De afgelopen week heb ik geïnspireerd door de Eurotour aardig wat vlieguren gemaakt, bijna dagelijks een sessie van anderhalf tot twee uur. Veel verschillende omstandigheden overdag meegemaakt en ook twee fijne avondsessies. Super dat het nu zo lang licht blijft.
De ene was met verrassend turbulent weer en een stevige wind. Dat heb ik met 60g ballast aangepakt wat goed werkte. Goed geoefend met kleine cirkels draaien in kleine maar zeer felle belletjes, lang meegaan en daarna profiterend van het extra gewicht weer terugscheuren. Op die manier kon ik regelmatig 4 of 5 minuten halen, wat bij dat weer tussen negen en tien 's avonds niet echt voor de hand leek te liggen. Maar ook vaak na een minuut weer op de grond na 20m vallen in sink. Leuk weer om in te oefenen, lekker duidelijk.
De andere avondsessie was met nagenoeg geen wind, dus geen ballast en zoeken naar de juiste plekken die nog genoeg warmte afgeven om op te dobberen. Er lag op 100m in de wind recht voor mee een dijkje met boompjes erop, erachter een helling van bruin zand recht op het westen en daarachter wat bouwmarkten met platte bitumen daken. Ik heb omdat er zo weinig wind was het hele terrein verkend en had wel wat lift bij fietspaden en ander steen/asfalt maar nergens was het zo goed als direct achter dat dijkje. Het winnende recept was gooien, meteen er naartoe en daar cirkelen en de loskomende bellen achtervolgen. Heel leuk om licht en langzaam rond te dobberen en op het juiste moment te besluiten wel of niet mee te gaan met een loslatende bel. Die losten wel vaak weer snel op zodra ze boven de nabijgelegen plas kwamen dus goed opletten. Ook hier weer vergelijkbare tijden van 4-5 minuten maar er soms ook helemaal naast zitten en als een baksteen vallen.
Al met al gaat het wel goed. Ik heb weer rust en lol in het vliegen. Gooien lijkt gemiddeld wat hoger en wordt in techniek consequenter. Ik heb beter leren vliegen met een wat zwaardere Flitz in omstandigheden waarin je kleine cirkels moet maken om boven te komen. Ik vang mijn model na bijna iedere vlucht, ook bij wat wind.
Waar ik me nu op wil gaan richten is oefenen met surfen, oftewel bij wind profiteren van lift zonder erin te cirkelen. Dat doe ik nog te weinig en dat maakt mijn vliegtijden bij wind met weinig lift wat te kort. Dat komt omdat ik te vaak cirkel op te zwakke lift of te snel van a naar b onderweg ben, wat ook snel hoogte kan kosten. Ik heb vind ik nog wat te vaak volledig mislukte 50-60 seconden vluchtjes en dat kost me veel punten in competitie. Ik ga eens kijken of ik de gemiddelde minimum vliegtijd wat hoger kan krijgen.
De ene was met verrassend turbulent weer en een stevige wind. Dat heb ik met 60g ballast aangepakt wat goed werkte. Goed geoefend met kleine cirkels draaien in kleine maar zeer felle belletjes, lang meegaan en daarna profiterend van het extra gewicht weer terugscheuren. Op die manier kon ik regelmatig 4 of 5 minuten halen, wat bij dat weer tussen negen en tien 's avonds niet echt voor de hand leek te liggen. Maar ook vaak na een minuut weer op de grond na 20m vallen in sink. Leuk weer om in te oefenen, lekker duidelijk.
De andere avondsessie was met nagenoeg geen wind, dus geen ballast en zoeken naar de juiste plekken die nog genoeg warmte afgeven om op te dobberen. Er lag op 100m in de wind recht voor mee een dijkje met boompjes erop, erachter een helling van bruin zand recht op het westen en daarachter wat bouwmarkten met platte bitumen daken. Ik heb omdat er zo weinig wind was het hele terrein verkend en had wel wat lift bij fietspaden en ander steen/asfalt maar nergens was het zo goed als direct achter dat dijkje. Het winnende recept was gooien, meteen er naartoe en daar cirkelen en de loskomende bellen achtervolgen. Heel leuk om licht en langzaam rond te dobberen en op het juiste moment te besluiten wel of niet mee te gaan met een loslatende bel. Die losten wel vaak weer snel op zodra ze boven de nabijgelegen plas kwamen dus goed opletten. Ook hier weer vergelijkbare tijden van 4-5 minuten maar er soms ook helemaal naast zitten en als een baksteen vallen.
Al met al gaat het wel goed. Ik heb weer rust en lol in het vliegen. Gooien lijkt gemiddeld wat hoger en wordt in techniek consequenter. Ik heb beter leren vliegen met een wat zwaardere Flitz in omstandigheden waarin je kleine cirkels moet maken om boven te komen. Ik vang mijn model na bijna iedere vlucht, ook bij wat wind.
Waar ik me nu op wil gaan richten is oefenen met surfen, oftewel bij wind profiteren van lift zonder erin te cirkelen. Dat doe ik nog te weinig en dat maakt mijn vliegtijden bij wind met weinig lift wat te kort. Dat komt omdat ik te vaak cirkel op te zwakke lift of te snel van a naar b onderweg ben, wat ook snel hoogte kan kosten. Ik heb vind ik nog wat te vaak volledig mislukte 50-60 seconden vluchtjes en dat kost me veel punten in competitie. Ik ga eens kijken of ik de gemiddelde minimum vliegtijd wat hoger kan krijgen.