VOR bouwverslag: schuimen plug + mal + volvo70

Ik begrijp het gebruik van gelcoat niet helemaal bij deze manlijke mal.
Gelcoat wordt toch gebruikt als een eerste laag in een vrouwelijke mal en daarna enkelel agen vezel.
Na het verwijderen van de mal heb je dus een romp met aan de buitenkant de gelcoat.
Buitenzijde romp is dus gelcoat.
Zo lees ik het in iedergeval in het boek: Radio Contolled Racing Sailboats van Chris Jackson.

Ik zie het nut niet om de plug in te smeren met gelcoat. Wat heeft deze van nut ?

Pendelaar
 
pendelaar.. dat is een anders soort gelcoat.
Om 1 of andere onverklaarbare reden noemen ze vormenhars (of mallenhars) ook wel gel coat..

lekker verwarrend ;)

Peter
 
de binnekant van de vrouwelijkemal zit de gelcoat straks , dit is goed omdat je op die manier meer goede rompjes uit de mal kan halen en deze slijtvaster is .

maar Herman kan hier ongetwijfelt een goede uitleg over geven.

mvg Robert
 
Het verschil tussen de F300 en de F200? Zou ik op moeten zoeken. De F300 is een metaalgevulde gelcoat. De F200 ken ik dan weer niet. (behalve uit de boeken). Met de F300 heb ik eerder mallen gemaakt, en deze zijn prima bevallen.

Over naamvoeringen van de diverse componenten kunnen we lange discussies voeren. Een gelcoat is in ieder geval een toplaag, welke als eerste tegen de vorm (plug) of mal gaat, en waar achteraan de rest van het laminaat komt. Gelcoats voor producten hebben andere eisen en eigenschappen dan gelcoats voor mallen. (voor het gewicht van de gebruikte mallengelcoat F300 kan je ook een hele romp bouwen...)
 
F200 is niet metaal gevuld en te polijsten.
F260 is wel metaal gevuld en weer niet te polijsten.
Volgens mij hebben jullie dat ook in het programma.. Ik koop het altijd bij Ruud.
Is die f300 te polijsten? Wat een metaalgevulde mallengelcoat die je kan polijsten.. lijkt me wel wat..

Peter
 
Ik zou er maar niet op rekenen dat die te polijsten is.....

Mallengelcoats van MG Scheufler:

Mallengelcoat F260
Zeer harde, krasvaste oppervlakte. Niet na te bewerken.


Mallengelcoat F280
Goede warmtegeleiding, nabewerking is mogelijk.


Mallengelcoat F300
Zeer krasvast, hoge warmtebestendigheid. Bewerkbaar met diamantgereedschap. Hoge warmtegeleiding. Alvorens te lossen nacuren 10h bij min. 60˚C

(boot ligt nu op de kachel, voor alle zekerheid. De vorige mal heb ik overigens gewoon bij kamertemperatuur laten uitharden, gelost, en daarna nagehard.)


Mallengelcoat F350
Zeer goed na te bewerken, zeer hoge warmtebestendigheid. Geschikt om mallen, welke met F300 gemaakt zijn, te repareren.
 
de mal is gelost en ik heb hem vandaag terug gekregen,ze ziet er erg goed uit Herman !!!
hier zijn wat foto's

bouw33.JPG

hier zie je de mal die er echt mooi uit ziet, het enige is dat de je er een paar spantjes lichtjes doorheen ziet. Dit is echter geen probleem. De dekplug begint ook al vorm aan te nemen.
bouw%2037.JPG

bouw33.JPG

bouw%2038.JPG


mvg Robert
bouw35.JPG

bouw%2036.JPG

Dit zijn de carbon kielvleugel ( met een balsa binnenkern) en de dubbele roeren. ( van mijn Open 60 ) maar ze hebben de juiste afmetingen.
 
Houdt er wel rekening mee dat de plug van het dek "zelflossend" moet zijn, dus dat de mal niet klem blijft zitten. Dit kan door de rechtopstaande kantjes net wat taps uitelkaar te laten wijken. (op de foto is dat slecht te beoordelen ivm vervorming door de fotolens)
 
Ziet er allemaal mooi en strak uit. Toch mooi om te zien dat er met de huidige methoden en technieken ontzettend professionele dingen gemaakt kunnen worden door "hobbyisten" Ben benieuwd naar de eerste zeilende films/foto's ook naar de werking van de kantel meganismen ect.

Groet FKZ
 
Zat net op de site van te kijken van VOR8 waar alle tekeningen staan van de kantel meganismen. Erg interesant hoe verschillende mensen dit met andere technnieken oplossen. Nu zag ik bij het tekeningetje van Robert H
Pagina1_IMG_OBJ0.jpg
Dat je het lijntje wat je van de winch naar de kiel laat lopen door de blokjes weer vast knoopt op de kiel. Vogens mij kan je deze gewoon vast knopen op de plek waar het derde katrol zit. Als je hem nu weer terug naar de kiel zou trekken dan ga je eingenlijk alleen aan het vast knoop punt trekken en niet aan het katrolettje op de kiel. Als je wel die vertraging nodig heb dan kan je het lijntje vast zetten op het katrolletje op de kiel (krijg je een vertraging van 1:3 ivp 1:2)

Pagina1_IMG_OBJ0.jpg


Die twee katrolletjes boven elkaar kan natuurlijk ook een dubbel katrolletje zijn maar zo is het visueel wat duidelijker

groet FKZ

ps Mischien is dit wat vooruitlopend maar toch
 
@FKZ : ik heb bij de test opstelling eerst met een vertraging 1:2 gewerkt omdat ik niet zekerwist of de winch genoeg lijn kon inhalen voor een 1:3 vertraging. Maar dit kan wel , dus ik denk dat ik in mijn boot een 1:3 vertraging gaan bouwen.

De manier die op de tweede tekening beschreven wordt is wat moeilijker toe te passen omdat als de kiel op 40° gekanteld is de katrollen al tegen mekaar aan komen.

@pendelaar: dat systeem met het grote tandwiel en elektromotor leek mij op het eerste gezicht het beste, maar dit is voor mij onuitvoerbaar, ik zou echt geen flauw idee hebben welke onderdelen en waar ik deze zou moeten halen.

Ik zie niet in waarom het werken met katrollen niet goed zou zijn. Ik heb een proefopstelling gemaakt en het viel echt reuze mee met de speling. Het eninge nadeel is dat dit systeem niet super snel is. (maar dat is wel wat meer schaal ) hehe

mvg Robert
 
Voor onderdelen zou je eens een paar printers en kopieerapparaten moeten slopen. Meestal zitten daarin veel "interessante" onderdelen.

Aan enig draai en freeswerk ontkom je waarschijnlijk niet, maar dat is waarschijnlijk wel ergens te regelen. (wij laten wel eens wat maken bij "Oosters" in Stellendam).

Maar met een beetje geduld en wat handigheid, en een boorkolom, kom je al een heel eind.
 
het eerst rompje is geboren
ik had een klein beetje moeite om het rompje uit de mal te lossen maar het is toch gelukt. Ik heb twee lagen glasweefsel van 160gr/m² en bij de kiel nog een extra versteveging.

Het lamineren is redelijk goed gelukt. Bij het lossen zijn er een paar knikjes onstaan maar dit kan makkelijk opgelost worden. Is er interesse voor deze romp aangezien ik zelf een romp in carbon wil.

normal_bouw%2039.JPG


normal_bouw%2040.JPG


Het enige waar ik me zorgen over maak is een lichte afdruk van het weefsel in de mal, dit gaat er niet uit. En ik durf niet te gaan schuren.

normal_bouw%2042.JPG


bouw%2041.JPG


de baterij van het fototoestel was op , ik zal vanmiddag nog een paar foto's in de buitenlucht maken.

mvg Robert
 
Los jij met PVA ?
Fietsventiel in de mal lamineren, fietspomp erop
tijdens het lossen, beetje pompen : dan "lost" ie makkelijk.
 
Heb je op de plek van de afdruk in de romp wat (zeer kleine) luchtbellen? In dat geval zal de afdruk er gewoon uit te poetsen te zijn. Daarna wel weer goed lossingswas aanbrengen. (sowieso zou ik er nog een laagje indoen, en nog eens goed uitpoetsen. Overigen gaat de eerste in het algemeen het lastigst).

Ziet er verder goed uit!
 
Back
Top