Volvo FH 12 8x4

Erg leuk Wil om je voor de 3de keer op de Modelshow Europe te zien.

Ik heb me verbaast over de lengte van het geheel, ik vond de Scania in de Beelen kleuren van Jan al lang.

Leuk dit soort hele zware trailers, ik blijf het zeer netjes vinden, zeker als je je realiseert dat dit je eerste Tamiya truck is;)

Gr Mark

Antwoorden

Hoi allemaal

Zo nu eerst eens tijd vrijmaken om te reageren.

@Piet
Van harte bedankt voor het plaatsen van de foto's.Ik ben die dag zo druk bezig geweest dat ikzelf maar heel weinig tijd heb gehad om te fotograferen.

@Markioo
Ja als ik voor iedere foto een euro had gekregen dan was ik nu uit de kosten van mijn model geweest.
Ook heb ik nog een paar rondjes gereden.Niet op,maar net naast de baan om te kijken of het zou lukken.Op de foto zie je dat als de assen van de trailer kunnen sturen ik de bochten van de baan wel kan nemen.

Foto-NU4ZN6QD-D.jpg

@William
Dat de trailer nu al mooi volgt ligt in het feit dat hij door de dolly wordt getrokken.En de dolly weer door de truck.Heb je een interdolly dan komen de assen voor de laadvloer direct achter de truck en dan moet alles perfect sporen anders dan gaat de trailer zijn eigen weg zoeken.

@Mark
Ik vond het ook fijn om weer op deshow te zijn.Zeker nu ik lid ben van de mbvp.

@Jhon
Na Ede heb ik niets meer gedaan aan de trailer.
Mijn bedoeling is om mijn leerling de assen te laten maken.Hij kan nu al goed met de draai,en freesbank overweg maar ik wilde hem toch even testen.Het toeval wil dat een paar weken terug bij praxis een paar leuke houten puzzles heb gekocht.1 daarvan heb ik door hem laten namaken maar dan 1 1/2 keer zo groot.

Foto-OZDQMCUU-D.jpg

En dit is het resultaat.De moeilijkheid in dit stukje werk zijn de passingen de haaksheid maar vooral het zodanig frezen dat het hout niet uitbreekt.
Het is hem goed gelukt dus gisterenavond is hij begonnen met de assen.

Mvg Opa Wil

Is zoiets de examenopdracht op de technische school, het houten werkstuk? On topic is er nieuws met de Volvo?

Hoi Piet

Ik weet dat jij veel meer foto's hebt van de Volvo.Ik heb ze allemaal bekeken op de site van de vereniging.Daar heb ik al de mooiste uitgepikt.
Natuurlijk is metaal frezen heel anders,maar in dit geval ging het mij erom of hij de tekening goed gemaakt had en dat hij de juiste bewerkingsvolgorde aanhield.
Bovendien kost het niet mijn materiaal als er iets verkeerd was gegaan.Maar alles ging goed dus heeft hij nu iets om mee te pronken en ik weet dat hij mijn lessen goed heeft opgepikt.

Mvg Opa Wil

Assen

Hoi Allemaal

Even een kleine update tussendoor.
Ik heb vorige week al vermeld dat we met de assen begonnen zijn.Nu kun je een paar vierkante assen frezen en klaar is Kees (Wil).Ze zitten onder de trailer en niemand ziet er iets van.Maar ik wilde ze toch wat meer aandacht geven en heb dus aan de voor, en achterkant met een bolfreesje een uitsparing gefreesd.

Foto-AEBX4TNU-D.jpg

Zo ziet het er beter uit vind ik.Nu nog de kopse kanten rond frezen en de gaten boren en ruimen en de assen zijn klaar.En dan op naar de fusees.

Mvg Opa Wil

Trailerassen.

Hallo allemaal

Weer even een kleine update.
Ik wil dat de trailerassen zo licht mogelijk gaan sturen dus heb ik gekozen voor kogellagertjes.
De lagertjes zijn gisteren binnen gekomen en vandaag ben ik begonnen aan de asjes.

Foto-CP7JFC7Y-D.jpg

Nu heb ik in het verslag van Piet zijn trailer gelezen dat hij gebruik maakte van kunststof ringetjes om de wrijving zo laag mogelijk te houden.
Ik ben hier anders gaan denken en heb de asjes langer gemaakt zodat ze aan beide kanten 0.5 m/m uit steken.

Foto-V7DWKJSE-D.jpg

Zo dus.

Foto-RMZJGNDZ-D.jpg

Met de lagertjes erop krijg je dus dit.De lagertjes komen vast gelijmd in de fusees en zo krijg ik dus dat de fusees nooit de assen raken.

Mvg Opa Wil

Assen

Hallo Piet

De lagertjes worden vastgelijmd met locktite.Deze lijm kun je later,als het nodig mocht zijn,even verwarmen met een brandertje en dan de boel weer losmaken.Maar ik ga ervan uit dat het monteren eenmalig is want slijtage zal er niet komen.
Ik doe hetzelfde met de assen die in de lagers van de remtrommels zitten.
Deze assen worden in de fusees met inbusboutjes vastgezet.

Foto-YHEAADDW-D.jpg

Hier zie je een overzicht hoe alles komt te zitten.
De blokjes worden natuurlijk de fusees.

Mvg Opa Wil

Assen

Hoi maar weer

De assen van de trailer had ik 10x10 m/m gemaakt.De fusees zijn 15 m/m hoog en mijn lagertjes zijn 3 m/m dik
15-2x3 m/m=9 m/m.Plus boven en onder een 0.5 m/m ruimte maakt dat de uitenden van de assen 8 m/m dik moeten zijn.

Foto-RJUXKQZK-D.jpg

Met een frees uitsparingen gefreesd van 1 m/m diep.In de uitsparingen komen de fusees te draaien.

Foto-CQG6CDAT-D.jpg

Ook de fusees gefreesd.Nu nog de radius frezen en de gaten boren/ruimen en we zijn weer een stap verder.

Mvg Opa Wil

Ah Wil het wordt weer netjes zo. Over de fusee lees je mijn suggestie; in de gaffel een gat maken waar je de pen indrukt door persen, ofwel de montage zonder loctite?

Assen

Hallo allemaal

@Zore

Vanaf het begin had ik de keuze met mijn assen.Persen of lijmen.
Persen is definitief het zit direct vast.Met het risico van vervormen of vreten in de gaten vooral bij aluminium.Dus heb ik gekozen om (bijna) alles te lijmen.Zo kan ik tijdens de bouw naar hartelust in en uit elkaar schuiven tot alles klaar is.Is het dan zover dan lijm ik alles vast.

Foto-8B6EXUVV-D.jpg

Ondertussen heb ik de fusees zover dat de velgen gemonteerd kunnen worden.

Mvg Opa Wil

dat ziet er weer zeer knap uit he Wil
maar ik snap iets niet zo goed, die fusees waar je het altijd over hebt zijn dat die blokjes dat op het einde van je assen zitte?
en zitte deze vast op u as of kunne deze roteren t.o.v. de as want ik zie nergens een gaatje ofzo waar deze rond zouden roteren.

hallo
Wil bouwt niet alleen verschrikkelijk mooi,
maar ook nog eens op een geheimzinnige manier net als
een goochelaar,
het draaipunt is er wel maar je ziet het niet :D:D:D:yes::yes:

mvg markioo

hallo
Wil bouwt niet alleen verschrikkelijk mooi,
maar ook nog eens op een geheimzinnige manier net als
een goochelaar,
het draaipunt is er wel maar je ziet het niet :D:D:D:yes::yes:

mvg markioo

Ik denk,dat er bovenin de fusee een gaatje komt waar een of ander penntje doorheen komt waar de fusee dan omheen kan draaien.

Fusees

Hallo jongens

Het is allemaal niet zo moeilijk.Ik heb in mijn vorige berichtje gezegd dat de fusees zover waren dat ik de wielen kon monteren.Niet dat de fusees al af zijn.
Ik moet nog een gat door en door boren en ruimen.En er moet nog een radius aan gefreesd worden.

Foto-RL8PSIUR-D.jpg

Zo dus.De pen wordt in de as gelijmd en dan komen er aan de boven,en onderkant de lagertjes erin en kan de boel keurig zonder ruimte draaien.

Mvg Opa Wil

Back