Vintage Multiplex Scirocco opknapverslag

En en en... al een paar handstartjes gedaan?
Als je tijd hebt kun je van de week wel een keer langskomen, ik heb alle tijd;)

Rick

Ligt het aan mij, maar het lijkt mij dat Vintage de laatste paar weken wel heel populair is (en terecht want deze kisten roepen ook bij mij nostalgie op naar mijn eerste gestuntel). Misschien tijd voor een apart subforum?

Filmpje

Vanavond viel de wind helemaal weg en dus tijd om de Scirocco even uit te laten! 2 van de 3 zonen mee was erg handig want wat zweeft dat apparaat zeg! Zij haalden hem weer op na een handstart. Totaal 4 handstartjes gemaakt. Eerste conclusie: heerlijke zwever, richting is prima te besturen, uitslagen zijn vooralsnog goed. Volgende stap is om de Scirocco aan het elastiek te hangen om wat meer hoogte te krijgen. To be continued.

Van de 4 handstartjes heeft zoonlief opnames gemaakt, even achter elkaar geplakt:

Laatst bewerkt door een moderator:
nounounou....is dat nou nodig, zo ver?
Ziet er wel goed uit trouwens. Mooi hoor :yes:

Yep, ik ben er nu al erg blij mee!! WHB bedankt, heerlijk bakkie. De komende tijd eerst meters maken, daarna opknappen. Rompje beetje bijwerken, vleugels beetje bij foliën, kleurstelling laat ik zeker zo. Is mooi.

Yep, ik ben er nu al erg blij mee!! WHB bedankt, heerlijk bakkie. De komende tijd eerst meters maken, daarna opknappen. Rompje beetje bijwerken, vleugels beetje bij foliën, kleurstelling laat ik zeker zo. Is mooi.

Gefeliciteerd Jacob,

Ziet er mooi uit en een paar remklepjes is misschien ook wel wat:p

groet

Terence

:thumbsup: Handig van die zonen, dat mag ik altijd zelf doen:P

Ziet er goed uit hoor, is concurrentie voor je Mosquito! Is het allemaal goed gegaan met je V-staart instellingen?
Er staat trouwens ook een hoogstart hoogstart in het ''te koop vliegtuigen' gedeelte. Lijkt me een van goede kwaliteit. En tot die tijd kom je hier maar een middag, dat ding vraagt er om het hoger op te zoeken;)

Groeten!

als er iemand belangstelling heeft in het plan en de bouwbeschrijving , dan hoor ik het wel

Heb je de Scirocoo zelf ook vliegend?

Reden dat ik het vraag is dat ik op RC-Groups ook wat genoteerd heb, en contact heb met iemand die een Scirocco op de helling bij de maiden gekraakt heeft. Volgens hem is er iets fundamenteels mis, maar hij weet niet wat. Dit is de video van zijn maiden, als jullie dit bekijken wat denk je dat er dan mis kan zijn?

Groet,

Jacob

Rolroeren

Toffe cross-countrykist.
Een vleugelsetje met rolroeren zou hier geen afbreuk doen.

Mvg,
Aurectar

Vanavond viel de wind helemaal weg en dus tijd om de Scirocco even uit te laten! 2 van de 3 zonen mee was erg handig want wat zweeft dat apparaat zeg! Zij haalden hem weer op na een handstart. Totaal 4 handstartjes gemaakt. Eerste conclusie: heerlijke zwever, richting is prima te besturen, uitslagen zijn vooralsnog goed. Volgende stap is om de Scirocco aan het elastiek te hangen om wat meer hoogte te krijgen. To be continued.

Van de 4 handstartjes heeft zoonlief opnames gemaakt, even achter elkaar geplakt:

wat denk je dat er dan mis kan zijn?

Beetje lastig natuurlijk maar ik dacht direct dat misschien de bewegingen van de stuurvlakken op de V-staart niet goed zijn (je wilt niet weten hoeveel mensen niet snappen welke kant de vlakken op moeten bewegen bij een v-staart!) En daarna: de uitslagen voor hoogte zijn bij een v-staart veel kleiner dan bij een conventioneel hoogteroer, misschien heeft hij ze wel veel te groot gemaakt (bij mijn v-staarten staat de uitslag voor hoogte maximaal op 50% van die voor richting. Veel v-staart mixers doen dit automatisch maar niet allemaal))
Tot slot: zwaartepunt zou te ver naar achter kunnen liggen.

Ik denk dat arjan er dicht bij zit met zijn analyse over de bewegingsrichting van de stuurvlakken. Op de stukken waar hij rechtuit vliegt lijkt hij redelijk stabiel ondanks de harde wind dus ik denk minder aan een te achterlijk zwaartepunt. Je ziet het echt misgaan op het moment dat hij stuurt. De tweede -en fatale- keer versterkt het zichzelf m.i. zelfs. M.a.w. hoe meer hij stuurt hoe meer hij in een spiraal naar de grond gaat.
Voorzover we dit allemaal kunnen analyseren o.b.v een kort filmpje zonder toelichting van de vlieger. ;)

Max

Ik weet het wel zeker. In zijn draadje heeft hij het er over dat de v-staart niet genoeg "secondary roll" produceert. Maar een richtingsroer (ook bij een normale staart!) geeft altijd een rollend moment de verkeerde kant op, en nooit een rollend moment de kant op van de bocht die je stuurt. Heel veel mensen maken deze fout.

Mijn indruk is dat deze Scirocco erg gevoelig is voor tipstal.
En ja, hellingvliegen met een tweeasser vergt al de nodige stuurkunst.
Hoe ervaren is deze Piloot?

Johannes

Kijk, dit lijkt CSI-mbf wel. Zoals bij elk ongeluk lijkt het op een combinatie van factoren. Ik zal het proberen samen te vatten in het Engels in het draadje van hem.

Groet,

Jacob

Back