Vibe 50 naar flybarless ombouw

Discussie in 'Flybarless' gestart door Lazerbeak, 19 okt 2008.

  1. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Heren,

    Het is ondertussen enige tijd dat ik hier wat van mij heb laten horen. Ik kan jullie wel vertellen dat het probleem met de kop opgelost is. Het feit dat 3DX niet maatvast en constant is met haar producten is inderdaad gebleken.

    Na heel wat heen en weer gemail met 3DX vroeg hij mij om alle ringen en onderdelen die ik gebruik na te meten. Eigenlijk had ik hier al helemaal geen zin meer aan, maar vooruit dan maar. Na alle ringen en de rubbers opgemeten te hebben ben ik de nieuwe centre-hub met de oude gaan vergelijken.

    Het schroefdraad voor de "swashdrivers" was bij de oude kop WEL goed, daarbij pasten de dampers daar ook veel beter in. De nieuwe kop moest ik de dempers echt in forceren als de spindle er in zat, de oude "vielen" de dampers er bijna vanzelf in. Dus heb ik geprobeerd de kop te monteren met de nieuwe bladhouders en met de oude centru-hub. Gevolg dat het nu allemaal "goed" in elkaar past. 3DX het verhaal gemaild en niks terug gehoord.. Vreemd figuur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nu dit verhaal achter de rug is, is het tijd voor haar eerste vlucht! Deze heeft gisteren plaats gevonden! Ik vond het allemaal erg spannend omdat ik geen flauw idee had hoe het allemaal zou gaan reageren. Daarbij al die horror verhalen en crashes van sommige andere gasten werd het wel een spannend moment. Dit was achteraf helemaal nergens voor nodig want de heli steeg perfect op, no problems at all! Dus een gepaste “Whoew” klonk weer over het veld.

    De YS-50 starte ook direct! Hij liep als een zonnetje! Lekker vet laten draaien en ben vervolgens rustig wat baantjes gaan vliegen. Nico heeft de eerste vlucht gefilmd, die zou ik binnenkort wel posten. Nico heeft ook met zijn flybarless Trex500 (v-bar) een succesvolle maiden gehad, een mooie dag op het veld van de TRMC.


    Groenten,
    Tjerk ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Gefeliciteerd met je maiden Tjerk:)
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Foto's! Gefeliciteerd dude.
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mooi Tjerk! :thumbsup:
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja, net nu ik es een keertje niet kan, gaat hij de maiden doen.
    En Nico ook al....... 'Twas natuurlijk helemaal niet gezellig zonder mij he? :mad: ;)

    Nou ,allebeide gefeliciteerd en hopelijk tot komend weekend. :celebrate:
    heeft Nico nog gefilmd ofwat?

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2009
  6. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zo... Lang geleden dat ik een update heb gedaan in dit topic. Dat werd weer eens tijd en ik heb er nu reden genoeg voor!

    Na mijn crash tijdens de Dutch3D in Bruchem juni dit jaar heb ik besloten die achterlijke 3DX kop ergens in het bos te gooien en verder te gaan met een merk die WEL kwaliteit levert. Kasama moest het maar worden dan. Even weer diep in de buidel tasten, maar achteraf is hij het dubbel en dwars waard!


    What you get:

    - Kasama 10mm CYBER rotorhead


    Leuk en netjes verpakt! Geld nu al waard :
    [​IMG]

    Nette handleiding and free stickers!!! :
    [​IMG]

    Dit alles voor €230? Die 3DX flop-kop was €200 voor alleen de centre-hub en bladegrips.. Kasama duur? :
    [​IMG]

    Prachtig spul, zeer compleet :
    [​IMG]

    Custom look schroefjes, erg luxe allemaal :
    [​IMG]

    Alles voorzien van lagers en linkage :
    [​IMG]

    Kasama merkje overal terug te vinden :
    [​IMG]

    Swashdriver en alles erbij :
    [​IMG]

    Prachtige CNC bladegrips :
    [​IMG]

    Nog eens wat anders dan die gegoten meuk :
    [​IMG]

    Sweeet! :
    [​IMG]

    Enough said :
    [​IMG]


    Groenten,
    Tjerk ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Helemaal tevreden met mijn nieuwe aanwinst duik ik vol goede moed in de bouw van dit meesterlijk stukje vakmanschap. Weinig foto's van het bouwen gemaakt aangezien het allemaal zo lekker snel op de plaats viel.

    The build:


    Kasama demper systeem, bus met de 3 O-ringen :
    [​IMG]

    Lagers en alles al pre-installed, fluitje van een cent :
    [​IMG]

    Armpjes eraan, alles loopt smooth en spelingvrij :
    [​IMG]

    Kort maar krachtig, klaar! :
    [​IMG]

    Prachtig geheel :
    [​IMG]

    Fantastisch mooi gezicht icm de Vibe 50 swashplate !

    [​IMG]

    (Forum foto-upload systeem had er geen zin meer aan dus nu verder in ander formaat helaas)

    Van boven :
    [​IMG]

    Totaal beeld JR Vibe 50 met Kasama Cyber head :
    [​IMG]

    En aangezien ik mijzel.. ik bedoel deze heli nog niet genoeg verwend heb.. Een nieuwe canopy! :
    [​IMG]


    Al met al het extra geld
    dus waard geweest. Heel erg jammer dat ik een pleur geld heb weg gegooid aan die 3DX kop, helaas was er destijds alleen die kop op de markt voor de Vibe 50.

    Kwaliteit van materiaal is gewoon subliem te noemen. Alles perfect tot in de puntjes afgewerkt en een perfect-fit rondom. Hier kan 3DX een puntje aan zuigen. Helemaal als je naar de prijs-kwaliteit verhouding kijkt. Voor 30 euro meer heb je er alles bij wat je nodig hebt. Linkage, lagers, armpjes, swashdriver, schroefjes, ringetjes en natuurlijk stickers!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooi te lezen Tjerk! Zelf heb ik ook de Kasama kop van Nick Wolsink gevlogen met Vbar, echt een hele ervaring.
     
  9. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het was ook een hele nieuwe ervaring voor mij Laurens. Hij vliegt nu echt heel anders als toen met die 3DX kop. Niet dat het door deze kop komt, maar de V-bar is nu veeeeel beter afgesteld. Toen merkte ik eigenlijk weinig verschil tussen flybarless en de vertrouwde paddle. Maar nu!!!

    Afstellen:

    Vorig weekend een bezoekje gebracht aan onze Nederlandse held tijdens de 3D Masters Spain, Bas the Great uit Amstelveen. Bas heeft ondertussen de nodige ervaring en geduld met het afstellen van de V-bar. Ik daarentegen moet er nog achter komen dat er in een handleiding nuttige informatie staat (daar kwam ik uiteindelijk ook achter in het vliegtuig vanuit Spanje naar huis).

    Ik had erg veel moeite met het maken van de linkage en de hoogte bepalen van de kop. De kop te hoog en de linkage schoot van de swashplate af. De kop te laag en de swashplate had niet meer genoeg travel omhoog. Normaal niet zo'n groot probleem want je maakt de links naar de swashplate korter zodat de swashplate in zijn geheel omlaag komt. Door het A-frame wat de Vibe 50 gebruikt als elevator en tevens als anti-rotationbar kon ik de swashplate niet lager zetten.

    Zoals de v-stabi gebruikers van jullie weten gebruik je de subtrim in de zender niet meer om je servo's recht te zetten, maar om het 0-punt van de V-bar te bepalen. Maar hoe krijg ik mijn servo's dan haaks? Pietje precies als ik ben moet ik dat altijd perfect voor elkaar hebben, maar dat gaat dus niet. Om deze grote vragen te laten beantwoorden en natuurlijk voor de gezelligheid was het het tripje naar Amstelveen wel waard.

    Na een dik uur te hebben zitten prutsen met de linkage in de kop hadden we het eindelijk voor elkaar gekregen om het beste van beide werelden te vinden. Kop zo laag mogelijk, maar genoeg travel voor de swashplate. Hardware klaar, over naar de software!

    Nieuw model aangemaakt vanuit de Vibe fifty preset. 0-punten bepaald met de subtrims en de uitslagen naar 100% mbv de ATV's. Eigenlijk allemaal niks nieuws voor mij, was me eerder dit jaar ook allemaal wel gelukt. Alleen dat gedoe met die servo's haaks zetten, hoe gaan we dat doen? "Jah, niet!" Mechanisch proberen zo goed mogelijk te doen met de servo-armen en daarna gewoon laten voor wat het is. Aan gezien het systeem toch constand aan het sturen is maakt het niks uit dat de servo's niet helemaal haaks staan. Wel hebben we de swashplate dmv de linkage te veranderen voor het oog recht gezet.

    Met de bevelbox de pitch bepaald geloof dat we haar 12 graden geven hebben en ondertussen de wel bekende 11 graden cyclic. Optimizers allemaal aangezet en een aantal waardes hier en daar aangepast uit de ervaringen van Bas en MrMel. Vibe good to go!

    Screenshots van de uiteindelijke waarden in de software :
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]




    Vibe on rails

    Met de helis naar het veld in Hoofddorp en de maiden na de crash van juni kon beginnen. Motor had sinds Bruchem helemaal niet meer gelopen, maar starte direct tijdens de eerste poging, lekker die YS50! De heli kwam goed van de grond en vloog redelijk stabiel. Beetje heen en weer gevlogen om er aan te kunnen wennen en de optimizers hun werk te laden doen. Je merkte gewoon dat hij steeds beter ging vliegen. Tijdens een climbout ging de heli mooi recht omhoog. Maar vervolgens hard recht omlaag en dan afvangen was te veel gevraagd. Alsof hij even helemaal de weg kwijt was klapte de heli achterover, best wel even schrikken maar kon hem er weer netjes uit redden.

    Tussendoor even geland om de motor wat beter af te stellen. Om bij de lage naald te kunnen hebben we de heli even op de kant gehouden. Vervolgens bij het opstijgen trok de heli helemaal niks links toe en ging bijna de grond in. Even de boel uit gezet en afgetanked en daarna was alles weer goed. Vervolgens Bas even de zender in de handen gedrukt zodat hij ook even kon voelen hoe de heli reageerd aangezien hij af en toe wel wat vreemde dingen deed.

    Blijkbaar waren het gewoon de optimizers die nog even moesten wennen aan het vliegen. Aan het eind van de vlucht vloog hij stukken beter en dat kon je ook gewoon zien. Zelf vond ik hem nogal traag rollen en flippen, dus we hebben de agility hoger gezet, daarbij heeft Bas de I-gain van de tail iets hoger gezet. Hij vloog nu echt heerlijk en begon nu pas echt het verschil tussen flybarless en met paddles te merken. Bas die op het eind nog even met mijn heli zijn figurenlijst afwerkte vond hem ook lekker vliegen "vliegt het zelfde als mijn logo 600", is dat even lekker nieuws op de zondag middag. Om je eigen heli piro-loops en een reversal wall of death te zien doen was al een heerlijk gevoel "als je het straks zelf doet is t nog veel mooier!". Ja klopt Bas, maar dat duurt nog wel even.

    Nu ik er thuis nog weer een aantal keren mee gevlogen heb en vervolgens met de Trex 600N met die ouderwetse paddles erop vind ik die 600 niks meer aan. Vliegt echt als een opgevoerde krant vergeleken met die Vibe. Dingen gaan gewoon een stuk makkelijker. Ik had altijd moeite om de aileron tic-tocs langer dan 3 sec op de plaats vol te houden. Lijkt nu alsof ik het al jaren onder de knie heb. Het extra vermogen wat je hebt voel je ook wel degelijk, ben verbaasd hoe hard je met die sticks kunt raggen voordat de motor ECHT begint in te kakken. Daar was eerst weinig voor nodig. Fast forward flight met harde wind, dolfijnen doet ze niet meer. Hurricanes en funnels, blijven veel beter "in de bocht hangen". Alsof hij nu zelf mee denkt wat hij moet doen. Het vliegt gewoon heerlijk, on rails!


    Bas nogmaals bedankt voor het gezellige weekend, veel geleerd en gelachen! Thanks!


    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ziet poepsjiek uit Tjerk.
    Toch wel mooi zo'n hele mooie nieuwe kop.
    Ook leuk verhaal er bij.

    Gefeliciteerd. !!!
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  11. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Leuk verslag Tjerk!

    En hou hem heel hé!
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Prachtige heli zo Tjerk!
    Mooier dan Kasama zal je niet snel vinden, en die kap is ook lekker.
    Dat gaat mooi vliegen :D
     
  13. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedankt mannen voor de antwoorden :D

    Ik ben er echt zeer content mee, heerlijk dingetje om mee te vliegen nou! Zelfs zo goed, dat ik besloten heb haar om te bouwen naar elektro! Brandstof is mooi, maar het gemak van elektro en het feit dat het uitgerekend goedkoper is heb ik besloten de overstap te maken! Stay tuned voor het verslag ;)

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    En het vermogen maakt je weinig uit;-)
     
  15. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dat is dan ook wel leuk ja... Maar dan alleen als extraatje.. anders niet hoowr ;)
     
  16. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Zie het topic nu pas :S Mooie koppen van Kasama ja!

    Hoe ga je de elektro setup aanpakken?
     
  17. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hey Bart,

    Ik ga het op de zelfde manier doen al Michiel met zijn Synergy N9. Custom frames e.d. Een draadje gaat er nog komen, ik moet eerst ietsje verder zijn en het eerste ontwerp een beetje klaar hebben.

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Klinkt goed!

    Maar verder 'gewoon' 10S met een dikke 4200 watt motor erin? :D
     
  19. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De bekende en bewezen Kontronik Jive / Pyro combinatie ;)
     
  20. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Jammer van de 4200 watt ;) Maar is een bewezen combi, blijft ook wat koeler. Ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina