Vibe 50 naar flybarless ombouw

Heren flybarless-experts,

Ik ben momenteel bezig met het ombouwen van mijn VIbe 50 tot flybarless. Ik heb gekozen voor v-stabi van Mikado, simpelweg omdat dit een bewezen concept is en zij naar mijn idee de meeste ervaring hebben met dit soort praktijken.

Hieronder een afbeelding van een mikado flybarless rotorkop:
Rotorhead.jpg



Nu komt er binnenkort de volgende kop van 3Dx op de markt, gemaakt met de zelfde afmetingen als de mikado kop:
2choysm.jpg


9quys9.jpg



Deze komt met een aantal weken uit en is verkrijgbaar bij ready heli. Deze kop zal vast een flink bedrag moeten opleveren en zoek dus naar een alternatief. Mikado verkoopt tegenwoordig conversies voor de trex600 met logo 600 bladhouders en een swashdriver voor flybarless koppen. Dit zal ongetwijveld ook gaan passen op een Vibe 50, maar vind hier het resultaat niet mooi van. Zelf denk ik het anders te gaan oplossen met de standaard bladhouders, maar weet niet of de krachten zo wel goed verdeeld worden.
14d1pop.jpg


rqytza.jpg

26mm vanaf midden main-shaft tot ball-link. Mikado is 31 mm.

1zv672p.jpg


2wec60y.jpg


Natuurlijk dit met een Mikado swash driver.

Zal het verschil van 26mm en 31mm zoveel uitmaken? Daarnaast lees ik veel dat men de servo hevels gaan aanpassen en de balletjes naar het hart van de servo gaan zetten om uitslagen te verkleinen. Wat zijn onze Nederlandse bevindingen hier in?

Daarnaast komt er een nieuwe motor in, dat zal wellicht een Redline .53 worden.

Groeten,
Tjerk ;)



(geen discussies over de headertank aub)
 
Laatst bewerkt:
he tjerk
ik weet niet of flybarless meer vermogen van de motor vraag
als dat zo is zou ik niet gaan voor de redline 53
in oosterijk bouwen ze ook motoren
europees wat denk je van de webra 55 5p hc
dat is 9cc met 2,5pk en 22000 toeren
ik heb deze gezien op een vibester nu je schrikt ervan
wat een brute kracht en nog wat leuker scheelt toch geld
is goedkoper dan de redline en vrbruikt slechts 5% nitro
op dit moment ben ik de imz 50 (reed valves)aan het inlopen
ook waanzinnig maar erg kritisch met instellen
loopt zeer slecht op de mp5-50 pijp
wat beter op een align van de week een funtech en een hatori
proberen
als ik klaar ben volgt een verhaaltje en wat foto's
gr martin
 
Martin,

Had ik jou niet gesproken in Almere tijdens de Dutch3D? Over die JR membraan motoren? Ik heb mij zojuist kunnen weerstaan de .53 niet te bestellen, ik wil hier eerst nog iets meer onderzoek naar doen aangezien iemand mij erop wees dat er iets mee was met betrekking tot uitlaten. Met welke hatori ga je hem proberen? Ik heb nog een #522 liggen, ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Groeten,
Tjerk ;)
 
Hoi Tjerk,

Ik ben geen Vbar specialist (helaas :) )
Maar op de vraag maakt het uit...
Theorethisch niet super veel, maar het maakt wel degelijk verschil 26 of 31 mm.
26 mm geeft meer verdraaiing dan 31 mm op je hoofdbladen bij dezelfde kanteling van je swashplate.
D.w.z. dat je swashservo's bij de 31 mm meer travel nodig hebben voor dezelfde bladverdraaiingshoek en je swashplate meer kantelt.
Meer travel is preciezer,langzamer en vraagt minder van je servo's.
Minder travel is iets minder precies maar sneller en vraagt meer van je servo's.
Even snel een schetsje van gemaakt :), en even uitgegaan van een ingeschatte swash/blad afstand.
pitch.jpg

Wat nu het beste is...
Dat hangt ervan af wat waar je naar op zoekt bent,
Type servo's in combinatie met de Vstabi en benodigde bladverdraaiing.

Grt. Eric
 
Laatst bewerkt:
De handleiding van de v-stabi met de Trex kop zegt ook dat je de linkjes van je servos naar de swash moet verkleinen naar 21mm...

Ik heb inmiddels met die van mij gevlogen, met de bladhouders van de trex 600 (omgekeerd uiteraard). Ondanks dat de linkjes niet netjes door het midden lopen, vliegt dat prima.
Ik ga dat wel binnenkort aanpassen zodat de linkjes wel door het midden gaan lopen, maar ik verwacht niet veel verschil.

Ron
 
Martin,

Had ik jou niet gesproken in Almere tijdens de Dutch3D? Over die JR membraan motoren? Ik heb mij zojuist kunnen weerstaan de .53 niet te bestellen, ik wil hier eerst nog iets meer onderzoek naar doen aangezien iemand mij erop wees dat er iets mee was met betrekking tot uitlaten. Met welke hatori ga je hem proberen? Ik heb nog een #522 liggen, ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Groeten,
Tjerk ;)

Flybarless vraagt circa 10% a 15% minder van je motor zegt "men", ik heb nu een .53 RedLine liggen die de OS Hyper (tijdelijk) gaat vervangen, als ie echt zo goed is als men zegt dan laat ik het je weten, ik ga hem proberen op 30% met een CYB MP5 50SB.

Ik heb gehoord dat er einde vh jaar nog wat alternatieve flybarless koppen op de markt zullen komen ;) daar wacht ik zelf nog even op totdat ik de 600 en/of 700 om ga bouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi mensen,

Tja die 26 of 31mm Eric heeft het al deels gezegd, wat ie zegt is waar, maar je moet altijd gaan voor meer resolutie en dus proberen de mechanische versterking zo klein mogelijk te maken en daarmee het volle bereik van je servo's gebruiken. De snelheid die je er mee verliest is echt verwaarloosbaar, dat merk je echt niet en zeker niet met een flybarless systeem omdat de rotorkop veel aggeresiever is en er maar kleine uitslagen nodig zijn bij piloot input. Het regelsysteem kan overigens wel grote uitslagen geven bij bijvoorbeeld harde stops maar daar merk je zelf niets van, het vlieggevoel wordt dus niet anders door het verwaarloosbare snelheids verlies. De resolutie daarintegen is wel merkbaar en is ook belangrijk voor het regelsysteem (je Vbar in dit geval).

Hoe je de resolutie gaat maximaliseren is een kwestie van compromissen. Je kan kiezen voor een langere link op je bladhouder en daarbij proberen je aanstuurlinks dichter bij de servo as te plaatsen. Echter moet je wel de juiste hoeveelheid cyclic en collective hebben op het eind. Het is dus een beetje proberen en kijken waar je op uit komt in het geval je het zelf gaat maken. Als je een kant en klare kop koopt is het al voor je uitgezocht en werkt het gewoon.

Let op, je kan natuurlijk je bereik al gewoon testen ook al heb je nog geen Vbar! Gewoon CCPM instellen en een beetje met de waarden voor roll, nick en collective morrelen. En daarbij andere afstanden e.d. van je links gebruiken.

Een flybarless systeem verbuikt natuurlijk ninder vermogen zoals Nick al zei. Ik heb gelezen 10-25% het is in ieder geval merkbaar!

Succes en de groeten,

Michiel.
 
mikado heeft voor de vibe 50 een speciale rotokop op de markt gebracht: Vibe 50 Vbar Rotor head upgrade

is ook bij readyheli te koop: MIK4202 V-Bar JR Vibe 50 Rotorhead Upgrade

het grootste voordeel van flybarless is eigelijk dat je geen paddels meer hebt die de luchtstroom bij de bladen voor een gedeelte "verpesten" waardoor de bladen meer lift geven. daardoor hoef je minder toeren op de kop te draaien en heeft je motor het wat makkelijker. het mooiste van het systeem vind ik nog wel dat je een hoop kwetsbare onderdelen kwijt bent in je rotorkop.

succes met de ombouw

Tom
 
mikado heeft voor de vibe 50 een speciale rotokop op de markt gebracht: Vibe 50 Vbar Rotor head upgrade

is ook bij readyheli te koop: MIK4202 V-Bar JR Vibe 50 Rotorhead Upgrade

het grootste voordeel van flybarless is eigelijk dat je geen paddels meer hebt die de luchtstroom bij de bladen voor een gedeelte "verpesten" waardoor de bladen meer lift geven. daardoor hoef je minder toeren op de kop te draaien en heeft je motor het wat makkelijker. het mooiste van het systeem vind ik nog wel dat je een hoop kwetsbare onderdelen kwijt bent in je rotorkop.

succes met de ombouw

Tom

Daar zou ik nog even mee wachten, er komen eind dit jaar nog enkele alu alternatieven op de markt ;)
 
Heren, bedankt voor de aanvullingen! En sorry voor de late reactie, was even druk met een aantal zaken.


EricW,
Ik snap je verhaal via de uitleg al wel, maar kan helaas die toevoeging niet bekijken, kan het niet openen. Heb het op meerdere manieren geprobeerd, Firefox, IE, andere pc, pda. Ik ben wel erg benieuwd naar de afbeeldingen.

Michiel,
Altijd nuttig die duidelijke verhalen en objectieve uitleg van je. Geen vragen. 1tje dan, gaat v-stabi werken icm de cyclock van CSM? Die is er toch voor om de meeste resolutie uit je servos te halen?

Tom,
Die kop had ik idd ook al wel gezien, toch denk ik wel een complete aftermarket flybarless kop te nemen. Anders is het zo "half" af.



Een aantal vragen/opmerkingen van mijn kant:

- Ik lees hier en daar dat het systeem moeilijk/niet optimaal werkt bij een 140 graden aansturingen. Eieren voor m'n geld kiezen en gelijk voor 120 graden gaan?

- Ik ben gewend om mijn helis 0=0 te programeren. Oftewel, servos 90 graden, swasplate level, washouts recht tov elkaar, bladgrips 0 graden. De washouts worden nu vervangen door de swashdriver, die doen verder niks betrekking tot afstelling, maar hoe weet ik dat de swashplate de juiste hoogte heeft en van daaruit de bladegrips op 0 graden kan zetten?

- Wel een interresante link: Mechanical setup - VStabi


Groeten,
Tjerk ;)
 
De washouts worden nu vervangen door de swashdriver, die doen verder niks betrekking tot afstelling, maar hoe weet ik dat de swashplate de juiste hoogte heeft en van daaruit de bladegrips op 0 graden kan zetten?

Gewoon losjes vastzetten, je pitchbereik checken en kijken of je swash dan nog wel vrij kan bewegen. De Spirit pro en Spirit Li die ik vroeger had hadden een swashdriver.
 
Dat is geen antwoord op mijn vraag Laurens, ging om de hoogte van de SWASHPLATE, niet die van de swash driver. Die boeit niet als het maar vrij loopt.
 
In principe maakt de hoogte van de swashplate ook niet zo heel erg veel uit, als je er maar voor zorgt dat je beide kanten genoeg bereik kunt krijgen.

het op 0graden zetten van de blade grips doe je dan hetzelfde als bij een flybarred heli, midstick geven en meten (de hevels moeten op 90graden staan)
het meten zou je met een normale pitch meter kunnen doen maar dat is niet echt handig omdat je geen referentie punt hebt.
Je kunt het ook doen met een digitale pitchmeter/bevelbox zoals deze Mini BevelBox Inclinomemter - Angle Digital Protractor - eBay (item 200266118171 end time Nov-20-08 06:06:40 PST).

deze kun je nul stellen op een vlak wat evenwijdig loopt met de mainshaft en vervolgens op je bladhouders zetten en je pitch meten.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelde;)

groeten remie
 
Bedankt Nick voor de melding, ik heb hem maar gelijk besteld om van het dilemma af te zijn... Daarbij een YS-50, ik ben zeer benieuwd wat die motor gaat doen vergeleken met een OS-50 Hyper. Nu straks alles kompleet te hebben kan ik gelijk aan de slag!

Nog steeds de vraag over 140 en 120 CCPM? Want dan kan ik dat vast ombouwen.

- Ik lees hier en daar dat het systeem moeilijk/niet optimaal werkt bij een 140 graden aansturingen. Eieren voor m'n geld kiezen en gelijk voor 120 graden gaan?

Groeten,
Tjerk ;)
 
Volgens mij met een AC-3X is het geen probleem, of heb je al een ander systeem?
Je kunt met de AC-4X elke swashplate type gebruiken.

PS. Een bevelbox van €39,00 vind je aardig aan de prijs!!!
En een rotorkop van € 220,00 vind je dan weer goedkoop??
 
Laatst bewerkt:
Hey Pardoez,

Ik heb al een ander systeem, de mikado V-bar kan nu iedere dag op de deurmat vallen! Haha die 40 euro extra kan er idd ook wel vanaf, maarja geld uitgeven aan gereedschap is nooit zo leuk dan aan iets wat ook mee de lucht in gaat. Die $199 aan rotorkop vind ik eigenlijk wel erg duur aangezien je bijna alle vibe onderdelen er voor nodig hebt en alleen maar de centrehub en de bladegrips krijgt. Achja men wil wat dus zal men er voor betalen.
 
Back
Top