VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, dat vereist natuurlijk een stevige ontkenning, en die krijg je dan ook hierbij!!:thumbsup:
     
    trialrolf, Marker, vwforum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 297

    Hallo Allemaal,

    Verder gegaan met de proefopstelling van de pendelassen.

    Ik heb toch nog een aanpassing aan de boven en de onderarm moeten uitvoeren om een betere stuuruitslag te realiseren onder het achterdek, omdat de stuuruitslag niet groot genoeg is.
    De voorkant van de boven/onderarm komt tegen de zijkant aan van de gieksleuf, waardoor er maar een stuuruitslag mogelijk is van 45 graden voor de achterste pendel stuuras, dit is te weinig !
    De 1:1 Goldhofer dieplader heeft de achterste pendelas een stuuruitslag in het achterdek van 60 graden.
    Concessie 3 :
    De maximale stuuruitslag van de achterste pendel stuuras wordt nu maximaal 55 graden, die kan ik wel vergroten naar 60 graden, maar dan moet ik de gieksluif smaller maken, hier wil ik geen concessie doen, omdat ik dan afwijk van de 1 : 1 gieksleuf.
    De stuuruitslag van 55 graden van de achterste pendel stuuras vindt ik aanvaardbaar.

    Ook nog wat wijzigingen aan de vormgeving van de bovenarm aangebracht, waardoor er dit optisch beter uitziet en nu gelijk is aan de bovenarm van de 1:1 Goldhofer dieplader.
    Weer (te) veel foto's gemaakt.
    Optische wijziging van de bovenarm, het middelste gat is voor de bevestiging van de cilinder.
    Nieuw :
    IMG_2743.jpg

    Oud :
    IMG_2520.jpg

    Wijziging onderste arm :
    Nieuw :
    IMG_2747.jpg

    IMG_2748.jpg

    IMG_2755.jpg

    Oud :
    IMG_2613.jpg

    Nieuw :
    IMG_2766.jpg

    Oud :
    IMG_2680.jpg

    Nieuw :
    IMG_2767.jpg

    Oud :
    IMG_2694.jpg

    Tot zover deze update.

     
    spike77, bvdh, Tug.NL en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 298

    Hallo Allemaal,

    Nu eens even kijken of het klopt wat ik heb gemaakt, betreffende lift/hef pendelas vering voor de Goldhofer dieplader.
    Want het is belangrijk dat de maatvoering goed is.
    Even bij de statische Broshuis 5 assige dieplader gekeken of het ook daadwerkelijk klopt.
    Gekeken of de normale rijstand overeenkomt met de statische Broshuis 5 assige dieplader.
    Deze 5 assige dieplader heeft geen stuurassen, maar kan wel 20 mm in en uit veren.
    Ik kan ook gewoon met deze dieplader rijden, maar de draaicirkel is gigantisch groot.
    IMG_2770.jpg

    IMG_2772.jpg

    IMG_2773.jpg

    IMG_2779.jpg

    De pendelas naast de Broshuis dieplader geplaatst.
    IMG_2782.jpg

    Yes !
    De pendelas voldoet aan de juiste maatvoering.
    IMG_2788.jpg

    IMG_2789.jpg

    Dus kan ik nu 20 messing bovenarmen en 20 onderarmen gaan maken.

    Zie de vering van de Statische Broshuis dieplader.
    IMG_2874.jpg

    IMG_2877.jpg

    IMG_2878.jpg

    Als t.z.t. de Goldhofer klaar is, ga ik mogelijk de 5 assen van Broshuis dieplader bestuurbaar maken.
    Het laadvermogen van de Broshuis dieplader is maximaal : 10 tot 15 kg.

    Tot zover deze update.
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Is dat verstandig Pieter?
    Zou je niet eerst 1 compleet wielstel met cilinder en draaitafel gaan maken, voor het geval je andere uitdagingen tegen komt, waardoor je die 20 sets onderdelen opnieuw moet gaan maken?
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 en vwforum vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ik ben verstandig, dit gaat ook gebeuren.

    SMILEY BOB DE BOUWER.jpg SMILEY SLEUTELEN.jpg
    Ik maak eerst 1 wielstel helemaal klaar, dan pas de andere 9 wielstellen.

    Dit doe ik overigens altijd, als ik meerdere dezelfde onderdelen moet maken, eerst 1 onderdeel helemaal afmaken !

    Ik zit nu te wachten op de kegellagers, de wiellagers en de messing staf (40 mm rond) en de messing buis zonder naad voor de cilinders, ik ga gasveerstangen gebruiken voor de cilinderstangen van de cilinders. (mooi glad en roestvrij)
    Ook de losse gasveerstangen zijn in bestelling.

    Ik zaag al wel alle 20 boven en onderarmen uit messing plaat van 1mm dik, hier word niet zoveel meer aan gewijzigd, bovendien maak ik de bovenarmen 20 mm langer aan de kant, waar het kegellager met de behuizing (draaistel) word gemonteerd, zodat ik nog kan variëren.
    Ook de onderarmen maak ik 20 mm langer, zodat ik hier ook nog het één en ander kan wijzigen.
    Ik heb al het één en ander uitgetest, dus zo heel veel niet meer wijzigen aan de boven en onderarm.

    Bovendien heb ik de Goldhofer 1:1 dieplader het achterdek me het smalbed, diverse malen op het wegdek laten zakken en gelift in de normale rijstand en gelift in de hoogste rijstand en diverse tussenstanden gelift, hier veel foto's van gemaakt, dus heb ik inmiddels een duidelijk beeld hoe het gaat worden.
    Ze vroegen al in Haren (Ems), wat ik aan het doen was, of ik nog wel "spoorde", om de dieplader zo vaak te laten zakken en weer te liften.
    SMILEY ZONNEBRIL.01.jpg

    Ik zou zeggen Cor, blijven kijken, het komt helemaal goed.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2018
    trialrolf, Marker, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 299

    Hallo Allemaal,

    Vandaag aan het meten geweest, betreffende Jung hydrauliekpomp.
    De hydrauliekpomp past niet onder het achterdek, te weinig ruimte, te hoog !
    De hydrauliekpomp past ook niet in het smal diepbed, is te groot/te hoog.
    Ik voel er niet zo heel veel voor om de hydrauliekpomp te plaatsen op het zwanenhals, lange hydrauliekleidingen aanleggen en (snel)koppelingen gebruiken om het diepbed te kunnen afkoppelen, ik moet al 2 (snel)koppelingen gebruiken, om het smalbed tijdens het transport naar een rij-demo af te koppelen van het achterdek.
    Bovendien moet ik flexibele hydrauliek slangen gebruiken, omdat het diepbed moet kunnen uitschuiven.
    Dit gaat niet werken !
    SMILEY VERDRIETIG..01.jpg

    En om een nieuwe hydrauliekpomp te kopen, die lager is dan 34 mm hoog, zie ik ook niet zitten.

    Ik heb al geruime tijd (tenminste 4 jaar) zitten denken aan 2 lange (moeder) hydrauliek cilinders, 1 voor links 1 voor rechts, die in en uitschuiven door middel van schroefspindels met een vertragingselektromotor, om de 10 cilinders te liften/heffen, te laten inzakken.
    Misschien/mogelijk helpt het ook nog als de (moeder) cilinders worden ingetrokken, ook de 10 lift/hefcilinders als het ware vacuüm getrokken worden en het diepbed op het wegdek zakt.
    Als de cilinders lang e dik genoeg zijn, kunnen deze ook gelijk functioneren als buffer van de hydrauliekolie.
    Dit is door diverse personen die er verstand van hebben, hebben mij dit afgeraden, zij zeggen: Dit niet gaat werken.
    Nu ben ik soms nogal eigenwijs, ik wil hier toch mee gaan experimenteren, kijken of het toch wel kan gaan werken.
    Voordeel van dit systeem is: Ook geen stuurventielen nodig.
    Niet geschoten, is altijd mis.

    Ik hoor het wel wat jullie ervan vinden, of mijn theorie klopt.
     
    MarlinNavigator en Helicor vinden dit leuk.
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dit is helemaal niet zo'n gek idee Pieter: als voorbeelden die in principe op hetzelfde principe werken zijn:
    =hydraulische besturing van trailer assen met mastercilinders op de schotel draaitafel
    =platformcilinders van hoogwerkers, met de master op de draaitafel van de hoogwerker en de basisgiek (om de hoogwerker bak altijd horizontaal te houden)
    =de vorkplatform van een verreiker, werkt op dezelfde manier.
    Maar: de laatste 2 installaties hebben wèl ook een hydraulische pomp aansluiting om de bak/vorken te kunnen corrigeren ivm interne lekkage, en/of een andere dan de horizontale stand, dan die normaal gewenst is. En de betreffende cilinders zijn altijd dubbelwerkend; maar voor jouw toepassing is dit niet essentieel.

    Dus je kunt met die 2 primaire cylinders de andere 2x5 werkcilinders uitschuiven. Ik zou niet willen vertrouwen op het vacuum, dus de werkcylinders in te trekken, dat gaat denk ik niet werken, maar dat voordeel had je bij een pomp-systeem ook niet, dus geen verlies.
    Kies het volume van de zuigerkant van de master evenveel of iets meer dan 5 x de inhoud van de zuigerkant van de werk cylinders en je zit OK.
    Ook zou ik ervoor zorgen, dat je een zuivere rechtlijnige beweging op de stang van de master zet, dus niet de stang en zuiger mee laten draaien.
    En op de een of andere manier zal je toch een manier moeten vinden om het geheel luchtbel-loos te vullen, en eventueel te compenseren (bv door middel van een aan/afkoppelbare, handbediende cylinder tijdelijk aan het circuit te koppelen. Dat moet je dan wel doen als het systeem drukloos is, dus met alle wielen van de grond.
    Als je het 5 wielenstelsel aan de ene kant voedt met de mastercilinder, denk dan aan een ontluchtingsschroef aan het andere einde,anders kom je slecht van de lucht af die er vanaf het begin in zit.

    Ik denk dat dit wel gaat werken, en om slaglengte te besparen, zou ik ook voor een dikkere mastercilinder gaan, dan de werkcilinders zijn.

    Lijkt dit wat?

    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cor,

    Bedankt voor je advies, hier kan ik wat mee !


    Ik noemde het Moedercilinders, maar het zijn natuurlijk Mastercilinders, ik kon even niet op de benaming komen.

    Ik was ook van plan om dikke mastercilinders te gebruiken, zodat ik voldoende hydrauliekolie heb voor de 10 hefcilinders. als het ware zijn dan de Mastercilinders een soort olietankjes
    De aandrijving met de schroefspindel en de Master cilinderstang komen rechtstandig voor elkaar te staan, met daar tussen een flexibele koppeling met een draaipunt met een axiaal lager, zodat cilinderstang niet meedraait, maar stilstaat en rechtstandig in en uitschuift in de Master cilinderbehuizing.
    I
    k had geschreven : Misschien/mogelijk vacuüm werking : Als dit niet werkt, is geen probleem, inderdaad heb je dit ook niet bij een hydrauliekpomp.

    Ja, er komt inderdaad en ontluchting op de mastercilinder komen, als deze wordt ingetrokken dat de tegendruk weg kan, maar ook de eventuele lekolie, (zweten)
    Er moet overigens ook bij de 10 lift/hefcilinders aan de onderkant een ontluchting komen om de tegendruk. c.q. lekolie (zweten) af te voeren.

    Het ontluchten van het systeem is nog wel een dingetje.
    Ik zat te denken aan een ontluchtingsschroef, zoals men dit vroeger de remleidingen bij (oude vrachtwagens, die nog geen luchtremmen hadden, maar ook bij luxe auto's), ging ontluchten door eerst druk op te bouwen met pompen met het rempedaal, dan de ontluchtingsschroef opendraaien en de luchtbellen te laten ontsnappen. wij deden dit vroeger met een slangetje in een melkfles, hahahaha.
    Dus ook even een aparte aansluiting maken per Mastercilinder, om druk op te bouwen met een handpompje.

    Nogmaals bedankt voor je advies.
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet, Ik zou idd ook voor een master cilinder gaan. Als je op beide master cilinders nog een aansluiting naar een olietankje maakt met daartussen een afsluitertje, dan kun je de lekolie makkelijk bijvullen. Je stuurt de mastercilinder dan helemaal uit. Op gegeven moment zijn alle slave cilinders van de wielen helemaal in. Je zou in de slave cilinders ook nog veren in kunnen doen, zodat deze vanzelf in gaan, daardoor voorkom je dat je vacuüm creëert en je ergens lucht gaat aanzuigen,. Als je dan de master cilinder nog verder uit stuurt, dan trekt hij vacuüm en kan hij prima de olie aanzuigen. Je zou dit ook met een terugslagklepje kunnen doen, dan werkt dit automatisch, maar dan moet deze wel 100% afdichten.
    Het ontluchten is niet zo'n probleem, als je een ingebouwd olietankje met het afsluitertje hebt. Gewoon de master olie laten aanzuigen, afsluiter dicht, master insturen zodat de slave cilinders uit staan. dan de afsluiter weer openen en de slave cilinders weer in drukken, dan druk je alle olie + de lucht terug de tank in. De aansluiting van alle cilinders dan wel aan de bovenzijde van de cilinder maken (ook de master). Extra volume zou ik niet in de mastercilinders maken, dit kost meer ruimte en volgens mij wil je de slave cilinders nier eens helemaal kunnen uitsturen, omdat je dan geen vering meer hebt. Wel op het einde van de slag een micro schakelaartje zetten die het motortje stopt.

    Als je nu per kant 4 slave clinders aan hydraulisch elkaar knoopt en daarvoor een afsluitertje zet naar de mastercilinder en de overgebleven slavecilinder rechtstreeks met de mastercilinder verbindt, dan kun je de 4 assen liften. Gewoon het bed laten zakken, afsluitertje dicht (evt. met een servo) en vervolgens het bed weer liften, dan gaat alleen die ene slavecilinder nog uit die nog met de mastercilinder is verbonden
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Is MOEDER niet altijd de MASTER? Mocht je toch voor een kleinere pomp willen gaan zou je eens bij Magom kunnen kijken.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Ja Stefan, het gaat er eindelijk van komen datt ik jou Liebherr rupskraan kan gaan vervoeren.
    Je hebt er lang op moeten wachten, maar nu is het eindelijk zover, de bouw is begonnen !

    Bedankt voor de informatie en advies, hier kan ik wat mee.

    Wat de veren in de slave cilinders betreft, daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar ik ben bang dat dan de vering misschien te star wordt, zeker als de dieplader leeg is, veren de cilinders dan nog wel voldoende ?
    Of ik moet hele lichte veren gebruiken.
    Ik ga vering zo maken, als de slave hefcilinders ingesteld staan op de maximale rijhoogte, dat dan de slave/hefcilinders nog 15 mm in en uit kunnen veren.

    Het tankje met een afsluitertje is een goed idee, dit ga ik zeker toepassen, zo kan ik ook de lekolie makkelijk bijvullen.
    Tevens is het probleem van ontluchten opgelost.
    Ik was al van plan om 2 eindschakelaars te monteren op de schroefspindels. (2 per schroefspindel)
    Terugslagklepje zie ik niet zitten, die moet echt 100% dicht zijn.

    Ik ben trouwens benieuwd hoeveel druk (Bar) je met de schroefspindels kan opbouwen.

    Hier ga ik over nadenken, hier had ik zelf niet aan gedacht, dit zou ik ook voor meerde assen kunnen toepassen.
    Nadeel : Wel weer meerdere extra hydrauliekslangen naar de 2 master cilinders.

    Zoals ik het zelf had bedacht : De 5 slave cilinders worden als communicerende vaten op elkaar aangesloten, de voorste cilinder wordt rechtstreeks op de master cilinder aangesloten.
    Dit heeft het voordeel dat ik maar 2 hydrauliekslangen met een snelkoppeling (1 per master cilinder) hoef af te koppelen, bij demontage van het achterdek van het smalbed voor het vervoeren van de dieplader van en naar een rij-demo.

    Ik ga eerst helemaal het achterdek met de hefcilinder met vering afmaken, dan heb ik de basis laar om der rest te gaan bouwen. (smalbed en zwanenhals met nek)

    Nogmaals bedankt met de informatie en het advies hier ben ik hee blij mee.
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Nee Pieter, ik denk dat je Stefan verkeerd hebt begrepen; kijk alleen even naar 1 streng: 5 slave cilinders en 1 master.
    nu zet je 4 cilinders in 1 groep, en de slangen van die groep gaan via een afsluiter naar de 5e slave, en vandaar naar de master.
    Nu laat je het bed zakken tot op de grond, dan zijn alle slaves leeg, dan draai je die afsluiter om, en zet de master weer aan: dan heft hij het bed met slechts 1 wielstel, en de andere 4 blijven ingetrokken, dus vrij van de grond.

    Je kunt natuurlijk ook een groep van 2 +3 maken, dat is even makkelijk. Wat je maar wilt.
    En ook makkelijk: je kunt de 2 afsluiters met 1 hendel bedienen, want je wilt links en rechts hetzelfde resultaat geven.
    In dit geval zou ik er een rijhoogte regelaar (= eindschakelaar) op het werkende wielstel zetten, dan slaan de masters op het juiste moment af, en schiet je niet door, want het heffen gaat natuurlijk wèl 5 x zo snel.

    En met die veren bedoelt Stefan terugdruk veren (kan in de cilinder, maar ook extern) dus niet veren om te veren.....:(
    Zou ik niet doen, want ik denk dat jouw dieplader, ook leeg, zwaar genoeg zal zijn om uit zichzelf te zakken tot op de grond

    En wat betreft de druk die je met de master kunt opbouwen: dat ligt natuurlijk helemaal aan de axiale kracht van de spindelmotor, èn an de diameter van de master: hoe kleiner, hoe hoger de druk kan worden met dezelfde vertragingsmotor.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Als ik het goed begrijp zoals jij het beschrijft, bij het liften van meerdere assen, gaat er toch maar 1 hydrauliekslang per kant naar de Master cilinder.
    Als dit zo is, ga ik dit zeker toepassen, want dan wordt de dieplader nog realistischer en natuurgetrouwer.
    (zie foto van een 4 asser Goldhofer dieplader, 2e as gelift)
    GERTZEN VOLVO FH 16 700.40.jpg

    Ik moet maar eens goed kijken en foto's maken van het bedieningspaneel, de daaraan gekoppelde bedrading/slangen, waar die precies naar toe lopen van de Goldhofer 1:1 dieplader en goed bekijken hoe alles precies werkt.
    Ik heb me nu meer gefixeerd op de pendelassen in het achterdek.
    GERTZEN VOLVO FH 16 700.0015.jpg

    In de praktijk trek ik aan desbetreffende handle, welke pendelas gelift moet worden en de pendelas lift/heft omhoog, maar wat er dan precies gebeurd, heb ik nooit echt studie van gemaakt, welke elektronica daar allemaal voor nodig is, om de pendelas hydraulisch te liften.


    Wat de veren betreft in de slave/hefcilinders, dit moeten uiteraard dan drukveren zijn. dit had ik wel begrepen.

    Ik denk zelf ook dat de dieplader van zichzelf zwaar genoeg wordt en de cilinders uit zichzelf inzakken als de dieplader leeg is.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
    MarlinNavigator en Helicor vinden dit leuk.
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet,
    Het probleem van het zonder veren terug drukken is dat de vlakheid van de weg dan bepaald hoever elke as wordt ingedrukt en ze dan in gelifte situatie niet allemaal even ver omhoog staat. Je zou ook naast de cilinder een trekveer kunnen zetten die de as terug drukt, of een tosieveer in het scharnierpunt, net als ik bij mijn dumper heb gedaan.Vergis je trouwens niet in de wrijving van de afdichtingen, want je hebt het wel over 10 cilinders, dus 10keer de wrijving. De druk van de master cilinder wordt bepaald door het gewicht wat erop komt, maar ik denk dat dit wel meevalt.
    Als het oppervlak van elke master cilinder gelijk is aan alle slave cilinders samen, dan in de kracht nog steeds maar de helft van het gewicht wat de achterzijde van de dieplader moet tillen. Als de dieplader nog moet kunnen veren, dan kun je ook tussen de spindel en de zuiger van de mastercilinder nog een stugge veer zetten, of een losse cilinder maken met een dikke drukveer erin en die erbij aansluiten (soort van accumulator).
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat moet wel even nader bekeken worden, want dat is helemaal niet nodig om naar zo'n dikke master te gaan; dit is nl het geval als je master dezelfde slag heeft als de slave, maar volgens mij wordt hij dan onnodig dik en is er mogelijk geen plek onder het dek.

    Ik denk dat je uit moet gaan van het volgende 5 x ( π d² ) x l = πD² xL
    waarbij de slave diameter =d, de slave slag =l
    De master diameter =D en de master slag =L

    Je hebt helemaal gelijk wat betreft de vering dmv een dummy/mechanische accumulator, maar ik denk dat dit helemaal overbodig is, want het belangrijkste is de wiel compensatie, en dat wordt hier prima bereikt.
    Met z'n allen komen we er wel ;), alleen Pieter moet het nog even uitvoeren.
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Een losse trekveer naast de cilinders vind ik niet mooi, dit is niet natuurgetrouw, dus dit ga ik niet doen.
    Dan kies ik liever oor een torsieveer in de onderste lift/hefarm, die wordt helemaal dicht gemaakt, dus is de torsieveer niet zichtbaar aan de buitenkant

    Tja, ik heb het al eerder aan gegeven, ik heb de lat heel hoog voor mezelf gelegd, het word een enorme uitdaging, om een goed functionerend lift/hefbaar en verend achterdek te bouwen.
    Dit is wel de moeilijkste uitdaging, als mij dit lukt, is de rest maar "kinderspel" :) :)
    Ik zal heel wat problemen moeten overwinnen.

    Als het smalbed op het wegdek ligt, dan rusten de 5 pendelassen met banden op het wegdek, ook la het wegdek niet vlak is.
    En ja, dan zit er verschil in hoogte van de pendelassen, maar ze rusten wel alle 5 pendelassen op het wegdek
    Als de pendelassen worden gelift, drukken ze op het wegdek en maak het toch niet uit dat ze niet allemaal in de zelfde hoogtestand, want ze passen zich toch aan de vlakheid van het wegdek, dit gebeurd ook bij d 1:1 dieplader.
    (zie onderstaande foto)
    GERTZEN VOLVO FH 16 700.03.jpg
    Op deze foto drukken de 5 pendelassen allemaal met de zelfde druk op de verharde zandweg

    In mijn geval :
    Speelt dit volgens mij alleen als de dieplader leeg is, als ik 2 of 3 assen wil liften/heffen en op 2 of 3 pendelassen wil rijden.
    Dat is dan jammer maar dat vind ik niet zo erg, dit is dan toch maar enkele millimeters.

    In de eerste instantie was ik ervan uitgegaan dat ik helemaal geen aparte lift/hefbare pendelassen zou maken.
    En ja, modelbouw is concessies doen.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Inderdaad ik moet het wel gaan uitvoeren/bouwen.
    SMILEY PIETER  DE BOUWER.jpg

    Maar ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken.
    Ik kan niet meer terug, ik heb alle onderdelen besteld, de investering is gedaan !

    Maar ik wil het ook niet al te ingewikkeld maken.
    En ja, ik zal best een bepaalde onderdelen moeten overmaken, omdat het niet werkt, of niet past, maar dit is All in the game.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 300

    Ja, ja, dit is de Driehonderdste update.

    Het bouwen van de 5 assige Goldhofer dieplader is echt een hele grote uitdaging.

    Helaas is er helemaal niets te vinden op d Sociale Media en diverse forums, over een uitgebreide bouw van een dieplader in de schaal 1:14/1:16
    Helaas zijn er ook geen modelbouwfabrikanten die zich wagen aan een natuurgetrouwe dieplader.
    Er zijn aantal modelbouwers die ook zoiets hebben gebouwd, wat ik wil gaan bouwen, maar dan laat de modelbouwer net niet zien hoe hij bepaalde onderdelen bouwt, wat juist cruciaal is voor de bouw van de dieplader.
    Soms heb ik het gevoel dat men de totale bouw van de dieplader geheim willen houden, omdat men misschien bang is, dat een andere modelbouwer het gaat nabouwen.
    SMILEY HUILEN.jpg SMILEY NIET BLIJ.png

    Ik ga er geen geheim van maken, ik ga echt alles laten zien hoe ik de dieplader ga bouwen, ook zal ik de missers en valkuilen laten zien.
    Ik zal zeker een flink aantal hobbels moeten overwinnen, maar dat is juist het leuke ervan als het dan toch lukt om het te kunnen bouwen.
    Ook zal ik heel veel geduld moeten hebben, maar dat heb ik gelukkig wel, ik geef nooit op !

    Ik heb er geen moeite mee als een andere modelbouwer de dieplader gaat nabouwen, hetzij met aanpassingen naar eigen idee.
    Als ik iemand hiermee kan helpen, dan zal ik dit niet laten.

    Ik heb nu ook al een aantal goede tips/adviezen van Cor (Helicor) en Stefan ontvangen, waar ik iets mee kan.
    Heren, mijn dank hiervoor.

    Het zullen best heel veel foto's geplaatst worden van het bouwproces, met hele lappen tekst, worden uitleg van de bouw.


    SMILEY SORRY.02.jpg Mogelijk zullen er forumleden zijn die zich hier aan (gaan) ergeren, dat is jammer, maar ik wil een volledig bouwverslag plaatsen.



    SMILEY.SLAPEN.jpg Nog niet in slaap gevallen, want het was best een hele lap tekst.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De formule voor oppervlakte is π r² of 1/4 π d² dus niet π d². Maar voor het berekenen van de verhoudingen maakt dit niks uit. Je de formule zelfs nog vereenvoudigen tot 5 x d² x l = D² x L
    waarbij de slave diameter =d, de slave slag =l
    De master diameter =D en de master slag =L

    Ik denk dat als je de master ongeveer 1,5 keer dikker maak dan de slave, dat je dan een mooie maat hebt. De slag hiervan is dan 2,2x de slave cilinder waardoor je nog fatsoenlijk de eindschakelaars hierop kunt monteren.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina