Verwerking polyester

hallo


zoals reeds gezegd er zijn verschillende soorten polyester
ik gebruik de azuro dit is een licht blauwe polyester
deze wordt in de yachbouw gebruikt en vooral de yachten die in de middelandse zee verblijven
de reden is dat deze polyester tegen een hogere temperatuur kan
deze polyester is mij aangeraden door bernico

hier de reclame op hun website hahaha
We are pleased to inform you that titles
at the Euro championships 08 of waterskiracing
in seniors, F3, F2 men and women and
F1 men and women
were all achieved with Bernico Boats.
en hier de website kan je zien welke mooie boten hun maken
Bernico Racing International - Custom built boats

en ga nu niet zeggen dat je het beter kan weten dan deze vakmensen want dan zit er echt iets fout
een windmolen is geen boot en een benzine bak van een motor is ook geen boot
de qualiteit bij een echte boot wordt bepaald door de prijs
er is goedkope polyester (worden die tuinkabouters en dergelijke van gemaakt)die zelfs tegen geen stootje kan of hij vliegt in splinters en de dure qualiteits polyester (azuro)waar nog verschillen in zitten
voor een echte boot zoals door zinnia aangehaald wordt er eerst gelcoat aan gebracht
dit is een dikke op polyetser basis substantie die zonder glasdoek wordt aangebracht
en die onder de juiste temperatuur en dikte moet worden gespoten of geborsteld want anders krijgt men krokodillen (van die slangetjes niet geharde gelcoat)en die krijg je haast niet weg geplamuurt
voor hobby doeleinden is gelcoat niet nodig al kan men er om details en hoekige vormen in een romp wel dit product voor gebruiken

wat brandstof tanks aangaat bij bernico doen ze een soort kunststof zak in een polyester kamer dit wordt ook in de vliegtuigbouw gedaan (gevechts helicopters apache)
en zelfs meerdere kamers met zakken (zal met keuringen van zeewaardigheid temaken hebben)en elke kilo polyester die ze kunnen sparen op een speedbood die sparen ze daar ook echt
en dan doe ik mijn mal naar daar en heb ik voor een bepaald bedrag een heeeeeeeeeeel mooie strakke profesionele romp zonder ook maar 1 foutje

dat was mijn uitleg en dat benzine tankje vind ik echt niet veilig op deze manier (is het gekeurt?????)


groetjes raf
 
Goeden dag,

Precies er zijn vele soorten die je kunt gebruiken. Maar volgens mij maakt het voor een modelbootje nou niet echt zo uit. Of gewoon glas en resin voor een wiek. Of een (duur) jacht matriaal.

Lijkt mij hoor.

Maar aan een molenwiek word ook hoge eisen gesteld. Bij 7 bft moeten ze nog draaien kunnen en niet kapot knappen. Net als dat speedbootje tegen golfjes moet kunnen. Dus ja. Ieder bedrijf zijn eigen matriaal. Het wil niet zeggen dat hun de enigste zijn die het beste weten hoe het moet. Anders zijn wij verkeerd bezig met onze mallen en productie wieken..........zijn wij dan aan het hobbien of zijn wij ook vakmensen van het maken van onze product????

Wil wel duidelijk zeggen. Wil met deze posting niemand aanvallen.

Groetjes,

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en ga nu niet zeggen dat je het beter kan weten dan deze vakmensen want dan zit er echt iets fout

Het lijkt mij dat als je voor je beroep wieken van windmolens maakt, je jezelf toch zeker een ook een vakman mag noemen, en op grond daarvan ook een advies mag geven, al is dat misschien anders dan de "vakmensen" van Bernico.

Persoonlijk denk ik dat de "eisen" die wij aan onze (schaal)modellen stellen door alle polyester soorten gehaald kunnen worden, en staat of valt het resultaat met de (on)kunde van de desbetreffende modelbouwer.
 
hallo


ik denk dat jullie onze (bedoel modelbouw in het algemeen)modellen eventjes onder schatten.
en ook de temperatuur schommelingen die ze moeten doorstaan
een modelletje staat mooi te wezen op een treffen op een tafeltje in de zon
pak een graadje of 25 (mooi zomerweertje )
de temperatuur loopt op de romp op tot meer dan 25 graden naargelang de kleur
zwart wordt warmer dan wit alegemeen bekent
nu gaat de eigenaar zijn bootje in de vijver zetten om een rondje te varen
en dat watertje is laat zeggen een graadje of 10 a 15
dat is plots meer dan 10 a 15 graden verschil
daar krijgt die polyester een mooie opdoffer van
terwijl een echt yacht heel de dag in het water licht en meestal wit (licht)van kleur is
en het temperatuur verschil niet zoveel gaat bedragen

bij duikboten is het nog erger die gaan helemaal onder en dan komt er nog druk op tezitten ook nog

daarom gebruik ik dus polyester die tegen een graadje meer kan

en wat het werken in een fabriek betreft heb ik ook zo mijn gedacht er over
ik herstel elektronica in wagens in een grooooooooooot limburgs bedrijf (maar geen reclame zekers)maar dat wil niet zeggen dat ik een specialist ben wat auto's betreft
zo ook met het maken van wieken
het is gewoon bandwerk zoals overal anders al zal het zo niet opvallen maar die wieken moet ook klaar zijn als de molen geplaatst moet wordenjuist zoals over al anders

groetjes raf
 
Denk dat je zo'n wieken ook niet moet onderschatten.... die dingen moeten constant in weer en wind staan, regen, zon, warmte, vrieskou....

Bovendien komen er hier verschillende krachten op, die aardig kunnen oplopen, windkracht (weet je hoeveel wind zo'n wiek vangt??? Die dingen zijn enorm groot!!) middelpunt vliegende krachten, torsie, ....

Het fabriceren van die dingen is dus echt wel een specialisten werkje, 1 klein foutje kan het verschil maken tussen en stabiele, betrouwenbare wiek of een wiek die na 6 maanden spontaan afbreekt.

Daar is een temperatuurverschil van 10 graden als je je boot in het water zet niets tegen! En daargaans staat ze toch meer op een kast of in een garage in plaats van blootgesteld te worden aan weer en wind ;)

Laat het mij zo stellen: voor een modelbootje kan je jezelf veel meer marge en fouten, of minderwaardige producten veroorloven! Een bootje zal ook niet zo snel een gevaar worden als er een barstje in de romp komt, is hooguit vervelend. Een wiek die plots loskomt en met hoge snelheid doorheen een voorbijrijdende auto snijd daarintegen.......
 
Nee okay. Maar nu komt mij een vraag in het hoofd "maar dat wil niet zeggen dat ik een specialist ben wat auto's betreft" Ben je dan geen vakman in dat kleine stukje van het grote proces????????? Of zit je maar wat te prutsen???

ha ha ha..okay als je er zo over denkt dat het lopende band werk is.. Als je over een mal waar later 500 bladeren op worden gemaakt al meer dan 1 maand over doet omdat hij zo precies mogelijk moet..weet ik niet of het lopende band werk is. En in de productie proberen wij er 3 per week te maken (Wiek van +/_50 meter) Waar bij de service laag (de buitenkant glad moet zijn. Anders (zoals Dazzler schreef) 1 foutje en je krijgt een hele rare kracht en weg is tie. En dat is dan niet bij een maar alle 500 als de mal niet goed is.

Maar goed wat maakt het uit. Het gaat hier alleen om de vraag hoe moet je het verwerken en wat advieseeren jullie. Iedereen kan hun mening geven. De thema starter kan daaruit zijn conclusie trekken wat hij wil gaan gebruiken.

Groetjes,

Peter
 
hallo peter

een specialist in mijn klein gebiedje van de auto industrie
het is echt een heel klein gebiedje hoor
eigenlijk bestaat onze afdeling niet want auto's hore zonder problemen van de band te komen

niet dus
en wat je over die wieken zegt daar ben ik het volledig mee eens
maar eens dat de mal klaar is is het serie productie al maken jullie er emaar een paar perweek
in de auto industrie zijn er nu ook veel delen uit kunststof maar meestal spuit werk al worden er meer en meer carroserie delen uit polyester gemaakt
bmw wil zelfs een auto maken met doek als buiten kant
heb je een plooi strijk je ze er zelf uit
wil je een nieuw kleurtje haal je een nieuwe hoes in de aldi of liddle
zie het reeds gebeuren maar het prototype is er reeds

het op de kast staan voor een boot verlaagd de levens duur
vooral voor abs rompjes die moeten nu en dan in het water om het abs goed te houden

polyester en epoxy is een heel ander materiaal
ik werk met 1 soort van de 100 soorten die er zijn en heb er goeie resultaten mee
dus ik zal zo snel niet omschakelen naar een ander product

groetjes raf
 
Back
Top