Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

  • Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Verder gaat het wel met je ;) 3 x 8 = 24 shocks :confused::confused::confused:, in twee jaar tijd heb ik er nog nooit een gesloopt (van de 16) en maar twee keer olie vervangen (1 keer per savage), mocht ik er eentje slopen (wat ik absoluut niet verwacht), weet ik in ieder geval waar ik er snel één kan leasen ;)

Bijna goed ...;) 24 shocks + 7 resterend op m'n savage = 31 stuks. :p
Maar een 1-tje (of meerdere) leasen is geen enkel probleem. ;)
 
@ Sleurhutje, heb jij (ongetwijfeld wel) ;) , de temp. van het kopp. gebied wel eens gemeten ?
Nee, maar ik weet wel dat met de Elcon de temperatuur heeeeel veel lager blijft dan met een gewone koppeling omdat bij slip er veel minder warmte-ontwikkeling is. Nare eigenschap van Teflon is dat als je het onder druk zet of verwarmt er een vettige afzetting vormt waardoor er minder warmte-ontwikkeling is. Als je Teflon schoentjes eenmaal zichzelf vastzetten op de clutchbell verdwijnt dat effect weer en heb je magimaal grip op de clutchbeel. Daar laten de gewone schoentjes het afweten en slippen veelal nog langzaam door (en ontwikkelen extra warmte). Tevens houden de standaard schoentjes veel meer warmte vast doordaat ze een stalen ondergrond hebben. Teflon isoleert die warmte zodat die alleen op de clutchbell blijft (en door de rotatie snel weer weg is).
 
hpi-baja-86712.jpg


Is deze pinion cooler nog een zinvolle hop-up voor onze Baja's?
 
Ik ben ff wat proberen hoor...

screws

Zoals het lijkt is het gelukt. Nu heet ik een vraag. Is er iemand die nog spullen uit de US of A gaat bestellen? Zo ja, kan ik ook ff meebestellen?
 
Nee, maar ik weet wel dat met de Elcon de temperatuur heeeeel veel lager blijft dan met een gewone koppeling omdat bij slip er veel minder warmte-ontwikkeling is. Nare eigenschap van Teflon is dat als je het onder druk zet of verwarmt er een vettige afzetting vormt waardoor er minder warmte-ontwikkeling is. Als je Teflon schoentjes eenmaal zichzelf vastzetten op de clutchbell verdwijnt dat effect weer en heb je magimaal grip op de clutchbeel. Daar laten de gewone schoentjes het afweten en slippen veelal nog langzaam door (en ontwikkelen extra warmte). Tevens houden de standaard schoentjes veel meer warmte vast doordaat ze een stalen ondergrond hebben. Teflon isoleert die warmte zodat die alleen op de clutchbell blijft (en door de rotatie snel weer weg is).

Oké, helder :) , maar ik was gewoon nieuwsgierig naar de evt. temp. van het kopp. gebeuren en dan met name de lagers , ivm. het te gebruiken vet , ik heb nl een tube "gewoon" lagervet van BP en een tube htg van BP de LS EP2 gaat van -35 tot 120 gr. en de HTG gaat van -20 tot 150 gr. met een piek van 220 gr. :cool: ;)
 
Oké, helder :) , maar ik was gewoon nieuwsgierig naar de evt. temp. van het kopp. gebeuren en dan met name de lagers , ivm. het te gebruiken vet , ik heb nl een tube "gewoon" lagervet van BP en een tube htg van BP de LS EP2 gaat van -35 tot 120 gr. en de HTG gaat van -20 tot 150 gr. met een piek van 220 gr. :cool: ;)
Ik heb het vet wat er standaard in zat en dat zit er nog steeds in. Ook de lagers waar wat ruimte in zat maar de seals nog van dicht waren (alle 4 dus!). Dus waarom het vet vervangen? Als je zo'n seal eraf haalt, is de kans dat deze eraf gaat tijdens gebruik ook groter. Da's mijn ervaring (maar ik ben geen deskundige op het gebied van kogellagers ;)).
 
Ik heb het vet wat er standaard in zat en dat zit er nog steeds in. Ook de lagers waar wat ruimte in zat maar de seals nog van dicht waren (alle 4 dus!). Dus waarom het vet vervangen? Als je zo'n seal eraf haalt, is de kans dat deze eraf gaat tijdens gebruik ook groter. Da's mijn ervaring (maar ik ben geen deskundige op het gebied van kogellagers ;)).

Ik ben ook geen lager deskundige , maar de laatste keer dat ik de baja uitelkaar had viel het mij op dat de lagers bij de clutch nog wel redelijk waren , maar zo goed als vetloos waardoor je dat rauwere geluid krijgt als je het lager ronddraaid met de luchtspuit ;) (begrijp je wat ik bedoel ?) en als je de seals netjes verwijderd kun je echt wel een paar keer "hergebruiken" , je hoort en voelt ze op hun plaats "klikken" plus als je ze zelf vult kun je er iets meer in doen wat ook het zand (iets) langer buiten houd ;) dit laatste komt van de monteur bij ons en een medewerker bij BRAMMER ;)
 
Sleur, feli met de Easy :thumbsup: Goede keuze. Is veel aan te modden voor weinig of niks. Is heeeeeeeel veel info over te vinden, zeker het maken van rolroeren is weinig werk en geeft nog meer plezier als je eenmaal een beetje kan vliegen.

Simze :D
 
Ik ben ook geen lager deskundige , maar de laatste keer dat ik de baja uitelkaar had viel het mij op dat de lagers bij de clutch nog wel redelijk waren , maar zo goed als vetloos waardoor je dat rauwere geluid krijgt als je het lager ronddraaid met de luchtspuit ;) (begrijp je wat ik bedoel ?) en als je de seals netjes verwijderd kun je echt wel een paar keer "hergebruiken" , je hoort en voelt ze op hun plaats "klikken" plus als je ze zelf vult kun je er iets meer in doen wat ook het zand (iets) langer buiten houd ;) dit laatste komt van de monteur bij ons en een medewerker bij BRAMMER ;)
Tsja, tegen de tijd dat het vet eruit is, zit er ook genoeg ruimte tussen de kogels, kooi en het loopvlak/groef. Dus een mooi moment om ze gewoon te vervangen. Het lager is er immers toch al uit. ;)


Sleur, feli met de Easy :thumbsup: Goede keuze. Is veel aan te modden voor weinig of niks. Is heeeeeeeel veel info over te vinden, zeker het maken van rolroeren is weinig werk en geeft nog meer plezier als je eenmaal een beetje kan vliegen.

Simze :D
Hehe, ja dat modden met de rolroeren schijnt toch wel een pré te zijn. Aan de andere kant kun je bij lange na niet zulke korte bochten en loopings maken zonder die rolroeren. Dus eerst maar eens oefenen zonder. Ik had nog even getwijfeld tussen de EasyStar en de TwinStar (dubbele motor dus meer trekkracht) maar ben uiteindelijk toch voor de EasyStar gegaan. Nu maar wachten op mijn zendertje via Heemskerk... :? ;)
 
Bajadude; een alu holder ;)


Zijn er nog liefhebbers voor de baja meeting in almere ,30 Maart ?
Heb ik vernomen van bajadude :D

snap het niet dat je lagers kapot gaan..staat alles in lijn..gebeurde wel veel bij de plastic CBH....en de sealing van de orgi lagers willen ook wegsmelten..is de motorsteun ook van alu??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top