Voorstellen en wat vaarproblemen (nu bouwlog Gozilla Evo 4)

• Topicstarter Topicstarter Vinculum
  • Startdatum Startdatum
Epoxyhars na het mengen verwarmen, dan wordt ie dunner.
Niet gieten , maar druppelen ! Gieten is teveel.
Gewoon aan kant van kantelkamer gieten.
Sterke lamp naast de romp zetten leggen, dan kun je zien waar je hars naar toe loopt.
Eventueel : ontluchtingsgat van kantelkamer helemaal voorin, dan kan daar het teveel aan hars ook
weer uitlopen.

Ik hoor soms dat het beter is om een losse ontvanger accu te gebruiken als je met meer dan 7 cellen werkt. Is dit juist of kan ik gewoon volstaan met mijn hoofdaccu's. Mijn regelaar is een Graupner Power V60.

Gisteravond de voorste ontluchtingsgaten gemaakt:
img1289tn9.jpg

Het was een beetje een pech avond hoor.
Bij het boren van het gat voor de ontluchting voor schiet ik net door en maak daarbij een gat in de kantelkamer. :hammer: Dat dus ook gelijk moeten fixen.
Zoals besproken heb ik hars laten lopen langs de naad. Dat opzich is goed gegaan maar ik heb denk ik te weinig verharder erbij gedaan. Het is nu na een nacht drogen nog steeds plakkerig. Kwestie van wachten of komt dit niet meer goed?

Verder de nooduit gemaakt en koelslangdoorvoer gemaakt. Daarbij kwam ik bij pechitem nummer 2. De gaten voor mijn roer zitten scheef... zucht. Dus maar weer gevuld met hars en vanavond nog maar eens proberen. Kan ik hem wel gelijk paar mm opschuiven zodat hij niet meer tegen mijn prop aankomt.

Joh meen je dat? Dat wist ik niet. Heb al tijden deze zender en bevalt goed. Normaal 40Mhz FM zeker?

40mhz of 27mhz, ik heb gehoord dat er gewoon winkels die een rij klaar (zelf samengesteld) pakket leveren met 35mhz (auto).

U vraagt, wij draaien! Extra gat in de step:
img1294smallep7.jpg

Met gepaste trots mijn waterlijn voor de koeling. Eerst de spray-pickup:
img1291smallbs5.jpg

En de uitvoer vind ik erg sjiek al zeg ik het zelf. Heb een alu buis gemaakt van de motor naar achteren:
img1298smaller2.jpg

img1301smallxb1.jpg

De uitgang staat een klein stukje omhoog zodat ik een mooi straaltje kan zien om de koeling in de gaten te houden. En het staat wel stoer natuurlijk... ;)

Verder de servo, ontvanger en failsave gemonteerd en de benodigde gaten gemaakt in de spiegel. Ook mijn roer opnieuw gaten voor gemaakt (recht deze keer).
img1293smallie1.jpg

Vinculum zei:
De uitgang staat een klein stukje omhoog zodat ik een mooi straaltje kan zien om de koeling in de gaten te houden. En het staat wel stoer natuurlijk... ;)

Grote kans, dat dat straaltje nagenoeg onzichtbaar wordt in de roostertail..., een uitlaat opzij is dan beter te controleren.

Wel netjes gemaakt overigens!

Groeten, Jan.

Dank u! :worship:
Hier nog even het resultaat van een avondje (of veel) hard werken:
img1304smallnq4.jpg

img1305smallqt2.jpg

Of je erg gelukkig zult worden met de plaats van de koelwaterpickup?

Deze zal onder de boot uitsteken en behoorlijk wat weerstand hebben, wat weer gevolgen voor het vaargedrag heeft.
Bij onze boten zit de spray pickup hier:

Nog eentje:

Groeten, Jan.

Als ik naar de foto's kijk dan lijkt de plaats redelijk gelijk alleen ze zijn veel korter. Dat is natuurlijk makkelijk aan te passen. Ik zie nu idd wat je bedoelt. Als ik hem nu eens inkort tot net onder het roer?

De plaats van de spray pickup op onze boten is pal achter de prop, in het rechter boven kwadrant (van achteren gezien).

Op die plaats gooit de prop het water naar boven, recht in de pickup.

Als je de jouwe op de huidige plaats laat zitten en inkort, zal 'ie erg weinig water oppikken...

Groeten, Jan.

Hmmm en ik was zo trots. Ik denk dat ik het voorlopig even zo hou. Wat zal het schelen? 2 km/h? Dat overleef ik wel (voorlopig). Dan heb ik even de tijd om rustig te bedenken hoe ik dat voor elkaar zou krijgen. Mijn pickup moet dan linksboven zijn (prop draait andere kant op als jij). Het word een beetje druk daar achter... ;)

Verhip!

Nu valt het me pas op, dat je een linksdraaiende prop hebt (vanuit de motor gezien), da's hoogst ongebruikelijk, tenzij je schroefas en dogdrive ook linkse draad heeft en je motor vertimed is, zodat 'ie de 'andere' kant om ook goed loopt.

Als dat het geval zou zijn, zit je roer aan de verkeerde kant, evenals je turnfin.

Ik vermoed echter, dat alles gewoon 'standaard' is en men bij Hopf een verkeerde prop erbij heeft gedaan.

Controleer de schroefdraad op je as, als de prop eraf zou lopen, als je de gemerkte aansluiting van de motor aansluit op de + van een accu, dan weet je genoeg.

Gewoon een paar rechtdraaiende props uit de 2318 serie aanschaffen; 40K, 42K, 43,5K, 45K, als ik het goed zie, de dogdrive versie.

Dan is het maken van een spray pickup ook niet zo'n heksentoer.

Groeten, Jan.

waarvoor heb je een linkse prop genomen ..

snelheid zal het zeker schelen maar denk dat je de meeste problemen tegen gaat komen met de bochten..
want dan zal ie op de pickup gaan happen..

greetz jaimy

Denk je bijna klaar te zijn.... ;)

(Alle ondervermelde richtingen zijn vanaf de motor gezien)
Mijn prop is idd linksdraaiend. Mijn dogdrive(tip) draait rechtsom eraf, linksom vast.
Schroefdraad op de as is ook linksom vast.
De prop komt niet van Hopf, die heb ik gewoon bij mijn locale shop gehaald.
De motor is een Viper 700 maar daar staat geen + en - op. Heb echt goed gekeken maar niets. Zelfs geen verschil in grootte tussen de aansluitingslippen. Ik heb dus maar een wilde gok gedaan en op dit moment draait mijn motor linksom. Nu is polen wisselen zo gedaan en prop wisselen ook maar roer verplaatsen niet.

Als ik het nu goed heb moet ik de polen omdraaien zodat mijn motor rechtsom loopt en een prop halen die de andere kant op draait? De rest van de spullen is goed nu?

Back