Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Die graden zal ik op moeten meten, ga ik doen.
Ja een v mixer zit er op echter weet ik niet hoe ik dat in moet stellen.
Ik heb de teranus x9d plus, dus dat zou er op moeten kunnen.
Ik zat zelf te denken een gaatje te boren in de sok van het tandrad van 3,7 mm een klein endje de schroefas in en er m4 in te tappen, en dan een m4 stift met punt in te draaien en deze te borgen.
Want volgens mij lopen nu de m3 stiften los door kracht en trillingen.
Want nadat de sb schijf er af gekomen was kon ik hem er zo weer op schuiven.
Wat denken jullie van dat idee?
Grt peter.
 
Zou geen stift met een punt nemen, maar met zo'n soort rondje ol het eind. De as goed ontvetten opdat er zoveel mogelijk grip is. Je zou de madenschroef kunnen borgen met wat loctite.
Voor het instellen van een V-mixer zou je hier (link) kunnen kijken en dan de download. Motorregelaars sluit je aan als de servo's voor hoogteroer. Gr. Klaas.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/flysky-fs-i6.236097/page-2
 
Boot er weer uitgehaald en kijken, er zit zoveel power achter die motoren dat hij de borgbouten er door scheurt.
Hij kan dus weer het dok in, en nu maar eens flink nadenken hoe ik dat moet blokkeren ?
Kan je dit nader aangeven?
In je bericht #980: ttps://www.modelbouwforum.nl/threads/voortzetting-bouw-smit-enterprice.268412/page-50#post-4181556
is de opstelling van de motoren op een mooie aluminium houder te zien.
Deze zal voor de motoren geen propleem geven.
Vraag welke borgbouten en op welke plaats zijn deze doorgescheurd?
Laat van je horen, zodat anderen ook kunnen meedenken. Groet. Henk.
 
Henk@
Het zijn m3 borgstiften met een hol kopje, deze zijn niet doorgeschuurt, maar klaarblijkelijk los gekomen.
Ik kan er niets aan ondekken wat daar mis mee is. Ik had ze knoert vast gedraait, maar nu zaten ze gewoon weer los.
Kon ze er heel gemakkelijk uit draaien, maar eens bedenken hoe ik ze kan lokken.
Grt peter.
 
Klaas@
De uitslag van mijn roeren is ongeveer 47°.
Dit zijn klaproeren, die gaan nog eens een 45° om ten opzichten van het roer zelf.
Nu nog uitvogelen hoe ik die v mixer er in krijg.
Groet peter.
 
Je hebt dus Beckerroeren Peter. Om een bocht te maken gas geven met de motor in de "buitenbocht", maar dat had je wel door. Mocht het niet willen lukken om de V-mixer te installeren in je zender dan ligt hier nog wel een losse. Is een extra Y-kabeltje voor nodig. Stuurt wel een stuk scherper, maar ik vond het om te slepen geen succes. Met het reduceren van het toerental neemt ook de trekkracht af, of valt bij maximale roeruitslag geheel weg. Dan draait de schroef in de binnenbocht immers achteruit.
Toen iets anders bedacht en dat zou bij jou ook goed kunnen werken. Daarbij een mixer opgezet met de BB motor als master en de SB als slave. Die mixfunctie kan ik met een schakelaar aan of uit zetten. Met dezelfde schakelaar zet ik ook de roerfunctie op dual rate. Zo bedien ik met de losse boot beide motoren apart met 100 % roeruitslag. Zet ik de schakelaar om dan bedien ik beide motoren met de linker stick en stuur met de rechter. Omdat de boot slepend heel anders op het roer reageert (draaipunt is dan immers de beting) is daarbij de roeruitslag gehalveerd. Dat geeft een veel rustiger vaarbeeld en blijft de trekkracht optimaal. Kijk maar of je hier iets aan hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Hey peter , om een boutje goed te borgen neem ik steeds een beetje nagellak .
Ik doe dat eerst aan het boutje alvorens ik het in de moer oid steek .
Gegarandeert dat het niet meer los komt .
Neem wel het potje nagellak als de vrouw het niet ziet , ze zou rare gedachten kunnen krijgen !!!!!
Groetjes
Ronny
 
Hummm mijn vrouw gebruikt geen nagellak, dat is pech hebben.
Het probleem wat ik heb met borg middelen, krijg je het wel los als dat nodig is?
Grt peter
 
Klaas@
Euhhhh er kan van alles in die zender, tot de vreemste dingen aan toe, echter mijn kennis daarin is beperkt.
Of te wel snap er de ballen van :D, de normale dingen gaat prima, maar die exsta dingen niet.
Grt peter
 
Peter, Geneer je niet! De losse mixer is ook een gevolg van mijn onkunde in het programmeren van de zender. Maar liet het niet los en kreeg het uiteindelijk zo voor elkaar als in bovenstaande tekst beschreven. In wezen moeten we onze geest zo dresseren dat we begrijpen wat er in het "brein" van de zender gebeurt. En dat kost wat tijd, althans bij mij wel. Gewoon een keer rustig de tijd voor nemen.
Testopstelling gemaakt op het bureau met wat servo's aan een ontvanger en op die manier steeds een stap verder. Maar voorlopig kun je met twee knuppels sturen en je motoren bedienen. Bedenk wel dat het bij een varend (en zwaar) schip wat tijd kost om een bocht in te zetten. Dan zal bij jouw schip heel anders reageren dan bij mijn Smit Finland, die maar 9,5 kg weegt. Kijk als alles goed marcheert eens wat er gebeurt vanuit stilstand met maximale roeruitslag en motor in de buitenbocht vooruit draaiend. Loopt het schip te snel vooruit, rem dan iets met de andere motor. In wezen moet je dan (ook zonder boegschroef) om je as kunnen draaien. In principe zo weinig mogelijk gas geven, want om te manoeuvreren heb je al dat geweld niet nodig. Wordt wel wat denk ik. Gr. Klaas.
 
Misschien wel interessant.

https://www.henkel-adhesives.com/nl...verschil-tussen-schroefdraadborgmiddelen.html


Voor wat je aandrijving/sturen betreft.
Hoe meer massa, hoe meer tijd je nodig hebt om het een bepaalde kant op te manoeuvreren.

Ik heb mijn klein bootje ( niet voorzien van roeren ) zodanig dat als ik rustig linksom ga, dat de rechter motor gaat versnellen, ga ik meer sturen dan gaat de linker motor vertragen of valt zelfs stil.
Wil ik nog scherper de bocht om, dan gaat de linker motor achteruit en de rechter gaat dan voluit.
Uiteraard is rechtsom het tegenovergestelde.

Dit in samenwerking met jouw beckerroerren moet een 180° bochtje denk ik kinderspel worden.
 
Laatst bewerkt:
Heb het voor elkaar dank zei marten, die heeft me ook sugesties gegeven.
Nu als ik mn roeren bedien gaat de een voor en de ander achteruit draaien als ik um op een bepaalde schakelaar zet.
Nu nog mn motoren zien te temmen, wat een geweld :eek:
Grt peter
 
Die trekkracht moet enorm zijn met die props. Relatief laagtoerige brushless zijn zeer krachtig, en rammen gewoon door als de ampères gevraagd gaan worden. Kijk ik wat ik potentieel aan boord heb van de Heuss geprikt heb, heb bijna 1 kw aan boord. Echter ik gebruik daar een fractie van. Toeren die ik wil halen en een idioot laag verbruik, ‘zuinig als de planeten’…

Bij jou staat de prop ook op reductie. Dus op koppel gezet. Dus je kan probleemloos de hele dag door op zn janboerenfluitjes tegen de golf opvaren… wat bij verdringingboten ook altijd het geval is… [emoji39]
Modelbouw… ‘t is ook een en al verdringing….
 
Het is echt onwijs veel kracht wat ie heeft, helaas ben ik nog niet toegekomen aan de trekkracht meting.
Ik wil er een normale vaar stand op hebben (denk een 25%) en er een sleepstand op zetten (100%)
Dat word nog ff puzzelen in de zender.
grt Peter
 
Peter, Kijk eens of er dualrate op zit en zet dat op de kanalen van de motoren. Als het goed is kun je daarbij het percentage instellen. Toen ik destijds een veel te zware motor in mijn avatar had staan draaide die ook op 30%. In en uitschakelbaar. Begrijp dat het op je zender moet zitten en er is een video van. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
:( mee gestoeit, gaat um niet worden :confused:
Dit heb ik bij andere kanalen ook al eens gedaan, daar werkte het wel.
Komt denk ik door mijn motor setings.
Grt peter
 
Dan maar voorzichtig "duimen" Peter. Zo'n zwaar schip je wil opleggen vergt best wel enige concentratie. Ben nog atijd blij met mijn varen voor dagelijks brood en varen voor plezier periode. Samen zo'n 40 jaar. Als modelbouwschippers hebben we veel minder last van de elementen, maar wind heeft wel invloed op het gedrag van onze schepen. Met windkracht 7 en een leeg schip driftend door Groningen en Friesland was destijds best een uitdaging. Maar je was jong en maakte er het beste van. En nu met de kleine scheepjes wat dromen aan de waterkant en kijken hoe die reageren. Neem de tijd om de eigenaardigheden van je schip en je eigen vaardigheden op elkaar af te stemmen. Kan er uren zoet mee zijn. Gr. Klaas.
 
Back
Top