Verwerking polyester

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Kees de Mol, 3 aug 2008.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    zoals reeds gezegd er zijn verschillende soorten polyester
    ik gebruik de azuro dit is een licht blauwe polyester
    deze wordt in de yachbouw gebruikt en vooral de yachten die in de middelandse zee verblijven
    de reden is dat deze polyester tegen een hogere temperatuur kan
    deze polyester is mij aangeraden door bernico

    hier de reclame op hun website hahaha
    We are pleased to inform you that titles
    at the Euro championships 08 of waterskiracing
    in seniors, F3, F2 men and women and
    F1 men and women
    were all achieved with Bernico Boats.
    en hier de website kan je zien welke mooie boten hun maken
    Bernico Racing International - Custom built boats

    en ga nu niet zeggen dat je het beter kan weten dan deze vakmensen want dan zit er echt iets fout
    een windmolen is geen boot en een benzine bak van een motor is ook geen boot
    de qualiteit bij een echte boot wordt bepaald door de prijs
    er is goedkope polyester (worden die tuinkabouters en dergelijke van gemaakt)die zelfs tegen geen stootje kan of hij vliegt in splinters en de dure qualiteits polyester (azuro)waar nog verschillen in zitten
    voor een echte boot zoals door zinnia aangehaald wordt er eerst gelcoat aan gebracht
    dit is een dikke op polyetser basis substantie die zonder glasdoek wordt aangebracht
    en die onder de juiste temperatuur en dikte moet worden gespoten of geborsteld want anders krijgt men krokodillen (van die slangetjes niet geharde gelcoat)en die krijg je haast niet weg geplamuurt
    voor hobby doeleinden is gelcoat niet nodig al kan men er om details en hoekige vormen in een romp wel dit product voor gebruiken

    wat brandstof tanks aangaat bij bernico doen ze een soort kunststof zak in een polyester kamer dit wordt ook in de vliegtuigbouw gedaan (gevechts helicopters apache)
    en zelfs meerdere kamers met zakken (zal met keuringen van zeewaardigheid temaken hebben)en elke kilo polyester die ze kunnen sparen op een speedbood die sparen ze daar ook echt
    en dan doe ik mijn mal naar daar en heb ik voor een bepaald bedrag een heeeeeeeeeeel mooie strakke profesionele romp zonder ook maar 1 foutje

    dat was mijn uitleg en dat benzine tankje vind ik echt niet veilig op deze manier (is het gekeurt?????)


    groetjes raf
     
  2. borkumrif

    borkumrif Guest

    Goeden dag,

    Precies er zijn vele soorten die je kunt gebruiken. Maar volgens mij maakt het voor een modelbootje nou niet echt zo uit. Of gewoon glas en resin voor een wiek. Of een (duur) jacht matriaal.

    Lijkt mij hoor.

    Maar aan een molenwiek word ook hoge eisen gesteld. Bij 7 bft moeten ze nog draaien kunnen en niet kapot knappen. Net als dat speedbootje tegen golfjes moet kunnen. Dus ja. Ieder bedrijf zijn eigen matriaal. Het wil niet zeggen dat hun de enigste zijn die het beste weten hoe het moet. Anders zijn wij verkeerd bezig met onze mallen en productie wieken..........zijn wij dan aan het hobbien of zijn wij ook vakmensen van het maken van onze product????

    Wil wel duidelijk zeggen. Wil met deze posting niemand aanvallen.

    Groetjes,

    Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 okt 2008
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Het lijkt mij dat als je voor je beroep wieken van windmolens maakt, je jezelf toch zeker een ook een vakman mag noemen, en op grond daarvan ook een advies mag geven, al is dat misschien anders dan de "vakmensen" van Bernico.

    Persoonlijk denk ik dat de "eisen" die wij aan onze (schaal)modellen stellen door alle polyester soorten gehaald kunnen worden, en staat of valt het resultaat met de (on)kunde van de desbetreffende modelbouwer.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik denk dat jullie onze (bedoel modelbouw in het algemeen)modellen eventjes onder schatten.
    en ook de temperatuur schommelingen die ze moeten doorstaan
    een modelletje staat mooi te wezen op een treffen op een tafeltje in de zon
    pak een graadje of 25 (mooi zomerweertje )
    de temperatuur loopt op de romp op tot meer dan 25 graden naargelang de kleur
    zwart wordt warmer dan wit alegemeen bekent
    nu gaat de eigenaar zijn bootje in de vijver zetten om een rondje te varen
    en dat watertje is laat zeggen een graadje of 10 a 15
    dat is plots meer dan 10 a 15 graden verschil
    daar krijgt die polyester een mooie opdoffer van
    terwijl een echt yacht heel de dag in het water licht en meestal wit (licht)van kleur is
    en het temperatuur verschil niet zoveel gaat bedragen

    bij duikboten is het nog erger die gaan helemaal onder en dan komt er nog druk op tezitten ook nog

    daarom gebruik ik dus polyester die tegen een graadje meer kan

    en wat het werken in een fabriek betreft heb ik ook zo mijn gedacht er over
    ik herstel elektronica in wagens in een grooooooooooot limburgs bedrijf (maar geen reclame zekers)maar dat wil niet zeggen dat ik een specialist ben wat auto's betreft
    zo ook met het maken van wieken
    het is gewoon bandwerk zoals overal anders al zal het zo niet opvallen maar die wieken moet ook klaar zijn als de molen geplaatst moet wordenjuist zoals over al anders

    groetjes raf
     
  5. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Denk dat je zo'n wieken ook niet moet onderschatten.... die dingen moeten constant in weer en wind staan, regen, zon, warmte, vrieskou....

    Bovendien komen er hier verschillende krachten op, die aardig kunnen oplopen, windkracht (weet je hoeveel wind zo'n wiek vangt??? Die dingen zijn enorm groot!!) middelpunt vliegende krachten, torsie, ....

    Het fabriceren van die dingen is dus echt wel een specialisten werkje, 1 klein foutje kan het verschil maken tussen en stabiele, betrouwenbare wiek of een wiek die na 6 maanden spontaan afbreekt.

    Daar is een temperatuurverschil van 10 graden als je je boot in het water zet niets tegen! En daargaans staat ze toch meer op een kast of in een garage in plaats van blootgesteld te worden aan weer en wind ;)

    Laat het mij zo stellen: voor een modelbootje kan je jezelf veel meer marge en fouten, of minderwaardige producten veroorloven! Een bootje zal ook niet zo snel een gevaar worden als er een barstje in de romp komt, is hooguit vervelend. Een wiek die plots loskomt en met hoge snelheid doorheen een voorbijrijdende auto snijd daarintegen.......
     
  6. borkumrif

    borkumrif Guest

    Nee okay. Maar nu komt mij een vraag in het hoofd "maar dat wil niet zeggen dat ik een specialist ben wat auto's betreft" Ben je dan geen vakman in dat kleine stukje van het grote proces????????? Of zit je maar wat te prutsen???

    ha ha ha..okay als je er zo over denkt dat het lopende band werk is.. Als je over een mal waar later 500 bladeren op worden gemaakt al meer dan 1 maand over doet omdat hij zo precies mogelijk moet..weet ik niet of het lopende band werk is. En in de productie proberen wij er 3 per week te maken (Wiek van +/_50 meter) Waar bij de service laag (de buitenkant glad moet zijn. Anders (zoals Dazzler schreef) 1 foutje en je krijgt een hele rare kracht en weg is tie. En dat is dan niet bij een maar alle 500 als de mal niet goed is.

    Maar goed wat maakt het uit. Het gaat hier alleen om de vraag hoe moet je het verwerken en wat advieseeren jullie. Iedereen kan hun mening geven. De thema starter kan daaruit zijn conclusie trekken wat hij wil gaan gebruiken.

    Groetjes,

    Peter
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    een specialist in mijn klein gebiedje van de auto industrie
    het is echt een heel klein gebiedje hoor
    eigenlijk bestaat onze afdeling niet want auto's hore zonder problemen van de band te komen

    niet dus
    en wat je over die wieken zegt daar ben ik het volledig mee eens
    maar eens dat de mal klaar is is het serie productie al maken jullie er emaar een paar perweek
    in de auto industrie zijn er nu ook veel delen uit kunststof maar meestal spuit werk al worden er meer en meer carroserie delen uit polyester gemaakt
    bmw wil zelfs een auto maken met doek als buiten kant
    heb je een plooi strijk je ze er zelf uit
    wil je een nieuw kleurtje haal je een nieuwe hoes in de aldi of liddle
    zie het reeds gebeuren maar het prototype is er reeds

    het op de kast staan voor een boot verlaagd de levens duur
    vooral voor abs rompjes die moeten nu en dan in het water om het abs goed te houden

    polyester en epoxy is een heel ander materiaal
    ik werk met 1 soort van de 100 soorten die er zijn en heb er goeie resultaten mee
    dus ik zal zo snel niet omschakelen naar een ander product

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina