VOR bouwverslag: schuimen plug + mal + volvo70

De winch is inderdaad van RMG en ik heb hem vanuit Australie laten overkomen. Ik heb de 380HD smartwinch besteld, het pakketje was er binnen 10 dagen. De verzendingskosten zijn 17.5 australische dollar en er is nog een pakketverzekering van 10 australische dollar. Volgensmij is het goedkoper om direct bij rmg te bestellen dan bij de verdelers die wat prijziger zijn. In mijn geval was de winch ook niet leverbaar.

mvg Robert

@allen:

Ik zit met een dilemma, ik heb de loodbulp onder de boot met een kleine hoek naar voren gekanteld en zo verlijmd.
Nu zou je zeggen dat is geen goede zaak omdat de boot voordewind sneller gaan duiken en meer weerstand heeft.
Maar ik zat zo te denken, als je aandewind vaart met gekantelde kiel krijg je meer lift en kan je scherper aandewind varen, wat goed is, bij ruimewind krijg je ook meer lift waardoor de schijnbare wind groter wordt. Zou ik het veranderen of niet?

mvg Robert

Dit is de nieuwe kiel , met mijn eerste zelfgegoten bulp, en ik ben best tevreden :D , het gewicht van de kiel is nu ongeveer 2.5kg maar daar kan makkelijk nog wat vanaf , maar daar ga ik nog even mee wachten. Eerst maar is kijken wat het totaalgewicht wordt. De uiteinde van de kiel zijn twee massieve carbon buisjes, die in het kantelmechanisme schuiven. Ze lopen taps toe zodat de kiel goed geklemd zit en alleen gezekerd moet worden.
normal_Herschaalde%20kopie%20van%20Afbeelding%20150.jpg

Verder heb ik de roertjes aangepast, iets kleiner en een ander vorm.
Herschaalde%20kopie%20van%20Afbeelding%20153.jpg

Carbondekhuisje
Herschaalde%20kopie%20van%20Afbeelding%20158.jpg

Er zijn twee dek openingen die komen te liggen onder de opbouw, om bij de zeil/roerservo te komen is er nog een luikje in de kuipvloer.
Herschaalde%20kopie%20van%20Afbeelding%20151.jpg

Er zijn nog twee inspectie openingen bij de twee roerkoningen, er komen in de spiegel ook nog twee gaatjes om de roertjes vast/los te draaien.
normal_Herschaalde%20kopie%20van%20Afbeelding%20152.jpg

het gaat de goeie kant op, binnekort testvaren.

mvg Robert

Hoi Robert ik zou de loodbulp zo neutraal mogenlijk houden om juist de vaar eigenschappen van je boot niet te be invloeden :) .
Juist omdat je eigenlijk niet weet hoe de boot zelf vaart en dat lijk me nou juist ven belang van een zelf ontwoorpen model :lol: .
En ik zou het met de inspectie openingen zo groot mogenlijk houden dat je overall makelijk bij kan het is tenslotten je eerste test model 8).
Maar knap werk hoor hij ziet er geweldig uit :thumbsup:

Ik zat nog is te klooien met een systeem om een genua/gennaker te voeren en kwam uit op een systeem met twee winchen. Maar als ik nu kijk zitten er drie hitec winches, standaard roerservo, micro servo voor canard en de grote winch voor de kantelkiel aan de ontvanger geschakeld. De batterij zit bij een extra aansluiting van de grote winh. Nu vraag ik mij af of de ontvanger al die stroom wel aan zal kunnen ? want het is wel een hele batterij servo's wat er aan hangt.

Volgensmij gaat de boot nog zinken als het zo door gaat :? Ik denk niet dat ik het genua systeem ga inbouwen maar ben het in de toekomst wel vanplan :D

mvg Robert

Nu het dek er weer opzit ben ik aan het denken voor een kleurenschema, ik denk niet dat ik doorga met het abn amro schema, omdat de bank ook stopt met de volvo70. En ik misschien een persoonlijke draai aan de volvo 70 wil geven. Er staat nog niks vast maar was er dus over aan het nadenken. Kiel en roertjes blijven natuurlijk fel oranje :D

ik vindt mijn micromagic kleurenschema wel mooi
herschaaldekopievanafbeaa0.jpg

het is misschien niet al te duidelijk te zien.

mvg Robert

Zonder het gennaker systeem, komen dus 2 winches te vervallen juist? Dan heb je 1 winch, 1 standaard servo, 1 micro servo die via de ontvanger hun stroom trekken. Lijkt mij geen probleem.
(Want de grote RMG winch trekt z'n stroom rechtstreeks vanuit de batterij zelf)

Met nog eens 2 extra winchen erbij, kan je altijd uit voorzorg, de stekkers van de winches aanpassen --> rood en zwart eruit, en rechtreeks mee op de batterij. De stekkertjes met enkel nog het signaaldraadje kunnen gewoon in de ontvanger dan.

Robert H. zei:
Ik zat nog is te klooien met een systeem om een genua/gennaker te voeren en kwam uit op een systeem met twee winchen. Maar als ik nu kijk zitten er drie hitec winches, standaard roerservo, micro servo voor canard en de grote winch voor de kantelkiel aan de ontvanger geschakeld. De batterij zit bij een extra aansluiting van de grote winh. Nu vraag ik mij af of de ontvanger al die stroom wel aan zal kunnen ? want het is wel een hele batterij servo's wat er aan hangt.

Volgensmij gaat de boot nog zinken als het zo door gaat :? Ik denk niet dat ik het genua systeem ga inbouwen maar ben het in de toekomst wel vanplan :D

mvg Robert

Ik denk ook dat de ontvanger het nu wel aankan, ik was alleen wat bezorgt als er nog eens twee winches aan de ontvanger zouden aangesloten zijn.

Het dek zit erop :) en de boot heeft 30min in het water gelegen en geen druppel water in de boot :D dus het kantelsysteem is goed waterdicht, ik hoop dat dit zo blijft als de kiel voor langere tijd gekanteld is en er ook torsiekrachten op de constructie komen :? Dat is dus nog even afwachten.
herschaaldekopievanafbevb7.jpg

De boot ligt mooi op de waterlijn maar ik denk wel dat de boot iets zwaarder gaat uitvallen dan 4.3kg.
Nu kan ik de tuigage gaan monteren, en nog wat kleine andere dingen :P
herschaaldekopievanafbeix0.jpg

Met het verwijderen van het abn-amro logo is de lak er op sommige plaatsen mee afgegaan en ik weet niet hoe ik het geheel terug strak moet krijgen, schuren lukt niet echt geweldig en ik wil er ook niet teveel vanaf halen :? Ook zijn er een paar oneffenheden die een beetje plamuur nodig hebben maar witte plamuur op een zwate carbon boot gaat niet echt :?

mvg Robert

Vandaag ben ik gaan zeilen aan het Galgenweel Antwerpen, er stond een stevig windje, s'ochtends had ik al een proefvaart gemaakt, boot was goed waterdicht en ging lekker vooruit na wat trimwerk. Alleen ging het maken van manouvres nog niet geweldig goed. Denken jullie dat de roertjes misschien wat te klein zijn?
Nu deze middag tijdens het varen voordewind, wil ik gijpen, maar dat is een best lastige onderneming omdat de kiel om het juiste moment naar de nieuw loefzijde moet gaan. Dit ging dus mis en ik ging helemaal plat, was wel spectaculair om te zien :) . Toen de boot weer rechtgekomen was reageerde de boot nergens meer op, geen reactie op kantelkiel/roer of zeilen :? ondertussen voer de boot met de kiel een beetje naar lij aan de wind en ging in elke windvlaag helemaal plat. Ik kon niks doen, er waren geen bootjes ofzo . Mijn broer wou nog gaan zwemmen maar gelukkig heb ik hem kunnen tegenhouden. Na een half uurtje was de boot in het midden van de plas ongeveer en gingen mijn broer en ik naar de overkant om hem daar op tevangen. De wind wakkerde toen verder aan en hij lag echt de hele tijd plat en is gezonken :cry: . Ik kan het nog altijd niet geloven, je werkt er dan zo hard aan, zoveel moeite en dan gebeurt er zoiets.

De laatste momenten :? :(

herschaaldekopievanafbe9lg.jpg

Ik moet even nadenken over wat nu :? , ik denk toch dat ik misschien niet had moeten gaan zeilen met deze wind, ik heb geen idee waarom hij plotseling niet meer reageerde, alles werkte goed, nieuwe batterij,...

mvg Robert

hee Robert

wat baaldag zul je hebben, ik voel met je mee.
zonde van al dat werk.
ga je nog een poging doen de boot op te vissen?

groeten en sterkte johan

Robert,
Echt balen voor je, je hebt er enorm veel tijd in gestoken en dat ben je gewoon op eens je model kwijt.

Misschien de volgende keer toch niet met zo veel wind gaan varen of zorgen dat je er een reddings boot bij hebt.
Een klein model moterbootje/speedbootje kan vaak ook al voldoende zijn om de neus van je model weer de goed kant op te krijgen.

Gewoon weer een nieuwe bouwen en daar dan wat extra afgesloten compartiementen in bouwen zodat de boot altijd blijft drijven als er water in komt.
Want we hebben natuurlijk wel een andere vor70 nodig om tegen te zeilen :D

Succes.

Groeten
Jeroen

Jemig Robert, dat is echt balen zeg. Is er niet toevallig een duikclub af en toe actief in die plas? Zonde om te laten liggen op de bodem. Niet nu de moed laten zakken, nieuwe bouwen met alle verbeteringen die je toch al wilde doen!

Dit is inderdaad héél triest... Probeer inderdaad een duikclub te vinden die je boot wil zoeken!
Vaak vinden die mensen dat best leuk omdat er dan daadwerkelijk iets is waarnaar ze moeten zoeken.
Als het niet te diep is, is er een redelijke kans dat ze'm vinden. Wel snel zijn; je apparatuur hoeft nog niet defect te zijn, maar elk uur dat ze onder water ligt, maakt die kans alleen maar groter.

Bas K hier op het forum duikt ook(raket bouw). Misschien kan hij je verder helpen. ik zou het in elk geval proberen

Hoi Robert,

man dat is echt rot!!
Heb je ondertussen al een duiker gevonden? Als je wilt kan ik eens rondhoren, ik heb wel een maat die duikt. Alleen het seizoen zit je tegen - want er zullen er niet veel zijn die bij deze temperaturen het water inwillen. Dan moet je al iemand hebben die een droogpak ofzo heeft, zodat ze tegen de temperaturen kunnen. En ik weet niet of hij dat heeft.

Hopelijk kan je de boel nog redden!!!

Bedankt allemaal voor de steun :)

Ik heb een mail gestuurd naar de een duik organisatie in antwerpen,

en kreeg dit antwoord
Beste vrienden,
Is iemand van jullie bereid een goede daad te doen door de modelboot van
deze pechvogel te gaan opduiken? Gelieve dan wel rechtstreeks met hem
contact te nemen. Ik twijfel er niet aan dat hij ten zeerste dankbaar zal
zijn.
MVG
Jacques

hopelijk krijg ik hier wat respons op :) alle hulp is welkom. Ik hoop aan wel dat ik mijn boot kan terug krijgen alleen al om te kunnen uitzoeken wat er nu mis is gegaan want ik had echt het gevoel dat ik alles voor mekaar had. :evil:

mvg Robert

Dat is balen zeg. En het Galgeweel is klein, maar wel heel diep. (weet ik uit ervaring...) Kan een enorme klus zijn om hem weer boven te krijgen.

Waarom hij niet meer reageerde:
-water in de romp, welke de ontvanger of de accu kortsloot?
-accu verschoven/gevallen, waardoor de stekker eruit ging?

Echt weten zullen we het nooit.

Mocht je nog wat spulletjes nodig hebben op composiet gebied, laat het even weten. Ik heb geen koolstof 200 gr meer, maar wel 300 gr ud, en 416 gr keper (12K, dus grover).

Wat mag een rompje eigenlijk wegen?

En ik had zelfs een tamiya ballon opgeblazen en in het voorste compartiment gestoken, was blijkbaar niet genoeg.

Ik heb op het duikforum mijn vraag voor hulp gezet na een tip van iemand en ik is redelijk veel animo dus misschien komt de boot toch nog bovenwater hoop dat het lukt. Je gaat naar het forum, dan naar buddy gezocht daar vind je mijn topic.

@skiff: het galgenweel is 2 tot 15 meterdiep , hopelijk op de plek waar de boot ligt geen 15 .
Bedankt voor je aanbod!

mvg Robert

dit is wel de schrik van een zeiler.

maar wel respect voor alle duikers die hem naar boven gaan halen!

succes!

Back