Voorstellen en wat vaarproblemen (nu bouwlog Gozilla Evo 4)

  • Topicstarter Topicstarter Vinculum
  • Startdatum Startdatum
ok domme vraag. Als ik nu de bocht naar links ook vaak neem (niet in race meedoe dus)?
 
Nog een vraag trouwens. De waterpickup voor de koeling zie ik heel vaak vrij vooraan onderaan de boot. Nu lijkt het me aangezien vreemd omdat de boot als hij op snelheid is dat dat deel het water niet eens raakt. Mij lijkt achteraan logischer. Wat is nu beter?
 
Bocht naar links is gewoon wat minder krap te nemen.
Waterpickup : achterin liggen de cellen meestal in de weg.
Pickup naast motorsteun, is vlak bij het diepste punt van de step.
Daar pakt ie toch nog vaak genoeg water op.
 
Ok duidelijk. Word er weleens aan beide kanten een turnfin gedaan?

Ik bedoelde eigenlijk echt achteraan de boot, zo'n buisje wat dan schuin afgesneden in lijn met het roer zit. Zoiets dus & deze.
Hieronder overigens een foto van mijn idee om de motor te monteren. Net op de rand van de eerste step. Daardoor krijg ik net een beetje hoogte om de as in een hoek te kunnen zetten en heeft mijn motor en koeling ook ruimte eronder. Kan er zo ook beter bij voor onderhoud of wat maar ook. Moet dan nog wel de as inkorten...

1000127uz7.jpg
 
waterkoeling als op plaatjes : is inderdaad DE beste methode.

Foto van jouw motorinbouw :

NIET doen !

Motor zo laag en vlak mogelijk inbouwen !!!!
Dit is met name vanwege de uitgaande hoek van de as.
As niet inkorten als het niet nodig is.
Ideaal is : motor voor de step ( motordrager dus omdraaien !), en de lengte van de as buiten de
boot : 8-10% van de totale romplengte.
 
Hallo Vinculum,

Gerwin is al lekker bezig om je te helpen zie/lees ik.

Twee turnfinnen zie ik alleen bij die gekke Amerikanen, die voor de lol varen en dan twee van die (lieftst verchroomde) remdingen aan hun boot schroeven...

Voor normaal gebruik is ééntje voldoende, zoals Gerwin al schreef, de linkerbochten zijn dan wat ruimer.

Een koelwater pickup naast de motor zorgt voor voldoende water, om de motor (en eventueel regelaar) koel te houden, voordeel is de korte weg, die het water aflegd.
De andere manier zoals op je foto is een zogenaamde spray pickup, van achteren gezien staat de inlaat in het rechter kwadrant, waar de hoogste druk heerst (wel tot 2 bar).
Bijna al mijn boten hebben zo'n spray pickup, omdat de regelaar ook meegekoeld wordt, bij een inlaat naast de motor krijg je voornamelijk in de (rechter) bochten koelwater binnen en als je met vrij lichte regelaars vaar (zoals ik) heb je continue koeling nodig, niet alleen in de bochten.

Als je alleen vaart, maakt het niet uit hoe dwaas je stuurt, echter, als je samen met andere boten vaart, wordt er meestal met de wijzers van de klok mee gevaren, dit om ongelukken te voorkomen.
Als jij besluit om halverwege een rondje 'dwars' door het 'parcours' te sturen, kun je erop wachten dat een andere boot, met 50 kmh+ grandioos over of door jouw boot heenplettert, omdat de bestuurder van die andere boot niet verdacht is op zulke maneuvres en dit meestal te laat zal zien...

Andere vraag: waar woon je?
Dit najaar zijn er de Nederlandse Kampioenschappen Electrospeed, waar o.a. ook met een set-up als de jouwe, geraced wordt in de mono 2 klasse.
Als je in de buurt bent, kom eens kijken, dan weet je gelijk, waarom snelle boten (bij voorkeur) dezelfde kant om varen.

Info op http://www.electrospeedholland.nl/esh.htm

Groeten, Jan.
 
Helder. Probleem is alleen dat als ik dat doe zoals omschreven mijn koelringen gelijkvloers zijn met de motorsteunen. Daarmee heb ik dus geen ruimte meer om de hoogte van mijn as in te stellen. De as zal redelijk evenwijdig aan de boot erachter uit komen. Niet onder een hoek dus. Ik weet niet of dit nu juist wel of niet wenselijk is. Wat is de reden dat ik de as niet mag inkorten?

Ik woon nu in Veldhoven (bij Eindhoven) maar vanaf januarie ga ik naar Hardinxveld-Giessendam (bij Gorinchem). Ik vaar daar op de rivier de Merwede vooral. Dat doe ik solo of met een maat van mij. Hij vaart alleen met een Robbe Bue Marine MkII en is dus niet echt snel. Met mijn oude boot kon ik hem al voorbij varen. Denk dat ik dadelijk met 7 cellen moet varen wil ik beetje competitie met hem kunnen doen. Vandaar ook de vraag over de linkse bocht. ;)
 
De ideale hoek van de as is als volgt :

Boot op vlakke ondergrond, met de step en de spiegel op de ondergrond.
De as zou dan het liefst vlak, of met max 2 graden naar beneden wijzend,
met de ondergrond moeten lopen.

Met het niet inkorten van de as bedoelde ik : dat ik bang was dat je al besloten had om de
motor op de plek van de foto te zetten, en dan zou je idd de as in moeten korten.
 
Zo net mijn kantelkamer afgemaakt en motorsteun gemonteerd.
1000130if6.jpg

De as is niet ingekort en steekt nu uit volgens onderstaand plaatje.
1000133wf3.jpg


Die 8-10% is niet duidelijk tot waar gemeten word. Ik dacht tot waar de schroef begint (in mijn geval dus op ongeveer 6 cm). Mocht dit niet juist zijn dat laat maar weten want ik kan de as dus nog inkorten. De hoek is minder dan 2 graden dus daar ben ik wel blij mee.
Wie goed kijkt naar plaatje 2 ziet alleen een mogelijk probleem. Mijn schroef komt tegen het roer aan als deze meer dan 45 graden draait. :S Wat nu? Roer opschuiven? Prop dichter naar de spiegel? Dit is nog een 40mm prop maar kans is groot dat er een 42 oid achter moet. Dan moet de roeruitslag nog kleiner...

Sorry dat ik zoveel vraag maar het is de eerste boot die ik zelf maak en er zijn nergens bouwverslagen van te vinden nog werd er een handleiding bijgeleverd.
 
Helemaal goed zo !

Roeruitslag : servohevel : gaatje dicht bij as van servo zoeken, dan heb je minder uitslag.
Of, als je die mogelijkheid hebt, roeruitslag beperken op je zender.
 
Pfiew, gelukkig. Bootlengte is ongeveer 71cm dus zit nu goed tussen de 8-10%.
Dit weekend kan ik helaas niet meer bouwen maar maandag ga ik aan de slag met de spraypickup. Ik wil daarvoor een gat boren in de roerhouder (of hoe het ook heet) zoals deze.
En het gat in de spiegel voor de kantelkamer afmaken. Ik zie dat ze soms de spiegel verstevigen met een laag epoxy. Is dit zinvol of alleen maar extra gewicht? Ben bang dat als ik met het roer achter een tak oid blijf hangen hij naar binnen gedrukt word.
 
solex zei:
Zeker bij een Hopf boot.

Dat is neem ik aan omdat het een lichte boot is maar dus met een dunne wand? Ik denk dat ik de boot dan op de spiegel zet en er een laagje hars op laat lopen. Dan word het vanzelf een egale dekking. Heb ik gelijk mijn as mooi waterdicht en gefixeerd.
 
Bingo ! In 1 keer goed ! Je bent een snelle leerling :D

Als je nu helemaal mierenneukerig wilt zijn, net als ik :
Bij de bouwmarkten verkopen ze kleine tubes kleurpasta om muurverf mee
op kleur te maken.

Je raadt het al : dat spul werkt ook als kleurstof in epoxy :lol:
 
Vinculum zei:
Ik zie dat ze soms de spiegel verstevigen met een laag epoxy. Is dit zinvol of alleen maar extra gewicht? Ben bang dat als ik met het roer achter een tak oid blijf hangen hij naar binnen gedrukt word.

De spiegel alleen met hars verstevigen is niet zo zinvol; beter is om er één of meerdere lagen glas weefsel met (weinig) hars voor te gebruiken.

De Hopf boten hebben geen kleurlaag in de zin van (gekleurde) gelcoat i.v.m. het extra gewicht; de tweecomponenten lak wordt rechtstreeks in de mal gespoten en daaroverheen komt het laminaat.

De boten zijn superlicht, maar hebben vaak wat versteviging in de spiegel en het achterste deel van de romp nodig.

Gebruikelijk is, om het roer aleen met het bovenste boutje vast te zetten, als je dan over iets heen vaart, klapt je roerblad omhoog, zonder de hele handel uit de spiegel te willen rukken...
De boot is dan wel slecht bestuurbaar (de wielwerking wint het van het opgeklapte roerblad) maar je kunt tenminste de boot terughalen naar de kant zonder verdere schade.

Groeten, Jan.
 
Ok dat van het roer had ik ook al bekeken maar wist niet of het verstandig zou zijn. Ja dus. Ik denk dat ik dan de aan de binnenkant van e spiegel een laagje glasvezel leg en daar overheen een dun laagje hars giet. Dan heb ik het steviger en gelijk goed aan elkaar bevestigd. Dan zal ik ook zeg de achterste 15 cm ofzo op dezelfde wijze verstevigen. Dat is het stuk wat natuurlijk het meeste in het water ligt en wat ook de klappen krijgt van golven en van rotzooi (takken etc).

@Solex:
Goede tip van die kleur maar wat heeft dat voor nut aan de binnenkant?
Buitenkant ga ik toch spuiten. Zie dit topicje.

Vanavond ga ik de kantelkamer afmaken en ik denk de servo houder maken. Dan kan ik die namelijk met de versteviging van de spiegel/bodem gelijk mee in "plakken".
 
Gekleurde epoxy heeft geen nut, is puur optisch mooi.

Carbonrompen vind ik mooi om met zwarte epoxy te plakken aan binnenkant.
Vaak gebruikt men microballoons als vulmiddel in epoxy. Dat spul is wit.
Vind ik niet mooi op carbon. Dus maak ik het dan zwart.
That's all :lol:
 
Zoals beloofd de foto's van de knutselavond vandaag.

Op de agenda stond:
Kantelkamer afmaken
img1286ot2.jpg


Spiegel verstevigen
img1284fu1.jpg


Servohouder maken
img1287qx3.jpg


Ik heb naast de servo ook gelijk een plekje gemaakt om mijn ontvanger te monteren. Op deze plek blijft hij mooi hoog en droog en heeft het ding ook een vast plaats ipv rondslingeren.
 
Dank je! Ach ik doe gewoon wat me gezegd word en ik kan gelukkig ook een klein beetje zelfstandig en logisch nadenken... ;)

Maar zo goed gaat het niet hoor want ik krijg mijn kantelkamer nog niet waterdicht. Heb een aantal kleine lekjes en natuurlijk helemaal in de punt waar ik er dus nauwelijks (lees: niet) bij kan komen. Ik denk dat ik maar vrij dunne epoxyhars langs de naden laat lopen om zo kleine gaten steeds maar op te vullen. Het zal dan wel een kliederboel worden voorin maar het is niet anders.
 
Back
Top