Op vraag 1 is het antwoord: dat is per kind verschillend. Ik heb 4 kinderen (de jongste is nu 24), maar slechts één van mijn drie zoons (de oudste, is nu 29) durfde ik met een gerust geweten mijn modelbouwgereedschap uit te lenen. Toen was hij 10 jaar. Vanaf zijn 7e ging hij met mij mee naar Vaargroep Flevoland. Leerde niet alleen van mij, maar ook van de andere leden. Bouwen deden we vaak samen aan één tafel, hij aan zijn model, ik aan het mijne. Zo kon ik hem vertrouwd maken met gereedschap.
De andere twee hebben nooit interesse in modelbouw gehad. Hebben kwaliteiten op hele andere gebieden.
Veel ouders zijn inderdaad bang om een kind te laten werken met gereedschap. Onzin. Je moet een kind daarin begeleiden. Dat kost tijd en energie. En sommige ouders verdenk ik ervan dat ze die tijd niet willen investeren.
Als een kind met modelbouw in aanraking komt en gaat bouwen komt er een moment dat het Stanleymesje uitschiet en hij (of zij!) hevig bloedend bij Pa of Ma komt. Ook dat hoort erbij en daar leren ze van. Als ik voor elke wond, opgelopen tijdens modelbouw, een tientje zou krijgen, was ik redelijk rijk...
Ouders zijn ook daar vaak (te) bang voor. Je kind beschermen is prima en een taak voor ouders, maar een kind té beschermend opvoeden, dan maak je het kind niet rijp voor de grote boze buitenwereld.
Vraag 2: Net als Klaas zeg ik: probeer eens met karton en houtlijm. Het kind moet eerst leren lopen voordat het kan rennen. Veel beginnende modelbouwers overschatten zichzelf en kopen een mooi, groot model en beginnen er aan... Tot ze op een gegeven moment beseffen dat ze niet hebben leren zagen, snijden, de kennis van elektronica missen, kortom... Het model verdwijnt in de kast en de beginner zoekt een andere hobby.
Plastic modelbouw (statische modellen dus) is ook een uitgangspunt. Dan kun je al snel zien of het kind het geduld en de aanleg heeft. Varen kan zo'n model nog niet, maar dat zou de volgende stap kunnen zijn: bijvoorbeeld een Springer Tug. Lekker simpel, met simpele materialen te maken, je kunt 'm radiografisch maken en voor je het weet is er een nieuwe modelbouwer bijgekomen! Er staan een paar voorbeelden op het forum.
Maar... hou er rekening mee: op een gegeven moment is de aandacht voor de modelbouw weg. Dan worden mobieltjes / scooters / meisjes / auto's / ... véél interessanter.
Maar als de voormalige modelbouwer over de dertig is, komt de aandacht voor de modelbouw vanzelf terug.