Afgelopen dinsdag de nieuwe kop eindelijk ontvangen, als je denkt dat je dan wat voor elkaar hebt, heb je het goed mis. Deze kop is net zo'n drama als de vorige, alleen zitten hier dan wel lagers in.. (die trouwens veel losser zitten aangezien deze er vanzelf uitvielen) Tjerkje niet tevreden..
Maar wat is dan nu weer het probleem beste Tjerk? Zult u zich nu vast afvragen.
Nou, de kop is zo ontworpen dat de spindle gewoon veel te kort is. Tensminste, bij iedereen past het, behalve bij Tjerk.
Dit kan een aantal dingen betekenen:
- Tjerk heeft weer een zwart schaap gekregen (zoals gewoonlijk)
- Tjerk heeft niet zoveel geduld als al die anderen (ongetwijveld)
- Tjerk is een complete retard. (Ik ga mij inschrijven:
Completely Retarded)
Voor diegene die nog wel vertrouwen in Tjerk heeft, hier wat foto's om het tegendeel te bewijzen:
Bovenaan wat de spindle te kort is. Linksonder mijn grote ruimte tussen de hub en de grips. Rechtsonder de kleinere ruimte ertussen van iemand anders waarbij het natuurlijk wel past.. Ik heb het diagram aangehouden van 3DX zelf:
http://www.runryder.com/fastphoto/73329/3DX_Drawing_1.jpg dus het zou moeten passen niet?
Na een hoop dingen zelf geprobeerd te hebben door te gaan spelen met de ringen ben ik er achter gekomen dat ze allemaal moeten blijven omdat ze allemaal een functie hebben. Ik heb in eerste instantie de boel gewoon aangedraaid in de hoop dat het zichzelf wel zou zetten. Gevolg: 2 lagers kapot en grips die niet konden draaien. Mijn conclusie, kop niet goed ontworpen. Na de lagers vervangen te hebben ben ik met de hele meuk richting "Shakin Stevens" gegaan (Steven Heimhelicopters). Samen hebben we er nog even naar gekeken en kwamen gauw tot de conclussie dat het gewoon ECHT niet past. Nu zijn zowel Tjerk als Steven lid van de completely retarded club!!! Tijd voor onze eigen webring.
Anyway, we zijn tot de volgende conclussie gekomen, die spindle moet langer. Toevallig heeft Steven een draaibankje waarmee hij heel goed overweg kan, hij is dus less-retarded als ik. We hebben shims gemaakt met de zelfde buitendiameter als het eindstuk van de spindle:
Aan beide kanten een mm extra deed de truck en de kop paste eindelijk "mooi" in elkaar. De afstand tussen de centrehub en grips is groter dan zal moeten, maar het werkt nu iig en dat vind ik al heel wat als amateur knutselaar. Het heeft allemaal wel een gezellige middag opgeleverd bij Steven, een soort van nieuwsjaarsborrel waar nog 2 goede bekenden binnen kwamen later. Vol goede moed weer op huis aan om de kop EINDELIJK af te kunnen maken. Eenmaal thuis eerst een hapje eten en hop (ja, "hop") naar boven om verder te knutselen.
Even overal opnieuw vet aansmeren en de bouten van loctite voorzien. Vervolgens bezig gegaan met de swashdrivers. De ex washouts even langs de schuurschijf om het overtollig eraf te schuren voor een cleaner look en dan monteren. De kop heeft onderaan een klem mechanisme en heeft dus aan 1 zijde schroefdraad. (kant van het gele cirkeltje). Boutje erdoor en dan "aandraaien", ik kon het boutje (megeleverd door 3DX) letterlijk door het schroefdraad heen duwen. Jonge jonge wat een kwaliteit...
Tjerk weer aan het vloeken en schelden en mailen met 3DX. Werkelijk de slechtste investering van 2008!!! $199 voor crap en voor €190 heb je een complete Quick UK kop voor een raptor met lagers, mooie finish en al.
Steven bedankt voor de hulp en de gezellig middag!
Happy new year!!!
Tjerk