Volgens mij als het volgens de knvvl richtlijnen gebeurt.

Een club heeft een reeks nummers toegewezen gekregen van de knvvl voor registratie. De keuring vind plaats op het keuringformulier van de knvvl met de clubgegevens en het te verkrijgen registratienummer voor de helicopter. Dit formulier wordt ondertekend door de instructeur die gekeurd heeft. Samen wordt de hele heli doorgelopen, gechecked tevens op failsafe etc.

Na goedkeuring gaat dit formulier als zijnde keuring en aanvraag registratie naar de knvvl. waar het officieel geregistreerd wordt met de status per vliegtuig/heli actueel op de site van de knvvl. Hierdoor is bij een gebeuren dus altijd terug te vinden wanneer en door wie is gekeurd. Zoniet dan zou ik zeggen geluk met de verzekering (mocht er ooit aanspraak op worden gemaakt:grin:

Volgens mij is het sinds 2 jaar ook verplicht om buiten alleen een goedkeurings clubsticker (eerst was sprake van registratie nummer, maar of dit er door is weet ik niet zeker) maar wel gegevens van de eigenaar moeten op de heli zijn aangebracht.

dit zal ongetwijfeld per club verschillen maar als het(de club) knvvl is zal het toch wel volgens het juiste ritueel moeten gebeuren.

volgens mij is de eigen naam een harde eis van de knvvl..

in ieder geval is het bij ons in de club verplicht.
is ook handiger wanneer het ding een keer kwijt mocht raken..

Een tijdje terug wat loos gebabbel van mijn kant over electronische brandstof-"injectie"....

Dit is het klepje wat ik er voor heb weten te scoren, en wat min of meer dezelfde functie vervult in de nieuwste Stihl kettingzagen.

Ter vergelijk: er zit een Futaba female connector aan gesoldeerd, het kleine dingetje is de klep, het grote ding de connector.

Dat moet in een gemodificeerde carburator in te frommelen zijn, denk ik zo....

full

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
vraagjes puur uit interesse Bert, komt dat klepje helemaal in de carb? of zit het helemaal ondergedompeld? zo ja hoe zit het dan met evt kortsluiting, zo niet dan weet ik ff niewt hoe ik me het moet voorstellen of komt slangetje rechts en links er nog aan?

Dat is inderdaad een klein klepje Bert. Ik ga proberen om morgen je mail te beantwoorden. Ziet er goed uit in ieder geval.

@Dave en Student, dit is wat ik van mijn club heb.
Of het ook echt voor de knvvl is weet ik niet hoe dat bij ons zit. volgens mij niet.
Dit is voor onze gemeente als ze voor controle komen. Dan moet je het registratiebewijs kunnen laten zien van de heli's of vliegtuigen waar je op dat moment mee vliegt.
Het keurigsrapport hoeft de gemeente niet te zien. Dat is meer van de club zelf.

Edit: foto even verwijderd

Laatst bewerkt:
Back