Vibe 50 naar flybarless ombouw

Waarom eigenlijk zo`n bevelbox ??
Als ervaren helipiloot zal het je toch een worst wezen hoeveel graden pitch je hebt, als de heli naar wens op de stick reageert is het toch goed.

Ik heb mijn V bar nu goed, het enige dat ik heb gebruikt is een schuifmaat, daardoor had ik geen bladspoor :rolleyes:

Midstick moet wel 0 graden zijn.
En positief en negatief moet evenveel zijn.
Bij figuren waarbij je evenveel negatief als positief gebruikt is dit noodzakelijk.
Chaos, Piroutetting tic-toc etc.... (niet dat ik die kan hoor ;))

Het centerpoint is bijvoorbeeld belangrijk bij een deathspiral (die kan ik wel :D).
Dus ik zou ook zo'n boxie ook kopen.

P.S.
Tjerk, ik ben erg benieuwd of je al die kosten straks waard vond.
Ik vind het bij elkaar best prijzig.
Na mijn Raptor->TREX switch kijk ik even de kat uit de geld-boom.

Laatst bewerkt:
Midstick moet wel 0 graden zijn.
En positief en negatief moet evenveel zijn.
Bij figuren waarbij je evenveel negatief als positief gebruikt is dit noodzakelijk.
Chaos, Piroutetting tic-toc etc.... (niet dat ik die kan hoor ;))

Het centerpoint is bijvoorbeeld belangrijk bij een deathspiral (die kan ik wel :D).
Dus ik zou ook zo'n boxie ook kopen.

P.S.
Tjerk, ik ben erg benieuwd of je al die kosten straks waard vond.
Ik vind het bij elkaar best prijzig.
Na mijn Raptor->TREX switch kijk ik even de kat uit de geld-boom.

Ik ga tzt ook wel naar flybarless maar wacht nu eerst even alle noviteiten af, in 2009 komt er naar verluid wel een en ander op de markt aan koppen en electronica :D

Mikado V-bar in tha house!!

r87zb9.jpg

2nrnj3m.jpg

zksu3c.jpg

2vx3gnn.jpg

Eerste impressie: Het spul is erg lichtgewicht allemaal! Had verwacht dat de main unit zwaar zou zijn, nu is zelfs de 3as sensor zwaarder.

Nu nog even wachten op de YS-50 en de 3DX kop.

Groeten,
Tjerk ;)

Jazeker!!! Gisterenavond binnengekomen samen met de YS50!
Blijkbaar heeft de YS-50 ST een "regulated fuel system".. Weer wat geleerd!

Foto's:

2n07i3l.jpg

YS50:
2upelo3.jpg

2m7b5w4.jpg

3DX kop:
11m6q7s.jpg

HTC Touch Pro maakt minder mooie foto's als dat het toestel zelf mooi is.

3DX kop ziet er zeer netjes uit! De bladegrips zijn net stemvorken als je ze tegen elkaar tikt. Er zit nog wat was aan van het polijsten, maar nu al het geld waard! Nu maar even kijken wanneer ik er zin aan heb het nieuwe speelgoed in te bouwen.. Stay tuned!

Groeten,
Tjerk ;)

wat zijn eigenlijk de uitgangs settings op je zender > geen ccpm mixer gebruiken?

Nick,

Je moet een leeg 90graden (1 servo) menu toepassen.
Ik ga er dit weekend als het goed is eindelijk mee bezig.

Op helifreak staan filmpjes over de v-bar setup! Te vinden onder het v-stabi subforum. Soort Fitness Bob video's maar dan van iemand anders.

Groenten!
Tjerk

Nick,

Je moet een leeg 90graden (1 servo) menu toepassen.
Ik ga er dit weekend als het goed is eindelijk mee bezig.

Op helifreak staan filmpjes over de v-bar setup! Te vinden onder het v-stabi subforum. Soort Fitness Bob video's maar dan van iemand anders.

Groenten!
Tjerk

Ik had het ondertussen al werkend, idd 1 servo ja. wel vaag ziet het eruit dat als je de heli kanteld je swah begint te bewegen :)

Nu nog even wachten op mijn blade grip extensies en dan kan ie de lucht in

Zo, het is weer een tijdje stil geweest in dit topic, maar heb eindelijk weer tijd gevonden verder te gaan met dit project. Het is nog altijd even wachten op de nieuwe rotorkop van 3DX, maar ik verwacht hem in de komende dagen.

Ik heb afgelopen week de elektronica maar ingebouwd en netjes afgewerkt. Aangezien de standaard radio-tray weinig opties geeft voor het wegwerken van de elektronica heb ik besloten de reciever mount van de Trex 600N te gebruiken. Het Vibe frame is een stuk smaller dus moest er even met een zaagje en een schuurschijf bij.

30xa4qb.jpg

20tnwj8.jpg

Past als gegoten tussen de frames van de Vibe en ziet er naar mijn mening nog goed uit ook! Vervolgens de vertrouwde indeling aanhouden zoals ik die ook op mijn 600N's heb. Ontvanger bovenop, Li-ion aan de ene zijde en de regulator aan de andere. Omdat de meegeleverde snoertjes van de V-stabi erg kort zijn heb ik de main-unit van de V-bar bovenop de reciever geplaatst. De gyromount van de Vibe heb ik op zijn plek laten zitten, dit past allemaal net en hij dekt de draden mooi af.

2nbdkk9.jpg

dmdxdw.jpg

Al gauw hierna kwam ik er achter dat de Li-ion en de regulator niet tussen de schotjes gingen passen. Omdat het frame van de Trex een stuk breder is kunnen daar de Li-ion en de regulator deels achter tussen het frame. Bij de Vibe is hier de ruimte niet voor en dus moest ik hier en daar de reciever mount wat bijwerken. Doordat ik de standaard radio-tray verwijderd heb miste ik de gaten voor de canopy posts. Dit heb ik opgelost door een setje Dragonfly #4 bladen te verknippen tot "canopymount-mounts". Hier het resultaat.

2lky2kk.jpg

2iu88lc.jpg

2mrvfrr.jpg

Nou alleen de switch nog ergens kwijt zien te raken. Zodra ik de nieuwe kop binnen en gemonteerd heb kan ik er eindelijk eens voor gaan zitten om alles af te stellen. V-bar wiki beware!

Groenten,
Tjerk ;)

Ziet er goed uit Tjerk!!

Zou wel nog bij bij de scherpe frame delen waar de kabels langs gaan een stukje ingesneden brandstofslang plaatsen;)

Gr,

Mario

Thanks Mario!

Ja daar was ik al langs gegaan met de vijl, ik was er zelf nog niet over uit of ik ook brandstofslang ga toepassen, misschien als alles klaar is.

Bedankt,
Tjerk ;)

Klopt, maar ik was niet tevreden om 2 redenen:

Allereerst was de finish erg slecht. In het begin zat ik er niet mee, maar naar een tijdje kwam ik er achter dat dit niet acceptabel is voor het geld wat je er voor neertelt.

Braam center-hub (grootste deel zelf verwijderd):
2wncyv7.jpg

Krassen in de "oksel" van de bladhouder:
hts0ed.jpg

Vervolgens zat er niks aan instructies bij hoe je de lagers er fatsoenlijk in krijgt. Ik met mijn boerenl*llen verstand smeet de grips in de oven en de lagers in de diepvries. (zoals je dat met het motorlager vervangen ook doet) De lagers aan de kant van de mainshaft gingen er zonder problemen in. Ik heb de andere kant geprobeerd erin te trekken mbv de spindle met het lager erop. (zoals je het binnenlager van de motor erin trekt met de krukas). Deze bleef halverwege hangen en kwam tot deze tijd nooit meer los.

Genoeg frustratie gehad om 3DX maar eens te mailen en te vragen hoe we dit gingen oplossen. Ik wees hem nog op de feiten (tip van Michiel) dat bv Quick UK en Hyperperformance grips aanleveren met lagers pre-installed voor de mindere handige jongens zoals ik die niet een gehele workshop tot hun beschikking hebben. Hij deed er niet moeilijk over en wou me een nieuw setje sturen. Super service dus, alleen duurt het ondertussen al wel 2 maand te lang. Ondertussen verkoopt hij nieuwe setjes met lagers erin waar hij een hoofdprijs voor vraagt. Hij heeft mij een nieuwe kop gestuurd met lagers erin. Tjerk tevreden.

Groeten,
Tjerk ;)

Afgelopen dinsdag de nieuwe kop eindelijk ontvangen, als je denkt dat je dan wat voor elkaar hebt, heb je het goed mis. Deze kop is net zo'n drama als de vorige, alleen zitten hier dan wel lagers in.. (die trouwens veel losser zitten aangezien deze er vanzelf uitvielen) Tjerkje niet tevreden..

Maar wat is dan nu weer het probleem beste Tjerk? Zult u zich nu vast afvragen.
Nou, de kop is zo ontworpen dat de spindle gewoon veel te kort is. Tensminste, bij iedereen past het, behalve bij Tjerk.
Dit kan een aantal dingen betekenen:
- Tjerk heeft weer een zwart schaap gekregen (zoals gewoonlijk)
- Tjerk heeft niet zoveel geduld als al die anderen (ongetwijveld)
- Tjerk is een complete retard. (Ik ga mij inschrijven: Completely Retarded)

Voor diegene die nog wel vertrouwen in Tjerk heeft, hier wat foto's om het tegendeel te bewijzen:

dxh4ox.jpg

Bovenaan wat de spindle te kort is. Linksonder mijn grote ruimte tussen de hub en de grips. Rechtsonder de kleinere ruimte ertussen van iemand anders waarbij het natuurlijk wel past.. Ik heb het diagram aangehouden van 3DX zelf: http://www.runryder.com/fastphoto/73329/3DX_Drawing_1.jpg dus het zou moeten passen niet?

Na een hoop dingen zelf geprobeerd te hebben door te gaan spelen met de ringen ben ik er achter gekomen dat ze allemaal moeten blijven omdat ze allemaal een functie hebben. Ik heb in eerste instantie de boel gewoon aangedraaid in de hoop dat het zichzelf wel zou zetten. Gevolg: 2 lagers kapot en grips die niet konden draaien. Mijn conclusie, kop niet goed ontworpen. Na de lagers vervangen te hebben ben ik met de hele meuk richting "Shakin Stevens" gegaan (Steven Heimhelicopters). Samen hebben we er nog even naar gekeken en kwamen gauw tot de conclussie dat het gewoon ECHT niet past. Nu zijn zowel Tjerk als Steven lid van de completely retarded club!!! Tijd voor onze eigen webring.

Anyway, we zijn tot de volgende conclussie gekomen, die spindle moet langer. Toevallig heeft Steven een draaibankje waarmee hij heel goed overweg kan, hij is dus less-retarded als ik. We hebben shims gemaakt met de zelfde buitendiameter als het eindstuk van de spindle:

r9ml3s.jpg

2rr47tf.jpg

ixf3g3.jpg

k3rlhs.jpg

Aan beide kanten een mm extra deed de truck en de kop paste eindelijk "mooi" in elkaar. De afstand tussen de centrehub en grips is groter dan zal moeten, maar het werkt nu iig en dat vind ik al heel wat als amateur knutselaar. Het heeft allemaal wel een gezellige middag opgeleverd bij Steven, een soort van nieuwsjaarsborrel waar nog 2 goede bekenden binnen kwamen later. Vol goede moed weer op huis aan om de kop EINDELIJK af te kunnen maken. Eenmaal thuis eerst een hapje eten en hop (ja, "hop") naar boven om verder te knutselen.

Even overal opnieuw vet aansmeren en de bouten van loctite voorzien. Vervolgens bezig gegaan met de swashdrivers. De ex washouts even langs de schuurschijf om het overtollig eraf te schuren voor een cleaner look en dan monteren. De kop heeft onderaan een klem mechanisme en heeft dus aan 1 zijde schroefdraad. (kant van het gele cirkeltje). Boutje erdoor en dan "aandraaien", ik kon het boutje (megeleverd door 3DX) letterlijk door het schroefdraad heen duwen. Jonge jonge wat een kwaliteit...

xn9t2x.jpg

2uj2ubq.jpg

Tjerk weer aan het vloeken en schelden en mailen met 3DX. Werkelijk de slechtste investering van 2008!!! $199 voor crap en voor €190 heb je een complete Quick UK kop voor een raptor met lagers, mooie finish en al.

Steven bedankt voor de hulp en de gezellig middag!

Happy new year!!!
Tjerk ;)

Laatst bewerkt:
Uitboren, hertappen, en klaar. Wel mooi kut dat je hiermee zit Tjerk. Misschien als je het op runryder post dat je dan opeens heel snel geholpen word?

Ik zou het ook op alle internationale forums ten toon spreiden, dat soort rommel en dan voor zoveel(duurder als Henseleit!!) geld8-O

Gr,

Mario

That sucks dude.
Ik ken dat gevoel. "Yes, nu kan ik alles afbouwen".
Een tegenslag als dit komt dan extra hard aan.

Je kunt de leverancier dan wel schieten. :2gunfire:

Back